Betreft: Onnodige feestdag(en)
t.a.v. : directie Nederlandse Spoorwegen
Ib-groep
Ministerie van Onderwijs
Geachte heer / mevrouw,
Allereerst wil ik u bedanken voor het verlenen van gratis vervoer. Studenten houden hierdoor meer geld over om te besteden aan overige zaken, zoals levensonderhoud en studieboeken.Enfin, we zijn gewoon erg blij met deze dienst.
Echter is het niet elke dag mogelijk om met een O.V. – jaarkaart te reizen. Gelukkig krijgen wij arme studenten dan nog altijd die zo geprezen veertig procent korting. Dat er niet gratis gereisd kan worden tussen 16 juli en 16 augustus is erg begrijpelijk omdat in deze periode geen lessen plaatsvinden. Al is er iets te zeggen voor studenten die hertentamens op het rooster hebben staan en voor degene die dankzij de uitloop van hun stage of scriptie tot diep in de zomer moeten zwoegen. Dit is wellicht ook een discussie waard, student ben je immers het hele jaar door. Maar daar gaat het nu even niet om.
Ik wilde het eens hebben over de feestdagen. Op de achterkant van iedere OV – jaarkaart vind je rechtsonder de volgende dagen die het predikaat “feest” hebben gekregen, dit zijn:
1 januari : Nieuwjaarsdag
25,27,28 maart: Goede vrijdag en Pasen
30 april: Koninginnedag
5,15 en 16 mei: Bevrijdingsdag en Pinksteren
25, 26 december: Kerstmis
Er zit in het bovenstaande rijtje echter één feestdag tussen waar ik weinig tot geen maatschappelijk nut aan toeschrijf, namelijk Goede Vrijdag. Ik respecteer elke vorm van geloof en wil gelovigen dan ook niet direct verhinderen om deze, voor hen, heugelijke feestdag te vieren. Slechts bij weinig Nederlanders staat Goede Vrijdag als “feestdag” op de kalender. Waar de andere feesten ook worden gevierd door niet-gelovigen is Goede Vrijdag een feest voor mensen die sterk met hun geloof bezig zijn. Kerstmis wordt bijvoorbeeld ook door mijzelf gevierd, terwijl ik niet gelovig ben. Pinksteren en Pasen zijn ook erkende feestdagen en Koninginnedag en Bevrijdingsdag zijn dagen in het teken van ons vorstenhuis en onze geschiedenis. Gedenkwaardige en belangrijke dagen dus.
Vandaar dat ik van mening ben dat Goede Vrijdag een feestdag teveel is. Er is simpelweg niet genoeg maatschappelijk draagvlak om deze dag op te nemen in het feestdagenbestand. Met die reden wil ik u dan ook vragen om met elkaar om de tafel te gaan zitten en naar een andere oplossing te zoeken. Wellicht kunt u de Goede Vrijdag vervangen door een andere feestdag. Hierbij kunnen we denken aan “de dag van de democratie”, “de dag van de vrijheid”, of “ de dag van het leven”. Het zijn maar opzetjes.
Ik hoop dat u inziet dat het mij hier niet direct gaat om de betaling van het Openbaar Vervoer maar dat deze dag gewoonweg beter besteed kan worden. Met een invulling waar ook niet-gelovigen zich in kunnen vinden.
Het zou u, en daarmee richt ik me tot u gedrieën, erg sieren als er snel een passende reactie van uw kant komt.
Met vriendelijke groet,
Valentijn