Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2004, 19:20
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben druk bezig met het aanvragen van mijn studiefinanciering en ik heb vorige week ook van die papieren gehad die mijn ouders in moeten vullen zodat ze aan de hand daarvan mijn aanvullende beurs kunnen berekenen. Mijn vader is echter niet van plan om het in te vullen of iig van plan om niets te betalen.

Nu mijn vragen:
- Wat doet de IB-groep als mijn vader die papieren niet invult? Laten ze zijn inkomen buiten beschouwing? Sturen ze een herhaalbrief? Ze weten op dit moment zijn adres volgens mij niet (mijn ouders zijn gescheiden en ik woon bij mijn moeder) dus dat zou betekenen dat ik alle post voor mijn vader ontvang totdat hij zijn eigen adres opgeeft. Klopt toch zo?
- Kan ik iets doen als mijn vader besluit om zijn ouderbijdrage niet te betalen? Volgens mij eigenlijk niet of is het net als met alimentatie dat je het LBIO is kan schakelen of is dat niet met ouderbijdrage?
Oud 16-02-2004, 19:43
little nemo
little nemo is offline
antwoord op je 2e vraag: je kan je ouders niet dwingen, als ze niets betalen is dat jammer voor je.

maar volgens mij (ben niet zeker) moeten ze die gegevens wel invullen en kunnen ze daartoe ook gedwongen worden .... denk ik
Oud 16-02-2004, 19:48
Chaucus
Chaucus is offline
Van de site van IBG:

De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Onder ouders worden in dit geval verstaan: je natuurlijke ouders of je adoptiefouders.

Heb je problemen met je ouders? Dan is het soms mogelijk hun inkomen buiten beschouwing te laten. Je kunt daarvoor een beroep doen op de hardheidsclausule weigerachtige ouders. Heb je al eerder gevraagd om toepassing van deze hardheidsclausule? Informeer dan eerst bij de IB-Groep naar je mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 19:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 16-02-2004 @ 20:48:
Van de site van IBG:

De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Onder ouders worden in dit geval verstaan: je natuurlijke ouders of je adoptiefouders.

Heb je problemen met je ouders? Dan is het soms mogelijk hun inkomen buiten beschouwing te laten. Je kunt daarvoor een beroep doen op de hardheidsclausule weigerachtige ouders. Heb je al eerder gevraagd om toepassing van deze hardheidsclausule? Informeer dan eerst bij de IB-Groep naar je mogelijkheden.
Maar voor een hardheidsclausule moet je toch wel echt redenen hebben zoals flinke ruzie met je ouders, ouders die hun kind niet erkend hebben, gescheiden ouder waar je al jaren geen contact meer mee hebt of kan je dit altijd proberen? Ook als ik nog ongeveer een of twee weekenden in de maand naar mijn vader ga?
Oud 16-02-2004, 19:52
Verwijderd
Je kunt je ouders idd niet verplichten een ouderbijdrage te betalen...was het maar zo makkelijk. Je kunt door je ouders/vader/moeder een soort van 'afstandsverklaring' laten tekenen...maar das wel een heel gedoe enzo. Bel de IB-Groep eens op en vraag het ze.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 19:52
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 16-02-2004 @ 20:49:
Maar voor een hardheidsclausule moet je toch wel echt redenen hebben zoals flinke ruzie met je ouders, ouders die hun kind niet erkend hebben, gescheiden ouder waar je al jaren geen contact meer mee hebt of kan je dit altijd proberen? Ook als ik nog ongeveer een of twee weekenden in de maand naar mijn vader ga?
Volgens mij moet je de ouder waar het om gaat dan idd niet meer zien oid... Precies weet ik het ook niet. Daarom kun je, denk ik, het beste gewoon ff de IB-Groep opbellen en het vragen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 20:22
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 16-02-2004 @ 20:52:
Volgens mij moet je de ouder waar het om gaat dan idd niet meer zien oid... Precies weet ik het ook niet. Daarom kun je, denk ik, het beste gewoon ff de IB-Groep opbellen en het vragen.
Bellen is natuurlijk een goede optie, maar ik zag op de site net dat er ook een foldertje van is, msichien dat dat je ook wat kan helpen.
Moet je even onder Kiosk -> Formulieren kijken
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 11:05
ekki
ekki is offline
Als je 'afstand doet van je vader' moet je ook allemaal bewijsstukken van huisarts en maatschappelijk werkers enzo meesturen. Is een hele rompslomp. Ik zou als ik jou was gewoon bij hun het adres van je vader op geven. Is verder zijn zorg denk ik, jij krijgt volgens mij wel stufi, maar dan geen aanvullend.

Trouwens, waarom wil je pa dat niet?
Oud 17-02-2004, 15:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ekki schreef op 17-02-2004 @ 12:05:
Trouwens, waarom wil je pa dat niet?
Ik weet het niet allemaal maar hij zit pas in de WW en daardoor heeft ie een afkeer van alles wat met geld te maken heeft en hij wil nooit ergens voor betalen, het is al jaren een strijd om te zorgen dat hij de alimentatie betaald en ik denk dat hij het gevoel heeft dat als hij dat blad invult dat ie dan voor me moet betalen ofzo. Tis geen makkelijke man.
Oud 17-02-2004, 15:45
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
als hij in de WW zit, zal zijn inkomen toch op dit moment niet zo hoog zijn, dus krijg je wel aanvullend, toch? Ze kijken wel naar loon van 2 jaar geleden, maar als er echt iets drastisch veranderd is (minstens 30% eraf in geval van WW), kunnen ze dat veranderen volgens mij. Maar beste idee is idd ff bellen, want onduidelijkheid met de IBG wil je niet; zit je nog het hele jaar aan vast dan
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 22:51
ekki
ekki is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 17-02-2004 @ 16:08:
Ik weet het niet allemaal maar hij zit pas in de WW en daardoor heeft ie een afkeer van alles wat met geld te maken heeft en hij wil nooit ergens voor betalen, het is al jaren een strijd om te zorgen dat hij de alimentatie betaald en ik denk dat hij het gevoel heeft dat als hij dat blad invult dat ie dan voor me moet betalen ofzo. Tis geen makkelijke man.
Als hij in de ww zit, heeft ie weinig inkomen. Jij zal dan aanvullend krijgen. Hij is officieel wel verplicht jou bij te betalen, maar officieus niet (mijn ouders doen het ook niet): er is geen controle van de IB-groep ofzo.
Oud 18-02-2004, 14:48
LoeLoe
LoeLoe is offline
Zo'n hardheidsverklaring is een heel gedoe. Ik zit ongeveer met hetrzelfde probleem.

Ik moest een verklaring van beide ouders meesturen, eentje van de maatschappelijk werker of huisarts en eentje van mezelf. Nou..die van mezelf en die van de huisarts en van me moeder is niet zo'n probleem. Maar mijn vadert weigert mee te werken.

Dus ik ben er maar mee gestopt...een beetje harder werken in de maand compenseert het bedrag al een beetje. Ik ben niet van zijn geld afhankelijk gelukkig.
Reageren

Regels voor berichten