Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2004, 12:55
elledc
elledc is offline
Ik ben nu een 3 tal weekjes bezig met m'n stage en heb nog 6 weken te doen. Ik werk als graficus zoals affiches en folders ontwerpen. Maar door het feit dat ik niet betaald word ben ik niet super gemotiveerd. Is het normaal om iemand zo hard te laten werken zonder betaling?
Heb zo soms het gevoel dat ik mijn tijd zit te verdoen ook omdat ik geld nodig heb
Daarbij moet ik af en toe klusjes doen zoals foto's rangschikken op volgorde, etikettes plakken, enz.
Sommigen zeggen dat dit normaal is, dat dit er nu eenmaal bij hoort. Ik kan er ook niet mee stoppen want dan haal ik geen voldoende dit jaar en moet ik zoeken naar een nieuwe stageplek.
Ik vind eigenlijk dat ze ervan profiteren, wie heeft nog ervaringen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2004, 13:37
Verwijderd
Een stage dient primair ter uitbreiding van je eigen kennis en ervaring. Je moet er goed voor oppassen dat je niet gebruikt wordt als goedkoop hulpje om achterstallig werk op te knappen. Stageverlenende instellingen weten donders goed dat je afhankelijk bent van hen, dat je die stage voor je opleiding moet lopen en dat je geen ontslagbescherming hebt. Ze kunnen je er in principe overal om uitwippen.

Het is daarom van belang alvorens met je stage te beginnen goed op papier te krijgen wat voor werkzaamheden je zult doen, wat van je verwacht wordt en de mededeling dat het vooral ter uitbreiding van je eigen kennis en ervaring dient.

Ik loop momenteel zelf ook stage voor vrijwel geen loon. Op het moment dat je merkt dat je voor kutklusjes gevraagd wordt, of klusjes die compleet nutteloos zijn voor jouw opleiding, of dat je de helft van de tijd niks zit te doen, moet je dat gewoon zeggen. Men vergeet nogal eens dat er een stagiair rondloopt. Je moet echt je actief opstellen en naar voren dringen, proberen betrokken te raken bij waar het werkelijk om draait. Laat zien dat je er bent, laat je horen. Niet gaan forummen als je niks te doen hebt. Je zit daar voor jezelf, dus als jij het gevoel hebt dat je te weinig leert dan moet je daar zelf tegen opkomen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 13:45
Verwijderd
Ik weet niet wat 'af en toe' is? Maar als je zo nu en dan eens iets moet doen, dan denk ik idd dat dat normaal is en het erbij hoort. Wanneer je later werkt, zal je ongetwijfeld ook wel eens dat soort dingen moeten doen. Verder: zie post nare man.

Probeer je motivatie terug te vinden en maak je stage af, je bent al op 1/3. Probeer zoveel mogelijk te leren, idd oa door je mond open te doen en te zeggen wat je wel/niet wilt ed. (Is ook de tip die ze mij gaven. )
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 14:38
Verwijderd
de motivatie die ik heb om mijn stage af te ronden is dat ik graag mijn opleiding af wil maken zodat ik verder kan studeren. Rotklusjes ben ik afentoe gewoon blij mee zodat ik tenminste bezig ben (week in week uit internetten de hele dag gaat uiteindelijk toch wel vervelen ) ... Maar ik verdien dan ook wel wat geld...

Er zit bij mij een meisje in de klas die ook niks krijgt. Persoonlijk vind ik dat behoorlijk naar voor haar want ze zit er wel gewoon 40 uur per week en moet daarnaast dan dus nog werken voor wat geld.

Kan je niet met je decaan ofzo kijken wat eraan gedaan kan worden?

en waarom hoef jij maar 9 weken? welke opleiding doe je dan?

En wat Nare Man ook zei, laat zien dat graag dingen doet en zorg ervoor dat ze veel aan je hebben. Zo zullen de hoeveelheid rotklusjes misschien wel meevallen...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 15:27
Verwijderd
Zoals het bij Maria gaat zo zit het dus ook bij mij, t is dat ik deze stage nodig heb om me opleiding te kunnen halen en daarna weer lekker verder te gaan leren.
En ik ben gewoon serieus blij met kut klusjes, zoals tafel dekken, naar de ah gaan boodschappen doen, boekje in elkaar plakken enz. Want ik internet ook bijna 40 upw en dat is niet normaal eigenlijk. Maar krijg gelukkig wel betaald.
Volgensmij moet elke stagaire die rot/kleine klusjes wel doen.

@Maria: ik geloof dat ik nog bij je in de klas zit ook.. sinds dit jaar dan..
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 16:24
Verwijderd
haha, inderdaad
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 18:11
elledc
elledc is offline
Bedankt voor jullie reacties. Het is gelukkig zo erg nog niet. Ik ken iemand die tijdens zijn stage als kok het gras moest gaan afrijden en de tuin onderhouden. Deze week bijvoorbeeld moest ik foto's schikken en de rekken met letters bekleven. Maar ah, gelukkig heb ik leuke opdrachten gekregen en ik heb mijn eigen computer dus voel me er wel goed bij. Maar idd als het te erg is, dan praat ik er zeker over met de stageverantwoordelijke.
Ik vind het gewoon nogal kut omdat ik tijdens deze dagen geld goed zou kunnen gebruiken, terwijl ik niets verdien. Maar ach, na dit academiejaar zal ik eindelijk wel geld verdienen
Met citaat reageren
Oud 20-02-2004, 18:41
Verwijderd
misschien krijg je aan het eind nog wel een beloning ofzo... je weet maar nooit...

en het werkt ook altijd wel te denken dat er ergere stages zijn ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten