Hieronder een berichtje dat op onze schoolsite staat en in de krant ed.
Wat vinden jullie hiervan?
De Nieuwe Veste beleeft Dag van de Vrijheid
De dag na Ganzenmarkt is er meestal een van rust. Zo niet dit jaar op scholengemeenschap De Nieuwe Veste.
Dinsdag 12 november is het Dag van de Vrijheid. Alle leerlingen en medewerkers zijn hierbij actief.
Wat is eigenlijk precies vrijheid? Voor iedereen heeft vrijheid een andere betekenis. Dit onderwerp is dinsdag de 12e het gesprek van de dag op De Nieuwe Veste. Het startsein voor alle activiteiten is om 08.15 uur. Aan de Van Heeckerenlaan schalt dan door de luidsprekers 'freedom music'. Alle leerlingen gaan naar hun klas en bespreken met hun mentor het programma. Dit kan zijn het praten over de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Vertegenwoordigers van CIDI komen om informatie te geven over Israël en het jodendom. Eerste klassers lopen een VVV route door Coevorden en doen hierbij onder andere het museum Drenthe's Veste en de synagoge aan. De oudere leerlingen houden een Lagerhuisdiscussie over een aantal pittige vrijheidsstellingen.
Amnesty, de organisatie die wereldwijd opkomt voor de rechten van de mens, is op verschillende manieren betrokken bij deze dag. Een toneelgroep vanuit Amnesty treedt op, een lesbrief van deze organisatie wordt besproken, een video bekeken en er zijn stands en workshops in de hal aan de Van Heeckerenlaan.
Daarnaast zijn er voor leerlingen veel creatieve bezigheden zoals kaarten maken voor politiek gevangenen en het maken van vrijheidskunst en vrijheidsmuziek.
In het kader van het thema vrijheid zijn tweede klasleerlingen al enige tijd bezig met het vogelverschrikkerproject. Op deze dag wordt dit project afgerond met het plaatsen van de laatste vogelverschrikkers op het sportveld bij De Nieuwe Veste aan de Van Heeckerenlaan. Een vogelverschrikker staat immers vrij in het veld, vaak op de mooiste plaatsten, maar is wel gebonden aan zijn plek.
De dag wordt afgesloten met een vrijheidsfeest.
Het recht om te vlammen
Naast de betrokkenheid van Amnesty bij de Dag van de Vrijheid van De Nieuwe Veste doen vrijdag 15 november 15 tweede klas leerlingen van De Nieuwe Veste mee aan de Regionale Fakkelestafette van Amnesty International: het recht om te vlammen. In de provincies Drenthe en Overijssel worden uit verschillende plaatsen fakkels doorgegeven die uiteindelijk op 10 december, de dag van de rechten van de mens, in Zwolle samenkomen. Hier is een grote slotmanifestatie. Vrijdag 15 november vertrekken om 10.40 uur vanaf de Van Heeckerenlaan in Coevorden 15 leerlingen met de fakkel naar Hardenberg. Met deze actie vraagt Amnesty aandacht voor de mishandeling en marteling van kinderen en volwassenen in voorarrest in Rusland.
Ik zal nog even wat toelichten: Ganzenmarkt is bij ons in de stad Coevorden HET feest van het jaar, de hele dag feest en 's avonds naar de discotheek. Alle scholen zijn deze dag dicht, veel mensen die in Coevorden wonen nemen deze dag vrij.
Nu willen ze dus de dag na dit hele gebeuren een heel festijn houden waar dus niemand zin in heeft, behalve de Ganzenmarkt-haters. Ik ben ook zeer anti: ik zit in mijn examenjaar en heb nog wel genoeg te doen. Ik vind het belachelijk dat we nu zo'n dag moeten houden. Helemaal omdat ik dan tussen allemaal mensen zit die een flinke kater hebben en dus absoluut geen zin hebben om serieus mee te doen.
Mijn mentor heeft gezegd dat hij het onzin vind en je niet zal verlinken wanneer je er niet bent. Hij heeft er zelf ook helemaal geen zin in.
Op zich is het hele idee nog wel goed, maar waarom op de dag na Ganzenmarkt: ik bedoel, je organiseert dit ook niet op de dag na Koninginnedag. En waarom van 8.45 tot 13.30??? Terwijl ik in mijn examenjaar zit en die tijd echt veel beter kan gebruiken!