Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2004, 17:38
Stefanie
Stefanie is offline
Is het mogelijk als iemand op minderjarig leeftijd de woning overneemt waar zij momenteel in woont als de moeder gaat verhuizen naar het buitenland?

Dus mag je de woning overnemen van je ouders als zij verhuizen naar het buitenland en jij besluit niet mee te gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2004, 17:46
Boogie
Boogie is offline
Volgens mij hoef je vanaf je zestiende niet meer 'begeleid' te wonen, met een ouder of voogd dus. Of je een huis mag bezitten/huren, weet ik niet. Maar hij kan op naam van je ouders blijven staan.
Oud 18-02-2004, 17:47
Stefanie
Stefanie is offline
Maar die ouders gaan dus emigreren naar het buitenland en zeggen alles hier op en schrijven zich daar opnieuw in voor alles, dus ook woning, verzekering e.d.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:52
Verwijderd
Dat moet geen problemen opleveren. Een rechtshandeling (zeg maar alle handelingen mbt. geld en overeenkomsten enz.) die door een minderjarige is gesloten is zgn. vernietigbaar, dat wil zeggen dat hij gewoon geldt totdat de ouders zeggen dat hij niet geldig is. Als de ouders niet piepen is er dus niets aan de hand.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 17:56
Stefanie
Stefanie is offline
Weet je dat heel zeker nare man? Geldt dat voor alle gemeentes? En moet de moeder dan zogenaamd blijven huren, zodat het kind erin kan blijven wonen en het geld afstaat? Of kun je het zelf huren vanaf het moment dat ze het land verlaten?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:03
Verwijderd
Ja, dat weet ik heel zeker. Da's namelijk gewoon geldend recht, om precies te zijn artikel 1:234 jis. 3:32 en 3:50, allen van het Burgerlijk Wetboek, mocht je het willen nazoeken.

Je kunt het via verschillende constructies doen. Je kunt de huurovereenkomst gewoon laten bestaat en de huur door de moeder laten voldoen. Het kind kan ook de huur zelf voldoen - wie de huurprijs betaalt maakt niet uit. Als de overeenkomst is aangegaan door een meerderjarige dan kan een minderjarige best in dat huis blijven wonen, helemaal als die huurovereenkomst ook (mede) ten behoeve van dat kind is aangegaan.

Het kind zou het ook zelf kunnen doen. Als een handelingsonbekwame (want zo wordt een kind genoemd) een huurovereenkomst sluit, kunnen alleen de ouders of het kind zelf die overeenkomst vernietigen (zeg maar met terugwerkende kracht beëindigen). De verhuurder kan dat niet. Sowieso, als die ouders het ermee eens zijn kunnen ze die overeenkomst best bekrachtigen (door toestemming te geven), dan is hij sowieso helemaal geldig en onaantastbaar.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:09
Stefanie
Stefanie is offline
Maar mag de moeder wel huren dan als ze zich uitschrijft en in het buitenland gaat wonen? Want dan moet ze toch alles opzeggen?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:11
Stefanie
Stefanie is offline
En alle mensen die op de wachtlijst staan voor een woning, krijgen die dan geen voorrang? Of is dat diegene die er al jaren woont (de minderjarige dus)?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:12
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 18-02-2004 @ 19:09:
Maar mag de moeder wel huren dan als ze zich uitschrijft en in het buitenland gaat wonen? Want dan moet ze toch alles opzeggen?
Ik weet niet wat er in die huurovereenkomst staat, maar overeenkomsten eindigen niet doordat je naar het buitenland gaat. Dat zou nogal raar zijn. Voor mijn part blijf ik mijn hele leven een pand in Nederland huren terwijl ik zelf in Tanzania woon, als ik mijn huurpenningen keurig blijf betalen kan dat prima.

Maar nogmaals, ik weet niet wat er in die huurovereenkomst staat. Dat zou je even moeten opzoeken.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 18:16
Stefanie
Stefanie is offline
Zou je nog antwoord willen geven op mn laatste vraag? Danku!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2004, 22:57
Verwijderd
Ik had je laatste vraag nog niet gelezen en was vanavond even weg, sorry.

Wat betreft die wachtlijst zou ik het niet weten. Dat is niet wettelijk geregeld. Hoe die wachtlijst is ingericht en wat de normen enz.enz. zijn, verschilt per gemeente. Dat hangt af van het huurreglement in jouw woonplaats, daar kan ik helaas in algemene zin niets over zeggen.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2004, 06:31
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 18-02-2004 @ 19:11:
En alle mensen die op de wachtlijst staan voor een woning, krijgen die dan geen voorrang? Of is dat diegene die er al jaren woont (de minderjarige dus)?
Volgens mij is het meestal degene die het langst op de wachtlijst staat, bij woningbouwverenigingen is dat iig meestal het geval. Bij particuliere huurders wil het nog wel eens anders zijn. En misschien verschilt het ook wel per woningbouwvereniging. ff vragen dus en anders zou die moeder gewoon door kunnen huren (volgens mij hoef je het idd niet op te zeggen wanneer je naar het buitenland gaat, 'k zou niet weten waarom wel, zolang de huur maar betaald wordt, toch?).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 18:42
tommygirl.S
tommygirl.S is offline
hai hai!

ik heb ook een probleem met verhuren, ik kan samen met mijn vriend een woning van kennisen huren, hun wonen in een bungalow, dus ze hebben een tweede adres, waar nu al 4 jaar de moeder woont, op naam van haar zoon. nu gaat die moeder eruit, en willen wij het huis graag huren, maar we willen wel graag op den duur het huis op onze naam hebben! maar of dat kan?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:09
Fleur
Fleur is offline
Hmm, aangezien de TS antwoord heeft, mag ik deze topic vast ook wel even gebruiken om iets te vragen over huren.

Ik (20) woon bij mijn moeder in een huurhuis. Stel dat zij zou gaan verhuizen (blijft wel in Amsterdam), zou ik dan gewoon in dit huis kunnen blijven (en de hoofdhuurder worden) of ben ik verplicht met haar mee te gaan?

Lijkt nogal op de vraag van de TS, alleen weet ik niet of het anders is als de hoofdhuurder gewoon in dezelfde stad blijft.

Ik wil namelijk graag een huis, in Amsterdam, ik ben pas 2 jaar ingeschreven bij woningnet en dat gaat dus nog wel een paar jaar duren Ik zoek nu een naar wat omwegen om toch een huis te krijgen, vandaar mijn vraag.

Hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Of misschien een andere tip om toch aan een huis te komen.

Sociale urgentie zien te krijgen door te zeggen dat mijn moeder me hevig mentaal en fysiek mishandelt valt af, daar was ze het zelf niet zo mee eens... Maar geeft wel aan hoe wanhopig ik ben
Oud 25-02-2004, 19:35
Verwijderd
Als je bij de hoofdhuurder inwoont denk ik dat je met relatief weinig moeite en op korte termijn jezelf als hoofdhuurder kunt laten registreren, wanneer jouw moeder eruit gaat. Maar da's rechtsgevoel, ik weet niet precies hoe dat in het huurrecht zit.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:40
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2004 @ 20:35:
Als je bij de hoofdhuurder inwoont denk ik dat je met relatief weinig moeite en op korte termijn jezelf als hoofdhuurder kunt laten registreren, wanneer jouw moeder eruit gaat. Maar da's rechtsgevoel, ik weet niet precies hoe dat in het huurrecht zit.
Bedankt voor je (snelle) antwoord

Ik zal binnenkort nog even de woningbouwvereniging bellen om het zeker te weten. Zou ideaal zijn.
Oud 26-02-2004, 10:45
Stefanie
Stefanie is offline
Als jouw moeder toestemming geeft zou het handiger zijn om de woning gewoon op haar naam te laten staat, maar dan is het weer onderverhuur en dat is verboden... Ik heb hier zelf niet veel verstand van, maar ik zou het aan de woningbouw vragen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:25
Verwijderd
Citaat:
xStefjuhx schreef op 26-02-2004 @ 11:45:
(...) maar dan is het weer onderverhuur en dat is verboden (...)
Tenzij daar bij overeenkomst van is afgeweken natuurlijk. Bij woningbouwverenigingen zal daar echter niet snel sprake van zijn. Je kunt wel altijd proberen schriftelijke toestemming te vragen om de woning in onderhuur te nemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten