Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-03-2004, 11:15
sextinction
sextinction is offline
Alles begon in 1940. Frčre Roger was 25 jaar. Hij had zijn geboorteland, Zwitserland, verlaten en was in Frankrijk, het land van zijn moeder, gaan wonen. Jarenlang had longtuberculose hem aan huis gekluisterd. Tijdens deze lange ziekte rijpte in hem de roeping om een gemeenschap te beginnen waar eenvoud en goedhartigheid beleefd zouden worden als het wezenlijke van het evangelie.

Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, was hij er zeker van dat hij mensen moest helpen die hulp nodig hadden. Het dorpje Taizé waar hij zich gevestigd had, lag dicht bij de demarcatielijn die Frankrijk in tweeën deelde. Het was een goede plaats om vluchtelingen op te vangen.

Dankzij een bescheiden lening had frčre Roger een huis met bijgebouwen kunnen kopen. De materiële omstandigheden waren armoedig, het voedsel was karig...

Uit respect voor de mensen die hij onderdak had gegeven, bad frčre Roger alleen. Vaak ging hij ver van huis het bos in om daar te zingen. Hij wilde sommige vluchtelingen, joden of agnostici, niet in verlegenheid brengen.

De ouders van frčre Roger wisten dat hun zoon en dochter gevaar liepen. Zij hadden een vriend van de familie, een gepensioneerde Franse officier, gevraagd een oogje in ’t zeil te houden. In 1942 waarschuwde hij dat zij ontdekt waren en dat iedereen Taizé meteen moest verlaten. Frčre Roger kon in 1944 terugkeren. Hij was toen niet meer alleen. De eerste broeders hadden zich bij hem aangesloten. Met hen was het gemeenschapsleven begonnen dat in Taizé werd voortgezet.

In 1945 begon een jonge man uit de streek een stichting voor kinderen die in de oorlog hun familie verloren hadden. Hij stelde de broeders voor er een aantal in Taizé op te nemen. Toen vroeg frčre Roger zijn zuster Genevičve terug te komen naar Taizé om voor hen te zorgen en hun moeder te worden.

Langzaamaan sloten een paar jonge mannen zich aan bij de eerste broeders. Op paaszondag 1949 verbonden zij zich voor het leven in celibaat, gemeenschapsleven en een grote eenvoud.

Nu telt de gemeenschap van Taizé een honderdtal broeders, katholiek en van verschillende protestantse afkomst, uit meer dan vijfentwintig landen. Alleen al door haar bestaan is de gemeenschap een teken van verzoening tussen verdeelde christenen en gescheiden volken.

De broeders leven alleen van hun werk. Ze nemen geen giften aan en geen geschenken. Ze aanvaarden evenmin hun persoonlijke erfenissen, maar de gemeenschap geeft die aan de armen.

Vanaf de jaren vijftig gingen sommige broeders in achtergebleven gebieden van de wereld wonen. Daar willen zij getuigen van vrede zijn en mensen die het moeilijk hebben terzijde staan. Nu leven er broeders in kleine fraterniteiten in arme buurten in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Ze proberen liefde uit te stralen onder de armen, straatkinderen, gevangenen, stervenden, bij hen die diep geraakt werden door relatiebreuken of die in de steek gelaten werden.

Door de jaren heen is het aantal bezoekers in Taizé steeds toegenomen. Vanaf het eind van de jaren vijftig begonnen jongeren in steeds grotere aantallen te komen.

Vanaf 1962 zijn broeders en jongeren die door Taizé gestuurd werden, heel onopvallend op en neer gereisd naar Oost-Europa, om de mensen nabij te zijn die hun land niet uit konden gaan.

Van het begin van de lente tot het eind van de herfst komen er elke week jongeren uit verschillende werelddelen naar de heuvel van Taizé. Samen met vele anderen zoeken ze naar een zin voor hun leven. Ze gaan op weg naar de bronnen van vertrouwen in God, als een innerlijke pelgrimstocht. Dit moedigt hen aan om te werken aan vertrouwen onder mensen.

Sommige zomerweken nemen meer dan 5000 jongeren uit 75 landen deel aan dit gezamenlijk avontuur. Het wordt concreet in hun verlangen om innerlijk leven te verdiepen en door hun bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen om de aarde beter bewoonbaar te maken.

In Taizé worden de jongeren ontvangen door een gemeenschap van broeders die zich voor heel hun leven inzetten om Christus te volgen. Er zijn twee zustergemeenschappen die de ontvangst meedragen. De hartslag van de ontmoetingen wordt gevormd door het gemeenschappelijk gebed, drie keer per dag, met veel zingen en een tijd van stilte. Alle aanwezigen op de heuvel komen samen voor dit gebed.

Elke dag geven broeders van de gemeenschap bijbelinleidingen. Ze worden gevolgd door tijden van nadenken, gesprek en meehelpen bij praktische taken. Het is ook mogelijk om een week in stilte door te brengen om je leven in het licht van het evangelie te leren zien.

’s Middags worden er workshops gegeven rond specifieke onderwerpen. Ze geven de mogelijkheid om het verband te ontdekken tussen de bronnen van het geloof en de pluralistische werkelijkheid van de huidige wereld: "Is vergeving mogelijk?", "Uitgedaagd door de mondialisering", "Hoe kun je Gods roep beantwoorden?", "Wat voor Europa willen wij?"… Er zijn ook thema’s die te maken hebben met kunst en muziek.

Tijdens een week in Taizé gaan de ervaringen van gemeenschap met God in het gebed samen met het zelf nadenken en met gemeenschap en solidariteit tussen volken.

In Taizé luisteren jongeren uit heel de wereld naar elkaar. In de ontmoetingen ontdek je dat wegen van eenheid geopend kunnen worden in de verscheidenheid van christelijke en culturele tradities. Dit schept een stevige basis om te werken aan vertrouwen en om zuurdesem van vrede te zijn, in een wereld die verwond is door verdeeldheid, geweld en eenzaamheid.

In Taizé wordt de "pelgrimage van vertrouwen op aarde" steeds voortgezet. Er wordt geen beweging opgezet rond de gemeenschap. Je wordt uitgenodigd om thuis verder te leven wat tijdens je verblijf belangrijk is geworden voor je innerlijk leven en voor de gezamenlijke weg met zoveel anderen, die dezelfde zoektocht naar het wezenlijke maken.

Wat vinden jullie hiervan? Heeft iemand er wel eens van gehoord, heeft iemand er ervaringen mee? Het lijkt me een vrij protestantse gemeenschap, in de zin van terug-naar-de-bron-geloof, maar aan de andere kant staat het denk ik ook heel erg open voor andere culturen en geloven?
Oud 20-03-2004, 11:36
cartman666
cartman666 is offline
ja, ik ga er heen waarschijnlijk. Vrij katholiek eigenlijk, aanbidding van kruisbeelden, veel meditatie. Maar een goedkope manier om een weekje in frankrijk door te brengen.
Er komen ook veel mensen zonder geloof trouwens.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 18:30
Verwijderd
ik wil er mss naartoe.. ik hoor altijd dat het de perfecte plek is om buitenlandse mensen te leren kennen.. verder ook dat het niet erg christelijk is maar ook een goede plek om over je leven na te denken. ik denk eigenlijk dat dat voor iedereen wel goed is.
ik heber een film van gezien en het zag er indrukwekkend uit.. je hoeft natuurlijk ook niet persé mee te doen met die aanbiddingen enzo.. en ja altijd een goedkope manier om je vakantie door te brengen iig. verwacht alleen niet veel van de kwaliteit van het eten en van alle facaliteiten.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 18:47
extinction
extinction is offline
@ ts
Oud 20-03-2004, 19:42
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
extinction schreef op 20-03-2004 @ 19:47:
@ ts
Wie is Sextinction?
Oud 20-03-2004, 23:17
Verwijderd
Taize, daar moet je werken, 3 keer per dag liedjes zingen in de kerk en je bezinnen, mij niet gezien
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 23:39
Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
Lijkt mij niets.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 11:59
extinction
extinction is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 20-03-2004 @ 20:42:
Wie is Sextinction?
my evil twin.
Oud 21-03-2004, 12:33
treintje
treintje is offline
Dit zijn woorden over Taizé, maar ik denk dat het niet in woorden te vatten is.
Mijn ouders zijn gelovig en in hun jonge jaren naar taizé gekomen. Daar hebben ze elkaar ontmoet en ze zijn verliefd geworden.

Taizé kun je op verschillende manieren opvatten. Er zijn zweverige mensen, er lopen ook gekken rond, er lopen mensen rond die alleen met het geloof bezig zijn. Maar boven dat zijn er ook veel jongeren die er komen om een week uit te rusten en meer met het geloof bezig zijn. Thuis in het allerdaagse leven kunnen ze er de rust niet voor vinden, maar ze willen hun geloof niet opgeven.
Je kunt Taizé ook zien als een brug in je leven. Sommige mensen gaan erheen als ze de weg kwijt zijn, niet meer weten wat ze met hun leven willen.
Taizé kan veel voor je betekenen. Met kleine en grote kwesties.

Ik ben er zelf een aantal keren geweest. Mijn ouders zijn gelovig, en wilden er graag weer heen. Ik heb er leuke vakanties gehad. Voor de kinderen was er geen streng programma. We speelden veel en je leert erg veel van elkaar, omdat iedereen in een andere cultuur leefde.
Ik heb zelf niks met een geloof. Ik geloof niet in een God. Dat geweldige wat Taizé is voor mensen zie ik niet. Maar ik begrijp wel, dat het voor veel mensen een fijne plek is om te zijn.

Als je gelovig bent en wat onzeker over bepaalde dingen is het zeker een leuke ervaring. Voor iedereen eigenlijk wel. (bijv. voor mensen die erg muzikaal zijn)

Ik weet aardig wat van Taizé, dus als iemand vragen heeft, mag hij me een pm sturen.
Oud 23-03-2004, 14:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
sextinction schreef op 20-03-2004 @ 12:15:
Wat vinden jullie hiervan?
Brak. Op vakantie gaan en niet mogen drinken/doen waar je zin in hebt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 19:33
sextinction
sextinction is offline
Citaat:
Chimera schreef op 23-03-2004 @ 15:48:
Brak. Op vakantie gaan en niet mogen drinken/doen waar je zin in hebt.
Ik geloof niet dat je hier het soort mensen aan zal treffen dat graag wíl drinken. Sowieso een beetje sneu, zuipen kun je ook wel thuis doen...
Oud 24-03-2004, 14:27
Verwijderd
Citaat:
sextinction schreef op 23-03-2004 @ 20:33:
Ik geloof niet dat je hier het soort mensen aan zal treffen dat graag wíl drinken. Sowieso een beetje sneu, zuipen kun je ook wel thuis doen...
En dat is nou een evil twin, tss
Met citaat reageren
Oud 24-03-2004, 14:29
Dynamico
Dynamico is offline
Het duurde even voor ik doorhad dat het niet om René Froger ging.
Oud 24-03-2004, 14:40
sextinction
sextinction is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 24-03-2004 @ 15:29:
Het duurde even voor ik doorhad dat het niet om René Froger ging.
Frere Roger
Rene Froger
Oud 24-03-2004, 16:09
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
sextinction schreef op 23-03-2004 @ 20:33:
Ik heb het niet over 'zuipen' maar gezellig met een groepje uit eten, wijntje, gezellig stappen, en de omgeving bekijken ZONDER rekening te houden met andere personen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten