Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2004, 23:56
Verwijderd
Iemand in mijn nabije omgeving zit met een probleem: Ze heeft een dochter van 18 die niet met geld om kan gaan én op zichzelf wil gaan wonen. Het gevolg daarvan is waarschijnlijk dat de dochter na een paar maanden weer thuis wil gaan wonen en een paar duizend euro schuld heeft. Hoe kan ze voorkomen dat zij voor de schulden van haar dochter opdraait? Of wordt ze in alle gevallen verantwoordelijk gehouden van de schulden van haar dochter?

Bij voorbaat dank, Jadie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2004, 00:51
Verwijderd
Als die dochter achttien is zijn de ouders op geen enkele manier verantwoordelijk.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 09:14
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-02-2004 @ 01:51:
Als die dochter achttien is zijn de ouders op geen enkele manier verantwoordelijk.
Inderdaad, hooguit kan er sprake zijn van een moreel verantwoordelijk voelen.....en dat moet deze moeder dus niet gaan doen...
Het kan aan de andere kant ook best wel goed gaan natuurlijk. Misschien schrikt dochter wel dermate van de noodzaak om zorgvuldig met geld om te gaan dat het allemaal goed gaat.
Misschien is het wel verstandig om van te voren heel duidelijke afspraken te maken dat dochter zichzelf moet bedruipen of bijvoorbeeld een bepaald bedrag ofzo krijgt per maand (hangt er natuurlijk vanaf of het om studeren gaat of werken ofzo) en dat ze zelf voor de de rest van het geld moet zorgen...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 09:42
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-02-2004 @ 01:51:
En hoe zit dat dan met dat je ouders tot je 21e financieel voor jouw verantwoordelijk zijn?
Oud 22-02-2004, 10:31
Balance
Balance is offline
Ik weet niet of de moeder bereid is te helpen en of d'r dochter dat zal accepteren, maar ze kunnen ook afspreken de eerste maanden samen te beslissen waar het geld naar toe gaat. Dus elke week rond de tafel zitten, waarbij d'r dochter kan zeggen waar ze d'r geld aan uit wil geven en d'r moeder hiermee instemt of zegt dat ze dat beter niet kan doen.
Oud 22-02-2004, 10:39
herz
herz is offline
Je ouders zijn inderdaad voor je 21ste financieel verantwoordelijk. Dus ik zou als ik de moeder was goed oppassen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 12:16
Verwijderd
Oh, bollocks. De plicht van ouders om tot het 21e jaar bij te dragen in de kosten van levensonderhoud en studie is iets heel anders dan een (niet bestaande) plicht om bij te springen wanneer het kind financiële verplichtingen aangaat die het niet kan dragen.

Een kind, ook al is het zo minderjarig als de pest, kan zelf rechtshandelingen verrichten en dus zelf schulden maken. Die handelingen zijn zoals dat heet vernietigbaar, de ouders kunnen dus die handelingen ongedaan maken, en wel met terugwerkende kracht. Dat is de 'safeguard' die ervoor zorgt dat een kind geen dingen doet waar het zelf nadeel van ondervindt.

Maar zodra een kind 18 is geworden zijn zijn handelingen onaantastbaar. De schulden die de 18-jarige maakt, zijn zijn eigen schulden. De ouders hebben daar helemaal niets mee te maken en kunnen ook op geen enkele manier verplicht worden om bij te springen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 14:22
Verwijderd
Bedankt voor het advies.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 14:44
Verwijderd
Np
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 16:29
elledc
elledc is offline
Mijn zus is ook zo iemand die niet met geld kan omgaan, ze studeert nog, en woont samen met haar vriend. Mijn en zijn ouders geven hen het minimum van geld, ze leven bijna in armoede. Waarom? Omdat ze beide niet (willen) werken en alles snel verkwisten.
Maargoed, ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden, zeker na je 18. Je kan nog zo slecht omgaan met geld, je zal ooit wel beseffen dat het fout zit. Eens je het zelf allemaal meemaakt en zelfstandig moet leren omgaan met geld, zal je wel vlug merken dat geld levensnoodzakelijk is en je niet zonder kan.
Verder zou het een goed idee zijn dat haar moeder haar een bepaald bedrag geeft per maand en haar bankrekening als het ware 'afsluit', met goede bedoelingen dan.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2004, 17:51
Verwijderd
Dat kun je proberen. Dat is waarschijnlijk sympathieker dan wachten tot het misgaat en ze in de WSNP (Wet schuldsanering natuurlijke personen)-regeling terechtkomen of, erger nog, ze failliet worden verklaard.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten