Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2003, 19:41
Parlaatje
Parlaatje is offline
Hlloow k hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn zusje heeft een vriendinnetje en die heeft in onze ogen een heel raar geloof.
Ze mag de volgende dingen NIET:
- eten onder het dak van een ander
- bij iemand die niet bij hun kerk zit binnen komen
- tv kijken
- computeren
- radio luisteren
- als meisje zijnde een broek dragen

Ze mogen alleen de krant lezen.
alle meisjes moeten een hoofdoek op.
Hun kerk is heel appart. Er zitten geen ramen in alleen een deur en een nooduitgang.
Weet iemand misschien wel geloof dit is?
Oud 22-03-2003, 21:47
Isa
Isa is offline
eh, dat kan je haar toch beter zelf vragen?
kllinkt mij nogal sekte-achtig in de oren. Gereformeerd strenge christelijk ofzo, but then again, hoofddoekjes zijn moslim-cultuur.
Oud 22-03-2003, 21:57
Verwijderd
Dat moet wel haast een of andere sekte zijn, dit is al veel te radicaal voor streng gereformeerde Christenen.
Oud 22-03-2003, 22:05
Verwijderd
Een vriend van me kent ook iemand die zo is en die zegt dat dat Mormoons is ofzo? Hij zegt ook dat er een officiele naam voor is, maar die schijnt vrij lang te zijn.

Ik weet het verder ook niet.
Oud 22-03-2003, 23:15
mcsun
mcsun is offline
Klinkt nogal orthodox Christelijk.
Waar komen dat meisje en haar familie (oorspronkelijk) vandaan? Welk land, welke stad of provincie?
Oud 23-03-2003, 09:56
Gatara
Gatara is offline
Gekrookte riet?
Oud 24-03-2003, 07:09
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
[AuC] schreef op 22-03-2003 @ 23:05:
Een vriend van me kent ook iemand die zo is en die zegt dat dat Mormoons is ofzo? Hij zegt ook dat er een officiele naam voor is, maar die schijnt vrij lang te zijn.

Ik weet het verder ook niet.
Mormonen: De kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen.

Nee, het is geen reformatorische kerk! (dus ook niet gekrookte riet!)

Dat ze geen broek mag dragen is ook zo bij reformatorische gezinnen, maar dat ze een hoofddoek opmoet, niet mag computeren en dat ze niet bij iemand anders thuis mogen eten dat hoort dus echt niet bij refo's!

Ik heb trouwens nog nooit een kerk gezien zonder ramen

ik zou het eigenlijk ook niet weten wat dit is, misschien Orthodox joods? (aangezien dat ze niet bij iemand anders mag eten, joden eten koosjer)
Oud 24-03-2003, 08:40
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Gatara schreef op 23-03-2003 @ 10:56:
Gekrookte riet?
nee, die hebben geen hoofddoekjes. Waarschijnlijk Mormoons, ofwel de Kerk van Jezus Christus in het laatste der Dagen.
Oud 24-03-2003, 08:42
dinkie
dinkie is offline
Citaat:
Bertine schreef op 24-03-2003 @ 08:09:
Mormonen: De kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen.

Nee, het is geen reformatorische kerk! (dus ook niet gekrookte riet!)

Dat ze geen broek mag dragen is ook zo bij reformatorische gezinnen, maar dat ze een hoofddoek opmoet, niet mag computeren en dat ze niet bij iemand anders thuis mogen eten dat hoort dus echt niet bij refo's!

Ik heb trouwens nog nooit een kerk gezien zonder ramen

ik zou het eigenlijk ook niet weten wat dit is, misschien Orthodox joods? (aangezien dat ze niet bij iemand anders mag eten, joden eten koosjer)
ik had jouw mailtje niet gezien, dus dubbel geantwoord. Maar het is ook niet Joods. meisjes hoeven daar geen hoofddoekje om, alleen jongens een keppeltje. daarbij mogen ze wel computeren, en ook wel in een andere kerk komen. ook kunnen ze bij iemand anders eten, dat wordt dan wel lastig, want het eten moet wel kosher zijn.
Oud 25-03-2003, 16:05
Parlaatje
Parlaatje is offline
ik wil het best zelf aan dat meisje vrage, maar wanneer zie ik haar?! ze mag hier niet komen.... en ze komen uit engeland dat is het enige wat ik weet
Oud 26-03-2003, 21:37
Bee Man
Bee Man is offline
Mormonen mogen tv kijken, bij anderen eten, computeren... alleen alcohol en sex zijn streng verboden zonder huwelijk. Het lijkt me dus sterk dat ze mormonen zijn. Als ik het mis heb kan dat, ik ben geen expert, maar m'n zus heeft een tijdje in Utah gezeten.
Oud 28-03-2003, 09:16
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
Parlaatje schreef op 22-03-2003 @ 20:41:
Hlloow k hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn zusje heeft een vriendinnetje en die heeft in onze ogen een heel raar geloof.
Ze mag de volgende dingen NIET:
- eten onder het dak van een ander
- bij iemand die niet bij hun kerk zit binnen komen
- tv kijken
- computeren
- radio luisteren
- als meisje zijnde een broek dragen

Ze mogen alleen de krant lezen.
alle meisjes moeten een hoofdoek op.
Hun kerk is heel appart. Er zitten geen ramen in alleen een deur en een nooduitgang.
Weet iemand misschien wel geloof dit is?
Misschien is het wel het noorse broederschap....
Oud 28-03-2003, 11:09
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Bee Man schreef op 26-03-2003 @ 22:37:
Mormonen mogen tv kijken, bij anderen eten, computeren... alleen alcohol en sex zijn streng verboden zonder huwelijk. Het lijkt me dus sterk dat ze mormonen zijn. Als ik het mis heb kan dat, ik ben geen expert, maar m'n zus heeft een tijdje in Utah gezeten.
die mogen ook meerdere vrouwen er op nahouden
Oud 29-03-2003, 21:20
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
dinkie schreef op 24-03-2003 @ 09:42:
ik had jouw mailtje niet gezien, dus dubbel geantwoord. Maar het is ook niet Joods. meisjes hoeven daar geen hoofddoekje om , alleen jongens een keppeltje. daarbij mogen ze wel computeren, en ook wel in een andere kerk komen. ook kunnen ze bij iemand anders eten, dat wordt dan wel lastig, want het eten moet wel kosher zijn.
Dit klopt niet helemaal. Ongetrouwde meisjes hoeven idd geen hoofddoekje om, maar als je eenmaal getrouwd bent moet je óf een hooddoekje dragen óf een sjeitel (pruik), er wordt meestal een hele mooie sjeitel gebruikt die niet van echt te onderscheiden is.
Computeren mogen wij wel (jippie ), maar niet op sjabbat, die is van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang. We mogen dan niets electrisch gebruiken, niets kopen en niet werken.
Het is idd lastig met eten... maar ja... en met de computer op sjabbat... ach... g-d slaat voor mij wel een oogje toe .
Oud 04-04-2003, 23:52
Kleine Tulp
Kleine Tulp is offline
hmm weet je zeker dat ze dat egt nie tmag of verzint ze het misgien? ja sorry maar je weet nooit, misgien zegt ze dat omdat ze bijvoorbeeld liever thuis eet ofzo.
Oud 06-04-2003, 20:58
Anatria
Anatria is offline
misschien van de zwarte-kousen kerk?

kweet neit hoe die presies heet maar is iig streng christelijk, rokken verplicht, hoofddoeken/omslagdoeken verplicht...

ow of dat Amnish-gedoe? streng christelijk verbied technische vooruitgang enzo
Oud 07-04-2003, 23:34
Violently Happy
Violently Happy is offline
Citaat:
Bertine schreef op 24-03-2003 @ 08:09:

ik zou het eigenlijk ook niet weten wat dit is, misschien Orthodox joods? (aangezien dat ze niet bij iemand anders mag eten, joden eten koosjer) [/B]
dat denk ik niet, aangezien orthodoxe joden alleen keppeltjes dragen, en dat meisje moet blijkbaar een hoofddoekje dragen, en dat doen de joden niet
Oud 15-04-2003, 19:11
L1
L1 is offline
doet mij ook aan een sekte denken.
Oud 15-04-2003, 19:57
Psychadelic
Psychadelic is offline
antroposofie?
Oud 16-04-2003, 14:30
ZwaarMetaal
ZwaarMetaal is offline
een heel achterlijk geloof in ieder geval

ze zouden ze eens allemaal tegen de muur moeten zetten
Oud 16-04-2003, 16:17
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
jola schreef op 08-04-2003 @ 00:34:
dat denk ik niet, aangezien orthodoxe joden alleen keppeltjes dragen, en dat meisje moet blijkbaar een hoofddoekje dragen, en dat doen de joden niet
Fout, fout, fout!!
Ik draag ook een hoofddoek.
Het vervelende is dat veel mensen niet weten dat sommige Joden dat ook doen en vaak de conclusie trekken dat ik moslim ben.
Oud 16-04-2003, 18:06
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 16-04-2003 @ 17:17:
Fout, fout, fout!!
Ik draag ook een hoofddoek.
Het vervelende is dat veel mensen niet weten dat sommige Joden dat ook doen en vaak de conclusie trekken dat ik moslim ben.
Komt nog eens bij dat veel orthodoxe Joden juist een hoed dragen...
Oud 16-04-2003, 18:37
Acire
Acire is offline
Citaat:
Anatria schreef op 06-04-2003 @ 21:58:
misschien van de zwarte-kousen kerk?

kweet neit hoe die presies heet maar is iig streng christelijk, rokken verplicht, hoofddoeken/omslagdoeken verplicht...

ow of dat Amnish-gedoe? streng christelijk verbied technische vooruitgang enzo
NEE!
De zwarte kousen kerk is een soort naam bedacht voor de dus streng reformatorische kerken. Lees de posts hierboven en je ziet dat het niet om een refo-kerk gaat!
Oud 17-04-2003, 13:43
Hardcore
Hardcore is offline
Moslim whahahahaa!!!!
Oud 19-04-2003, 12:03
Silvana
Silvana is offline
Psychadelic,..... antroposofie? HHAHAH
het is ten eerste geen geloof en ten 2e mogen ze wel tv kijken maar LIEVER niet (films wel) ze mogen net zoveel broeken dragen als ze willen alleen liever geen make-up enzo,.......
maar het is dus iig geen geloof

ik denk dat ze van haar ouders niet bij andere kinderen mag komen, dat ze haar tuis willen (dus zegt ze dat het een geloof is als vriendinnetjes vragen of ze langs komt) en ze hebben geen tv en computer schaamt zich er een beetje voor en zegt daarom ook dat ze dat via geloof neit mag
Advertentie
Oud 19-04-2003, 12:47
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-04-2003 @ 19:06:
Komt nog eens bij dat veel orthodoxe Joden juist een hoed dragen...
Dit bedoel je toch?
Oud 21-04-2003, 20:19
Verwijderd
'k zag laatst iets over een christelijke gemeenschap die van oorsprong noors is. ook een erg gesloten gemeenschap.
???
Oud 21-04-2003, 20:43
Psychedelic
Psychedelic is offline
Citaat:
Silvana schreef op 19-04-2003 @ 13:03:
Psychadelic,..... antroposofie? HHAHAH
het is ten eerste geen geloof en ten 2e mogen ze wel tv kijken maar LIEVER niet (films wel) ze mogen net zoveel broeken dragen als ze willen alleen liever geen make-up enzo,.......
maar het is dus iig geen geloof

ik denk dat ze van haar ouders niet bij andere kinderen mag komen, dat ze haar tuis willen (dus zegt ze dat het een geloof is als vriendinnetjes vragen of ze langs komt) en ze hebben geen tv en computer schaamt zich er een beetje voor en zegt daarom ook dat ze dat via geloof neit mag
als het antroposofie was, zou ze vast ook wel de rassenleer van Steiner genoemd hebben...

Er zijn echter wel antroposofen waarbij het dragen van broeken voor meisjes, en zelfs het bezoeken van theatervoorstellingen taboo is.
Oud 22-04-2003, 13:32
Verwijderd
Citaat:
alleen alcohol en sex zijn streng verboden zonder huwelijk
alcohol verboden als je niet getrouwd ben?
Oud 22-04-2003, 17:45
Kippekoetje
Kippekoetje is offline
Het lijkt op de kenmerken van een Fiehn (god mag weten hoe je het schrijft)...
In rijssen en staphorst geloof ik heb je er veel van lopen. Op zondag niet weg, als je niet al te streng bent mag je wel ergens naartoe zolang er maar niemand voor je werkt (bv niet op terrasje zitten maar wel bij een vriendin op bezoek), weet ik veel hoevaak naar de kerk, altijd rok aan, geen tv of computer, alleen trouwen met anderen fien, eerst trouwen dan pas samenwonen (laat staan sex)... enz enz... komt het een beetje overeen?
Oud 28-04-2003, 17:46
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Kippekoetje schreef op 22-04-2003 @ 18:45:
In rijssen en staphorst geloof ik heb je er veel van lopen. Op zondag niet weg, als je niet al te streng bent mag je wel ergens naartoe zolang er maar niemand voor je werkt (bv niet op terrasje zitten maar wel bij een vriendin op bezoek), weet ik veel hoevaak naar de kerk, altijd rok aan, geen tv of computer, alleen trouwen met anderen fien, eerst trouwen dan pas samenwonen (laat staan sex)... enz enz... komt het een beetje overeen?
Jij hebt het hier dus over refo-kerken, want in Rijssen en Staphorst heb je daar grote gemeenten van. Maar hierboven staat al dat het die kerken niet zijn, dus lees eerst ff de discussie door

Oud 28-04-2003, 17:47
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
Jij hebt het hier dus over refo-kerken, want in Rijssen en Staphorst heb je daar grote gemeenten van. Maar hierboven staat al dat het die kerken niet zijn, dus lees eerst ff de discussie door
Oud 29-04-2003, 16:13
Kippekoetje
Kippekoetje is offline
Citaat:
Bertine schreef op 28-04-2003 @ 18:47:
Ehm... ik noemde alleen wat me bekend voorkwam, ik weet half nie wat het is en dus ook niet dat datgene waar ik het over heb met een refo-kerk te maken heeft... de discussie had ik gelezen hoor....
Oud 29-04-2003, 16:31
Tjaslon
Tjaslon is offline
Het kunnen verschillende geloven zijn, zolang je er maar "streng" of "extreem" voor zet
Oud 30-04-2003, 23:40
Rocksaan
Rocksaan is offline
*heeft hele thread niet gelezen*
Amish mensen?
Oud 03-05-2003, 13:46
sayang-steelo
sayang-steelo is offline
Een vriendin van mij, mocht toen ze nog in haar geloof zat: jehova's getuigen, niet met mensen buiten haar geloof omgaan, en nu ze uit het geloof is gestapt, mogen de mensen die er nogwel inzitten niet meer met haar omgaan en met haAR PRATEN. lijkt beetje op:bij iemand die niet bij hun kerk zit binnen komen
Oud 05-02-2004, 09:41
artnael
artnael is offline
Citaat:
kzag deze topic van nou bijna een jaargeleden staan en ik vond dat ik daar maar even op MOEST reageren.. Kwoon zelf in Ryssen... Ryssen staat bekend om de streng gelovigen... Ja misschien wel,.. nou fijn toch?? Er zijn mensen die tenminste consequent zijn in bepaalde dingen (het naar de kerk gaan) Zij hebben dan wel dat geloof met hun strenge regels,... nou laat ze toch... Al moet ik wel zeggen dat het lopen in rokken, geen tv mogen kijken, niet zwemmen bijv..enz. enz.. vind ik een beetje onzin... maar nogmaals.. dat moeten ze zelf beslissen.....

Ryssen is verder een heel gezellige drop (mini-stadje) hoor!
Oud 05-02-2004, 09:47
Maarten
Maarten is offline
Geloof.. de een dit de ander dat.. veel te ingewikkeld

Make up your mind people!
Oud 05-02-2004, 09:48
Enmanuial
Enmanuial is offline
streng gereformeerd volgens mij
Oud 05-02-2004, 11:42
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Niet streng gereformeerd, die mogen wel wat meer.
Ik zou zeggen de Amice gemeenschap(of hoe je het ook maar schrijft)
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Oud 05-02-2004, 17:55
IcedEarth
IcedEarth is offline
menonieten?
Oud 06-02-2004, 19:16
Verwijderd
klinkt als combinatie van jehova's adventisten en moslims
Oud 06-02-2004, 20:22
Verwijderd
Citaat:
[AuC] schreef op 22-03-2003 @ 23:05:
Een vriend van me kent ook iemand die zo is en die zegt dat dat Mormoons is ofzo? .....
Nee absoluut niet!!! Mensen moeten zich eens wat beter verdiepen voordat ze het mormoonse geloof aanwijzen...

dit is niet persoonlijk hoor, dat wilde ik eigenlijk in het algemeen even zeggen
Oud 06-02-2004, 20:23
forumfreakie
forumfreakie is offline
Citaat:
snees schreef op 22-03-2003 @ 22:57:
Dat moet wel haast een of andere sekte zijn, dit is al veel te radicaal voor streng gereformeerde Christenen.
Het zijn inderdaad geen gereformeerde Christenen.
Dat ben ik namelijk zelf ook en ik denk dat je je nog wel zult verbazen over wat wij wel mogen en doen. Maar er zitten inderdaad ook wel gemeentes erbij die wel erg extreem zijn maar dat zijn andere soorten. (Gereformeerde Bond bijvoorbeeld)
Oud 06-02-2004, 20:29
Verwijderd
Citaat:
JJzD schreef op 28-03-2003 @ 12:09:
die mogen ook meerdere vrouwen er op nahouden
En dat is ook complete bullshit, de mensen die deze vorm van "mormonisme" nog beoefenen hebben zich tientallen jaren geleden afgesplitst (net als de gereformeerde mensen bv) en verder gegaan op hun eigen manier. De (echte) mormonen hebben naast de bijbel ook nog andere geschiedboeken, die hebben deze mormonen bv verworpen etc etc. Weet wel waar je over praat... O en nog iets, "mormonen" worden niets verboden, het blijft een eigen keuze...
Oud 07-02-2004, 17:30
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
forumfreakie schreef op 06-02-2004 @ 21:23:
Het zijn inderdaad geen gereformeerde Christenen.
Dat ben ik namelijk zelf ook en ik denk dat je je nog wel zult verbazen over wat wij wel mogen en doen. Maar er zitten inderdaad ook wel gemeentes erbij die wel erg extreem zijn maar dat zijn andere soorten. (Gereformeerde Bond bijvoorbeeld)
jah.. en gereformeerde bond is dan weer Hervormd
Oud 07-02-2004, 19:36
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Ik ben wel benieuwd welk geloof dit is.

Sorry, dit voegt niets toe.
Oud 07-02-2004, 20:30
yoepi
yoepi is offline
Citaat:
ZwaarMetaal schreef op 16-04-2003 @ 15:30:
een heel achterlijk geloof in ieder geval

ze zouden ze eens allemaal tegen de muur moeten zetten

!vrijheid van meningsuiting!
Oud 08-02-2004, 11:32
PV
PV is offline
heeft ze niet gewoon gestoorde ouders?
Oud 08-02-2004, 14:38
Blues
Blues is offline
Lijkt meer op een propagenda opvoeding dan 'n geloof
Misschien één of anderen zieke sekte of zo, hoe kan je de wereld begrijpen als je afsluit van enige informatie bronnen

(of is computeren/televisiekijken des duivels?)
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten