Advertentie | |
|
![]() |
|
Mooi verhaal. Veel dingen (de helft) is wat ik ook had kunnen zeggen...
dat kleine lettertype leest alleen (zeker om deze tijd) niet erg geweldig en ook die haakjes (al weet ik heel goed (of denk te weten) waarom je ze gebruikt, is eigenlijk dus ook heel mooi!) lezen vervelend, maar het verhaal zelf verder, leest als een trein! Charlotte (al is dit natuurijk wel de mening van een amateur...)
|
Ik vond dit eigenlijk heel mooi geschreven. Het leest inderdaad lekker snel weg, het geeft stof tot na denken terwijl het toch per definitie niet persé ergens over hoeft te gaan. Deze vorm van schrijven kom je niet vaak tegen, wat aan de ene kant jammer is, maar aan de andere kant ook weer niet zodat het mooi en lekker origineel blijft.
Ik zou er alleen een iets poetischer tintje aan geven, beetje meer typografisch te werk gaan. Dus in plaats van bijvoorbeeld: "De niet-bestaande stilte wordt plotseling doorbroken door de terugkeer van de wereld. Net op het moment dat ik een straat oversteek duiken de auto’s weer op uit het niets. Paniek om de wereld waar ik in (over)leef. Mijn gedachten stromen over. Stroomversnelling. (…) Verdwijn! … Ik ben verdwenen. " Zou ik (als ik zo kon schrijven tenminste) dit hebben neergezet: "De niet-bestaande stilte wordt plotseling doorbroken door de terugkeer van de wereld. Net op het moment dat ik een straat oversteek duiken de auto’s weer op uit het niets. Paniek om de wereld waar ik in (over)leef. Mijn gedachten stromen over. Stroomversnelling. Verdwijn! …Ik ben verdwenen." Maar zoals jij het hebt geschreven vind ik het ook mooi genoeg. Verder helemaal niets op aan te merken ![]() ![]()
|
dank voor jullie reacties
![]() wat de haakjes betreft, ik ben het er mee eens dat het soms irritant leest (zeker "Of tegen de wind die (ook) mij (ook) niet (ont)ziet. ") maar het heeft inderdaad wel een functie en je mag soms toch ook best wat meer inspanning van de kant van de lezer vragen, toch? ![]() het kleine lettertype was voor de tegenstelling met het gedicht, vond het mooier als de lettertypes verschilden. en het meer typografisch werken, ik snap wat je bedoelt en het is mss een idee, maar vond het hier ook wel wat om elk gedeelte van de 'gedachte' in een keer achter elkaar te zetten. bovendien vind ik het zo de tegenstelling met het gedicht ook weer versterken. ik ben begonnen vanuit het gedicht, maar toen ik de laatste strofe prozaïsch maakte (wat ik vaker doe in gedichten) ben ik door gegaan en kwam dit er uit. ik vind het nu echt twee delen die samen toch weer een geheel zijn. ofzo. en ik denk dat dat een beetje wegvalt als ik het prozaïsche gedeelte poëtischer maak... maar nogmaals bedankt voor jullie reacties iig ![]() |
![]() |
|
Ik vind die tegenstelling inderdaad juist leuk! Verrassend ofzo, ik weet het niet te beschrijven...
Ik zeg ook helemaal niet dat je die haakjes weg moet halen hoor. Het heeft natuurlijk wel wat, want het zorgt ook voor een bepaalde manier van lezen, maar het leest daardoor alleen wat geforceerder...Maar omdat het verhaal zelf zo goed is, kan het dat best hebben! Charlotte
|
Ik kwam alleen op het idee om die paar gedachten op een andere regel te zetten omdat ik dat nog wel eens ben tegengekomen in andere boeken: een - meestal losse - gedachte wordt dan op een zelfstandige regel neergezet waarna het verhaal weer verder gaat. Het zou namelijk wat meer de nadruk op de woorden kunnen leggen.
"Of tegen de wind die (ook) mij (ook) niet (ont)ziet." - Dit is overigens gewoon een hele vervelende zin omdat hij op meerdere manieren gelezen kan worden, maar zoals ik al zei geeft het dus iets om even over na te denken en dat is inderdaad helemaal niet erg. Maar aangezien ik zelf ook vaak '()' en '-' gebruik, heb ik er niet zoveel last van ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
Het is gewoon jammer dat hier niet zo heel erg veel keus in lettertypegrootte is, anders had je bijvoorbeeld 13 en 11 kunnen nemen ofzo, dan was het toch een leuk verschil (denk ik) en ook nog eens prima leesbaar zonder te gek veel moeite... Charlotte
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Wat schrijf jij in je dagboek? ArtemisQ | 82 | 01-05-2005 13:07 | |
Verhalen & Gedichten |
help mee boek te schrijven kettingboek | 27 | 03-08-2003 13:02 | |
Verhalen & Gedichten |
Wanneer zijn jullie begonnen met schrijven? marlies | 10 | 16-01-2003 17:13 | |
Psychologie |
In een dagboek schrijven... wat voor nut/doel heeft 't voor jou? Signy | 60 | 29-10-2002 19:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Schrijf klootzak2001 | 2 | 06-08-2002 15:04 | |
Verhalen & Gedichten |
waarom ik schrijf The one who I am | 8 | 19-01-2002 16:01 |