Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2005, 15:14
Valentijn
Valentijn is offline
Betreft: Onnodige feestdag(en)

t.a.v. : directie Nederlandse Spoorwegen
Ib-groep
Ministerie van Onderwijs

Geachte heer / mevrouw,

Allereerst wil ik u bedanken voor het verlenen van gratis vervoer. Studenten houden hierdoor meer geld over om te besteden aan overige zaken, zoals levensonderhoud en studieboeken.Enfin, we zijn gewoon erg blij met deze dienst.

Echter is het niet elke dag mogelijk om met een O.V. – jaarkaart te reizen. Gelukkig krijgen wij arme studenten dan nog altijd die zo geprezen veertig procent korting. Dat er niet gratis gereisd kan worden tussen 16 juli en 16 augustus is erg begrijpelijk omdat in deze periode geen lessen plaatsvinden. Al is er iets te zeggen voor studenten die hertentamens op het rooster hebben staan en voor degene die dankzij de uitloop van hun stage of scriptie tot diep in de zomer moeten zwoegen. Dit is wellicht ook een discussie waard, student ben je immers het hele jaar door. Maar daar gaat het nu even niet om.

Ik wilde het eens hebben over de feestdagen. Op de achterkant van iedere OV – jaarkaart vind je rechtsonder de volgende dagen die het predikaat “feest” hebben gekregen, dit zijn:

 1 januari : Nieuwjaarsdag
 25,27,28 maart: Goede vrijdag en Pasen
 30 april: Koninginnedag
 5,15 en 16 mei: Bevrijdingsdag en Pinksteren
 25, 26 december: Kerstmis

Er zit in het bovenstaande rijtje echter één feestdag tussen waar ik weinig tot geen maatschappelijk nut aan toeschrijf, namelijk Goede Vrijdag. Ik respecteer elke vorm van geloof en wil gelovigen dan ook niet direct verhinderen om deze, voor hen, heugelijke feestdag te vieren. Slechts bij weinig Nederlanders staat Goede Vrijdag als “feestdag” op de kalender. Waar de andere feesten ook worden gevierd door niet-gelovigen is Goede Vrijdag een feest voor mensen die sterk met hun geloof bezig zijn. Kerstmis wordt bijvoorbeeld ook door mijzelf gevierd, terwijl ik niet gelovig ben. Pinksteren en Pasen zijn ook erkende feestdagen en Koninginnedag en Bevrijdingsdag zijn dagen in het teken van ons vorstenhuis en onze geschiedenis. Gedenkwaardige en belangrijke dagen dus.

Vandaar dat ik van mening ben dat Goede Vrijdag een feestdag teveel is. Er is simpelweg niet genoeg maatschappelijk draagvlak om deze dag op te nemen in het feestdagenbestand. Met die reden wil ik u dan ook vragen om met elkaar om de tafel te gaan zitten en naar een andere oplossing te zoeken. Wellicht kunt u de Goede Vrijdag vervangen door een andere feestdag. Hierbij kunnen we denken aan “de dag van de democratie”, “de dag van de vrijheid”, of “ de dag van het leven”. Het zijn maar opzetjes.

Ik hoop dat u inziet dat het mij hier niet direct gaat om de betaling van het Openbaar Vervoer maar dat deze dag gewoonweg beter besteed kan worden. Met een invulling waar ook niet-gelovigen zich in kunnen vinden.

Het zou u, en daarmee richt ik me tot u gedrieën, erg sieren als er snel een passende reactie van uw kant komt.

Met vriendelijke groet,

Valentijn
Oud 25-03-2005, 18:46
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Tja, ik zie niet echt een 'probleem'. Daardoor krijgt het bij mij een beetje de lading van een zeurderige brief. Jammer.
Oud 25-03-2005, 21:45
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Als het je niet om het betalen voor vervoer gaat zou ik hem aan andere instanties sturen dan de NS, OC&W en de IB. Die bepalen namelijk die feestdagen niet.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 21:47
lukas15
lukas15 is offline
Ik wist niet dat ik vandaag een kaartje moest kopen...en de conducteur wel
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 21:50
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
lukas15 schreef op 25-03-2005 @ 22:47 :
Ik wist niet dat ik vandaag een kaartje moest kopen...en de conducteur wel
Dan heb je nu een mooie handgeschreven kaart
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 01:52
Verwijderd
Valentijn is een mooie naam.

Leuke brief, maar behoorlijk dramatisch en clichematig.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 02:39
Verwijderd
Wat wil je hiermee?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 09:55
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
hppa schreef op 26-03-2005 @ 03:39 :
Wat wil je hiermee?
...op Letteren? Lijkt me eerlijk gezegd niet echt iets voor hier.
Oud 26-03-2005, 14:03
muts8848
muts8848 is offline
euh.. buiten je hele verhaal over het maatschappelijk draagvlak om. Ik zou de dood van jezus uberhaupt geen FEEST willen noemen.
Oud 26-03-2005, 16:02
Verwijderd
Wel als je begrijpt wat de dood van Christus inhield.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 21:02
Valentijn
Valentijn is offline
Ik zeur graag en vaak...

En idd de dood van Jezus is geen feest. Het best is de dood van Jezus te vergelijken met een saaie witte lege zondagmiddag in Delfzijl...

Lekker boeien dus...

Ik wilde m eerst posten onder het kopje "Groente, fruit en Roemeense wonderspitsen" maar dat was er niet...mijn excuses voor het verkeerd posten dus

Ennuh, aan welke instantie moet ik m dan richten? Het ministerie van Feest- en vrije dagen?

Likjes!
Oud 27-03-2005, 00:30
Verwijderd
Citaat:
Valentijn schreef op 26-03-2005 @ 22:02 :
En idd de dood van Jezus is geen feest.
Mais non, je weet toch wel dat Jezus door zijn dood voor ons allemaal de erfzonde heeft weggenomen?! Een van de meest feestelijke dagen van het jaar. Kerstmis verbleekt erbij.

(Straks denkt men hier nog dat ik gelovig ben.)
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 01:19
Droomz
Droomz is offline
Ik vind het eigenlijk een beetje gezeur. Het is vervelend, natuurlijk, maar dat er nou -neem 2 maanden met feestdagen- niet gereisd kan worden en de overige 10 wel, wat maken die twee maanden dan eigenlijk uit? Er zijn mensen die helemaal geen OV hebben. (Nee, daar hoor ik niet bij, gelukkig )
Oud 27-03-2005, 09:49
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Op feestdagen worden er ook geen college's/practica gehouden, dus heb je op de universiteit ook niks te zoeken. Alleen balen als je stage loopt.
Oud 27-03-2005, 10:48
Valentijn
Valentijn is offline
Mmm het ging mij gewoon meer om het idee dat de meeste scholieren wel vrij hebben maar mensen met een baan weer niet, of wel... Beetje met twee maten meten...

Bovendien vind ik dat er een betere dag verzonnen kan worden...

En sorry, wat is erfzonde? Weet niet zoveel van geloofdinges, dus sorry de knorrie als ik peeps beledig...Iedereen is lief!

Taadeledoedoe
Oud 27-03-2005, 12:15
Verwijderd
Citaat:
Valentijn schreef op 27-03-2005 @ 11:48 :
En sorry, wat is erfzonde? Weet niet zoveel van geloofdinges, dus sorry de knorrie als ik peeps beledig...Iedereen is lief!
De erfzonde stamt af van Adam en Eva en houdt in dat iedereen zondig geboren wordt. Doordat Adam en Eva een appel uit de boom 'der kennis des goeds en des kwaads' aten (de zondeval), aangespoord door een slang, riepen zij Gods toorn af over de hele mensheid. Tegenvaller natuurlijk; wij mensen konden niet dicht bij God komen. Door te sterven heeft Christus die erfzonde weggenomen en daardoor kunnen wij tóch naar het Paradijs. Belangrijk is dat Jezus min of meer koos gekruisigd te worden. De keuze zo'n groot lijden te ondergaan was voor God (of is Jezus God?) voldoende om ons van die erfzonde te bevrijden.

Wel een mooi verhaal natuurlijk.

Laatst gewijzigd op 27-03-2005 om 12:24.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 10:58
Valentijn
Valentijn is offline
Daar moesten ze idd eens een film over maken...Met Leonardo di Caprio als Jezus, Marlon Brando als God, Uma Thurman als Eva en 50-cent als Adam...

Quintin Tarantino mag de regie en het script (her)schrijven, kan ie trouwens meteen de Bijbel redigeren...wedden dat het Christendom dan meer animo zal krijgen? En een ongelofelijk ruzie met de Islamieten trouwens....oeps

Iedereen is lief en paasstol (met spijs) is smerig!
Oud 28-03-2005, 11:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Paasstol niet lekker nee, chocok'nijntjes wel.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Valentijn schreef op 28-03-2005 @ 11:58 :
Daar moesten ze idd eens een film over maken...Met Leonardo di Caprio als Jezus, Marlon Brando als God, Uma Thurman als Eva en 50-cent als Adam...

Quintin Tarantino mag de regie en het script (her)schrijven, kan ie trouwens meteen de Bijbel redigeren...wedden dat het Christendom dan meer animo zal krijgen? En een ongelofelijk ruzie met de Islamieten trouwens....oeps
Je hebt gisteren anders wel een verfilming van het evangelie van Johannes gemist. De ruzie zou trouwens met de Joden moeten zijn. Die hebben Jezus immers vermoord.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 14:21
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
vind die brief een beetje zeurderig..

ze doen er toch niets mee
Oud 28-03-2005, 18:29
terror4life
terror4life is offline
Citaat:
*** Sido *** schreef op 28-03-2005 @ 15:21 :
ze doen er toch niets mee
En wat wil je hier met zo'n brief bereiken? Ik bedoel, wij kunnen er niks aan veranderen... En echt een mening over je schrijfstijl of verhaal kan ik hier ook niet over vormen.
Reageren

Regels voor berichten