Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2004, 16:58
phensicske
phensicske is offline
als een kogel
schiet de gedachte
eenzaamheid
mijn wolkjes aan flarden

ik val diep

eindeloos

de zwarte pikt gaatjes in mijn hoofd
gedachten vloeien naar buiten

knobbels verwarren mijn knopen

Reeds wat ouder gedicht, maar nog steeds héél toepasselijk op me...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2004, 11:32
Anne
Anne is offline
Wat zijn de knobbels? En wie is de zwarte?

Het heeft wel wat, al komt het niet vrolijk op me over. Maar dat hoeft ook niet.
Oud 14-03-2004, 12:43
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Anneee schreef op 14-03-2004 @ 12:32:
Wat zijn de knobbels? En wie is de zwarte?
idd, dat vroeg ik mij ook af...

Wat ik zelf dacht:

"de zwarte": negativiteit
"de knobbels": obstakels?

Is het rond het thema dood geschreven?, of "moeilijke(steeds terugkomende) gedachten"?

Het gedicht laat veel te denken over, dat vind ik opzich wel leuk, aan de andere kant, blijft het nog vrij abstract voor mij; ik had misschien iets meer verduidelijking willen zien.

Vind dat je in de 1e strofe leuk hebt gespeeld met zinnen. Die 1e 2 regels, die beiden, gekoppeld kunnen worden aan regel 3 of(en) 4.

Ik had op het laatst nog meer willen lezen, wat meer verheldering, denk ik.

Mooi dat je die woorden apart hebt neergezet. Zorgvuldig.
Oud 14-03-2004, 15:55
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 14-03-2004 @ 13:43:
Wat ik zelf dacht:

"de zwarte": negativiteit
"de knobbels": obstakels?

Is het rond het thema dood geschreven?, of "moeilijke(steeds terugkomende) gedachten"?

...
Deels juist.

De knobbels als in hersenknobbels, dus eigenlijk redeneringen.

Dus die gedachten verwarren nog eens de knopen (ik zit in de knoop) waar ik reeds in zit. Een beetje dubbel dus.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2004, 22:40
xineof
xineof is offline
Ik denk dat dat dubbele juist erg toepasselijk is, in dat geval. Het duidt nóg eens de verwarring aan !

Ik vind de vergelijkingen die je maakt sterk, omdat je heel veel zegt met bijvoorbeeld het woord 'kogel'; door deze woordkeuze maak je niet alleen de vergelijking duidelijk, maar ken je ook een heleboel eigenschappen zoals 'vernietigend, snel' aan het beeld toe. Bij het lezen van de eerste strofe kon ik mij moeilijk een beeld vormen bij 'eenzaamheid / mijn wolkjes aan flarden'; ik begrijp de zinsconstructie nog niet helemaal; weet niet in welk zinsverband ik het moet zien. De inhoud vind ik duidelijk overkomen, maar ik mis nog een beetje het beeld.

De witregel tussen 'ik val diep / eindeloos' vind ik erg sterk; het toont de diepte aan . Waarom heb je 'de zwarte' en niet 'het zwarte' geschreven? Ik vind het beeld 'knobbels verwarren mijn knopen', erg mooi (zie hierboven ), maar ik snap de context nog niet helemaal; het zwarte (de bedreiging? het diepste van de val?) vernietigd je 'wering tegen de verwarring' een beetje waardoor je deze verwarring juist krijgt; de geordende gedachten ontsnappen, woelen door elkaar en er ontstaat verwarring. Dit is hoe ik het, met behulp van je uitleg, een beetje zie. Ik ben benieuwd of ik hiermee een beetje in de buurt kom, of je uitleg misschien toch verkeerd heb begrepen ?
Oud 19-03-2004, 09:46
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
xineof schreef op 15-03-2004 @ 23:40:
...Waarom heb je 'de zwarte' en niet 'het zwarte' geschreven? Ik vind het beeld 'knobbels verwarren mijn knopen', erg mooi (zie hierboven ), maar ik snap de context nog niet helemaal; het zwarte (de bedreiging? het diepste van de val?) vernietigd je 'wering tegen de verwarring' een beetje waardoor je deze verwarring juist krijgt; de geordende gedachten ontsnappen, woelen door elkaar en er ontstaat verwarring. Dit is hoe ik het, met behulp van je uitleg, een beetje zie. Ik ben benieuwd of ik hiermee een beetje in de buurt kom, of je uitleg misschien toch verkeerd heb begrepen ?
Het zwarte klinkt vager, vind ik. 'De' klinkt harder.

De gedachte eenzaamheid schiet dus mijn illusies overhoop, ik word terug in de realiteit getrokken. Leef niet meer in dromenland..(~wolkjes).

De zwarte kan je omschrijven als al het slechte, alle negatieve gedachten die me in een draaiende spiraal houden en waar ik niet meer uit geraak.

Ik verlies mijn greep.

Zoiets.

Dus ja, je zit wel redelijk goed met jouw interpretatie.

Bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten