Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-04-2004, 12:19
luckyleo
luckyleo is offline
Hier mijn eerst geschreven column. Graag kritiek erop van jullie kant wat beter kan. Heb hem al geplaatst op andere website, maar nog geen nuttige reacties op gehad waar ik wat mee kon. Commentaar als "wat ben je lullig" of iets in die trant hoeft niet, het gaat puur om de technische aspecten.

Afgelopen winter had ik een kortstondige relatie met Sanne. Het enige dat me aansprak was dat wij samen op Anita en Drazic uit Heartbreak High leken. Dat stel vond ik altijd een prachtig stel toen ik die serie volgde. Ook hielden ze het nog lang uit met elkaar. Zouden Sanne en ik dus ook moeten lukken.

Sanne en ik verschilden veel van elkaar. Heel veel. Niet alleen het feit dat haar naam met een S begon en de mijne met een L, maar ook qua karakter waren we elkaar tegenpolen. Zij was altijd serieus, ik had altijd meer zin in lol. Die tegenstellingen konden op den duur niet anders dan botsen natuurlijk. Ter illustratie twee voorvalletjes:

Voorval 1: We liggen te zoenen op bed.
S: “Je snorharen prikken”
Ik: “De jouwe ook”
Hierop volgden vaak lange gesprekken van haar kant. Ze voelde zich dan gekwetst. Daar kon ik dan wel een beetje inkomen, maar om daar nou uren over te praten had ik geen zin in. Meestal probeerde ik het met een zoen en de woorden ‘het spijt me’ goed te maken, maar dat vond zij niet voldoende. Ik meende het niet en de volgende keer zou zo iets weer gebeuren meende zij.

Voorval 2: Sanne heeft me net verteld dat ze denkt dat haar vriendin Nikki gek van me is. Ik meld haar dat zoiets niks boeit, want ik geef alleen om haar. Sanne geeft me een zoen als dank voor mijn antwoord, en ik zeg terug: “Dank je Nikki, euh, ik bedoel Sanne”.
Weer kan ze mijn humor niet waarderen.

Dit soort akkefietjes braken ons op den duur op en we begonnen langs elkaar heen te leven. Op papier was het nog aan tussen ons, maar niet meer dan dat. Vervolgens gebeurde het dat ik in een dronken bui met haar vriendin Nikki raakte. Deze gebeurtenis kwam Sanne ter ore voordat ik het had gemeld.
Sanne: ”Waarom heb je verzwegen dat je bent vreemdgeweest met Nikki?”
Ik: “Ik was het vergeten”
Dit was de druppel en het was vanaf nu echt over tussen ons.

Toch kreeg ik twee weken later nog een smsje van Sanne:Het is nu 2 weken uit en ik kan je nog steeds niet uit mijn hooft krijgen!
Waarop ik antwoordde: .
Het is hoofd ipv hooft
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2004, 13:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Tja... moet ik het grappig vinden? Zo ja, ik vat de humor niet. Zo nee, leuk column.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 14:20
Just Johan
Just Johan is offline
Ik denk dat Sanne ook wel wat spelfoutjes in je column zou kunnen aanwijzen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 15:18
Charlottetje
Charlottetje is offline
De column opzich vind ik wel prima, maar grappig niet.
Het is een column en ik heb hem niet met tegenzin gelezen, maar ik heb wel een soort van "o, oke" gevoel na het lezen ervan, als je begrijpt wat ik bedoel.
Je schrijft heel erg van: zo is het gegaan, heel erg feitelijk zeg maar, maar zonder heel veel humor en dat vind ik wat jammer.
Iets meer humor erin had ik best leuk gevonden

Charlotte
Oud 07-04-2004, 16:50
Verwijderd
Technisch gezien denk ik dat het grootste obstakel is dat het niet echt als een column leest. Op het moment dat je de twee voorbeelden geeft, klinkt het meer als iemand die naast me zit aan de bar en een verhaal vertelt. Vooral het nummeren van de voorvallen, die niet veel langer dan twee regels blijken te zijn, doet wat vreemd en non-columnistisch (wat?) aan.

