Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2004, 13:34
Verwijderd
Wat moet je allemaal weten voor Literatuur, hoe gaat dat bij jou op school, moet je veel geschiedenis kennen, of vooral je mening kunnen beargumenteren. Krijg je wel een mondeling? Hoe bereid je je voor, wat voor cijfer had je....

Laat me weten, ik ben nerveus
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2004, 15:28
MieX
MieX is offline
Ik heb vorig jaar mijn mondeling gedaan, het ging bij ons vooral over de boeken die je gelezen hebt (verslagen moest je 3 weken eerder inleveren) en daarbij moest je natuurlijk wel voor een groot deel de achtergrond van je boeken kennen. Bij ons zou het mondeling vooral gebaseerd worden op de eigen mening in je verslagen, maar in praktijk kwam hier weinig van terecht. Ik heb gewoon mn boekverslagen gemaakt en 2 maanden voor het mondeling begonnen met alle boeken nog een keer gelezen en ik had een 7,5 voor mijn spreekvaardigheid en een 8 voor mijn literatuurkennis.

Ik zou vooral proberen niet zenuwachtig te zijn, als je zenuwachtig bent lijkt het alleen maar erger dan het is!
Oud 07-02-2004, 16:22
Nona
Nona is offline
Bij ons moest je bij de boeken die je gelezen had zo'n beetje de stroming kennen, weten wat erin stond en er het één en ander over kunnen vertellen. Een eigen mening werd altijd erg op prijs gesteld. Vragen over literatuurgeschiedenis werden weinig gesteld. Mijn leraar sloeg mijn map open en keek welke boeken ik gelezen had, waarna hij er een boek uit pikte en er vragen over ging stellen. Meestal probeerde ik het gesprek dan een beetje te sturen naar de dingen waar ik veel over te vertellen wist. Zo heb ik een keer een kwartier zitten praten over waarom ik de hoofdpersoon in 'De Kleine Blonde Dood' geloofwaardiger vond dan die in 'Voor een Verloren Soldaat'. Dat werkt meestal wel.
Oud 07-02-2004, 16:45
Balance
Balance is offline
Wij moeten 4 boeken lezen die hetzelfde onderwerp of dezelfde schrijver hebben. Vervolgens moeten we een betoog maken die de relatie tussen de boeken beschrijft aan de hand van allerlei aspecten en passages uit de boeken. Dit gold als ons mondeling voor literatuur én als mondeling voor het vak Nederlands.
Oud 07-02-2004, 18:14
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
We hebben schriftelijk een PTA-toets over de geschiedenis van Letterkunde gehad. Daarnaast moeten we een 15-minuten durende presentatie houden over een onderwerp dat met 3 boeken die je gelezen hebt te maken heeft.
De inhoud van je presentatie telt voor Letterkunde mee en zeg maar het kwantitatieve gedeelte van de presentatie telt mee voor Nederlands.
Oud 07-02-2004, 18:20
YPrue
YPrue is offline
Bij mijn mondeling voor Literatuur vorig jaar werden er drie boeken uitgepikt waarover ik dus iets moest vertellen. Ze vragen vooral veel over de inhoud en ook best wel veel kleine details, die dan een verband onderling blijken te hebben. Heel af en toe koppelden ze wel eens terug naar begrippen uit de literatuur, maar dat is niet het allerbelangrijkste. Je moet de boeken die je gelezen hebt snappen, en als je ze niet snapt, uitleggen waar het probleem volgens jou zit. Je eigen mening is ook wel redelijk belangrijk (en ook deze te onderbouwen).

Laatst gewijzigd op 08-02-2004 om 00:05.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 18:51
Roos
Roos is offline
We moesten iets van 12 boeken lezen. Je kreeg er ongeveer 3 op je mondeling, waarvan je er eentje zelf uit mocht kiezen: je "voorkeursboek". Daar vroegen ze dan het meest over.
Je moet gewoon alles weten: verhaal, motieven, achterliggende gedachten, dingen over de auteur, over die tijdsperiode, tja gewoon alles. Je moest ook boeken aan elkaar kunnen koppelen en met elkaar kunnen vergelijken.

Ik had een 9,5.. ik wist alles, behalve 1 dingetje, daar kwam ik even niet zo snel op.
Van mijn voorkeursboek ("de donkere kamer van damokles") had ik ook nog een extra analyserend boek gelezen, waarin dus een hele visie/analyse werd gegeven. Dat helpt wel, maar kost wel extra tijd. Ik deed natuurlijk net alsof ik die analyse zelf had bedacht
Oud 07-02-2004, 19:04
mrs me
mrs me is offline
bij ons ging het niet echt om je kennis van de gelezen boeken, meer over je mening erover.

we moesten dit jaar ook moderen gedichten lezen, daarvan moesten we de stroming kunnen benoemen en toelichten
Oud 07-02-2004, 19:35
Verwijderd
Ik heb 'm twee week geleden gehad, en had wel een goed cijfer (weet nog niet precies wat)
Bij ons heb je een mondeling met je eigen docent en nog een docent van de andere klas erbij. Zij hebben je leesdossier voor zich liggen en stellen er vragen over. Dat verschilt van vragen over de inhoud, motieven of achtergrondinformatie tot thematiek en stroming. Maar soms moet je ook verbanden leggen. Het is bij iedereen anders, dus je kunt je eigenlijk niet geweldig voorbereiden.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 19:46
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Op Moderne Talen (helemaal onderaan de forumlijst) staat ook een topic over het mondeling-Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 22:02
@Moon
@Moon is offline
Wij moesten aan de hand van de 12 boeken die je hebt moeten lezen een presentatie houden voor over wat volgens jou 'Literatuur' is. Je moet dan bespreken aan welke criteria literatuur aan moet voldoen en dat aan de hand van een aantal voorbeelden uitleggen. Die presentatie moest bij ons ongeveer een kwartier duren en dat voor 2 docenten. Na de presentatie krijg je nog allemaal vragen van de twee docenten over jouw presentatie.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2004, 23:32
Liss
Liss is offline
Dat gaat bij ons over de boeken die je moest lezen en dat cijfer is dus gelijk je cijfer voor literatuur.
Wij mogen altijd eerst zelf een boek uitkiezen er erover vertellen. Er zitten 2 docenten bij die dan vragen stellen terwijl je vertelt en later over een ander boek beginnen. Je eigen mening speelt wel een rol, maar het gaat meer over de kennis van het boek.
Ik heb me voorbereid door sommige boeken dit jaar nog een keertje te lezen (heb al mn boeken namelijk 2 jaar terug gelezen, en sommige helemaal niet.. ) en de samenvattingen nog eens door te lezen en dat ging wel goed, had een 8,5 toen.
Oud 08-02-2004, 14:32
Dory
Dory is offline
Bij ons gaan ze dingen vragen over de boeken waar je een leesverslag voor hebt gemaakt in de bovenbouw, in totaal 12 boeken.
Oud 08-02-2004, 15:56
Jarahh
Jarahh is offline
12 boeken, 2 boeken van voor 1880, +/- 10 gedichten...
Oud 08-02-2004, 21:29
Fantôme
Fantôme is offline
hetzelfde als bij jou
Oud 09-02-2004, 13:37
the tourist
the tourist is offline
Wij hebben Literatuur als apart vak, dus daar valt het gewoon onder.
We moeten een thema kiezen en voor Nederlands 2 boeken met dat thema lezen en voor elke vreemde taal die je hebt nog 1 boek met dat thema lezen. Je moet 3 bronnen hebben die iets met de boeken en het thema te maken hebben. De presentatie duurt 20 minuten als je alleen Nederlands en Engels hebt en 30 minuten als je nog een andere vreemde taal hebt. Tijdens die presentatie moet je iets over die boeken en het thema vertellen. Er worden ook vragen aan je gesteld, over die boeken, maar ook over de andere boeken (die niets met het thema te maken hebben, waarschijnlijk). Er zitten 2 of 3 leraren bij en een aantal leerlingen.
Ik weet eigenlijk niet of je veel geschiedenis moet kennen. Je mening moet je wel geven, denk ik. Ik moet vrijdag mijn uiteindelijke literatuurdossier inleveren en ergens in maart/april heb ik mijn presentatie.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 14:31
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
we hebben 7 boeken en een poëzie-bundel moeten lezen.

tijdens het mondeling moeten we een gedicht uitleggen en een aantal boeken bespreken
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 18:00
Stefanie
Stefanie is offline
Wij hebben in totaal 8 boeken gelezen, waarvan we er 2 moeten bespreken. Ze gaan dan heel diep op dat boek in en stellen vragen over de inhoud, je mening enz... Ze kunnen ook vragen stellen over de andere 6 boeken. Sommige vragen zijn echt zo vreemd Voorbeeldje: wat zou de hoofdpersoon in dit boek voor Sinterklaas willen krijgen?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2004, 18:35
The0
The0 is offline
NE/EN mondeling combo.

Moest 12 boeken gelezen hebben en daar gingen ze dan een kwartiertje vragen over stellen. Moest ook een verslag inleveren met beschrijvingen over lezen van die boeken.
Oud 10-02-2004, 18:38
Saycheese
Saycheese is offline
Wij moeten zes gedichten uitkiezen uit een door de docent samengestelde bundel. Die moeten we tot op het bot ontleden, dus metrum, stijlfiguren, antimetrie, enovoort. Daar gaan ze vragen over stellen. Verder moet je nog je mening geven over de 12 boeken die je de afgelopen 3 jaar hebt gelezen.
Oud 11-02-2004, 15:24
lct
lct is offline
Ik kreeg van 8 boeken een mondeling. Nou bij ons was het zo dat de leraar dingen ging vragen over het boek zelf. Maar ook je eigen mening. Soms ging ze nog dingen vragen die je niet verwerkt had in je verslag, maar omdat die dan niet duidelijk genoeg waren.

Maar het valt wel mee, ik heb alleen een paar keer mijn verslagen nog eens doorgelezen.
Oud 11-02-2004, 19:11
Verwijderd
MOet totaal geloof ik 12 boeken lezen. Daarvan krijg je op je mondeling over 3 boeken vragen. Over de inhoud, maar er wordt voornamelijk naar je mening gevraagd. Dat vinden ze heel belangrijk bij ons. Volgens mij moet je niets weten over literatuur ofzo.
Maargoed, dat hebben ze mij ook maar verteld hoor
Met citaat reageren
Oud 11-02-2004, 23:05
Luego
Luego is offline
??

wij hebben helemaal geen mondeling over boeken....
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 05:47
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Wij krijgen ipv een mondeling een schriftelijk

Oud 12-02-2004, 09:24
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 12-02-2004 @ 06:47:
Wij krijgen ipv een mondeling een schriftelijk

Hadden wij dat maar. Beter toch?
Oud 12-02-2004, 09:52
HowLovely
HowLovely is offline
neejman, heb veeeeeeeel liever mondeling...
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 17:57
Verwijderd
ik heb denk ik liever een schriftelijk. Wat je niet weet kan je negeren, in een vraaggesprek kan je moeilijk de vraag negeren
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 18:04
Verwijderd
wij hadden een toets over 1 boek de we klassikaal hadden gelezen telde voor 30 % had een 6.7

verder hadden we een mondeling. daar voor moest je 2 boeken kiezen waarvan je alles moest weten en de rest van de boeken moest je gewoon kennen. van die 2 moest je ook van de schrijver kunnen vertellen.
hij vroeg dingen als hoe begint het boek of hoe ontmoeten die twee mensen elkaar. en je moest beginnen met een stukje voorlezen en dan vertellen of je er iets mee wilde of dat het zomaar een stukje was. ik had een stukje waar je het thema in kon zien zeg maar. en verder moest je uit recensies halen wat andere er van vonden en of je het er mee eens was. je kreeg ook nog vragen over het boek zeg maar, wat betekend dit of dat.

ik had een 8.5 of hoger (is nog niet duidelijk) voor 70%
Met citaat reageren
Oud 12-02-2004, 21:11
Verwijderd
De situatie was als volgt: ik had een hekel aan de leraar maar hij niet aan mij. Voor boekverslagen haalde ik meestal een 7,5. Ik had alle boeken zelf gelezen. Van tevoren was gezegd dat je niet alles ineens hoefde te herlezen. De boeken gelezen in de 4e klas zouden niet ter sprake komen. Ook zou hij vragen stellen over gedichten die we hadden moeten lezen en 5 die we zelf hadden mogen kiezen en niet in de klas besproken hadden.
Van tevoren had ik al mijn verslagen doorgelezen en toen herinnerde ik mij de boeken ook weer goed. Het was een half uurtje voorbereidingswerk. Zorg wel dat je overal wel zelf een mening over hebt.
Ik was altijd doodzenuwachtig voor een spreekbeurt en bij de overige mondelingen maar gek genoeg bij Nederlands helemaal niet. De leraar had zich van tevoren voorbereid en al wat vragen verzonnen over bepaalde boeken. Die waren echt inhoudelijk over het karakter vd hoofdpersoon, situatie waarin hij zich bevindt, context. Ook werden er vergelijkingen getrokken met andere boeken. Die uit de 4e kwamen toch wel ter sprake. Hij vond dat ik een interessante lijst had (geen standaartboeken, met name Tolstoj en Kader Abdollah deden het goed bij hem). Hij stelde een vraag en ik bleef gewoon maar praten. Ik gaf antwoord op zijn vragen maar sneed ook wel nieuwe dingen aan waar hij op door ging. Het ging voornamelijk over de boeken. Van de gedichten mocht ik er zelf een uitkiezen waar ik het over wilde hebben. Die was erg makkelijk dus dat ging ook heel goed.
Ik had een 8,5.
Wat je moet doen is zorgen dat je zelf het meest aan het woord bent. Als je niet direct het antwoord weet moet je net zo lang over het boek blijven praten tot je er op een gegeven moment op komt (maar niet te lang natuurlijk). Bij mij werkte dat wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten