Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2004, 15:12
Ingel
Ingel is offline
Bush kandidaat voor Nobelprijs voor de Vrede

Uitgegeven: 1 februari 2004 14:54

OSLO - Tot de kandidaten die zijn voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede, behoort de Amerikaanse president Bush. Dit heeft het Noorse Nobelcomité zondag laten weten nadat de kandidaatstellingstermijn was afgelopen.

Bush begon in 2003 een aanvalsoorlog tegen Irak zonder daarvoor een mandaat te hebben van de Verenigde Naties. De Noorse parlementariër J. Simonsen heeft verklaard dat hij Bush en de Britse premier Blair heeft voorgedragen omdat zij een einde hebben gemaakt aan het bewind van dictator Saddam Hussein.

De vroegere Noorse premier Jagland heeft de Europese Unie voorgedragen voor de prijs wegens de vredesbevorderende werking van haar uitbreiding naar het oosten.

bron www.nu.nl

Aan de ene kant vind ik het een beetje vreemd dat iemand die een oorlog begint, genomineerd wordt voor de nobelprijs voor de vrede, maar aan de andere kant is door die oorlog wel een einde gekomen aan het bewind van Saddam Hoessein. Al vind ik het opmerkelijk dat Bush genomineerd is voor de Nobelprijs, terwijl hij onder valse voorwendselen de oorlog is begonnen, namelijk de angst voor massavernietigingswapens. Deze zijn tot op heden nog niet gevonden.

Wat vinden jullie van deze "Nobelprijsnominatie" voor Bush?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2004, 15:16
Demiurge
Demiurge is offline
Belachelijk, Bush heeft een oorlog begonnen zonder toestemming van de VN. Bush en Blair hebben de wereld voorgelogen over de zogenaamde massavernietigingswapens die nooit gevonden zijn en in mijn ogen ook nooit zullen opduiken. Sinds de inval van de amerikanen in irak zijn er meer dan 500 Amerikaanse soldaten gestorven en wie weet hoeveel irakezen.
Oke Saddam is inderdaad wel weg, dat is inderdaad wel beter maar nu zit Bush er, en dat is ook niet echt een vooruitgang.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 15:17
Brutus
Brutus is offline
kut je was eerder.
whahaha ik kan er echt om lachen!
Oud 01-02-2004, 15:23
Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Ach ja, de initiator van de nobelprijs, een een of andere zweed met de achternaam 'nobel', was tegelijkertijd de uitvinder van het dynamiet, wat me nu weer te binnen schoot. Ik wil twee dingen uiteen zetten: ten eerste vind ik het goed van Bush dat hij miljoenen mensen heeft van een regime (dat de amerikanen weliswaar zelf aan de macht geholpen helpen) afgeholpen. Aan de andere kant vind ik het belachelijk dat Bush naar mars wil en honderd miljard uitgeeft aan Irak terwijl er nog steeds 50 miljoen Amerikanen zijn zonder ziektekostenverzekering. Zijn beleid is onevenwichtig. Bovendien ben ik niet overtuigd van de belangeloosheid waarmee Bush die landen zou zijn binnengevallen. Ook heeft hij ons gewoon grof voorgelogen; Irak was geen bedreiging voor de wereldvrede, omdat, wat Saddam ook dondersgoed wist, Saddam niet zomaar het westen kan gaan binnen vallen zonder ernstige consequenties te ondervinden. Laten we overigens niet vergeten dat er nog geen vrede is in Irak.
Oud 01-02-2004, 15:50
D@mien
D@mien is offline
Ik vraag me af hoeveel dollar er ineens op die zweed zn rekening stond afkomstig van meneer Bush en Blair...

De meest gewelddadige figuur van de afgelopen x aantal jaar nobelprijs voor vrede geven...achterlijk..

Alleen maar omdat ie 1 man gepakt heeft....en et interesseert ze dan niet dat ie 'in the process' meer mensen heeft laten vermoorden dan Saddam de afgelopen 10 jaar....
Oud 01-02-2004, 16:15
DEChengst
DEChengst is offline
Ik zie het probleem niet. Terrorist Arafat heeft hem ook gekregen, dan moet Bush dus zeker kunnen.
Oud 01-02-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 01-02-2004 @ 17:15:
Ik zie het probleem niet. Terrorist Arafat heeft hem ook gekregen, dan moet Bush dus zeker kunnen.
Ik vind beide eigenlijk weinig bijdragen aan de geloofwaardigheid van het Nobelprijs-comité.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:19
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-02-2004 @ 17:18:
Ik vind beide eigenlijk weinig bijdragen aan de geloofwaardigheid van het Nobelprijs-comité.
Ik vind het Nobelprijs-comité sowieso niet geloofwaardig.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:23
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
iemand die de Verenigde Naties ondermijnt lijkt me eerder een bedreiging voor de wereldvrede.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:27
Verwijderd
Trieste grap, maar we weten nu wel dat die hele nobel prijs geen flikker voorstelt
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 01-02-2004 @ 17:19:
Ik vind het Nobelprijs-comité sowieso niet geloofwaardig.
Ik vind de 'Nobelprijs voor de vrede' sowieso een grote lacher.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:32
almighty
almighty is offline
hoe ironisch...
Oud 01-02-2004, 16:34
tinus11
tinus11 is offline
Mijnheer de president, welterusten.
Slaap maar lekker in je mooie witte huis.
Denk maar niet te veel aan al die verre kusten
waar uw jongens zitten, eenzaam, ver van thuis.
Denk vooral niet aan die zesenveertig doden,
die vergissing laatst met dat bombardement.
En vergeet het vierde van die tien geboden
die u als goed christen zeker kent.

Denk maar niet aan al die jonge frontsoldaten
eenzaam stervend in de verre tropennacht.
Laat die weke pacifistenkliek maar praten,
mijnheer de president, slaap zacht.

Droom maar van de overwinning en de zege,
droom maar van uw mooie vredesideaal
dat nog nooit door bloedig moorden is verkregen,
droom maar dat het u wel lukken zal dit maal.
Denk maar niet aan al die mensen die verrekken,
hoeveel vrouwen, hoeveel kinderen zijn vermoord.
Droom maar dat u aan het langste eind zult trekken
en geloof van al die tegenstand geen woord.

Bajonetten met bloedige gevesten
houden ver van hier op uw bevel de wacht
voor de glorie en de eer van het vrije westen.
Mijnheer de president, slaap zacht.

Schrik maar niet te erg wanneer u in uw dromen
al die schuldeloze slachtoffers ziet staan
die daarginds bij het gevecht zijn omgekomen
en u vragen hoe lang dit nog zo moet gaan.
En u zult toch ook zo langzaamaan wel weten
dat er mensen zijn die ziek zijn van geweld,
die het bloed en de ellende niet vergeten
en voor wie nog steeds een mensenleven telt.

Droom maar niet te veel van al die dode mensen,
droom maar fijn van overwinning en van macht.
Denk maar niet aan al die vredeswensen.
Mijnheer de president, slaap zacht.

dank je boudewijn je had het goed!
Oud 01-02-2004, 16:35
professor2
professor2 is offline
nobel prijs voor de vrede is altijd omstreden maakt neit uit naar wie hij gaat
komt dnek ik omdat er geen duidelijke criteria zijn de andere nobel prijzen vind ik meestal wel logisch
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:38
Verwijderd
Nou ja ach het schijnt in de mode te zijn om terroristen en massamoordenaars de nobelprijs voor de vrede te geven, Arafat kreeg hem ook al
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:40
professor2
professor2 is offline
en carter neit te vergeten vorig jaar toen juist om een signaal af te geven dat ze het neit eens waren emt de orlog ze weten gewoon niet wat ze willen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 16:52
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 01-02-2004 @ 16:23:
Ach ja, de initiator van de nobelprijs, een een of andere zweed met de achternaam 'nobel', was tegelijkertijd de uitvinder van het dynamiet, wat me nu weer te binnen schoot. Ik wil twee dingen uiteen zetten: ten eerste vind ik het goed van Bush dat hij miljoenen mensen heeft van een regime (dat de amerikanen weliswaar zelf aan de macht geholpen helpen) afgeholpen. Aan de andere kant vind ik het belachelijk dat Bush naar mars wil en honderd miljard uitgeeft aan Irak terwijl er nog steeds 50 miljoen Amerikanen zijn zonder ziektekostenverzekering. Zijn beleid is onevenwichtig. Bovendien ben ik niet overtuigd van de belangeloosheid waarmee Bush die landen zou zijn binnengevallen. Ook heeft hij ons gewoon grof voorgelogen; Irak was geen bedreiging voor de wereldvrede, omdat, wat Saddam ook dondersgoed wist, Saddam niet zomaar het westen kan gaan binnen vallen zonder ernstige consequenties te ondervinden. Laten we overigens niet vergeten dat er nog geen vrede is in Irak.

hoe KAN dit? hoeveel mensen zijn er nou tegen die oorlog geweest? is dat commite misschien blind?
Oud 01-02-2004, 17:00
Verwijderd
Ik vind niet dat de daden van blair en bush gesteund moeten worden door een nobelprijs. Of je blij bent dat Saddam weg is of niet, een ding moet iedereen toegeven, de manier waarop ze ermee zijn begonnen en hoe alles tot stand kwam deugde niet, en daarvoor verdienen ze en harde schop en geen prijs
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:26
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik vind 't ongelofelijk grappig.

Persoonlijk vind ik het geweldig.

Bush heeft wel in z'n eentje een eind gemaakt aan het dictatorschap van Saddam Hussein. Iets wat de VN niet lukt is; die zijn er enkel in geslaagd het volk te laten lijden onder allerlei sancties.

Arafat is/was een schurk.
Bush is al een heel stuk beter.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:31
Gatara
Gatara is offline
Ik hecht weinig waarde aan de Nobelprijs voor Vrede - velen hebben t mi helemaal niet verdiend. Enja, misschien 1 actie van hen was goed; maar al t overige was gewoon slecht voor de vrede. Snap niet waarom ze t dan toch krijgen

Laatst gewijzigd op 01-02-2004 om 17:33.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:32
Skyrise
Skyrise is offline

Welke achterlijke door verstand-verlaten verdomde idiote hersenloze randdebielen kunnen BUSH misschien wel de grootste terrorist ter wereld nou nomineren voor een VREDESPRIJS?!?!?!!?

Als hij hem krijgt, dan pleeg ik echt een massamoord, gooi een kernwapen op Amsterdam en verkracht alle peuters uit een kinderdagverblijf om DIE prijs te krijgen....

Dus OORLOG VOEREN staat gelijk aan een VREDESPRIJS krijgen...
WAAR GODDOMME MOET HET HEEN MET AL DIE HERSENLOZE MONGOLEN TEGENWOORDIG?!?!?!?!?!?!!?

Dat Arafat hem toen heeft gekregen was ook al dubieus, maar DIT SLAAT ALLES!!!!

Ik nomineer bij deze Adolf Hitler, Osama bin Laden, Pinochet, Josef Stalin, Bauterse, Saddam Hussein en alle andere VREDELIEVENDE machthebbers van deze aardkloot..

als ie em krijg hoop ik dat ie eraan doodgaat, onze vredeslijer.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:33
Gatara
Gatara is offline
Skyrise, tel tot 10. Maakt je leven een stuk aangenamer.
Oud 01-02-2004, 17:37
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 01-02-2004 @ 18:32:
*tirade*
Denk om je hart en bloeddruk.....

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Het is alleen wel Bouterse en niet Bauterse.
Oud 01-02-2004, 17:40
Skyrise
Skyrise is offline
Ja komop.... ik bedoel dit GELOOF je toch niet meer?

Dit is voor mij echt hetzelfde als Dutroux aanstellen als leraar op een basisschool.

IK SNAP DIT NIET.... ECHT NIET.. maar het gaat prima met me hoor, dank voor jullie bezorgdheid.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:43
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
Skyrise schreef op 01-02-2004 @ 18:32:
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Welke achterlijke door verstand-verlaten verdomde idiote hersenloze randdebielen kunnen BUSH misschien wel de grootste terrorist ter wereld nou nomineren voor een VREDESPRIJS?!?!?!!?

Als hij hem krijgt, dan pleeg ik echt een massamoord, gooi een kernwapen op Amsterdam en verkracht alle peuters uit een kinderdagverblijf om DIE prijs te krijgen....

Dus OORLOG VOEREN staat gelijk aan een VREDESPRIJS krijgen...
WAAR GODDOMME MOET HET HEEN MET AL DIE HERSENLOZE MONGOLEN TEGENWOORDIG?!?!?!?!?!?!!?

Dat Arafat hem toen heeft gekregen was ook al dubieus, maar DIT SLAAT ALLES!!!!

Ik nomineer bij deze Adolf Hitler, Osama bin Laden, Pinochet, Josef Stalin, Bauterse, Saddam Hussein en alle andere VREDELIEVENDE machthebbers van deze aardkloot..

als ie em krijg hoop ik dat ie eraan doodgaat, onze vredeslijer.
En dit noemt zichzelf een OBJECTIEVE, PARTIJLOZE, WAARDIGE discussant?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2004, 17:44
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 01-02-2004 @ 18:43:
Niemand is hier objectief of partijloos. Je oordeelt altijd vanuit je eigen subjectieve perspectief.
Oud 01-02-2004, 17:45
Demiurge
Demiurge is offline
Zul je zien, die nobelprijs word uitgereikt precies rond de tijd dat de verkiezingen in amerika op een belangrijk punt zitten. Het is natuurlijk een hele goede verkiezingscampagne, zo'n nobelprijs voor de vrede krijgen. Dat zal een boel van die geindoctrineerde amerikanen overhalen om op Bush te stemmen. "Onze held"
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:45
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 01-02-2004 @ 18:44:
Niemand is hier objectief of partijloos.
Hij/zij meent van wel.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:46
Verwijderd
mwoa ik denk dat ik wel enigzinds met skyrise kan meevoelen, het is ook te belachelijk voor woorden, en zijn tirade vond ik eerlijk gezegd onbedoeld erg grappig, maar helaas kun je het alleen maar met hem eens zijn, het is te absurd voor woorden dat zo'n gast een vredeprijs krijgt, terwijl hij zoveel doden op zijn geweten heeft
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:46
Demiurge
Demiurge is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 01-02-2004 @ 18:43:
Hoe kun je lekker discusseren als je geen partij kiest of een subjectieve mening hebt...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:47
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
SimShalom schreef op 01-02-2004 @ 18:45:
Hij/zij meent van wel.
Dat is dan ook een verkeerde mening.
Oud 01-02-2004, 17:47
Gatara
Gatara is offline
de EU is ook genomineerd.
Voor het feit dat ze door uitbreiding naar het oosten vrede naar het oosten brengt.

Jee, we lijken wel een stel hippies zo

Join us, we'll bring peace. Peace to you, man. Heavy!

Oud 01-02-2004, 17:49
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 01-02-2004 @ 18:47:
Voor het feit dat ze door uitbreiding naar het oosten vrede naar het oosten brengt.

Make love, not war , en rook samen met ons een dikke vredespijp
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:50
Demiurge
Demiurge is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-02-2004 @ 18:47:

Nou, wat zijn we blij... in het zelfde rijtje staan als Bush maakt me als europeaan niet echt trots op zo'n nominatie.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:52
Verwijderd
nee, maar de vraag is of je dat moet zijn, je bent inwoner van een land met een kabinet dat als een juffershondje achter Amerika en Bush aanholt
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:54
Verwijderd
Ik nomineer Adolf Hitler omdat hij zich in 1939 al inzette voor een groot en vredig europa, ookal heete het toen nog het derde rijk
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:55
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 01-02-2004 @ 18:54:
Ik nomineer Adolf Hitler omdat hij zich in 1939 al inzette voor een groot en vredig europa, ookal heete het toen nog het derde rijk
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:56
Martian
Martian is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 01-02-2004 @ 18:54:
Hij is al genomineerd

Citaat:
Other nominees are varied and include: Pope John Paul II; the European Union to mark its expansion to include former East bloc states; the Salvation Army; former Nazi dictator Adolf Hitler; former Czech president Vaclav Havel; former Yugoslav president Slobodan Milosevic; and Chinese dissidents.
bron

Het zegt dus niet zoveel....
Oud 01-02-2004, 17:58
Verwijderd
die mensen van die commissie moeten volgens mij in constante staat van verregaande dronkenschap verkeren
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:58
Demiurge
Demiurge is offline
Citaat:
"The prize winner is announced in October"
(zelfde bron als hierboven)

Goh, wanneer waren de verkiezingen ook al weer... toch niet toevallig een maand later?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 17:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Als dit toch op 1 april in je krant zou staan, zou je het toch niet geloven. Dan zou je zeggen: "Kijk, dát is 'em! Dat is 'em! Och, dat was een gemakkelijke, dit jaar."

Dit is echt te belachelijk voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 18:01
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 01-02-2004 @ 18:52:
je bent inwoner van een land met een kabinet dat als een juffershondje achter Amerika en Bush aanholt
Gelukkig wel ja. We hadden natuurlijk heel hard tegen de VS kunnen gaan staan te blaffen, maar daar hadden alleen ons zelf meegehad. Grote landen als Duitsland en Frankrijk kunnen het zich nog permiteren om tegen de VS in te gaan. De VS heeft deze landen namelijk na de ruzie gewoon nodig. Een klein land als Nederland is voor de VS van geen enkel belang en zal dus keihard genaaid worden.

De Nederlandse houding vond ik heel prima. Van de ene kant begrip tonen dat de VS wil aanvallen en ook aangeven dat men het jammer vindt dat het niet via de VN gegaan is. Zo hebben we de VS te vriend gehouden en Duitsland en Frankrijk niet te zeer tegen de haren ingestreken. Prima voor de economie en voor het baantje van Jaap de Hoop-Scheffer
Oud 01-02-2004, 18:02
Martian
Martian is offline
Ik denk eigenlijk dat iedereen iemand kan voordragen of zoiets, anders zou dit niet gebeuren natuurlijk.
Oud 01-02-2004, 18:29
Skyrise
Skyrise is offline
Zo... Europa verdiend het dus echtwel harder als Bush met zn krijgsraad.

Wij hebben tenminste correct gehandeld, en wie helpt er met het wederopbouwen van een land waar we zelf eigenlijk vrij weinig mee te maken hebben?

inderdaad, wij als EU.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef op 01-02-2004 @ 19:01:
Gelukkig wel ja. We hadden natuurlijk heel hard tegen de VS kunnen gaan staan te blaffen, maar daar hadden alleen ons zelf meegehad. Grote landen als Duitsland en Frankrijk kunnen het zich nog permiteren om tegen de VS in te gaan. De VS heeft deze landen namelijk na de ruzie gewoon nodig. Een klein land als Nederland is voor de VS van geen enkel belang en zal dus keihard genaaid worden.

De Nederlandse houding vond ik heel prima. Van de ene kant begrip tonen dat de VS wil aanvallen en ook aangeven dat men het jammer vindt dat het niet via de VN gegaan is. Zo hebben we de VS te vriend gehouden en Duitsland en Frankrijk niet te zeer tegen de haren ingestreken. Prima voor de economie en voor het baantje van Jaap de Hoop-Scheffer
Ze hadden gewoon hun bek moeten houden, maar nee, ze hebben hun grootste handelspartner Duitsland genaait en ze hebben troepen voor een bezettingsmacht gestuurd, ze hebben een agressie oorlog gesteund en ook nog een onbenul als de hoop scheffer een vette functie laten geven.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 18:48
McCaine
McCaine is offline
Al dit geschreeuw is erg nuttig gezien het feit dat een nominatie niets garandeert en er bovendien al 1500 nominaties binnen zijn
Oud 01-02-2004, 19:01
Martian
Martian is offline
zoiets dacht ik al...
Maar dat zegt de pers er niet bij, natuurlijk.
Oud 01-02-2004, 19:22
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ik vraag me altijd af hoe we hier vijftig jaar later tegen aan kijken.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 19:23
Ingel
Ingel is offline
Citaat:
McCaine schreef op 01-02-2004 @ 19:48:
Al dit geschreeuw is erg nuttig gezien het feit dat een nominatie niets garandeert en er bovendien al 1500 nominaties binnen zijn
Dat is zo, maar het gaat toch meer om het principe dat een persoon als Bush genomineerd wordt voor de Nobelprijs voor de vrede. Dat zegt naar mijn mening al iets over de waarde van zo'n prijs
Met citaat reageren
Oud 01-02-2004, 19:26
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Ingel schreef op 01-02-2004 @ 20:23:
Dat is zo, maar het gaat toch meer om het principe dat een persoon als Bush genomineerd wordt voor de Nobelprijs voor de vrede. Dat zegt naar mijn mening al iets over de waarde van zo'n prijs
Ja, denken ze er uberhaupt over na, wie ze nomineren.....
Reageren

Regels voor berichten