De voorvallen zelf waren trouwens niet echt om over de grond te rollen van het lachen. Ik vond de terloopse opmerking "Niet alleen het feit dat haar naam met een S begon en de mijne met een L, maar ook qua karakter waren we elkaar tegenpolen." eigenlijk veel leuker.

Misschien zou het een beter idee zou om de column gedag te zeggen en deze tekst in een verhaalvorm te gieten? Na de twee voorvallen maak je een korte sprong in de tijd en op dat moment had ik het idee dat ik liever een fijn verhaal dan een mislukte column over deze tekst gelezen had. Inhoud is dus op zich wel goed, maar je hebt de verkeerde vorm van je tekst gekozen. Denk ik.

Oh, en een avatar van André Hazes is natuurlijk ook niet echt een standvastig teken van goede smaak.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:40
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 07-04-2004 @ 16:18 :
De column opzich vind ik wel prima, maar grappig niet.
Het is een column en ik heb hem niet met tegenzin gelezen, maar ik heb wel een soort van "o, oke" gevoel na het lezen ervan, als je begrijpt wat ik bedoel.
Je schrijft heel erg van: zo is het gegaan, heel erg feitelijk zeg maar, maar zonder heel veel humor en dat vind ik wat jammer.
Iets meer humor erin had ik best leuk gevonden

Charlotte
bedankt voor je reactie!
Het was mijn eerste column en weet nog niet echt hoe het moet allemaal, maar vooral humor erin aanbrengen is lastig. In de kroeg is het altijd wel snel lachen om bepaalde situaties, maar om ze op papier over te laten komen is zo veel moeilijker. Tevens is dit onderwerp een beetje 'raar', in de zin van dat niet iedereen om dit soort 'grappen' kan lachen.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:46
Charlottetje
Charlottetje is offline
Ik ben het ook wel met LUH eens, eigenlijk.
Een verhaal hiervan zou moeten kunnen en zou misschien leuker geweest zijn.
Tsja, we zijn hier niet in de bar, dat is ook niet dezelfde sfeer, dus zul je het misschien ook heel anders moeten brengen.
Nummeren van voorbeelden vind ik nooit zo geweldig, maar ja, genoeg mensen die juist vinden dat dat wel moet, toch?!
Probeer het eens te herschrijven, zou ik zeggen.
waarom inderdaad niet gewoon eens als verhaal proberen?

Charlotte
Oud 07-04-2004, 17:52
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 07-04-2004 @ 17:50 :
Technisch gezien denk ik dat het grootste obstakel is dat het niet echt als een column leest. Op het moment dat je de twee voorbeelden geeft, klinkt het meer als iemand die naast me zit aan de bar en een verhaal vertelt. Vooral het nummeren van de voorvallen, die niet veel langer dan twee regels blijken te zijn, doet wat vreemd en non-columnistisch (wat?) aan.
Bedankt voor de tip, ik zal er int vervolg rekening mee houden

De voorvallen zelf waren trouwens niet echt om over de grond te rollen van het lachen. Ik vond de terloopse opmerking "Niet alleen het feit dat haar naam met een S begon en de mijne met een L, maar ook qua karakter waren we elkaar tegenpolen." eigenlijk veel leuker.

tsja, dat is lastig aanvoelen. Ik wist niet echt wat nou leuk was of niet voor anderen. Die terloopse opmerking was in mijn ogen weer een beetje flauw, maar zette hem er toch maar tussen. Die voorvallen waren twijfelachtig.

Misschien zou het een beter idee zou om de column gedag te zeggen en deze tekst in een verhaalvorm te gieten? Na de twee voorvallen maak je een korte sprong in de tijd en op dat moment had ik het idee dat ik liever een fijn verhaal dan een mislukte column over deze tekst gelezen had. Inhoud is dus op zich wel goed, maar je hebt de verkeerde vorm van je tekst gekozen. Denk ik.

Ik schrijf voor mezelf altijd korte verhalen en ben bezig met 1 lang boek. De reden waarom ik aan columns ben begonnen omdat ik lid ben geworden van columnx.nl en dat is een column site. Daarom probeer(de) ik het. Als na meerdere columns blijkt dat het echt niet lukt, dan houd ik de verhalen aan.

Bedankt voor de reactie
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 17:56
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Ik ben het ook wel met LUH eens, eigenlijk.
Een verhaal hiervan zou moeten kunnen en zou misschien leuker geweest zijn.
Tsja, we zijn hier niet in de bar, dat is ook niet dezelfde sfeer, dus zul je het misschien ook heel anders moeten brengen.
Nummeren van voorbeelden vind ik nooit zo geweldig, maar ja, genoeg mensen die juist vinden dat dat wel moet, toch?!
Probeer het eens te herschrijven, zou ik zeggen.
waarom inderdaad niet gewoon eens als verhaal proberen?

Charlotte
Mijn verhalen zijn nu nog wat meer losse dagboekstukjes, maar als ik er wat goed bewerkt heb, zal ik deze hier plaatsen.
Denk dat ik me daar ook beter ana kan houden, alhoewel ik daar ook nog erg veel moet leren over stijl e.d.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2004, 18:10
Charlottetje
Charlottetje is offline
beter worden en leren doe je door te oefenen (te schrijven dus) fouten te maken, en te herschrijven, naar mijn mening

Charlotte
Oud 07-04-2004, 21:02
Hyphen
Hyphen is offline
hm, ik vond em eigenlijk best wel geslaagd! ik heb erom moeten lachen hoor! echt droge humor ik vind het ook idd wel een goed begin van een verhaal, het hoeft immers niet lang te zijn. het is namelijk niet echt heel erg column-achtig
maar leuk! doe nog maar es één!
Oud 07-04-2004, 22:21
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Hyphen schreef op 07-04-2004 @ 22:02 :
hm, ik vond em eigenlijk best wel geslaagd! ik heb erom moeten lachen hoor! echt droge humor ik vind het ook idd wel een goed begin van een verhaal, het hoeft immers niet lang te zijn. het is namelijk niet echt heel erg column-achtig
maar leuk! doe nog maar es één!
bedankt voor je reactie, zo zien we maar weer dat meningen en humor per persoon verschillen. Helaas ben jij echter de enige die hem tot nu toe leuk vind. Hoop volgende keer toch een wat groter publiek aan te spreken.
Dat het niet column achtig is komt denk ik omdat ik verder nooit columns schrijf, dus mijn volgende columns zullen waarschijnlijk ook meer verhalend zijn, dan column achtig. Maar we wachten af wat het resultaat ons zal brengen.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 00:30
Shitonya
Shitonya is offline
whehe Leo, zit je hier nu ook al je columns te planten?

Je ken ze echt beter op die andere blijven zetten, omdat je dan meer en betere reactie's krijgt van wat ervaren columnisten waar je wat aan hebt en meer mensen lezen daar je columns
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 12:23
.krz
.krz is offline
Grappig wel, column niet.
Leuk stukje om zo te lezen, maar ik denk zoals meer mensen al hebben gezegd, dat je dit niet typeert als column. Maar om het gewoon te lezen is het erg leuk. Goed gedaan!
Oud 08-04-2004, 18:49
luckyleo
luckyleo is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 08-04-2004 @ 01:30 :
whehe Leo, zit je hier nu ook al je columns te planten?

Je ken ze echt beter op die andere blijven zetten, omdat je dan meer en betere reactie's krijgt van wat ervaren columnisten waar je wat aan hebt en meer mensen lezen daar je columns
jaja
ik probeer een zo groot mogelijk publiek te bereiken die mij tips kunnen geven voor verbetering
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 19:03
Verwijderd
[nutteloze reply]

(die moeten er ook zijn)
ik lachte er zowaar hardop om
Met citaat reageren
Oud 08-04-2004, 19:11
luckyleo
luckyleo is offline
het gaat de goede kant op met de reacties
Met citaat reageren