Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2004, 09:37
Twijg
Twijg is offline
Vergeef me als dit topic al bestaat, maar ik kon het niet vinden, dus ik open wel een nieuwe.

Ik doe nu SPW3, eerste jaar, en ik wil de richting in van onderwijsassistent, waar ik nu stage in loop.
Ik heb dit al aan m'n docent gevraagd, maar toen kreeg ik een nogal vaag antwoord, dus ik denk ik vraag het wel hier.

Want ik weet nou nog steeds niet is of je met SPW3 alleen al onderwijsassistent kan worden, of dat je nog een andere opleiding moet gaan doen
Ik hoorde vaag ergens dat je SPW3 moet doen, dan SPW4, dan twee jaar HBO en dan naar de PABO

Ik hoop dat jullie een beter antwoord hebben, want anders moet ik nog een jaartje of 10 op school zitten
Oud 07-02-2004, 10:19
load_harmony
load_harmony is offline
Citaat:
Twijg schreef op 07-02-2004 @ 10:37:
Vergeef me als dit topic al bestaat, maar ik kon het niet vinden, dus ik open wel een nieuwe.

Ik doe nu SPW3, eerste jaar, en ik wil de richting in van onderwijsassistent, waar ik nu stage in loop.
Ik heb dit al aan m'n docent gevraagd, maar toen kreeg ik een nogal vaag antwoord, dus ik denk ik vraag het wel hier.

Want ik weet nou nog steeds niet is of je met SPW3 alleen al onderwijsassistent kan worden, of dat je nog een andere opleiding moet gaan doen
Ik hoorde vaag ergens dat je SPW3 moet doen, dan SPW4, dan twee jaar HBO en dan naar de PABO

Ik hoop dat jullie een beter antwoord hebben, want anders moet ik nog een jaartje of 10 op school zitten
wil je nou onderwijs assistent worden of onderwijzer?

Voor onderwijs assitent zit je wel goed. deze opeldiing afmaken, daarna kan je onderwijsassistent nivo 4 doen, en dat kan dan vaak in 1 of 1,5 jaar... bij mij op school kan dat iig wel! Dat zou dus beteken dat je na deze opleiding nog hooguit 1,5 jaar op school zit en dan heb je een diploma voor onderwijsassistent.

Tweede mogelijkheid, als je onderwijzer wilt worden, is dat je eerst deze opleiding afrond, dan onderwijsassistent (weer die kopklas van 1 a 1,5 jaar) en vervolgens naar de PABO gaat. Kans is groot dat je dan in het tweede jaar mag instromen... Je kan iig rechtstreeks naar de PABO met een nivo 4 opleiding...

Als ik jou was zou ik eens op MBOsites gaan kijken van scholen. Als je alles doorleest dan ben je er zo achter wat de mogelijkheden zijn bij jou in de buurt.. maar als je er 10 jaar over doet vind ik je knap www.deltion.nl is van mijn school... kijk iig eens rond.. genoeg mogeikljkheden.. ;-)
Oud 07-02-2004, 10:43
Twijg
Twijg is offline
Bedankt voor je informatie
Ik wil onderwijsassistent worden, dus zit ik nog zo'n drie jaar op school, das niet zo veel.
Oud 07-02-2004, 11:16
Fleur
Fleur is offline
SPW niveau 3 is zover ik weet speciaal voor onderwijsassistent en verder kan je er weinig mee
Iig dat werd mij op school verteld. Al heb ik niet echt opgelet omdat ik juist geen onderwijsassistent wil worden.

Ik doe SPW4 en daar kan je kiezen tussen activiteitenbegeleider en woonbegeleider.

Voor mensen die 100% zeker wisten dat ze het onderwijs in wilden werd SPW3 aangeraden, volgens mij kan je als je dat hebt afgemaakt als onderwijsassistent aan de slag of je kunt naar de PABO (al begin ik daar nu een beetje aan te twijfelen, aangezien je voor HBO volgens mij een niveau 4 opleiding moet hebben, maargoed doet niet echt ter zake)
Met de PABO kun je lerares op een basisschool worden, een stapje hoger dan onderwijsassistent dus.

Het beste is denk ik toch om het nog eens op school te vragen, de docenten/je mentor moet zoiets toch weten. Als het antwoord je te vaag is moet je om verduidelijking vragen en geen genoegen nemen met een antwoord wat jou niet verder helpt.
Oud 07-02-2004, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Twijg schreef op 07-02-2004 @ 10:37:
Dat laatste lijkt me nogal vaag, pabo is hbo.

Verder zie post load_harmony.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 12:19
load_harmony
load_harmony is offline
bij mij opschool hebben ze een specifieke niveau 4 opleiding voor onderwijsassistenten... met goede doorstroom naar de Pabo.. bladiebladiebla
Oud 07-02-2004, 17:49
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik doe dus zelf momenteel onderwijsassistent (niv 4 in 3 jaar) en ik zit in me laatste jaar. Hierna heb ik de mogelijkheid om heel veel HBOstudies te doen (dus ook de PABO) in 3 jaar.

Dus als je niv. 4 diploma hebt, kan je (meestal) zo doorstromen naar het HBO verkort traject. Althans, zo is het in het gebied rond Helmond/Eindhoven geregeld.
Oud 07-02-2004, 17:59
Verwijderd
Citaat:
LoeLoe schreef op 07-02-2004 @ 18:49:
Dus als je niv. 4 diploma hebt, kan je (meestal) zo doorstromen naar het HBO verkort traject. Althans, zo is het in het gebied rond Helmond/Eindhoven geregeld.
Ligt er vaak wel heel erg aan welke opleiding je gevolgd hebt en welke opleiding je wilt gaan volgen, die twee moeten (in Rotterdam iig) wel aan elkaar verwant zijn (dus bv. spw4 gedaan hebben en dan pabo of sph of pedagogiek ofzo willen gaan doen).
Met citaat reageren
Oud 08-02-2004, 17:07
LoeLoe
LoeLoe is offline
Oww jah vergeten erbij te zetten Ik heb het dan wel over sociale opleidingen, danwel met gehandicapten of kinderen. Met spw zou je dus ook verkort traject kunnen doen als je met ouderen wil werken (is daar uberhaupt wel een opleiding voor op HBO buiten sph?)

Dus je kan niet ineens Economie op HBO in 3 jaar gaan doen ofzo.
Reageren

Regels voor berichten