Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2004, 11:40
Verwijderd
Bij gebrek aan 'echte' verhalen, een notitie in mijn Levend Dagboek dat misschien als column door kan gaan.

- - -

Zondag ben ik met mijn vriendin naar de voorstelling 'The Greatest Places' in het omniversum gegaan. Het omniversum is een bepaalde bioscoop in Scheveningen die virtual reality in groepsverband praktiseert. In plaats van twee kleine schermen dicht op de ogen, krijgt men een enorme koepel om de zaal waarop de film op geprojecteerd wordt. Omdat je vrijwel niet buiten het beeld kunt kijken, wordt het minder twee dimensionaal en meer drie dimensionaal voor je hersenen. Je houdt jezelf dus voor de gek, maar het is goed vermaak.

'The Greates Places' is het type film waar Discovery en makkers op drijven en waar je op een normaal scherm slechts gapend naar zal kijken. Men krijgt beelden van 'the greatest places' op aarde voorgeschoteld, wat neerkomt op zeven korte documentaires (kort, als in; vier tot tien minuten per onderwerp) over de Igazu watervallen, Groenland, de Namibië woestijn, het Tibet plateau, de Amazone, Madagaskar, enz. Dat is natuurlijk allemaal heel erg fijn en mooi om te zien, maar ik krijg er wel schuldgevoelens van.

Ik ben een blanke, westerse man. Een beter uitgangspunt voor schuldgevoelens is er niet. Ik heb eeuwenlang vrouwen onderdrukt, zwarten tot slaaf gemaakt en gemarteld, de wereld uitgezogen en verkloot. Kortom: ik onderdruk alles en maak het kapot als het geen geld meer oplevert. Dan doen blanke, westerse mannen nu eenmaal.

'The greatest places' zijn erg mooie plekken en ik ben oprecht blij dat ze bestaan. Ik vind het alleen jammer dat zelfs een complete woestijn in Namibië tot een circusattractie in Europa en Amerika gemaakt wordt. Door alle films, posters, reizen en dergelijke zijn die natuurlijke plaatsen omgetoverd tot een product dat verkocht en verhandeld wordt door blanke, westerse mannen.

De wereld is veranderd in een dierentuin en in elke kooi kunnen we een verschijnsel zien. Cultureel of natuurlijk. Hoe vreemder, hoe beter. "Kijk, die mensen in Tibet schrijven hun gebeden op doeken en hangen ze in de bergwind te wapperen! Wat apart, wat extravagant! Bijna als 'The bearded lady' of 'Oleg, de sterkste man ter wereld'. Iemand nog popcorn?"

Onder het overheersende juk van blanke, westerse mannen (en eigenlijk bedoel ik de 'westerse beschaving', maar ik vind dat twee woorden die te vaak in één adem genoemd worden) is de planeet gedegenereerd en gedegradeerd tot een pretpark dat er voor ons is om naar te kijken, om te consumeren.

Zulke gedachten maken het genieten van een geprojecteerde 'greatest place' toch wel moeilijker. Toen de consumenten na de voorstelling doelbewust uitgebraakt werden in de winkel van het omniversum, gingen we zo snel mogelijk naar de tram om op het Centraal Station een Whopper te eten.

Als je je best doet, kan je het jezelf heel erg moeilijk maken.

- - -

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2004, 11:41
vinniewebcammie
vinniewebcammie is offline
'...om een whopper te eten...' damn jij ben echt politiek-correct.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 15:11
Charlottetje
Charlottetje is offline
Oke, best leuk!

Maar wat ik me nou wel erg afvroeg (heb daarom je column misschien met wat minder aandacht gelezen), wat versta jij onder 'echte verhalen'?
Ik bedoel, wat had je hier dan eigenlijk graag willen zien, wat mis je dan zo erg?
Wat is er fout aan de verhalen die er nu staan (nee, hiermee wil ik niet beweren dat ik alle verhalen (ook de mijne niet) goed vind)

Vroeg het me af

Charlotte
Oud 17-02-2004, 15:40
Masquerade
Masquerade is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 17-02-2004 @ 12:40:

Ik ben een blanke, westerse man. Een beter uitgangspunt voor schuldgevoelens is er niet. Ik heb eeuwenlang vrouwen onderdrukt, zwarten tot slaaf gemaakt en gemarteld, de wereld uitgezogen en verkloot. Kortom: ik onderdruk alles en maak het kapot als het geen geld meer oplevert. Dan doen blanke, westerse mannen nu eenmaal.

Onder het overheersende juk van blanke, westerse mannen (en eigenlijk bedoel ik de 'westerse beschaving', maar ik vind dat twee woorden die te vaak in één adem genoemd worden) is de planeet gedegenereerd en gedegradeerd tot een pretpark dat er voor ons is om naar te kijken, om te consumeren.

Heel goed. Ik heb deze twee stukken eruit gehaald, omdat ze me aanspreken. Er zijn maar weinig mannen en mensen in het algemeen die dit zullen toegeven. Daarnaast vind ik dat je helemaal gelijk hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 16:14
HestHer
HestHer is offline
Heel goed gedaan...
Liefs Hesther
Oud 17-02-2004, 19:04
Verwijderd
Bedankt voor de reacties.

Charlottetje, met dat gebrek aan echte verhalen bedoel ik eigenlijk meer dat ik zelf geen verhalen meer schrijf de laatste maanden. Het sloeg dus niet terug op het forum. Ik zou niet durven.

En een Whopper is inderdaad makkelijker goed te praten dat een Bigmac.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 19:09
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 17-02-2004 @ 16:11:
Oke, best leuk!

Maar wat ik me nou wel erg afvroeg (heb daarom je column misschien met wat minder aandacht gelezen), wat versta jij onder 'echte verhalen'?
Ik bedoel, wat had je hier dan eigenlijk graag willen zien, wat mis je dan zo erg?
Wat is er fout aan de verhalen die er nu staan (nee, hiermee wil ik niet beweren dat ik alle verhalen (ook de mijne niet) goed vind)

Vroeg het me af

Charlotte
Ik denk dat LUH gewoon 'zegt' dat hij 'even' geen verhaal heeft geschreven om te posten, terwijl hij dat normaal nog wel eens doet. Toch wil hij iets moois posten en kiest hij voor deze column. (Wat dus een column is en geen verhaal.)
En volgens mij heeft dat niets met andere geplaatste verhalen te maken.
En LUH, correct me if I'm wrong...

Ik vond het stuk trouwens beter dan 'best leuk'.

En nu ontopic, ik vind 'em mooi en goed. Tja, iets dat ik ook had kunnen schrijven (behalve dan het feit dat ik een westerse 'man' ben.) En het omniversum is cool hè...
(Verder ben ik het volledig met je eens qua consumerende houding van alles en iedereen. En de doorschietgedachte, toch lastig.)
Oud 17-02-2004, 19:16
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ah, op die manier, ja dat zou natuurlijk ook kunnen.

Zoals ik al zei, heb ik het niet met mijn volle aandacht gelezen, misschien is het dus ook wel leuker dan best leuk..
ik zal het nog wel een keertje lezen!

sorry trouwens, voor het geval ik te aanvallend over ben gekomen, want zo was het niet bedoeld

Charlotte
Oud 17-02-2004, 19:58
Verwijderd
Geen probleem. Altijd kritisch zijn en altijd zoveel mogelijk vragen stellen zie ik als een goede eigenschap. Ik zou een enorme lul zijn als ik boos op iemand zou worden daarom.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 20:14
Charlottetje
Charlottetje is offline
Gelukkig!

Charlotte
Oud 18-02-2004, 23:13
Escapism
Escapism is offline
"Ik ben een blanke, westerse man. Een beter uitgangspunt voor schuldgevoelens is er niet."

fucking geniaal
Reageren

Regels voor berichten