Advertentie | |
|
![]() |
|
wel : er zijn 3 soorten voorwaardelijke zinnen:
1)si+indicatif présent, futur simple vb. S'il pleut, je ne viendrai pas. 2)si+indicatif imparfait, conditionnel présent vb. Si j'étais toi, je ne le croirais pas. 3)si+indicatif plusque parfait, conditionnel passé vb. si tu avais dit ça, je n'aurais pas pu te croire hetgeen na de komma is dus de hoofdzin hé. als je nog vragen hebt: stel ze gerust! ![]()
|
Verwijderd
|
mag ik daarbij even toevoegen dat bij de imparfait, je niet perse de stam moet hebben maar bij de nous vorm (tegenwoordige tijd) de vervoeging -ons eraf moet halen en daarachter de vervoegingen van de imparfait af moet halen.
Ja ik weet dat bij heel veel werkwoorden dit hetzelfde is, maar bij sommige is de nous vorm - ons anders dan de stam... |
![]() |
|
Nog kleine toevoeging:
pas op bij werkwoorden op -cer (vb. commencer) en op -ger (vb. manger): --> de regel: c wordt ç voor een a, een u of een o g wordt ge voor een a, een u of een o --> vb.: je mange maar nous mangeons (dus niet mangons), je commence maar nous commençons (dus niet commencons) ==> hier moet je dus ook op letten bij de imparfait: de stam van commencer is commenc- en de nous-vorm is commenç- : dus: de regel in acht houdend: voor een i geen ç! je commençais, tu commençais, il commençait, nous commencions, vous commenciez, ils commençaient en: je mangeais, tu mangeais, il mangeait, nous mangions, vous mangiez, ils mangaient Dit wist je waarschijnlijk allemaal wel al, maar ik wou het toch maar vermelden omdat ik weet dat daar veel fouten tegen gemaakt worden.
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Frans inhalen mohmo | 2 | 19-08-2015 21:42 | |
Algemene schoolzaken |
Problemen met leraar thimoharte10 | 3 | 17-05-2013 22:17 | |
Studeren |
Frans of Duits? Verwijderd | 10 | 11-09-2010 18:03 | |
Algemene schoolzaken |