Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2004, 11:49
W00t@n00bs
W00t@n00bs is offline
Vanmorgen op sgool zat ik met wat vrienden van me in de mediatheek. Toen we naar buiten keken zagen we een groep Duitse scholieren (van een uitwisselingsproject met onze school).
Iemand van onze groep vroeg: "wie zijn dat?" en toen antwoorde er iemand: "ja dat zijn denk ik die moffen." Deze persoon zei het vrij zacht en op een normale toen. Maar de leraar hoorde het en flipte helemaal uit en ik weet niet wat hij ons allemaal wenste.....
Nu is de vraag, wat vinden jullie van het gebruik van het woord mof, is dat echt zo grof?
Bij ons op school en in mijn vriendenkring word het gewoon normaal gebruikt net zo als je zegt Belg of Fransman. Natuurlijk komt het bij de leraren anders over. (deze leraar heeft de oorlog niet meegemaakt). Wat vinden jullie van zijn reactie?
Oud 12-03-2004, 12:00
Verwijderd
Een mof is een woord wat ze vroeger gebruikte in de tweede wereldoorlog, als je het nu gebruikt tegen Duitser klinkt het dus nogal raar.. 't is een soort scheldwoord tegen ze met een rare WOII nasmaak. Ik snap best dat die leraar helemaal flipte. Dat soort woorden moet je gewoon niet zo gebruiken.

Misschien een stom voorbeeld, maar je zegt ook niet tegen iemand met kanker, 'kankerlijer' ofzo, dat dóe je gewoon niet. Zo zit dat dus met het woord 'mof' ook. (En ja, 'kankerlijer' hoor je ook niet tegen iemand zónder kanker te zeggen natuurlijk.)

Zeg gewoon 'Duitsers'
(en dat die leraar de oorlog zelf niet heeft meegemaakt verandert de betekenis van het woord 'mof' natuurlijk niet)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 12:31
Verwijderd
ik gebruik het woord moffen ook wel eens als ik me er op vankantie aan erger bijvoorbeeld. dan zeg ik: 'die stomme moffen ook altijd' mn ouders zeggen dan pas op dat vinden ze niet leuk.
dat komt doordat het een scheldwoord was in de 2de wereldoorlog ja. ze willen het niet meer horen net zoals veel mensen.
Als ik jou was zou ik het gewoon voor je houden net zoals ik dat probeer lukt alleen niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 12:39
Verwijderd
Het slaat natuurlijk helemaal nergens op Duitse scholieren te betitelen als moffen en het is bovendien een teken dat je de geschiedenis van het woord niet begrijpt. Zoals hierboven al opgemerkt werd het woord mof gebruikt voor nazi's in WO II. Als je het woord mof dan gaat gebruiken voor Duitse scholieren, of voor Duitse toeristen, allemaal mensen die compleet niets met WO II te maken hebben gehad, dan ben je m.i. gewoon een trieste stumper.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 12:46
W00t@n00bs
W00t@n00bs is offline
Ja, nu je er over na denkt ga je dat inderdaad vinden. Jullie hebben ook eigenlijk wel gelijk. Maar toch vind ik nog een heel verschil tussen mof en kankerleijer. Het woord mof word zoals ik al zei gewoon gebruikt bij ons op school om duitsers mee aan te duiden en normaal zal ik zoiets niet zeggen als er anderen dan me vrienden bij zijn maar nu had ik dus niet in de gaten dat de leraar er bij was.

Citaat:
Het slaat natuurlijk helemaal nergens op Duitse scholieren te betitelen als moffen en het is bovendien een teken dat je de geschiedenis van het woord niet begrijpt. Zoals hierboven al opgemerkt werd het woord mof gebruikt voor nazi's in WO II. Als je het woord mof dan gaat gebruiken voor Duitse scholieren, of voor Duitse toeristen, allemaal mensen die compleet niets met WO II te maken hebben gehad, dan ben je m.i. gewoon een trieste stumper.
Maar het woord heeft dus op onze school gewoon een "nieuwe" betekenis gekregen en ik denk dat dat op veel meer scholen het geval is. Maar ik ben het wel met je eens dat het een beetje raar overkomt. Kijk ik bedoel er helemaal niets mee te zeggen over WO2.
Oud 12-03-2004, 12:50
Verwijderd
Waarom kan je Duiters niet gewoon Duitsers noemen? Ook tegen je vrienden... het zijn geen 'moffen', noem ze dan ook niet zo. (En dat het woord voor jou een nieuwe betekenis heeft, is prachtig, maar dat geldt niet voor iedereen... )
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 12:52
Balance
Balance is offline
Ja, dat vind ik behoorlijk grof. Zij hebben niks te maken met de Tweede Wereldoorlog, maar worden nog wel betiteld als de mensen die ooit zoveel leed veroorzaakten.
Bovendien, als ze je een keer horen is het behoorlijk lullig. Ze zullen zich meteen ongewenst voelen.
Oud 12-03-2004, 13:03
Harrie
Harrie is offline
De interpretatie is in de loop der jaren heus sterk veranderd. Het heeft een lichtere hoedanigheid gekregen, waardoor de jeugd het als een synoniem is gaan zien.

Als ik het woord Mof hoor, denk ik niet aan een WOll, maar gewoon aan een Duitser, zonder verdere conceptie hierachter.
Dit is een iets verder voorbeeld dan de topic over het fenomeen student, maar vergelijkbaar
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:09
saartjeh
saartjeh is offline
jah me broertje gebruikt ut, mij boeit nie zo veel, wij zijn absoluut niet rassisisch, maar ut zijn "die maffe belgen" "die stomme moffen" "die fransen weer" en "die geflipte amerikanen"
tja, weenie, tis gwoon meer uitdrukking eig
en of ut nou mof is of belg, ut gaat er om hóe je het gebruikt, niet wát je gebruikt Ik denk niet dat belgen dom zijn, alle amerikanen voor geweld zijn, fransen dood mogen of duitsers oorlogsfreaks zijn.
wat die fransen betrefd; me broertje vind van wel hihi

mmm, me grammatica mag ook wel wat beter
Oud 12-03-2004, 13:31
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Mijn Duits leraar heeft het altijd over de moffen, en Duitsland noemt hij vaak Mofrika.

Tsja, hij doet maar. Ik gebruik het worod niet.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 13:54
Qamra
Qamra is offline
"Mof" heeft voor mij dezelfde lading als "kaaskop".
Oud 12-03-2004, 14:23
Verwijderd
'Mof' gebruiken de meeste mensen alleen heel soms bij wijze van grap of als ze praten over de tweede wereldoorlog, als je dat serieus gebruikt voor iedere Duitser ben je een beetje wereldvreemd, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 14:54
Verwijderd
Duitsers die kuilen graven in het strand zijn natuurlijk wel moffen....en dat zijn er heel wat
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Qamra schreef op 12-03-2004 @ 14:54:
"Mof" heeft voor mij dezelfde lading als "kaaskop".
ja eigenlijk vind ik dat ook
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik zeg NOOIT 'moffen' en ik kan er ook behoorlijk kwaad om worden als men dat woord gebruikt.

Maar goed, dat Nederlanders het meest racistische volk van Europa zijn was al bekend.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 16:19:

Maar goed, dat Nederlanders het meest racistische volk van Europa zijn was al bekend.
tja dat wisten we al ja
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Ook een lekker opmerking...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:37
desiree1986
desiree1986 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-03-2004 @ 16:25:
Eigenlijk hoort daar een achter he?
Oud 12-03-2004, 15:49
Verwijderd
'Mof' slaat vooral op nazi's en je kan dat natuurlijk niet tegen doodgewone Duitse scholieren gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Ik zeg NOOIT 'moffen' en ik kan er ook behoorlijk kwaad om worden als men dat woord gebruikt.

En dan nog vijftig miljoen 's.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-03-2004 @ 16:25:
Kijk eens naar de leden-aantallen van de NSB gedurende de oorlog.

De Nederlanders waren de trouwste volgelingen van de nazi's.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-03-2004 @ 15:54:
Duitsers die kuilen graven in het strand zijn natuurlijk wel moffen....en dat zijn er heel wat
Die was ik vergeten, die noem ik ook altijd moffen.
Citaat:
Jood!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 17:00:
Kijk eens naar de leden-aantallen van de NSB gedurende de oorlog.

De Nederlanders waren de trouwste volgelingen van de nazi's.
Jij bent echt een wetenschappelijke denker he, tjonge..
(en aangezien het sarcasme hier wel af druipt, zet ik er geen rol-oog achter)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik zou liever in Duitsland wonen dan in Nederland.

Zijn minder antisemitisch, begrijp je.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 16:57
Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 17:34:
Ik zou liever in Duitsland wonen dan in Nederland.

Zijn minder antisemitisch, begrijp je.
Pff, dat dacht je maar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2004, 17:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gaea schreef op 12-03-2004 @ 17:57:
Pff, dat dacht je maar
Lees deze quotes eens door.

Citaat:
De Joden zijn de oorlog begonnen. Hitler heeft na de economische crisis Duitsland er weer bovenop willen helpen, en dan kreeg ie een oorlogsverklaring van het internationale Jodendom en een wereldwijd door Joden georganiseerde economisch boycot erbovenop.

De joden zijn mischien nog een erger vergif voor de nederlandse cultuur dan de moslims.

Is het bekend hoeveel Joden er op dit moment in Nederland leven?
Dit lijkt me een belangrijk gegeven, aangezien ze een serieuze bedreiging vormen in onze samenleving.

Joden zijn een vervloekt ras, (vanuit religieus standpunt) en dus
inferieur.

Het horen of lezen van het woord "Jood" of "Joden" of "Joods" of een andere afleiding doet mijn hart werkelijk sneller slaan. Dat niet uit blijschap of verrukking, maar uit woede.

Het probleem van de jood is, dat hij zich als een parasiet gedraagt. Pas als het kwaad in een vergevorderd stadium is bemerkt de gastheer de oorsprong van zijn ellendigheid.

Wie heeft er voor gezorgd dat de Antilliaantjes in Nederland zijn komen wonen, de Jood.

Niet de moslim, maar de JOOD is het kwaad, zij zorgen voor die multiculturele onzin, zij zorgen voor rassenvermenging en zij hebben voor de moslim in dit land gezorgd.

De jood zit altijd aan de top van de daadwerkelijke grote criminaliteit. Internationale slavenhandel, van alle rassen, drugshandel, gokindustrie. Zigeuners, Marokkanen, Antillianen, die de jooden op ons hebben losgelaten, zijn een mooie afleidingsmanouvre en goed voetvolk om het vuile criminele werk uit te voeren. De jood kan als leider van de georganiseerde misdaad, als advocaat, als criminaliteit-legitimerende hoogleraar of als media-figuur mooi buiten schot blijven.

Dat joden een virus zijn dat een groot deel van de maatschappelijke problemen veroorzaakt is eveneens door wetenschappelijk onderzoek te achterhalen en te bewijzen. Wat Streicher c.s. deden is niets anders dan wat Pasteur c.s. deden. Er is een duidelijk oorzaak-gevolg met betrekking tot joden en de maatschappelijke ziekten die zij veroorzaken.

In mijn perfecte wereld moeten alle joden uitgeroeid worden en of dit haalbaar is hebben we het niet over.

Ik reken de joden niet tot de mensheid.

Ik heb er normaliter veel op tegen als er kinderen in een oorlog betrokken worden.
Maar bij joden zal ik er niet van wakker liggen.
Ik zie niet in hoe het in Duitsland erger kan zijn.

In Duitsland worden mensen die dat soort uitspraken doen achter slot en grendel gezet.
Hier lopen ze vrij rond, ongestraft.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 17:37
Verwijderd
Offtopic: Nogmaals, je bent een erg wetenschappelijke denker zeg...
(ik schreeuw nu bijna uit dat je vorige reply echt achterlijk is...)

ennehm, nu weer ontopic gaan? *fb-wannabe*
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 17:46
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 18:33:

In Duitsland worden mensen die dat soort uitspraken doen achter slot en grendel gezet.
Vrijheid van meningsuiting.
Ik vraag me af of het opsluiten van antisemieten geen versterkend effect heeft. Antisemiet haat joden-> antisemiet wordt opgesloten -> Hij trekt de conclusie dat de joden het gedaan hebben-> nog grotere haat omdat hij zijn mening niet mag uiten.

Het opsluiten van antisemieten zorgt ervoor dat ze hun mond houden, niet dat ze joden ineens liev en schattig vinden.
Indoctrinatie werkt beter dan angst en woede.

Citaat:
Nu is de vraag, wat vinden jullie van het gebruik van het woord mof, is dat echt zo grof?
Even grof als swartje.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 17:49
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Jadie schreef op 12-03-2004 @ 18:46:
Vrijheid van meningsuiting.
Ik vraag me af of het opsluiten van antisemieten geen versterkend effect heeft. Antisemiet haat joden-> antisemiet wordt opgesloten -> Hij trekt de conclusie dat de joden het gedaan hebben-> nog grotere haat omdat hij zijn mening niet mag uiten.
Als ik die teksten zie vraag ik me af op welke manier die haat groter kan worden.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 17:51
Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 18:33:
Lees deze quotes eens door.

Zou ik ook een bron mogen?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 17:58
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 18:49:
Als ik die teksten zie vraag ik me af op welke manier die haat groter kan worden.
Dat heb ik erbij gezet
Iemand die niet mag zeggen wat hij wil zeggen, kan behoorlijk kwaad worden. Dat hij dat verbaal niet kan uiten, betekent niet dat die haat er niet zit.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 17:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Gaea schreef op 12-03-2004 @ 18:51:
Zou ik ook een bron mogen?

Link mag ik hier niet posten.
Zie PM.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:09
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Jadie schreef op 12-03-2004 @ 18:58:
Dat heb ik erbij gezet
Iemand die niet mag zeggen wat hij wil zeggen, kan behoorlijk kwaad worden. Dat hij dat verbaal niet kan uiten, betekent niet dat die haat er niet zit.
Wat ik bedoel is dat die haat al op zo'n niveau is dat ik me afvraag hoeveel erger het kan.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:15
Dannemann
Dannemann is offline
Op die school noemen ze jappaners zeer ook jappen, chimnezen spleetogen, negers niggers, israelis ratten, indonesiers pindas etc.

Iemand die het woord mof gebruikt is gewoon een domme boer en verdient vanuit mijn optiek een flinke klap

Hulde aan fleet trouwens
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 18:35
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 12-03-2004 @ 19:15:
Iemand die het woord mof gebruikt is gewoon een domme boer en verdient vanuit mijn optiek een flinke klap
Nu kom ik toevallig uit het boerrijke noorden. En domme boer kan net zo geïnterpreteerd worden als mof.

1. Net alsof alle boeren dom zijn (het woord boer wordt nimmer stand-alone gebruikt).
2. Net alsof alle Duitsers de benaming mof kunnen/mogen dragen.

Als jij 'domme boer' gewoon gaat gebruiken in een zin met als intentie dat er geen vernederende woordkeus op grond van verleden gebruikt mag worden, kan ik de volgende zin formuleren met als fundering jouw bijdrage: "Wie domme boer zegt, is een mof en dient te worden opgeknoopt".
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:07
never mind
never mind is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-03-2004 @ 13:39:
het woord werd vóór de nazi's ookal gebruikt om de bevolkingsgroep 'duitsers' mee aan te wijzen. Maar het woord wordt inderdaad vaak geassocieerd met de duitsers uit de tweede wereldoorlog. Vanwege deze assiciatie is het niet netjes dit woord te gebruiken. Overigens snap ik niet echt waarom een leraar dan zo 'flipt' gewoon uitleggen dat zo'n woord niet gebruikt mag worden lijkt me voldoende...
Oud 12-03-2004, 19:15
never mind
never mind is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 12-03-2004 @ 19:09:
heel veel 'bewijs' dat nederland vreselijk rascistisch is
he prima joh, voordat je dit gaat bewijzen moet je eerst wel ALLE duitse sites en ALLE nederlandse sites opzoeken. Wanneer je dat hebt gedaan kan je eventueel tot de conclusie komen dat er in nederland ten opzichte van de rest van Europa relatief veel mensen wonen die andere bevolkingsgroepen en etnische minderheden discrimineren.
Ik durf erom te wedden dat er in elk land wel zo'n anti-semitisch site'je is opgericht. Dus je geweldige bewijs doet me vrij weinig.

Tis dan ook niet echt een verrassing dat er ook een nederlandse variant bestaat. En ja, die tekst is vrij heftig, dat is de duitse, italiaanse, poolse, oostenrijkse, engelse, deense, franse en spaanse tekst ook.

Heb je de turken trouwens wel eens over de koerden gehoord...? PoePoe. Dat bewijst trouwens ook dat het nog erger kan dan deze tamelijk onschuldige nederlandse uitspraken.

En ohja, Duitsland staat zo bekend om zijn neo-nazische bewegingen omdat die bewegingen ook actie ondernemen. Dat komt in Nederland ten opzichte van Duitsland relatief weinig voor.

Laatst gewijzigd op 12-03-2004 om 19:17.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:23
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
never mind schreef op 12-03-2004 @ 20:15:
he prima joh, voordat je dit gaat bewijzen moet je eerst wel ALLE duitse sites en ALLE nederlandse sites opzoeken. Wanneer je dat hebt gedaan kan je eventueel tot de conclusie komen dat er in nederland ten opzichte van de rest van Europa relatief veel mensen wonen die andere bevolkingsgroepen en etnische minderheden discrimineren.
Ik durf erom te wedden dat er in elk land wel zo'n anti-semitisch site'je is opgericht. Dus je geweldige bewijs doet me vrij weinig.

Tis dan ook niet echt een verrassing dat er ook een nederlandse variant bestaat. En ja, die tekst is vrij heftig, dat is de duitse, italiaanse, poolse, oostenrijkse, engelse, deense, franse en spaanse tekst ook.

Heb je de turken trouwens wel eens over de koerden gehoord...? PoePoe. Dat bewijst trouwens ook dat het nog erger kan dan deze tamelijk onschuldige nederlandse uitspraken.

En ohja, Duitsland staat zo bekend om zijn neo-nazische bewegingen omdat die bewegingen ook actie ondernemen. Dat komt in Nederland ten opzichte van Duitsland relatief weinig voor.
Ja, in nederland is het van algemene goede aard om neonazi lulkoek overal te verkopen, in duitsland worden zulke mensen tenminste nog als tuig gezien, hier doet iedere lul het en niemand maakt zich er druk om, zoiets geeft een duidelijk mentaliteits verschil aan
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:26
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
never mind schreef op 12-03-2004 @ 20:07:
het woord werd vóór de nazi's ookal gebruikt om de bevolkingsgroep 'duitsers' mee aan te wijzen. Maar het woord wordt inderdaad vaak geassocieerd met de duitsers uit de tweede wereldoorlog. Vanwege deze assiciatie is het niet netjes dit woord te gebruiken. Overigens snap ik niet echt waarom een leraar dan zo 'flipt' gewoon uitleggen dat zo'n woord niet gebruikt mag worden lijkt me voldoende...
Dus als ik een neger zie en hem een nigger noem, of een aap, dan verwacht je dat iedereen mij doodnormaal uit gaat leggen dat niet kan omdat dat met verkeerde zaken in verband word gebracht. Hetzelde geld voor een indonesier die je pinda noemt. Mensen behoren gewoon te weten dat je sommige zaken niet behoort te zeggen, daar zij ze oud genoeg voor
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
never mind schreef op 12-03-2004 @ 20:15:
Een groepje van vier extreem-rechtse jongeren mishandelde in september 2000 een joodse jongen in Woudenberg. Hij werd van zijn fiets geduwd, een van de daders ging bovenop hem zitten en een ander schopte hem in zijn zij. Hij werd in de sloot geduwd, zijn fiets werd hem achterna gegooid. Toen hij weer op het droge klom pretendeerden de aanvallers hem te laten gaan, maar hij werd opnieuw geslagen, ditmaal op zijn kaak. Hij wist de rijbaan te bereiken, waar een toevallig passerende beveiligingsbeambte hem hielp. De aanval ging gepaard met antisemitisch verbaal geweld in zowel de Duitse als Nederlandse taal. De daders zijn bekend en de hoofddader is veroordeeld tot 100 uur werkstraf, gezien de ernst van het delict een betrekkelijk lichte straf. De drie mededaders zijn ongestraft gebleven. Het valt te betwijfelen of de jongen het incident zou hebben overleefd als de toevallig passerende beveiligingsbeambte hem niet had geholpen.
Gezien de achtergrond van de daders, leden van de neonazistische Nederlandse Volksunie (NVU), lijkt het correct hier niet enkel van zware mishandeling maar ook van poging tot moord te spreken.

In februari 2002 werd een joods jongeren-voetbalteam in Amsterdam-Noord belaagd door spelers en supporters van voetbalclub SC Oriënt. Nadat de joodse spelers van het veld waren gejaagd werden zij in de kleedkamers aangevallen, waarbij een speler een ernstige hersenschudding opliep en een ander gescheurde enkelbanden. De tuchtcommissie van de KNVB spreekt SC Oriënt vrij van beschuldigingen van antisemitisme.

In mei 2002 werden de kinderen van de joodse basisschool Rosh Pina opnieuw slachtoffer van een antisemitische aanval. Bij een picknick werden de kinderen beschoten vanuit een aangrenzend huis. De politie arresteerde de daders en nam twee windbuksen in beslag. Er was sprake van een meerpersoonlijk daderschap. Later op de dag werd de kinderen bij recreatiemeer Bussloo (Stedendriehoek) vanuit een kleedhokje toegeroepen 'Juden raus'.

Oh, ja, dat is waar ook. Extreem-rechts geweld tegen joden komt in Nederland bijna niet voor...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:39
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Dannemann schreef op 12-03-2004 @ 20:23:
Ja, in nederland is het van algemene goede aard om neonazi lulkoek overal te verkopen, in duitsland worden zulke mensen tenminste nog als tuig gezien, hier doet iedere lul het en niemand maakt zich er druk om, zoiets geeft een duidelijk mentaliteits verschil aan
Precies.

De NVU, waarvan vier aanhangers een joodse jongen mishandelden, is bijvoorbeeld niet verboden.

Zie hun website: www.nvu.info
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 19:40
Verwijderd
Citaat:
Dannemann schreef op 12-03-2004 @ 20:23:
Je zegt een paar dingen 'die zo zijn';
1.) in Duitsland worden mensen die neonazi lulkoek verkopen als tuig gezien,
2.) in Nederland niet,

En dat koppel je dan met een duidelijk mentaliteitsverschil.

Heb je dat allemaal onderzocht? Of 'weet' je dat gewoon?
Of heb je een goede bron?

Ik geloof er namelijk niets van dat het verschil zo groot is en dat je het daarom ook meteen een mentaliteitsverschil kan noemen. Misschien dat je hier in NL meer opvangt over de echt extreme neonazi-groepen in Duitsland en dat het daarom meer als tuig lijkt. De kleinere 'zaken' zie of hoor je niet, maar wél de kleinere 'zaken' in NL.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 23:19
Verwijderd
Het is vechten tegen de bierkaai.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 01:00
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 12-03-2004 @ 20:40:
Je zegt een paar dingen 'die zo zijn';
1.) in Duitsland worden mensen die neonazi lulkoek verkopen als tuig gezien,
2.) in Nederland niet,

En dat koppel je dan met een duidelijk mentaliteitsverschil.

