Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
vrije markt = goed democratie = goed sterke greep op de wereld = goed andersdenkenden = slecht gelijkheid = slecht iedere moslim met een baard = slecht Het vreemde is alleen dat ik het met geen enkele van deze waarden eens ben. Misschien bestaat er wel niet zoiets als wat jij noemt 'het algemene begrip van goed en kwaad'... (dat was een subtiele hint) |
![]() |
|
![]() |
Er bestaat noch goed noch kwaad noch een wet of standaard waaraan wij de waarde van iets zouden kunnen afmeten.
Voorts laat ons dat twee mogelijkheden, te weten, alles is goed of alles is slecht. Daar alles is slecht onmogelijk is, omdat dan ook alles is slecht zelf slecht zou zijn, is alles goed. Leefbaarheid speelt hierbij geen enkele rol, tenzij we hypocriet wensen te zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Er bestaat eenheid of afgescheidenheid van het Goddelijke Bewustzijn. Als je je afgescheiden voelt,denk je in termen van goed of kwaad. Als je eenheid bereikt hebt dan IS alles. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Ja ik weet het, nu krijg ik de vraag wanneer iets een wezenlijk belang is en wanneer niet (ik "geloof" toch ook maar gewoon dat het redden van een mensenleven een wezenlijk belang is terwijl het voorkomen van een schending van een of ander verbod voortkoment uit een religie door mij als "onwezenlijk" wordt bestempeld). Ik "geloof" dan ook in de pre-constitutionele rechten die elk mens bij zijn geboorte heeft. Een recht op leven, op vrijheid en meer. Het dienen van zulke rechten is in mijn ogen wezenlijk. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Dus volgens jou is er geen verschil tussen de handeling van het redden van een verdrinkend persoon en het vergassen van duizenden anderen. Leg uit. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De persoon die mensen vergast vindt dat goed, evenals hij die een verdrinkend persoon redt. Een ander kan beide misschien slecht vinden. Er is geen absolute waarde. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Hoe dan ook, eerst stellen we vast dat je een, op zichzelf niet zo ernstige, maar niettemin de helderheid niet bevorderende vergissing maakt in het toedichten van de opvatting aan Gecko dat tussen de twee handelingen die jij noemt geen verschil bestaat. Niemand, toch ook niet Gecko, zal beweren dat de twee handelingen die jij voorstelt identiek zijn. Wat hij kennelijk wel beweert is dat de morele kwalificatie van die handelingen idem is. Daarin is Gecko abuis. Hij stelt dat absolute waarden ontbreken, in die zin dat goed/kwaad niet bestaat. Maar de moraliteit kwalificeert nu juist handelingen in termen van goed/kwaad. Als derhalve absolute waarden ontbreken, en absolute waarden voor de moraliteit nodig zijn (hetgeen Gecko veronderstelt, maar wat niettemin onjuist is: zie onder), kan van moraliteit geen sprake zijn. Alsdan is niet de morele kwalificatie van elke handeling gelijk, maar kan van morele kwalificatie ueberhaupt geen sprake zijn. Noch ook steun ik Gecko, zoals gezegd, in de redenering dat voor moraliteit absolute waarden noodwendig zijn. Daaronder verstaat hij kennelijk waarden welker gelding los staat van, "geabsolveerd" is van een oordelend subject. Zo verstaan heeft hij hierin gelijk, dat de waarden goed/slecht inderdaad niet als absoluut kunnen gelden: die waarden zijn geen feitelijke, of zo je wilt inherente, eigenschappen van handelingen. Maar geenszins aannemelijk is, dat voor moraliteit dergelijke waarden onmisbaar zijn. De moraliteit zoekt regelen te stellen omtrent gedrag, welke regelen voor een ieder gelden: het is een sociaal mechanisme, in essentie niets anders dan een aangeboren kuddeinstinct. De legitimerende bron van een morele regel hoeft geen absolute waarde te zijn; een inter subjectieve waarde volstaat. Het gaat immers om regelen die het gedrag dat deze subjecten jegens elkander (inter se) aan de dag leggen normeren. Als die subjecten dan een bepaalde waarde delen, is het irrelevant of die waarde overigens feitelijke grondslag heeft. In dit verband is het van groot belang op te merken dat, in tegenstelling tot wat velen, onder wie Gecko, denken (welke gedachte hen ook dikwijls leidt tot de misvatting dat van inter subjectieve waarden evenmin sprake kan zijn), morele meningsverschillen meestal voortspruiten uit onjuiste, inconsistente, onlogische toepassing van gedeelde waarden, en niet zozeer uit het postuleren van geheel andere waarden. Dit betekent dat morele disputaties heel wel tot een oplossing gebracht kunnen worden, indien maar aannemelijk is dat de disputanten dezelfde waarden kennen. Dikwijls zal blijken dat die waarden inderdaad gedeeld worden. Het is op deze grond dat ik stel dat degenen die vlees eten (van mensentwege), jagen (idem), dierenexperimenten goedkeuren, abuis zijn, omdat zij bepaalde waarden, die zij met mij delen, onjuist (uit onwetendheid) en/of inconsistent toepassen. Kortom: die waarden zijn, binnen morele discussies, aannames. Ze behoeven geen staving.
|
Ik vroeg dus naar wat jij goed vindt en slecht vindt en ik betwijfel dat al die mensen die zeggen 'kan niet' niemand ooit goed of slecht noemen of vinden.
Absolute goed en kwaad is er idd niet. - dat weet iedereen hier en iedereen zegt dat graag om te laten zien dat ze slim zijn maar daar doel ik even niet op ![]()
||
![]() |
Citaat:
Ik heb niet de behoefte jou iets wijs te maken,wat zou het nut daarvan zijn? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
En hoe ver ga jij dan bij het beoordelen van de oorzaak? Is een slechte jeugd gehad hebben een reden om een "slechte" daad niet tot een "slechte" daad te rekenen? Of ga je nog verder, kijk je naar karakter-trekken van mensen. Hoe ze omgaan met bepaalde situaties en hoe ze in die situaties handelen?
|
![]() |
||
Citaat:
En Isa, jij geeft de oorzaak dat die vader slecht is.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
achja god de heer wreekt de zondes der vaderen in de kinderen. |
![]() |
|
lang geleden had iemand zo'n topic geopend, over het goede en kwade. en hij/zij had een hele logische en slimme opmerking :
'zonder het kwade zou het goede er niet zijn, dus het kwaad is ook goed' of zoiets..iig iets in de richting van zo zie ik het ook bij slecht en goed ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Voorbeeld: Ik pleeg een aanslag waarbij enkele van je familieleden omkomen. Hierdoor leer je dingen die je voorheen als vervelend bestempelde te relativeren Is mijn aanslag dan goed geweest? Lijkt me toch niet. |
![]() |
||
Citaat:
T klinkt misschien heel patserig maar ik heb een joden/katholieken/christenen en steek hier in almere zo nu en dan een kerk in de hens of sloop al de ramen als met mijn niet zo nuchtere kop langloop, sommige mensen vinden dit enorm slecht dat iemand zoiets kan doen, en ik vindt het wel goed. Aangezien hun hetzelfde bij onze vooruouders hebben gedaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
of ben je buitenlands? |
![]() |
||
Citaat: