Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2004, 22:08
phensicske
phensicske is offline
Tijd schenkt je
een vrijgevige dief
in je dromen
die je tegenkomt
in de spiegel
als je ontwaakt.

Zolang dit een zuiver
geschenk is, mag je hem openen

Kan diepte enkel komen
door er eerst in te vallen?

(In een niet te nuchtere bui heb ik dit 's nachts neergepend, ik weet niet of jullie er iets in zien, maar als je dit leest, wil je dan a.u.b. je mening erover opzetten? Slechte feedback is nog altijd beter dan geen feedback. Thx )

alweer geen reactie...leuk

Laatst gewijzigd op 02-03-2004 om 21:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2004, 14:17
lovetear
lovetear is offline
Hmm, ik snap hem niet helemaal. Ik heb ook dat als ik iets schrijf onder invloed dat ik er later niks meer van snap, is dat met dit gedicht ook zo bij jou, of zie jij er wel duidelijk een betekenis in?

(en reacties komen vanzelf wel, maar ik ben eerst benieuwd naar je uitleg )
Oud 04-03-2004, 16:58
phensicske
phensicske is offline
Tijd schenkt je
een vrijgevige dief
in je dromen
die je tegenkomt
in de spiegel
als je ontwaakt.

De dief stelt de wijsheden van het leven voor, die dief heeft anderen hun ervaringen/wijsheid gestolen en samengebundeld tot grote inzichten. Tot die inzichten kom je als je droomt, want dromen zijn diepe innerlijke dingen die naar boven komen. Als je dan eens naar jezelf kijkt (in de 'spiegel') dan besef je het.

Zolang dit een zuiver
geschenk is, mag je hem openen

Als je tot goede inzichten (positieve) komt, dan is het goed om er in te geloven en zo te leven.

Kan diepte enkel komen
door er eerst in te vallen?

Hiermee verwijs ik naar dieper inzicht, diepgang. Kan je slechts je geluk beseffen als je eens 'diep' in de put gezeten hebt, als je de keerzijde kent?

Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2004, 20:41
xineof
xineof is offline
Ik heb de uitleg nog niet gelezen, dus interpretatie onder voorbehoud . Taaltechnisch vind ik het een goed gedicht, goed gebruik van enjambement, leuke herhaling, een pracht van een vraag.

Inhoudelijk gezien spreekt het gedicht me aan, ik kan me er wel een beeld bij vormen. Mijn interpretatie in het kort: De vrijgevige dief is de jij-persoon zelf, want 'in de spiegel'; dat is dus de herkenning. De tweede strofe vind ik erg lastig, ik neem hem zelf vrij letterlijk op, als in; ontvang dat wat eerlijk/zuiver is, neem geen slechte dingen aan. Dan de derde strofe; ook erg lastig. Ik zie het als; je moet eerst in een bepaalde stribbeling zitten, om te beseffen dat dát de ellende is.

Nu ga ik eens kijken hoe ver ik er naast zat . *leest* Ach nouja, het valt nog best mee, toch ?
Oud 04-03-2004, 21:05
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
phensicske schreef op 04-03-2004 @ 17:58:
Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.
Ja, ik snap het nu, goeie inhoud .

Maar om heel eerlijk te zijn vind ik de verwoording niet zo sterk, nu zie ik het meer als iets waar je van leert dan als iets wat me meevoert en waar ik van geniet. Volgens mij kun je meer met deze inhoud.

Enjambement (met dank aan xineof, want ik ben dat woord echt altijd kwijt) vind ik wel sterk gedaan, vooral in je eerste strofe. Door de inhoud wordt er wel een beetje op de sfeer van het gedicht gekort vind ik, ieder woord is essentieel, dat is een pluspunt, maar niet ieder woord bezit de kracht die het nodig heeft om dit gedicht een goede sfeer te geven, het komt een beetje koud over vind ik, maar dat kan ook heel persoonlijk zijn .
Oud 05-03-2004, 23:56
phensicske
phensicske is offline
Eigenlijk is het wel een beetje stiekem de bedoeling iemand iets eruit te laten leren...

Bedankt voor jullie reacties, ik apprecieer het.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 09:51
ik is een kiwi
ik is een kiwi is offline
nu snap ik het gedigt wel, na je uitleg. k dacht 1st waat de f*ck gaat dat nou weer over?!?! maar eigenlijk is het wel een gedigt vol met wijsheid..
Oud 07-03-2004, 01:33
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
ik is een kiwi schreef op 06-03-2004 @ 10:51:
nu snap ik het gedigt wel, na je uitleg. k dacht 1st waat de f*ck gaat dat nou weer over?!?! maar eigenlijk is het wel een gedigt vol met wijsheid..
Merci.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2004, 23:56
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
oreo schreef op 07-03-2004 @ 02:46:
Je uitleg vind ik eerlijk gezegd mooier dan het gedicht zelf. Het zou eerder een filosofische gedachtegang kunnen zijn. Heel mooi. Ook al vind ik dat een bron dat inzichten verschaft geen dief!
Ik ben nogal filosofisch ingesteld en dat sluipt nogal vaak in mijn gedichten. Ik hoop zo anderen aan te zetten wat dieper door te graven.

Die dief moet je niet letterlijk opnemen, het heeft niet de alledaagse betekenis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten