Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2004, 10:59
freakinaround
freakinaround is offline
Hej,

Ik zit nu in 4 havo en het schijnt dat ik rond kerst (5havo dus) me al in moet schrijven voor een andere school..
Maar ik weet echt nog niet wat ik wil..er is ook niet echt iets waar ik goed in ben ofzo . Ik heb al heel wat rondgekeken naar opleidingen, maar er zit gewoon niks bij wat ik leuk vind . Ik wou eerst koksopleiding doen, maar dat is niet op HBO niveau..en dan heb ik weer een beetje het gevoel dat ik de havo voor niks heb gedaan. Fotografie lijkt me ook wel leuk, maar daar ben ik niet goed genoeg voor.

Heeft iemand anders ook ervaringen hier mee? Dat je echt niet weet wat je wil doen, maar dat je je binnekort toch al moet inschrijven? Hoe los jij dit op?
Veel mensen zullen wel zeggen, dat je gewoon meer moet rondkijken, maar in 4havo wordt er al heel veel mee gepusht..dat je heel vaak naar een school gaat om te kijken en dat je daar dan verslagen over moet maken, van of je het leuk vond of niet, of je al weet je wat je wilt doen etc. Maar dat helpt gewoon niet bij mij

We hadden gisteren thuis trouwens ook een discussie..en het kwam er op neer, dat ik van mijn moeder één keer mag switchen, als ik iets niet leuk vind ofzo..maar hoe kan je nou van te voren weten of een opleiding leuk is of niet?
Oud 13-03-2004, 11:04
Verwijderd
Je zou meeloopdagen kunnen doen of proefstuderen, dan krijg je iig een beetje een indruk van de opleiding en de mensen. Verder zo veel mogelijk open dagen bezoeken, ook van heel andere opleidingen dan waar je je nu opricht misschien.

En één keer switchen: als je dan fout kiest, dan kan je nog een keer wisselen. Er zijn btw ook hogescholen die een algemeen eerste jaar aanbieden of een eerste jaar waar meerdere opleidingen in aangeboden worden (bv. Oriënterende Propedeuse Gedrag & Maatschappij (OPGM), op de Hogeschool Rotterdam, das wel niet wat je wil, maar het is ook maar een voorbeeld).
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 11:11
Verwijderd
En de hotelschool, is dat niks?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 13:32
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Als je de koksopleiding zo leuk lijkt, dan kan die toch gewoon gaan doen? Als dat is wat je wilt zou het mij verder niet meer uitmaken wat voor niveau het is (alhoewel het niveau daar misschien wel lager ligt en dat kan misschien wel vervelend zijn).

Overigens kan je soms ook een MBO opleiding in 1 jaar doen, dan heb je een extra diploma en een extra jaar om na te denken wat je wilt.

Verder: veel proefstuderen, daar heb je echt veel aan (je ziet precies hoe alles is, en toekomstige studiegenoten)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 13:45
Sven
Sven is offline
Je hoeft je echt niet perse rond kerst al in te schrijven hoor.. paar weken voor aanvang gaat ook nog prima..
Alleen als je een lotingsstudie wil doen moet je ervoor zorgen dat je voor 15 mei staat ingeschreven
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 14:35
Verwijderd
Eerst naar algemene voorlichtingdagen gaan. Daar kijk je een beetje rond en krijg je wel een indruk welke opleidingen leuk kunnen zijn.
Daarna houd je een paar opleidingen over en dan kan je naar open dagen gaan die speciaal gericht zijn op één opleiding.
Dan blijven er misschien twee of drie over en kan je gaan proefstuderen of naar een meeloopdag gaan.

Zo heb ik het iig gedaan. Ik ben eerst naar de algemene open dagen gaan van UvA en de Erasmus. Daarna naar die speciale open dagen.
Op dit moment (ik zit in 6vwo) twijfel ik nog een klein beetje tussen twee opleidingen. Het is zeg maar voor 85% zeker. Om het zeker te weten ga ik nog naar een workshopdag en daarna hoop ik zekerheid te hebben

Je kan ook naar je decaan gaan, die hebben vaak wel testjes zodat je kan zien waar je interesses liggen en welke studies daar op aansluiten.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 14:51
Verwijderd
ik bekijk nu in 4vwo veel open dagen en lees veel folders. mss moet je anders een jaar gaan werken of vwo gaan doen.
Je heel veel orienteren helpt op een moment komt er gewoon iets op je pad. ook helpt het om interessetesten te maken. die kan je via google wel vinden.
suc6 iig
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 15:21
morgana le fay
morgana le fay is offline
een orientatiejaar?
www.vrijehogeschool.nl
Met citaat reageren
Oud 13-03-2004, 15:21
Mother Earth
Mother Earth is offline
Je zegt dat je fotografie wel leuk lijkt, maar dat je niet goed genoeg bent. Waarom zou je nog naar school gaan als je er goed in was? Ik denk dat, als je het interesseert, fotografie best te leren is.
Oud 13-03-2004, 15:24
Mother Earth
Mother Earth is offline
En je kan natuurlijk ook eerst een jaartje 'er op uit'. Backpacken, of gewoon een jaartje hier in Nederland werken ofzo. Daarna heb je misschien een heel ander beeld van je 'toekomst'.
Oud 13-03-2004, 15:46
Verwijderd
ja gewoon kijken wat je leuk lijkt. als je het echt niet weet eerst wat anders gaan doen.
maar als je fotgrafie leuk vind zou ik het gewoon doen. alles kan geleerd worden
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 17:44
Tulpje6
Tulpje6 is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 13-03-2004 @ 11:59:
Hej,

We hadden gisteren thuis trouwens ook een discussie..en het kwam er op neer, dat ik van mijn moeder één keer mag switchen, als ik iets niet leuk vind ofzo..maar hoe kan je nou van te voren weten of een opleiding leuk is of niet?
Leuk dat het van je moeder mag...nu maar hopen dat het van de overheid ook nog mag straks (zie topic over collegegeld omhoog op nieuwsforum geloof ik)

Ik ben iemand die het ook niet wist. Ben na de mavo maar havo gaan doen, en toen wist ik het nog niet.....ben toen de PABO gaan doen met als doel mn propedeuse daar te halen en dan verder te gaan naar een andere HBO opleiding of een WO opleiding (dus in het propedeuse jaar nadenken over wat ik zou willen) maar ik haalde mn propedeuse niet binnen dat jaar (pas dit jaar gehaald) en ben maar blijven hangen.....nu blijkt dat ik het waarschijnlijk toch niet ga redden omdat ik de LIO niet aan zal kunnen, er niet geschikt voor ben.....en geld en tijd voor een andere opleiding is er niet meer.......kortom: ik heb nu niks
En das flink kut als je zo graag zinvol en gelukkig wilt zijn in deze maatschappij, en nog zoveel interessants wilt leren.
T zal wel schoonmaken worden ofzo de rest van mn leven,in ieder geval totdat ik tijd heb een avondcursus of deeltijdstudie te gaan doen

Mijn advies:
-Schrijf je in bij een opleiding en begin er aan......kom je er voor februari achter dat het niks voor je is kun je nog gewoon wisselen (zie ib groep).
-Ga naar een opleiding die je 'wel leuk' lijkt en haal daar je propedeuse (binnen een jaar). Vind je na dat jaar de opleiding leuk genoeg, ga dan door. Is het niet wat je wilt, ga dan naar een andere opleiding -als je dan al wel weet wat je wilt- of ga er een jaartje tussenuit. Met je P kun je in ieder geval naar een andere HBO (soms verkort) of het WO.....al geldt dat laatste misschien niet zo lang meer.
-Ga naar een opleiding die je makkelijk lijkt, dan weet je zeker dat je je P zonder al te veel moeite kan halen. Leuke opleiding na dat jaar: doorgaan, Toch niet zo leuk?: stoppen en andere opleiding.
-Ga een halfjaar werken en daarna een half jaar reizen. Of ga werken in het buitenland.
Bij werken doe je ervaring op met werken (altijd goed voor je CV) en omdat je dan praktisch bezig bent kom je er misschien achter welke richtingen je leuk vind en wat niet.
Reizen is vaak erg goed om jezelf te ontdekken, te ontdekken waar jouw sterke en zwakke kanten liggen en wat je nu werkelijk wilt. Bovendien ontmoet je met werken en reizen mensen.

Er zijn speciale reizen voor mensen die het nog niet weten, oa 'yearoff' (is wel heel duur) waarbij je spaanse taal leert, paar maanden naar equador gaat, stedentrips maakt in nederland, stage bij een bedrijf loopt, en waarbij een spiritueel gedeelte zit met klooster of met wandeling of zoiets.

Naja kijk er maar eens naar op google, t klinkt heel leuk vind ik maar tis wel errrruuuug duur dacht ik.

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 17:46.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 17:59
Verwijderd
je kan ook university college utrecht gaan doen. geeft ook toegang tot veel masters en is erg handig voor als je nog niet weet wat je wil gaan doen.

voor meer info:

studiekiezers.uu.nl
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 20:02
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
stefano schreef op 13-03-2004 @ 12:11:
En de hotelschool, is dat niks?
te duur..en ik HAAT economie..

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 20:12.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 20:11
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 13-03-2004 @ 14:32:
Als je de koksopleiding zo leuk lijkt, dan kan die toch gewoon gaan doen? Als dat is wat je wilt zou het mij verder niet meer uitmaken wat voor niveau het is (alhoewel het niveau daar misschien wel lager ligt en dat kan misschien wel vervelend zijn).

Overigens kan je soms ook een MBO opleiding in 1 jaar doen, dan heb je een extra diploma en een extra jaar om na te denken wat je wilt.

Verder: veel proefstuderen, daar heb je echt veel aan (je ziet precies hoe alles is, en toekomstige studiegenoten)
Nah. Ik wil gewoon geen MBO doen, omdat ik dit jaar (4havo) echt een klotejaar vind. Ik werk me kapot, en haal het allemaal maar net met mn deadlines enzo. Ik vind het dan zo zonde, dat ik zoveel moeite heb gedaan voor die havo en dat ik dan MBO ga doen..
Oud 14-03-2004, 20:12
El Kim
El Kim is offline
Je kunt je desnoods nog 2 dagen van tevoren inschrijven (zoals ik heb gedaan). Als je het echt niet weet kies dan een brede studie, zoals PABO, SPH, Communicatie, MER ed. Tijdens je studie kom je er wel achter wat je leuk vind.
Oud 14-03-2004, 20:14
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 13-03-2004 @ 15:51:
ik bekijk nu in 4vwo veel open dagen en lees veel folders. mss moet je anders een jaar gaan werken of vwo gaan doen.
Je heel veel orienteren helpt op een moment komt er gewoon iets op je pad. ook helpt het om interessetesten te maken. die kan je via google wel vinden.
suc6 iig
mja..werken..daar had ik et ook al over met mn moeder..Maar mn moeder zei dat, veel mensen die eerst een jaar gaan werken, dan niet meer naar school gaan. Dat ze afhaken of er gewoon geen zin in hebben en dat zeg gewoon doorgaan met werken..en dat risico wil ik niet lopen, want ik wil gewoon een opleiding doen..

vwo ga ik niet doen..k ben al blij als ik met havo klaar ben, en val die school af ben
Oud 14-03-2004, 20:15
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 13-03-2004 @ 16:21:
Je zegt dat je fotografie wel leuk lijkt, maar dat je niet goed genoeg bent. Waarom zou je nog naar school gaan als je er goed in was? Ik denk dat, als je het interesseert, fotografie best te leren is.
fotografie is ook wel te leren, maar je moet ook wel een beetje gevoel voor compositie hebben..
Oud 14-03-2004, 20:17
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 14-03-2004 @ 21:11:
Nah. Ik wil gewoon geen MBO doen, omdat ik dit jaar (4havo) echt een klotejaar vind. Ik werk me kapot, en haal het allemaal maar net met mn deadlines enzo. Ik vind het dan zo zonde, dat ik zoveel moeite heb gedaan voor die havo en dat ik dan MBO ga doen..
Even één ding... als jij die havo al zo zwaar vind, dan zal het HBO helemaal zwaar zijn voor je. Kun je beter verkort MBO gaan doen.
Oud 14-03-2004, 20:41
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 14-03-2004 @ 21:14:
mja..werken..daar had ik et ook al over met mn moeder..Maar mn moeder zei dat, veel mensen die eerst een jaar gaan werken, dan niet meer naar school gaan. Dat ze afhaken of er gewoon geen zin in hebben en dat zeg gewoon doorgaan met werken..en dat risico wil ik niet lopen, want ik wil gewoon een opleiding doen..

vwo ga ik niet doen..k ben al blij als ik met havo klaar ben, en val die school af ben
keej, mss een reis maken.. dan heb je daarna nog wel zin om naar school te gaan
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 20:47
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 14-03-2004 @ 18:44:
Leuk dat het van je moeder mag...nu maar hopen dat het van de overheid ook nog mag straks (zie topic over collegegeld omhoog op nieuwsforum geloof ik)

Ik ben iemand die het ook niet wist. Ben na de mavo maar havo gaan doen, en toen wist ik het nog niet.....ben toen de PABO gaan doen met als doel mn propedeuse daar te halen en dan verder te gaan naar een andere HBO opleiding of een WO opleiding (dus in het propedeuse jaar nadenken over wat ik zou willen) maar ik haalde mn propedeuse niet binnen dat jaar (pas dit jaar gehaald) en ben maar blijven hangen.....nu blijkt dat ik het waarschijnlijk toch niet ga redden omdat ik de LIO niet aan zal kunnen, er niet geschikt voor ben.....en geld en tijd voor een andere opleiding is er niet meer.......kortom: ik heb nu niks
En das flink kut als je zo graag zinvol en gelukkig wilt zijn in deze maatschappij, en nog zoveel interessants wilt leren.
T zal wel schoonmaken worden ofzo de rest van mn leven,in ieder geval totdat ik tijd heb een avondcursus of deeltijdstudie te gaan doen

Mijn advies:
-Schrijf je in bij een opleiding en begin er aan......kom je er voor februari achter dat het niks voor je is kun je nog gewoon wisselen (zie ib groep).
-Ga naar een opleiding die je 'wel leuk' lijkt en haal daar je propedeuse (binnen een jaar). Vind je na dat jaar de opleiding leuk genoeg, ga dan door. Is het niet wat je wilt, ga dan naar een andere opleiding -als je dan al wel weet wat je wilt- of ga er een jaartje tussenuit. Met je P kun je in ieder geval naar een andere HBO (soms verkort) of het WO.....al geldt dat laatste misschien niet zo lang meer.
-Ga naar een opleiding die je makkelijk lijkt, dan weet je zeker dat je je P zonder al te veel moeite kan halen. Leuke opleiding na dat jaar: doorgaan, Toch niet zo leuk?: stoppen en andere opleiding.
-Ga een halfjaar werken en daarna een half jaar reizen. Of ga werken in het buitenland.
Bij werken doe je ervaring op met werken (altijd goed voor je CV) en omdat je dan praktisch bezig bent kom je er misschien achter welke richtingen je leuk vind en wat niet.
Reizen is vaak erg goed om jezelf te ontdekken, te ontdekken waar jouw sterke en zwakke kanten liggen en wat je nu werkelijk wilt. Bovendien ontmoet je met werken en reizen mensen.

Er zijn speciale reizen voor mensen die het nog niet weten, oa 'yearoff' (is wel heel duur) waarbij je spaanse taal leert, paar maanden naar equador gaat, stedentrips maakt in nederland, stage bij een bedrijf loopt, en waarbij een spiritueel gedeelte zit met klooster of met wandeling of zoiets.

Naja kijk er maar eens naar op google, t klinkt heel leuk vind ik maar tis wel errrruuuug duur dacht ik.
Ik zie mijzelf zo voor me in jouw situatie..:\
Dat ik dan NOG niet weet wat ik wil ga doen. Ik zei ook al tegen mn moeder "er is gewoon niks waar ik goed in ben" Mja. Daar was mn moeder het wel mee eens, aangezien ze er niet tegen in ging..Misschien komt het daar ook wel, dat ik niet weet wat ik wil ga
Reizen ga ik niet doen, gewoon omdat ik simpelweg het geld er niet voor heb..
Oud 14-03-2004, 20:48
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
*Kim EL* schreef op 14-03-2004 @ 21:17:
Even één ding... als jij die havo al zo zwaar vind, dan zal het HBO helemaal zwaar zijn voor je. Kun je beter verkort MBO gaan doen.
maar havo 4 is ook wel het zwaarste jaar. 1e 3 jaar heb ik nix gedaan (wel in 3havo blijven zitten, maar dat komt weer ergens anders door)
Oud 14-03-2004, 20:56
Verwijderd
Er zijn toch wel een paar vakken die je leuk vindt en waar je goed in bent. Vaak is er wel een opleiding die ongeveer de combinatie is van die vakken
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 21:50
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
^Dragon^ schreef op 14-03-2004 @ 21:56:
Er zijn toch wel een paar vakken die je leuk vindt en waar je goed in bent. Vaak is er wel een opleiding die ongeveer de combinatie is van die vakken
M&O is et enige vak waar ik een beetje goed in ben..niet dat ik het echt leuk vind, maar vind het wel het makkelijkste vak..
Ik zat al beetje te denken aan Media & Management oid..Bestaat dat?

Laatst gewijzigd op 14-03-2004 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 22:08
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Je kan ook zo'n uitgebreide studiekeuze test maken
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2004, 22:42
Verwijderd
Of je gaat rechten doen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2004, 23:42
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 14-03-2004 @ 21:14:
Dat hangt natuurlijk avn je eigen instelling af. Een vriend van mij wist ook niet wat hij wilde. Heeft een jaartje bij de bank gewerkt, was een richting die hij misschien op wilde. Na dat jaar wist hij in ieder geval wat hij níet wilde, economisch dus. Nu studeert hij natuurkunde...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 17:04
nienie
nienie is offline
Ga dit schooljaar nog naar zoveel mogelijk open dagen, en probeer zoveel mogelijk te weten te komen van verschillende studierichtingen, zodat je je breed oriënteert. Op een gegeven moment zal je vast wel een studie tegenkomen die je erg aanspreekt. En hoe je op de middelbare school presteert, zegt nog niet zoveel over je vervolgstudie. Bij exacte studies zal dat een beetje anders liggen, daar moet je nu eenmaal een beetje aanleg voor hebben, maar voor de meeste vakken geldt dat niet, omdat het compleet anders is op het HBO.
En waarom denk je dat fotografie te moeilijk voor je is? Als je er helemaal achter staat, kun je (eventueel met extra lessen) al een heel eind komen!

En maak je niet teveel zorgen over die inschrijfdatum. De IB-groep wil graag dat je je in december inschrijft, maar het kan zelfs in augustus nog! (tenzij bij lotingstudies, dan voor half mei)
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 18:21
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 14-03-2004 @ 21:48:
maar havo 4 is ook wel het zwaarste jaar. 1e 3 jaar heb ik nix gedaan (wel in 3havo blijven zitten, maar dat komt weer ergens anders door)
Het HBO is wel wat zwaarder dan de havo. Dat vond ik tenminste... Persoonlijk vond ik die 2e fase erg fijn, want toen hoefde ik helemaal niks meer te doen Maar goed, ik ben fluitend door die hele havo heengelopen dus echt objectief ben ik niet
Reageren

Regels voor berichten