Advertentie | |
|
![]() |
|
Mensen denken in concepten. Bepaalde groepen van items kennen ze bepaalde eigenschappen toe. Dat is makkelijk, want als ik bepaal dat mensen handen hebben hoef ik me bij het denken aan Quiana niet te bedenken dat zij handen heeft. Dat zit namelijk al in mijn concept van de mens opgeslagen. Anders zou het heel wat harde schijf ruimte kosten om bij iedereen die ik ken apart het labeltje 'heeft handen' te zetten.
Nu goed, dat principe gaat wat verder dan alleen het toekennen van uiterlijke eigenschappen aan dingen. Zo ken ik ook karakteristieken aan mensen van een bepaalde groep toe. Om het een beetje makkelijk te houden. Bedoel je zoiets?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
In het gewone leven betekent stigmatiseren, dat je mensen vastpint op een (negatieve) eigenschap. Die eigenschap is dan het "stigma". Als je zegt dat mannen dom zijn of vrouwen niet logisch kunnen denken, dan stigmatiseer je mannen en vrouwen. Want dan worden alle mannen op "dom zijn" aangekeken, en alle vrouwen op "niet logisch kunnen denken". Wat natuurlijk een vooroordeel is. Maar op een meer religieuze of paranormale manier betekent een stigma, dat je een soort wond of litteken hebt, die echt is, maar op een bovennatuurlijke (onbegrijpelijke) manier ontstaan is. Er waren vroeger mensen die heel religieus waren, die de stigma's van jezus kregen, en dat zijn dan de littekens en wonden die hij in zijn handen had van het kruis. Die mensen zagen dat als een wonder, als een teken van jezus. Ik geloof dat een of andere Thérèse dat had. In deze tijd komt het voor, dat mensen een droom hebben, en na de droom wakker worden en dan opeens in het echt op hun lichaam het litteken hebben, waar ze van gedroomd hebben. Of de wond, waar ze van droomden. Die littekens of wonden kunnen ze op een normale manier niet gehad hebben, het kwam op bovennatuurlijke of paranormale manier. Het gaat niet om 1 persoon, maar om meer personen. Die zeker weten, dat het niet op een normale manier is gekomen, ze gingen zonder wonden naar bed, en ze geloven niet dat ze zichzelf die wond gegeven kunnen hebben. En deze wonden of littekens hebben dan voor zover ik gezien heb, ook de betekenis die ze in de droom hebben gehad. Deze littekens en wonden worden ook stigma's genoemd. Als dit het nu is, wat je bedoelt - wil je dan weten, wat de geestelijke oorzaak hiervan is? Dan is mijn mening, dat het onbekend is, wat de oorzaak is. Omdat ze ontstaan op een bovennatuurlijke of paranormale manier, deze dingen. En daar kan de mens dus niet bij. Anders heette het ook niet bovennatuurlijk. Er zijn nu eenmaal dingen die je als mens niet kan volgen. Er zijn verschillende meningen over mogelijk. Bijv. dat je onbewuste geest het heeft gedaan. Of, dat je het zelf "onbewust" hebt gedaan, jezelf die wonden geven. Of dat je in de war bent, dat je gelooft dat je ze "zomaar" hebt gekregen. Deze mening vind je denk ik vooral bij mensen die niet religieus zijn, en die niet in het paranormale geloven. Religieuze mensen vinden denk ik vaak, dat het van god afkomt. En spirituelenew-agerige mensen zullen wel geloven, dat het uit de geestelijke wereld komt. Dat denk ik zelf ook, eigenlijk, uit de geestelijke wereld of uit je onbewuste. Wat de psychologie hiervan vindt, weet ik niet. Maar dit zul je wel willen weten, omdat dit naar psychologie verplaatst moest worden. Het verschijnsel zal in de psychologie wel bekend zijn, schat ik. Maar daar weten denk ik andere mensen weer meer van, dan ik. groeten, peter. |
![]() |
||
Citaat:
liefs, wen
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Racisme na mp3-moord Brussel voer voor psychologen Foresight | 103 | 09-05-2006 19:21 | |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah' Mujahideen | 500 | 07-09-2005 13:43 | |
Strandtenten zijn overlast Marokkanen zat Prea|K | 322 | 23-08-2003 18:37 | |
Donner: ook niet-verdachten laten registreren monkee | 49 | 20-01-2003 15:13 | |
integratie van de Marokkanen batisimon | 134 | 07-12-2002 16:34 | |
Twaalf jaar cel voor gruwelijke moord-> Echt schandalig Carpe Diem | 51 | 17-09-2002 19:08 |