Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik weet niet of de moeder bereid is te helpen en of d'r dochter dat zal accepteren, maar ze kunnen ook afspreken de eerste maanden samen te beslissen waar het geld naar toe gaat. Dus elke week rond de tafel zitten, waarbij d'r dochter kan zeggen waar ze d'r geld aan uit wil geven en d'r moeder hiermee instemt of zegt dat ze dat beter niet kan doen.
|
Verwijderd
|
Oh, bollocks. De plicht van ouders om tot het 21e jaar bij te dragen in de kosten van levensonderhoud en studie is iets heel anders dan een (niet bestaande) plicht om bij te springen wanneer het kind financiële verplichtingen aangaat die het niet kan dragen.
Een kind, ook al is het zo minderjarig als de pest, kan zelf rechtshandelingen verrichten en dus zelf schulden maken. Die handelingen zijn zoals dat heet vernietigbaar, de ouders kunnen dus die handelingen ongedaan maken, en wel met terugwerkende kracht. Dat is de 'safeguard' die ervoor zorgt dat een kind geen dingen doet waar het zelf nadeel van ondervindt. Maar zodra een kind 18 is geworden zijn zijn handelingen onaantastbaar. De schulden die de 18-jarige maakt, zijn zijn eigen schulden. De ouders hebben daar helemaal niets mee te maken en kunnen ook op geen enkele manier verplicht worden om bij te springen. |
![]() |
|
![]() |
Mijn zus is ook zo iemand die niet met geld kan omgaan, ze studeert nog, en woont samen met haar vriend. Mijn en zijn ouders geven hen het minimum van geld, ze leven bijna in armoede. Waarom? Omdat ze beide niet (willen) werken en alles snel verkwisten.
![]() Maargoed, ik vind dat je zelf verantwoordelijk bent voor je daden, zeker na je 18. Je kan nog zo slecht omgaan met geld, je zal ooit wel beseffen dat het fout zit. Eens je het zelf allemaal meemaakt en zelfstandig moet leren omgaan met geld, zal je wel vlug merken dat geld levensnoodzakelijk is en je niet zonder kan. Verder zou het een goed idee zijn dat haar moeder haar een bepaald bedrag geeft per maand en haar bankrekening als het ware 'afsluit', met goede bedoelingen dan. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Op wie ga je stemmen? #2 Mark Almighty | 500 | 27-10-2006 20:26 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd - Van tweede naar eerste viool Verwijderd | 0 | 06-03-2006 18:35 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
PvdA voor gedwongen anticonceptie falende ouders T_ID | 79 | 30-11-2005 21:50 | |
Algemene schoolzaken |
Arrest 13 mrt 1987 synclinorium | 6 | 07-11-2005 17:14 | |
Algemene schoolzaken |
Dag van de Vrijheid alpha | 0 | 10-11-2002 15:48 |