Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2004, 14:34
Lautitia
Lautitia is offline
Nou gebeurt t me alweer: ontzettend jaloers op n heel goeie vriendin van me.

Die goeie vriendin van me heeft sinds gisteren per toeval contact via msn met n jongen die ze al es eerder ontmoet heeft en die vond ze toen al erg leujk. Ik heb vanmorgen n gesprek tussen hen over msn gelezen. Het is duidelijk dat hij haar wel ziet zitten.

Intussen voel ik me razend jaloers worden . In mijn ogen is ze gewoon perfect: altijd de hoogste punten van de klas, ze ziet er goed uit, ze doet wat ze wil, enz. En nu dit weer !

Ik weet dat het niet eerlijk is van me , ik zou t heel graag anders willen, maar hoe? En dan te bedenken dat ik mijn relatie twee dagen geleden zelf heb beëindigd, overigens ben ik nog steeds van mening dat t de juiste keuze is.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort dingen? Ik vind t echt heel vervelend, niet in t minst omdat mn zelfrespect zo helemaal wegebt .
Oud 11-03-2004, 15:54
ilse
ilse is offline
jha, het komt mij wel enigzins bekend voor, maar gelukkig ging het toen vanzelf over. ik vond die jongen waar me vriendin het over had, een enorme kwal nadat ik hem gezien had

en praat er toch over met je vriendin, misschien heeft zij het niet door. niet bang zijn dat ze raar zal reageren, maar misschien kan ze een beetje meer rekening met je houden, of je meer bij dingen betrekken.

Veel suc6!!
xxx ilse
Oud 11-03-2004, 16:07
Tsu
Tsu is offline
Misschien moet je proberen om je jaloezie om te zetten in benijden. Ik heb het idee dat je het haar niet gunt om gelukkig te zijn en als je vriendinnen bent moet je dat elkaar JUIST gunnen.
En om jezelf nou steeds met haar te vergelijken (zij is leuk enzo), dat heeft natuurlijk helemaal geen zin, ieder mens is van zichzelf uniek, jij dus ook.
Oud 11-03-2004, 16:10
Snow White
Snow White is offline
Waarom vind je het zo moeilijk om te kijken naar je eigen goede kwaliteiten? Die heb je vast genoeg!
Alles wat je in een ander ziet, zit ook in jezelf, maar misschien moet je er naar opzoek gaan.
Succesvol zijn heeft niet alleen te maken met een top relatie, een mooi lichaam en populair zijn. Misschien is je goede vriendin wel heel ongelukkig. Zelfs de mooiste en beroemste en meest geadoreerde mensen op aarde, missen iets in hun leven.
Oud 11-03-2004, 16:15
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
illie1987 schreef op 11-03-2004 @ 16:54:
jha, het komt mij wel enigzins bekend voor, maar gelukkig ging het toen vanzelf over. ik vond die jongen waar me vriendin het over had, een enorme kwal nadat ik hem gezien had

en praat er toch over met je vriendin, misschien heeft zij het niet door. niet bang zijn dat ze raar zal reageren, maar misschien kan ze een beetje meer rekening met je houden, of je meer bij dingen betrekken.

Veel suc6!!
xxx ilse
Nou kijk, het gaat me niet zozeer om die jongen, dat k em zelf zou willen ofzow. Het gaat erom dat ik nu denk dat ze alles kan bereiken wat ze wil en ik voel me op zo'n moment als dit nietig. En ook nog es schuldig, want ze is egt geen kreng, maar wellicht n geluksvogel. Kan k die jaloezie niet inperken ofzow ?

Meestal zeg ik t ook wel tegen haar als k jaloers ben, maar k heb t bij haar gewoon al bij zoveel dingen gehad ...

Iig bedankt voor je reactie .
Oud 11-03-2004, 16:19
FoxyRoxy
FoxyRoxy is offline
ik herken het wel.. iedereen in mijn vriendinnengroep heeft het afgelopen half jaar een vriendje gehad en ik niet (door omstandigheden weliswaar). Ik was ook heel erg jaloers, maar ik besefte me dat het een natuurlijk gevoel is en dat het erbij hoort. Je moet je denk ik realiseren dat je niet altijd kunt hebben wat een ander heeft, ondanks het al 'behaalde' geluk van diegene. Misschien hebben ze gewoon een pakketje extra geluk gehad bij de geboorte ofzo en ik denk niet dat je het zo heel erg hebt: je had het toch net uitgemaakt met je eigen vriendje?

Nou ja, succes ermee iig!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:20
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Tsu schreef op 11-03-2004 @ 17:07:
Misschien moet je proberen om je jaloezie om te zetten in benijden. Ik heb het idee dat je het haar niet gunt om gelukkig te zijn en als je vriendinnen bent moet je dat elkaar JUIST gunnen.
En om jezelf nou steeds met haar te vergelijken (zij is leuk enzo), dat heeft natuurlijk helemaal geen zin, ieder mens is van zichzelf uniek, jij dus ook.
Ik zou t haar ontzettend graag gunnen gelukkig te zijn, egt waar, daarom wil k ook van dit nare gevoel af .

Ik heb haar nog niet gesproken vandaag, meeb is dit weer es n reden voor n goed gesprek. Dan laat ze me vast ook de dingen zien waar zij me om benijd .

Thnx voor je reactie, t zet me blijkbaar al op andere gedachten .
Oud 11-03-2004, 16:24
phensicske
phensicske is offline
Ik heb ook nog een periode gehad dat ik een tikkeltje jaloers was op een bloedmooie vriendin van me. Ze kon zowaar iedereen rond haar vingers winden.

Maar door veel te babbelen heb ik geleerd dat zij haar mooiheid ook niet altijd apprecieert. Ze weet nooit of mensen haar graag hebben om wat ze is. Ze heeft dan uiteindelijk ook gestopt met school na in een lichte depressie te hebben gesukkeld.

Maar voor de buitenwereld zag ze er heel succesvol uit.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 16:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vind het knap van je dat je er al met je vriendin over praat!

ja, ik herken het wel een beetje ja
ik ben er meestal erg bang voor dat een jongen die ik leuk vind, voor een van mijn vriendinnen zal vallen
maarja, daar is niks aan te doen
soms erger ik me ook aan hun gedrag, dus ik zij hebben ook hun mindere punten, net als ik (alleen lijkt het altijd alsof ik er meer heb )
Oud 11-03-2004, 16:26
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
FoxyRoxy schreef op 11-03-2004 @ 17:19:
ik herken het wel.. iedereen in mijn vriendinnengroep heeft het afgelopen half jaar een vriendje gehad en ik niet (door omstandigheden weliswaar). Ik was ook heel erg jaloers, maar ik besefte me dat het een natuurlijk gevoel is en dat het erbij hoort. Je moet je denk ik realiseren dat je niet altijd kunt hebben wat een ander heeft, ondanks het al 'behaalde' geluk van diegene. Misschien hebben ze gewoon een pakketje extra geluk gehad bij de geboorte ofzo en ik denk niet dat je het zo heel erg hebt: je had het toch net uitgemaakt met je eigen vriendje?

Nou ja, succes ermee iig!
Het ging me ook niet alleen om die jongen, maar er zijn meerdere dingen wrom ik haar soms benijd. Ik vind t niet eerlijk ten opzichte van haar, maar toch zijn die gevoelens er. Maar misschien waaien ze ook wel weer over, da's vaak t geval. Ik ga dr dalik es bellen, ik zit al n dag ziek thuis, dus ik krijg ff nix mee "van daar buiten "...

Senks voor je reactie !
Oud 11-03-2004, 16:30
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
ImeZ schreef op 11-03-2004 @ 17:25:
ik vind het knap van je dat je er al met je vriendin over praat!

ja, ik herken het wel een beetje ja
ik ben er meestal erg bang voor dat een jongen die ik leuk vind, voor een van mijn vriendinnen zal vallen
maarja, daar is niks aan te doen
soms erger ik me ook aan hun gedrag, dus ik zij hebben ook hun mindere punten, net als ik (alleen lijkt het altijd alsof ik er meer heb )
Meestal vinden mn vriendinnen de jongens die k leujk vind nix. Zegt dus niet alleen iets over mìjn smaak .

Als k me aan hen erger, dan laat k dat altijd wel op de een of andere manier blijken , dus nu ook. Dat kan ik nooit lang voor me houden.

Senks voor je reactie .
Oud 11-03-2004, 16:35
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
phensicske schreef op 11-03-2004 @ 17:24:
Ik heb ook nog een periode gehad dat ik een tikkeltje jaloers was op een bloedmooie vriendin van me. Ze kon zowaar iedereen rond haar vingers winden.

Maar door veel te babbelen heb ik geleerd dat zij haar mooiheid ook niet altijd apprecieert. Ze weet nooit of mensen haar graag hebben om wat ze is. Ze heeft dan uiteindelijk ook gestopt met school na in een lichte depressie te hebben gesukkeld.

Maar voor de buitenwereld zag ze er heel succesvol uit.
Ja, dat kan, ik heb t gelukkig nog nooit meegemaakt dat dat met een van mn vriendinnen gebeurde. Dat gun ik ook niemand.

En natuurlijk is uiterlijk niet alles. Je moet lekker in je vel zitten, en soms heeft dat ook een positief effect op je uiterlijk.

Ik bedenk me net dat t misschien ook door bepaalde mensen uit mn omgeving komt waardoor ik mezelf niet aantrekkelijk vind. De sfeer in onze klas is nou niet dat je zegt -wauwie-superduper! Erg jammer.

Ook jij bedankt voor je reactie.
Oud 11-03-2004, 16:50
Badschuim
Badschuim is offline
Uiterlijk betekent niks,en misschien lijkt die jongen leuk over msn maar valt hij in het echt heel erg tegen!!
En zij voelt zich vast en zeker ok wel is ongelukkig over haar lichaam of wat dan ook..
Praat er met haar over..
Door het voor te leggen en te vragen wat zij zal doen in die situatie?

Succes!
Oud 11-03-2004, 16:53
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Loveprofusion schreef op 11-03-2004 @ 17:35:
Ja, dat kan, ik heb t gelukkig nog nooit meegemaakt dat dat met een van mn vriendinnen gebeurde. Dat gun ik ook niemand.

En natuurlijk is uiterlijk niet alles. Je moet lekker in je vel zitten, en soms heeft dat ook een positief effect op je uiterlijk.

Ik bedenk me net dat t misschien ook door bepaalde mensen uit mn omgeving komt waardoor ik mezelf niet aantrekkelijk vind. De sfeer in onze klas is nou niet dat je zegt -wauwie-superduper! Erg jammer.

Ook jij bedankt voor je reactie.
Je gunt niemand (of je vriendin) geen slechte dingen toe, maar tergelijkertijd kan je haar geluk niet verkroppen.
Het scheelt niet aan die vriendin, maar aan jou.
Het is reeds goed dat je beseft dat je jaloerse gevoelens hebt over bepaalde dingen van haar. Nu moet je die eens anders bekijken. Is het een minderwaardigheidscomplex over die dingen die je hebt? Het is idd zo als je klas niet zo op en top is, dat je negatieve zelfbeeld daar nog eens in bevestigd wordt.

edit: Moest je werken aan je zelfbeeld en die wat kunnen opkrikken, zou je veel minder jaloerse gevoelens hebben, denk ik.

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 16:55.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 17:09
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Loveprofusion schreef op 11-03-2004 @ 15:34:
Nou gebeurt t me alweer: ontzettend jaloers op n heel goeie vriendin van me.

Die goeie vriendin van me heeft sinds gisteren per toeval contact via msn met n jongen die ze al es eerder ontmoet heeft en die vond ze toen al erg leujk. Ik heb vanmorgen n gesprek tussen hen over msn gelezen. Het is duidelijk dat hij haar wel ziet zitten.

Intussen voel ik me razend jaloers worden . In mijn ogen is ze gewoon perfect: altijd de hoogste punten van de klas, ze ziet er goed uit, ze doet wat ze wil, enz. En nu dit weer !

Ik weet dat het niet eerlijk is van me , ik zou t heel graag anders willen, maar hoe? En dan te bedenken dat ik mijn relatie twee dagen geleden zelf heb beëindigd, overigens ben ik nog steeds van mening dat t de juiste keuze is.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort dingen? Ik vind t echt heel vervelend, niet in t minst omdat mn zelfrespect zo helemaal wegebt .
Ik heb er ook ervaring mee jah... en nu moet die jongen nou net mijn beste vriend zijn

Liefs,
Ruud
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 17:12
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
phensicske schreef op 11-03-2004 @ 17:53:
Je gunt niemand (of je vriendin) geen slechte dingen toe, maar tergelijkertijd kan je haar geluk niet verkroppen.
Het scheelt niet aan die vriendin, maar aan jou.
Het is reeds goed dat je beseft dat je jaloerse gevoelens hebt over bepaalde dingen van haar. Nu moet je die eens anders bekijken. Is het een minderwaardigheidscomplex over die dingen die je hebt? Het is idd zo als je klas niet zo op en top is, dat je negatieve zelfbeeld daar nog eens in bevestigd wordt.

edit: Moest je werken aan je zelfbeeld en die wat kunnen opkrikken, zou je veel minder jaloerse gevoelens hebben, denk ik.
Jah, dat geloof k ook wel jah, dat laatste wat je zegt. Als k zeer tevreden over mn eigen leven zou zijn, zou k ook niet jaloers zijn .

Minderwaardigheidscomplex vind k wel een groot woord, maar dat geeft niet.

Ik heb nu één keer in de week een gesprek met iemand van school, omdat k vermoedde dat k faalangst had. Dat heb k niet, maar t neigt er wel naar. We praten ook over de situatie in onze klas, en k hoop dat er nog voor de tijd die rest een oplossing komt zodat we tog terug kunnen kijken op een redelijk fijne middelbare schoolcarrière *droomt weg *. Volgend jaar hoop ik examen te gaan doen, en dan kan ik weer nieuwe mensen ontmoeten. Bovendien heb k t wel gezien hier in Roermond ...

Conclusie: I'm workin' on it, samen met mn vriendinnen .
Oud 11-03-2004, 17:15
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 11-03-2004 @ 18:09:
Ik heb er ook ervaring mee jah... en nu moet die jongen nou net mijn beste vriend zijn

Liefs,
Ruud

Meeb dat jij dan ook wat aan deze reacties hebt ?
Oud 11-03-2004, 17:19
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Loveprofusion schreef op 11-03-2004 @ 18:12:
Conclusie: I'm workin' on it, samen met mn vriendinnen .
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 14:04
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Loveprofusion schreef op 11-03-2004 @ 17:20:
Ik zou t haar ontzettend graag gunnen gelukkig te zijn, egt waar, daarom wil k ook van dit nare gevoel af .

Ik heb haar nog niet gesproken vandaag, meeb is dit weer es n reden voor n goed gesprek. Dan laat ze me vast ook de dingen zien waar zij me om benijd .

Thnx voor je reactie, t zet me blijkbaar al op andere gedachten .
Dat is mooi, dat was de bedoeling ook
Oud 12-03-2004, 15:16
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik herken het ook wel een beetje... Ik heb een vriendin, en die lijkt zo perfect. Ze doet allerlei dingen die ik ook zou willen doen, is allerlei dingen die ik ook zou willen zijn, ga zo maar door. Ik benijd haar regelmatig een beetje. Dat komt met perioden. Ik voel mezelf dan zo stom en 'niks' als ik me vergelijk met haar. In andere perioden ben ik juist blij met mezelf, en vind ik dat ik het beter getroffen heb dan zij.
Ik heb er niet echt tips voor; probeer gewoon geen onredelijk beeld over jezelf te krijgen omdat zij zogenaamd perfect zou zijn. Er zijn vast een heleboel mensen die blij zouden zijn als ze jou zouden zijn!
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 15:38
Lautitia
Lautitia is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 12-03-2004 @ 16:16:
Ik herken het ook wel een beetje... Ik heb een vriendin, en die lijkt zo perfect. Ze doet allerlei dingen die ik ook zou willen doen, is allerlei dingen die ik ook zou willen zijn, ga zo maar door. Ik benijd haar regelmatig een beetje. Dat komt met perioden. Ik voel mezelf dan zo stom en 'niks' als ik me vergelijk met haar. In andere perioden ben ik juist blij met mezelf, en vind ik dat ik het beter getroffen heb dan zij.
Ik heb er niet echt tips voor; probeer gewoon geen onredelijk beeld over jezelf te krijgen omdat zij zogenaamd perfect zou zijn. Er zijn vast een heleboel mensen die blij zouden zijn als ze jou zouden zijn!
Da's precies wat ik ook voel *herkenning *!

Ik heb me ook voorgenomen aan mn zelfbeeld te gaan werken, zoals te lezen valt in bovenstaande reacties. Dat is denk k t enige dat k doen kan.

Senks voor je reactie.
Oud 12-03-2004, 17:34
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Loveprofusion schreef op 11-03-2004 @ 18:15:

Meeb dat jij dan ook wat aan deze reacties hebt ?
Ja, misschien wel ja
Het gaat dus over een meisje waar ik verliefd op ben, wat nu een goeie vriendin geworden is... en nu is zij verliefd op mijn beste vriend
Hoe het nu is, voel ik me ook niet helemaal goed... ze durft het hem niet te vertellen
Hij weet het nu ook ondertussen...

Maar ja, ik zal er maar mee moeten leren leven... *sniff*

Liefs,
Ruud

Laatst gewijzigd op 12-03-2004 om 19:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten