Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2004, 17:40
nienie
nienie is offline
Met scheikunde hebben we een proef gedaan met gaschromatografie. Hierbij hebben we de retentietijd bepaald voor propaan en pentaan en vervolgens campinggas en aanstekergas onderzocht.
Behalve de retentietijd, is ook de oppervlakte onder de grafieken van belang, dit is namelijk een maat voor de hoeveelheid van de stof. De oppervlakte kan je met Coach gelijk berekenen, maar mijn vraag is, welke oppervlakte moet je nu precies nemen?

Dit is (als voorbeeld) 0,2 mL pentaan:

De horizontale rode lijn is de nullijn: het dragersgas geeft een kleine spanning door, dat is deze rode lijn. De oppervlakte onder de rode lijn is dan ook niet van belang. De kleine bult links telt ook niet mee: het pentaan dat wij gebruikten, bestond voor 95% uit pentaan en 5% andere gassen. Maar welke oppervlakte onder de grote bult moet ik gebruiken? Alleen de donkergroene? En waar moet ik dan precies de grens trekke? Of zowel de donkergroene als de lichtgroene?

En hoe zit dat dan met een mengsel van gassen (aanstekergas), zoals deze:

Kan iemand me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2004, 18:25
snookdogg85
snookdogg85 is offline
zowel donker- als lichtgroen

Bij die 2e moet je oppassen want daar vallen pieken samen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 19:27
nienie
nienie is offline
Bedankt voor je eerste antwoord. Maar over je tweede antwoord; ik had ook al bedacht dat ik op moest passen. Maar welke oppervlakte moet ik daar dan precies nemen? (Je kan het plaatje bewerken en naar me mailen, als je wil.) Ik heb namelijk de oppervlakte van de eerste top nodig, omdat ik aan de retentietijd daarvan kan afleiden welke stof het is (van de andere twee retentietijden niet).
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 22:13
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
nienie schreef op 09-03-2004 @ 20:27:
Maar welke oppervlakte moet ik daar dan precies nemen? Ik heb namelijk de oppervlakte van de eerste top nodig, omdat ik aan de retentietijd daarvan kan afleiden welke stof het is (van de andere twee retentietijden niet).
De retentietijd van de eerste top (en van de 2e en de 3e) is toch al op het plaatje gegeven?
Of weet je soms de hoeveelheden van de gassen en wil je via de oppervlakten kijken of de hoeveelheden overeenkomen? Dan heb je de retentietijd toch niet nodig?
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 13:44
nienie
nienie is offline
Ik had het een beetje omslachtig geformuleerd, het ging me om de oppervlakte. Maar laat maar zitten, ik ben er intussen zelf wel ongeveer uitgekomen en het verslag is al ingeleverd, dus...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 14:04
snookdogg85
snookdogg85 is offline
Citaat:
nienie schreef op 11-03-2004 @ 14:44:
Ik had het een beetje omslachtig geformuleerd, het ging me om de oppervlakte. Maar laat maar zitten, ik ben er intussen zelf wel ongeveer uitgekomen en het verslag is al ingeleverd, dus...
Oke dan, je zult aan je cijfer wel zien of je het bij 't juiste eind had
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten