Ik zit met het volgende probleem.
Ik had een huisgenootje zonder eigen computer. Aardig als ik was heb ik hem een plekje in mijn pc aangeboden, mits hij een eigen harde schijf zou regelen. Omdat de jongeman in kwestie nogal graag software installeerde en het daarbij niet zo nauw nam met ad- en spyware, leek het mij verstandig om op alle twee de schijven Windows XP te installeren. Zogezegd, zogedaan, er stond twee keer Windows op. Ieders op zijn eigen schijf, werkte prima. Ik ging er ook vanuit dat het in de toekomst makkelijk zou zijn, omdat hij met een beetje mazzel, de harde schijf in zijn nieuwe computer zou kunnen bouwen, waar hij het al heel lang over had.
Die nieuwe pc is er nog steeds niet, maar ik ben verhuisd. Uiteraard is het dus de bedoeling dat de harde schijf van deze jongeman weer terug gaat naar hem, uit mijn pc dus. Klinkt simpel, maar dat viel tegen. Ik wist niet welke schijf het was ('t waren twee identieke schijven) dus ik heb eerst de spanning van de ene harde schijf gehaald om te checken welke van hem was. Alleen, de pc start niet op. POST ed werkt prima, maar zodra Windows geladen moet worden, wordt er om een opstart disk gevraagd. Schijf weer aangesloten, andere afgekoppeld, maar nu gebeurt er helemaal niks. Alle twee weer aangesloten, en nu werkt het weer (maar dat deed het dus al).
Vroeger had je zo'n mooi commando: "fdisk /mbr". Maar helaas kent Windows XP dat niet. De boot.ini heb ik ook bekeken, aangepast, weer verandert, zelfs verwijderd, maar dat haalde allemaal niks uit.
Mijn vraag is dus: hoe los ik dit op. Nog even voor de duidelijkheid: 2 x 80 GB harde schijf, 2 x Windows XP Pro (op elke schijf dus één). Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.