Heb je dat allemaal onderzocht? Of 'weet' je dat gewoon?
Of heb je een goede bron?

Ik geloof er namelijk niets van dat het verschil zo groot is en dat je het daarom ook meteen een mentaliteitsverschil kan noemen. Misschien dat je hier in NL meer opvangt over de echt extreme neonazi-groepen in Duitsland en dat het daarom meer als tuig lijkt. De kleinere 'zaken' zie of hoor je niet, maar wél de kleinere 'zaken' in NL.
Als jij het zegt

Jou geloof is in algehele tegenstijd met mijn ervaringen, en als je hier een krant openslaat over allochtonen dan heb je dezelfde lulkoek als wanneer je een flyer van extreem rechts in duitsland krijgt toegestopt, met als leuk verschil dat die extreem rechtsen daar als tuig worden gezien, en het hier gewoon in de gerenomeerde dagbladen staat. Zegt toch zeker wel iets uit over de mentaliteit van het nederlandse volk jegens allochtonen en buitenlanders
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 09:37
fractuur
fractuur is offline
Of het woord nou een andere betekenis heeft gekregen voor sommige mensen of niet, ik vind niet dat dat er toe doet. In de geschiedenis heeft het zo'n negatieve klank gekregen dat dat het woord altijd zal tekenen, en het altijd overkomt als 'die negatieve duitsers'. Gewoon niet meer gebruiken dus.

@FA: Ga ergens in een hoekje medelijden met jezelf hebben ofzo, dan hebben wij geen last meer van je.
Oud 13-03-2004, 10:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
fractuur schreef op 13-03-2004 @ 10:37:
@FA: Ga ergens in een hoekje medelijden met jezelf hebben ofzo, dan hebben wij geen last meer van je.
Doe het zelf.
Of gebruik de negeerlijst.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Dannemann schreef op 13-03-2004 @ 02:00:
Als jij het zegt

Jou geloof is in algehele tegenstijd met mijn ervaringen, en als je hier een krant openslaat over allochtonen dan heb je dezelfde lulkoek als wanneer je een flyer van extreem rechts in duitsland krijgt toegestopt, met als leuk verschil dat die extreem rechtsen daar als tuig worden gezien, en het hier gewoon in de gerenomeerde dagbladen staat. Zegt toch zeker wel iets uit over de mentaliteit van het nederlandse volk jegens allochtonen en buitenlanders
In Duitsland hebben ze ook kranten. En net zo goed mensen die het hebben over 'die Turken' en niet als tuig worden gezien. Mijn vader heeft jarenlang in een Duits bedrijf gewerkt en hoorde íedere dag mensen over 'die Turken' praten, en veel mensen deden mee. Tuig? Nee, zo werden ze echt niet aangekeken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 13:03
JantjePietje
JantjePietje is offline
Uit een Europees onderzoek bleken de Grieken het meest rascistische volk te zijn en niet de Nederlanders, FA.
Maar hij heeft krijg wel een punt als hij zegt dat Nederlanders ten tijde van WO erg fanatiek de Joden hebben begeleid naar hun dood.
Oud 13-03-2004, 13:47
Dannemann
Dannemann is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 13-03-2004 @ 13:49:
In Duitsland hebben ze ook kranten. En net zo goed mensen die het hebben over 'die Turken' en niet als tuig worden gezien. Mijn vader heeft jarenlang in een Duits bedrijf gewerkt en hoorde íedere dag mensen over 'die Turken' praten, en veel mensen deden mee. Tuig? Nee, zo werden ze echt niet aangekeken.
Schattig, zit je nog in de ontkenningsfase? De manier waarop hier over allochtonen en buitenlanders in het openbaar word gepraat zul je in duitsland niet zo snel in het openbaar tegenkomen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 14:10
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
De enige reden waarom ik zie dat je het woord niet mag gebruiken is omdat je dan misschien je bek voorbijpraat áls je eens met een mo.. ik bedoel duitser praat. Ik zie mof meer richting kaaskop, wat ook lang niet altijd een belediging is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten