Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Tof idee. Erg moedig om zoiets aan te pakken. Als je echt serieus van plan bent, wil ik een mogelijke valkuil alvast voor je aanwijzen.
Schrijf een boek, geen pedagogisch betoog. In de eerste alinea werd ik hier erg bang voor, maar gelukkig werd het meer 'filosofisch' dan pedagogisch. Als je werkelijk een bepaalde stelling over opvoeding wilt poneren, moet je dit met geweldig veel onderzoek doen en daarna in een verhaalvorm gieten. Als je een niet-zo-houdbare stelling zomaar in een verhaal vormgeeft, wordt het erg vervelend. Het is dus misschien beter om niet al teveel wijze woorden van een verteller er doorheen te gooien over hoe fout ouders tegenwoordig wel niet zijn en hoe het beter kan, maar om gewoon een verhaal te vertellen over deze vier kinderen. Aan een algemene 'theorie' die bewezen moet worden door dit verhaal zou ik me erg ergeren, tijdens het lezen. Denk ik. Tenzij het echt een vreselijk goede theorie is, maar ik vrees dat je daarvoor de pedagogische kennis mist (ik hoop het eigenlijk, anders heb je jarenlang je verdiept in flauwe boeken over opvoeding, bah). Maar het is een gegeven waar je echt heel erg veel mee kan doen. Ik ben benieuwd wat jij er mee doet. ![]() Toevoeging: ik vind 'allesomvatting' een nogal vervelende titel. Ik begrijp wel dat je deze term wilt gebruiken, maar waarom als werkwoord? Het ligt niet echt lekker in de mond. LUH-3417 Laatst gewijzigd op 21-01-2004 om 13:18. |
![]() |
||
Een erg leuk & orgineel idee voor een boek. Toch heb ik nog wat opmerkingen, waarvan er twee al gezegd zijn door flashman. Maar ik vind ook de eerste zin niet goed lopen. Je zegt namelijk:
Citaat:
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Misschien dat in deze (nog helemaal niet goede) proloog een vies pedagogisch toontje zit, dat is helemaal niet de bedoeling. Citaat:
![]() Citaat:
En over die eerste zin: zo schrijf ik. Lees hem maar een paar keer dan, dat is ook niet altijd een probleem! ![]() Dankjullie voor de reacties.
|
Verwijderd
|
Ik vind het een beetje vreemd.
Laten we vooropstellen, ik ben niet tegen prologen, zeker niet. Alleen in deze specifiek wordt alles al verteld wat je vertellen kan. Het is volgens mij veel leuker om de lezer het zelf te laten ontdekken namelijk - een deel van de kracht van het verhaal neem je met zo'n proloog weg. Trouwens, ik neem aan van niet, maar heb je de Dollanganger-saga van Virginia Andrews wel eens gelezen? Daar gaat het ook over vier kinderen (broertjes en zusjes) die na de dood van hun vader bij hun oma op zolder opgesloten en getiranniseerd werden. Ik heb het gelezen toen ik twaalf was (in vertaling uiteraard) en ik was er destijds erg van onder de indruk. Deze proloog doet me eraan denken. |
![]() |
|
![]() |
Schrijf een paar hoofdstukken, schrijf een structuur, probeer overzicht te scheppen voor jezelf. Deze proloog kan aanknopingspunten bieden, maar de toon lijkt die van non-fictie te zijn. Probeer het prozaisch te houden, raad ik je aan. Het originele idee alleen is niet genoeg. Hoe wil je de tiran schetsen?
Lees Blanco van Peter Terrin eens, daarin komt een soortgelijk iemand voor. Er valt iets van te maken, maar schrijf je vaker? Een boek vereist een groot overzichtsvermogen, heb je dat al? Lukraak een boek beginnen strandt in negen van de tien gevallen. |
![]() |
|
Ja, ik schrijf vaker. Op dit moment is er nog niet genoeg inzicht, ik weet ook niet of dit "het" verhaal is. Een boek schrijven vind ik moeilijk. Tot nu toe ben ik hoofdzakelijk verhalen gewend van niet meer dan 4 A4's. Het heeft nog wat tijd nodig, dankje voor de leestip.
|
Ik zag net een voortstukje over shockdoc op yorin voor morgen om 22.00. Dat gaat over een kind dat opgevoed is als dier, niet zo interessant voor jou, maar ook over een kind dat totaal geen opvoeding heeft gehad als ik het goed heb begrepen. Misschien leuk om te kijken voor wat inspiratie.
|
|