Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2009, 10:49
djebs
djebs is offline
Het is een topic dat al eens behandeld is op dit forum, maar hopeloos verouderd (2005). Daarom wou ik even mijn situatie voorleggen en jullie reactie vragen...

Mijn moeder is alleenstaand en heeft een maandelijks inkomen van ongeveer 1200 euro. Vanaf deze maand ga ik werken en verdien ik netto ong 1350 euro + ong 120 euro maaltijdcheques. Volgens haar moet ik nu 350 euro per maand en al mijn maaltijdcheques afgeven om het volgende te betalen:

- kost en inwoon (ik kuis het ganse huis iedere week en zorg voor de hond, zij doet mijn was en kookt meestal)
- internet en telefoon (zij gebruikt dit ook, maar zij vindt omdat ik daar meer van gebruik, dat ik het grootste deel moet betalen)
- garage (ze gaat al haar spullen uit de garage halen, en dan moet ik de huur van de garage betalen +-35 euro/md. Ik heb hier een aantal meubels staan die zij voor mij bijhoudt)

Mijn ma zegt dat ik nu al haar inkomsten die ze nu kwijtspeelt doordat ik ga werken, moet compenseren. Dat is ong 200 euro kinderbijslag vermoed ik, en 190 euro onderhoudsgeld door mijn pa (zijzelf heeft sinds mijn 16 jaar geen bijdrage meer geleverd aan kleren, zakgeld of studies. Alles betaalde ik door zelf te gaan werken, zakgeld van mijn pa en studiebeurs).

Ik ben zelf niet akkoord met deze regeling. Ik stel mij de vraag of ik nu haar levensstandaard moet onderhouden of dat ik écht zoveel kost. Ik ben een kleine eter, steek mijn kleren niet iedere dag in de was en gebruik enkel een computer en een lamp op mijn kamer. We wonen bovendien in een sociale woning (350 euro huur) en mijn moeder krijgt door mij nog een jaar een verhoogde uitkering.

Wat is jullie mening hierover? En hoe zouden jullie dit verder aanpakken? Ik ben radeloos.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-11-2009, 12:36
T_ID
T_ID is offline
Da's absurd veel. Ze is verantwoordelijk voor jouw financiële wel en wee tot je 21e, dat sowieso. Voor die tijd zo'n klauw geld vragen is belachelijk.

Ik zou gaan voor € 100 maximaal, en als dat haar niet bevalt ga je toch gewoon op kamers?
Oud 06-11-2009, 12:37
Briseïs
Briseïs is offline
Het is vrij normaal om kostgeld te betalen als je fulltime werkt en nog thuis werkt. Nou is 350 euro best wel veel, maar aangezien je ook best wel veel gaat verdienen vind ik het niet eens zo gek. Je houdt 1000 euro per maand over, dat is toch belachelijk veel geld? Als je op jezelf zou gaan wonen zou je echt veel meer geld kwijt zijn.
Oud 06-11-2009, 12:50
ganralph
ganralph is offline
kostgeld is normaal, en zoals Briseïs zegt, woon je nog steeds heel goedkoop. het ligt er verder een beetje aan hoe oud je bent. als je volwassen bent vind ik het - gezien het inkomen van jou en je moeder - niet heel gek als je bijvoorbeeld de helft van de vaste lasten draagt (zoals de huur dus). als twee volwassenen een huis delen, dan kunnen ze dit soort verantwoordelijkheden samen dragen (familie of geen familie).

ben je nog geen 18, dan zou ze gewoon in je onderhoud moeten voorzien, hoewel het dan wel redelijk is dat je €100,- of €200,- kostgeld betaalt, afhankelijk van de situatie.

dat ze je eerder niet financieel gesteund vind ik wel slecht van haar, maar ik vrees dat je daar nu weinig aan kunt doen.
Oud 06-11-2009, 13:07
Verwijderd
Hoe oud ben je?

Overigens heb ik aan mijn ouders ook 350 euro kost en inwoon moeten betalen toen ik 25 werd, ook toen ik op de ziekenkas stond en ook toen ik was opgenomen (en dus door de week niet thuis was). Maar zij hebben dan ook tot mijn 25e mij in alles voorzien, op kleedgeld na.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 15:02
Martiño
Martiño is offline
Ik vind het niet vreemd dat je kostgeld moet betalen, je werkt nu en je krijgt ook een behoorlijk salaris, zeker voor iemand die nog thuiswoont. Het is dan niet vreemd dat je dan bijdraagt aan de kosten van het huishouden.
Het moet natuurlijk wel een beetje in balans blijven. Als de huur van je woning al 350 euro per maand is, is 505 euro kostgeld per maand in mijn ogen wel wat aan de hoge kant. Aan de andere kant komen er naast huur natuurlijk ook nog zaken als boodschappen, verzekeringen, gas/water/licht en eventuele servicekosten kijken. Het is dus een beetje wikken en wegen voor hoeveel je kunt bijdragen. Een bijdrage van zo'n 400 euro per maand lijkt me met jouw salaris zeker redelijk. Ik ga er dan van uit dat je "eigen" kosten (zoals (zorg)verzekering, kleding, auto, etc.) dan ook zelf betaalt.

Het tweede dat je aankaart, dat je nu je moeder moet "compenseren" voor het verlies van kinderbijslag en alimentatie is onzin. Je moeder had kunnen weten dat deze zaken wegvielen. Het is niet redelijk dat jij het verlies in inkomsten van je moeder opeens moet aanvullen. Had je moeder ook verwacht dat je dit zou betalen als je niet meer bij haar woonde? En verwacht ze dat je dat bedrag dan tot haar dood iedere maand blijft betalen?

Uiteindelijk zul je gewoon een beetje moeten onderhandelen met je moeder. Blijft ze vasthouden aan 505 euro, tja, daar is weinig aan te doen, je zult toch met haar in een huis moeten blijven wonen, en dan is het wel fijn als je geen ruzie hebt over geldzaken.
Die 390 euro "compensatie" kun je gewoon weigeren om te betalen.
Oud 06-11-2009, 17:00
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Je moeder krijgt een verhoogde uitkering omdat jij nog thuis woont. Weet je hoeveel meer? Staat dat ook in verhouding met de kinderbijslag en de onderhoudsvergoeding die je vader betaalde?

Kostgeld betalen vind ik logisch als je thuiswoont en werkt. Hoeveel, dat hangt per gezin af en is dus afhankelijk van je ouders.

Ik zou zeggen: kijk naar de kosten die jij werkelijk kwijt bent. Neem bijvoorbeeld alle vaste lasten (huur, gas, water, licht, servicekosten, tv, internet, telefoon, boodschappen) en deel dat bedrag door twee.

Maar hoe oud ben je? Eigenlijk horen je ouders t/m jouw 21e levensjaar nog voor je te zorgen! Dus een deel van de bijdrage in de kosten (dus minder dan de helft) zou eigenlijk gangbaarder zijn.
Oud 06-11-2009, 17:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Een bijdrage van zo'n 400 euro per maand lijkt me met jouw salaris zeker redelijk. Ik ga er dan van uit dat je "eigen" kosten (zoals (zorg)verzekering, kleding, auto, etc.) dan ook zelf betaalt.
Dat is wel vrij hoog. Bedenk eens wat de daadwerkelijke kosten zijn.

Wat heeft zijn moeder voor kosten?

-Voedsel (dat deel dat de TS eet)
Dat zijn maar een paar tientjes.

-Telefoon (dat deel dat de TS extra verbeld)
Da's maar een paar euro.

-Waspoeder (een klein beetje extra)
Als dat € 20 in een heel aar kost voor de TS mag dat een wonder heten.

-Stroom (dat beetje extra dat er meer verbruikt wordt)
Tja, als dat meer dan € 25 per maand is dan eet ik mijn sokken op. Daarvoor moet je ongeveer permanent 10 televisies aan hebben staan.

Dan zou qua kostgeld € 30-50 kostendekkend zijn, en alles daarboven al dikke winst voor die moeder. De rest van de dingen had ze voor zichzelf anders ook moeten kopen, en tellen dus niet.

Überhaupt, how the fuck komt iemand aan een huis met garage met een inkomen van € 1200 per maand, al helemaal als ze een uitkering uitvreet, zoals de bewoording van de TS suggereert.
Oud 06-11-2009, 19:34
Skater13
Skater13 is offline
Ik denk zo'n garageblok waar ze dan een unit huren T_ID
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 21:11
Breg
Breg is offline
De 200 euro kinderbijslag + 190 euro alimentatie, zijn bedoelt om jou te onderhouden, niet voor je moeder om in haar zak te steken, vind het dus onzin dat jij dat zou moeten compenseren.
Aangezien je redelijk wat gaat verdienen vind ik het normaal dat je kostgeld betaalt. Sowieso voor de extra kosten die je moeder maakt (zoals eten, elektriciteit) zolang jij thuis woont + misschien een gedeelte van de huur. Maar ik vind een bedrag van 250 euro heel wat schappelijker dan de iets van 500 euro die jouw moeder wil hebben.
Oud 08-11-2009, 15:37
Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Hoe oud ben je nu precies? En wat zijn die maaltijdcheques?
Het is wel goed om dat te weten. Om te berekenen wat een redelijk bedrag is om aan kostgeld te betalen, zou je eens het volgende moeten bekijken: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/.../kostgeld.html. Hiermee kun je berekenen wat een redelijk kostgeld bedrag is. Eigenlijk moet je alle kosten die jij en je moeder gezamenlijk hebben, delen. Niet alleen de maaltijden, maar ook het feit dat je meer kwijt bent aan gas, water en elektriciteit.

Doordat jij gaat verdienen, kan het zijn dat je moeder minder huurtoeslag gaat ontvangen, omdat jij en je moeder gezamenlijk een hoger inkomen hebben. Het is ook niet eerlijk als je moeder daar van de dupe is.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 17:53
Ivo
Ivo is offline
Kennelijk komt TS uit België. Maaltijdcheqeus worden daar aan werknemers uitgedeeld die geen gebruik maakt/geen gebruik kan maken van een eten uit het bedrijfsrestaurant.
Dat maakt het voor ons meteen ingewikkelder om in te schatten wat redelijk is.

Het lijkt mij in elk geval niet raar dat jij bijdraagt in de kosten die je moeder voor jou moet maken. Eten/drinken, verzekering, energiekosten en eventueel huur voor het deel van het huis wat jij gebruikt.
Daarnaast is het in Nederland zo, dat wanneer volwassen thuiswonende kinderen veel gaan verdienen terwijl de ouder(s) een laag inkomen hebben, de ouders allerlei toeslagen (subsidies / belastingkortingen) mis lopen. De ouder(s) krijgt/krijgen dan dus een lager inkomen. Het lijkt mij niet onredelijk dat deze vermindering in inkomen ook (deels) wordt gecompenseerd.

De kinderalimentatie en kinderbijslag die je moeder nu kwijt zijn, zijn GEEN inkomen wat voor haar bedoelt is. Dat is slechts inkomen wat bedoelt is om JOU te onderhouden. Nu jij werkt vallen deze wel weg, daar staat tegenover dat jij in staat bent zelf in al je kosten te voorzien. Het mag niet zo zijn dat je moeder compensatie van de kinderbijslag en alimentatie vraagt en daar bovenop ook nog eens kostgeld. Daarbij komt nog dat voor een werkend 'kind' geen opleiding meer betaald moet worden, dus de kosten zijn ook veel lager.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Da's absurd veel. Ze is verantwoordelijk voor jouw financiële wel en wee tot je 21e, dat sowieso. Voor die tijd zo'n klauw geld vragen is belachelijk.

Ik zou gaan voor € 100 maximaal, en als dat haar niet bevalt ga je toch gewoon op kamers?
€300 p/m vind ik best redelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2009, 20:37
Verwijderd
Ik vind gewoon, dat je klein beetje wel kan bijdragen.
In belgie weet ik niet hoe dat zit, qua onderhoudsaftrek bij de fiscus(als er wat afgetrokken kon worden).
Met citaat reageren
Oud 25-11-2009, 14:56
SuperSanne
SuperSanne is offline
Een klein beetje bijdragen lijkt me redelijk, maar 350 euro?! Dan betaal je dus, als ik het goed begrijp, de complete huur van jullie woning. Op die manier ben kan zij gratis wonen en ook nog eens maaltijdcheques innen. Dan kan je net zo goed op jezelf gaan wonen.
Reageren

Regels voor berichten