Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2004, 18:24
Sentingua
Sentingua is offline
Aangezien toch de laatste tijd wat meer mensen bezig zijn met het laten keuren van hun column, waag ik mij er ook maar eens aan.

Allereest even een kleine uitleg over het column. Het word gepubliceerd in de schoolkrant De Echo, deze is onderdeel van de Philips van Horne. Hiervan ben ik inmiddels al 2 jaar kernredacteur. Dit jaar hoofdredacteur. De context waarin het column staat is mijn humoritische visie op de wereld, met een kleine relatie naar het lokale scholieren leven. Vooral humor vind ik dus belangrijk. Spot, ironie en sarcasme komt daarbij naar boven. Ze weten dat ik scherp probeer te zijn en altijd net de censuur wil komen. Dit alles onder het motto van 'ik probeer (bijvoorbeeld grappig) te zijn' en niet onder het motto van 'ik ben echt kei grappig'.

Natuurlijk kan ik ook serieus schrijven. Dat doe ik voor andere zaken. Mocht je daarover eens wat willen lezen dan sta ik open voor vragen.

Natuurlijk sta ik ook open voor kritiek.

Overgens, de commissie waar ik over spreek, dat is een commissie voor seksuele intimidatie van vrouwelijke scholieren op onze school.

Citaat:
Paul: en de zeven maagden*

Ali Baba en de veertig rovers, de grote boze wolf de zeven geitjes, sneeuwwitje en de zeven dwergen. Allemaal van het hetzelfde laken een pak. Allemaal sprookjes. De realiteit is echter heel anders. Musthafa, Ali, Mohammed, Rachid hebben ieder zeven maagden tot hun beschikking. Het enige wat ze moeten doen is een zich opofferen. En wel voor hun geloof. Schrik niet. Maakt u zich maar niet kwaad. Berg u bommengordel maar op. Er zitten geen racistische kanten aan deze column. Kom zég, ik ben geen Rob Oudkerk. Ik kan wél een vrouw krijgen. En ga ook geen Marokkanen uitmaken voor een vrouwelijk geslachtdeel. Wegens de commissie die is opgericht gebruik ik het citaat van Rob Oudkerk liever niet. Misschien vaten ze dat discriminerend op. Zou je er niet spontaan een bomaanslag van plegen?

Ik overdrijf. Maar zeven maagden zijn ook overdreven. Buiten dat, wat heb je eraan? Ik zie de nodige complexen op de weg naar de eeuwige jachtvelden. Zeven maagden! Ik heb toch maar 2 handen. Wat heb je eigenlijk aan zeven maagden. Vooral dat maagden spreekt niet iedereen aan. Je hebt dus te maken met onervaren vrouwen. Zeven nog wel. Kunt u zich voorstellen waar dat op uitloopt? Als een effect van een bomaanslag. Als een bloedbad. Als ketchup in een slechte oorlogsfilm. Ik overdrijf weer. Maar toch vind ik dat van die zeven heilige maagden niet helemaal kloppen. Wie verzint zoiets in godsnaam? Als je sterft dan krijg je zeven heilige maagden. Nou, heilige hebben in de eerste plaatst geen seks. Dat is niet kosjer. Maar de stomste fout komt nog. Als je een bomaanslag hebt gepleegd. Daar kom je daar niet zonder schrammen vanaf zeg maar. Je bent dan niet meer of minder als een frikandel die gemaakt is van snij afval. Je bent dan ‘bits and pieces’ om het maar weer eens te amerikaniseren. Je kleine jan is dus kansloos.

Achteraf hebben de moslims het een stuk beter bekeken dan het christendom. Bij het christendom krijg je niks als je dood gaat. Je ziel wordt van alle zonden verlost. Maar wat heb jou daar nou aan als je toch al dood bent. Ach – it is all in the name – word wel eens gezegd. Het heet niet voor niets christenDOM.

Paul

*Spellingsfouten met betrekking tot islamitische namen voorbehouden. U wordt niet geacht hierover te klagen noch een aanslag te plegen.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.

Laatst gewijzigd op 22-03-2004 om 18:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2004, 19:09
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Een goed column. Die laatste schuingedrukte zinnen horen erbij toch? Die vind ik echt goed.

Sommige zinnen sluiten niet echt goed op elkaar aan, maar ik vind hem goed.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:10
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 22-03-2004 @ 20:09:
Een goed column. Die laatste schuingedrukte zinnen horen erbij toch? Die vind ik echt goed.

Sommige zinnen sluiten niet echt goed op elkaar aan, maar ik vind hem goed.
Dankjewel.
Ook voor de tip.

Die zinnen horen erbij inderdaad.

Ik weet nog goed hoe ik ooit begon. Als ik nu terug kijk, lach ik er vaak om. Hoe ik toen der tijd schreef.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:27
Rareman2
Rareman2 is offline
Leuke column!! Ik vind hem echt goed!
Wel een paar kleine woord-foutjes, maar mijn complimenten!
__________________
Maar dat is heel persoonlijk natuurlijk!
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:41
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Ik vind het niet geniaal geschreven, maar die disclaimer is geniaal
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 19:43
Sentingua
Sentingua is offline
ik hou van uitsmijters
het is mij dus goed gelukt als ik het zo hoor.
dankjullie wel voor de reactie's tot nu toe.

ook op school waren de reactie's positief, zelfs van de allochtonen.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 20:31
Verwijderd
Voor mijn gevoel trap je tegen twee dode paarden tegelijk, dus qua inhoud vond ik het niet zo geweldig. een opsomming van een paar actualiteit van een maand terug, samengenomen met gezeik op alle soorten religie die kennelijk verplicht is als je puber bent. De inhoud vind ik dus niet vreselijk interessant.

Gelukkig is stijl wel lekker. Je kan merken dat je al best lang columns schrijft. De zinnen sluiten goed op elkaar aan en ik zag geen grote fouten. Alleen de typfout 'vaten' in plaats van 'vatten', maar dat boeit niet.

Jezelf telkens terugroepen omdat je overdrijft en de overbodige Engelse termen vond ik iets irriteren, maar dat is een geval van smaak.

Ik reageer trouwens opzettelijk negatief, omdat de rest positief was. Evenwicht moet er zijn. Sorry dat ik geen echte tips of adviezen kan geven, maar dat komt omdat mijn kritiek zich vooral richt op de inhoud en daar zijn al helemaal geen regels voor.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 20:37
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 22-03-2004 @ 21:31:
Voor mijn gevoel trap je tegen twee dode paarden tegelijk, dus qua inhoud vond ik het niet zo geweldig. een opsomming van een paar actualiteit van een maand terug, samengenomen met gezeik op alle soorten religie die kennelijk verplicht is als je puber bent. De inhoud vind ik dus niet vreselijk interessant.

Gelukkig is stijl wel lekker. Je kan merken dat je al best lang columns schrijft. De zinnen sluiten goed op elkaar aan en ik zag geen grote fouten. Alleen de typfout 'vaten' in plaats van 'vatten', maar dat boeit niet.

Jezelf telkens terugroepen omdat je overdrijft en de overbodige Engelse termen vond ik iets irriteren, maar dat is een geval van smaak.

Ik reageer trouwens opzettelijk negatief, omdat de rest positief was. Evenwicht moet er zijn. Sorry dat ik geen echte tips of adviezen kan geven, maar dat komt omdat mijn kritiek zich vooral richt op de inhoud en daar zijn al helemaal geen regels voor.

LUH-3417
Dankjewel voor je kritiek.
Maar dit column is ook absoluut niet als inhoudelijk hoogstandje bedoelt. Het is bedoelt om de mensen vermaak te bieden. Ontspanning zeg maar.
Ik heb ook geschreven en schrijft nog steeds actueele columns.
Hierover komt in de loop der tijd nog een website.

Ik wil namelijk een journalistiek loopbaan tegemoet gaan.
Schrijven heb ik ontdekt bij de schoolkrant.
Ik weet nog niet hoe ik die weg wil bewandelen aangezien ik wetenschapjournalistiek erg intressant vind. Maar als ik dan met een journalist praat raadt hij mij aan om eerst een HTS studie te doen. Dit klinkt mij wel logisch in de oren, anders sta je namelijk met je mond vol tanden als het over iets van techniek gaat bijvoorbeeld. Ik doe dan ook N&T op Havo 4. Dus dat is geen probleem. Misschien stap ik nog over op algemene journalistiek in Tilburg. Maar ik heb nog een jaar om erover na te denken.
Laten we zien wat de toekomst brengt.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 20:56
Verwijderd
Ik geloof dat er binnen bepaalde journalistieke opleidingen ook wel mogelijkheden genoeg zijn om je te richten op wetenschapsjournalistiek. Ik zit in Leiden en ik geloof dat daar colleges gegeven worden met die naam. Het lijkt me wat zonde als je vier jaar lang HTS gaat doen alleen om wat technische achtergrond te hebben.

Hoewel het aan de andere kant misschien ook wel weer slim is. Als je als journalist niet aan de bak komt, kan je altijd nog de technische kant op. De schrijfkennis die je opdoet op die journalistieke opleiding kan altijd nog van pas komen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 23:01
Hero_Zero
Avatar van Hero_Zero
Hero_Zero is offline
Ik doe nu Journalistiek in Utrecht. Je kan ook altijd een wetenschappelijke studie doen en dan een minor journalistiek doen. Daar is veel vraag naar. Omdat je dan al specifieke kennis van iets hebt. Ikzelf vindt het iets minder, omdat de arbeidsmarkt op het moment al vrij nauw is en mensen die zo hun minor halen, vaak de journalistieke vaardigheden niet meteen onder de knie hebben, maar wel hoger in aanzien staan.

Mocht je serieus overwegen journalistiek te gaan doen, verwacht dan niet dat je je eerste jaar veel aan dit soort columns toekomt. Je richt je vooral op beter journalistiek schrijven, je zintuigen beter open te stellen en inhoudsvakken, zoals politiek.

Wat je colums betreft, misschien kan je iets minder snel van je onderwerp afwijken. Hoe vaker je verandert van onderwerp, hoe verwarrender het voor de lezer wordt en vragen op roept. Dat is nooit goed.
__________________
A gramme is better than a damn. | When the individual feels, the community reels.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 08:05
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
Hero_Zero schreef op 23-03-2004 @ 00:01:
Ik doe nu Journalistiek in Utrecht. Je kan ook altijd een wetenschappelijke studie doen en dan een minor journalistiek doen. Daar is veel vraag naar. Omdat je dan al specifieke kennis van iets hebt. Ikzelf vindt het iets minder, omdat de arbeidsmarkt op het moment al vrij nauw is en mensen die zo hun minor halen, vaak de journalistieke vaardigheden niet meteen onder de knie hebben, maar wel hoger in aanzien staan.

Mocht je serieus overwegen journalistiek te gaan doen, verwacht dan niet dat je je eerste jaar veel aan dit soort columns toekomt. Je richt je vooral op beter journalistiek schrijven, je zintuigen beter open te stellen en inhoudsvakken, zoals politiek.

Wat je colums betreft, misschien kan je iets minder snel van je onderwerp afwijken. Hoe vaker je verandert van onderwerp, hoe verwarrender het voor de lezer wordt en vragen op roept. Dat is nooit goed.
Dankje voor je kritiek en advies, met name over de opleiding.
Ik denk er ook zeer serieus over namelijk.
Dat ik zulke columns daar niet veel zal zien in het eerste jaar kan ik goed begrijpen en lijkt mij ook zeer logisch. Maar ik schrijf ook nog steeds serieus werk van intervieuws tot reportages en artikelen over bijvoorbeeld inderdaad politiek.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 11:27
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
Samengevat *applaus*

IK lees zeer graag columns en schrijf ze zo nu en dan ook maar dat even terzijde.
Je gaf hele goeie voorbeelden, amper spelfouten, wat ik je nooit zou kunnen nadoen, die enkele engelse woorden vond ik naar mijn mening niet irritant, maar wel toepasselijk. Alleen ik zou de volgende keer dat "maar ik overdrijf" weglaten, omdat wel te merken is dat je overdrijft, dus een beetje nutteloos om dat er nog eens bij te zetten.
Voor de rest in een woord super en lekker kort
(waar ik de laatste tijd nu ook aan begin te werken om mijn columns kort te houden, met moeite)
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:12
Sentingua
Sentingua is offline
Het zat er natuurlijk aan te komen. De eerste ingezonden brief van een allochtoon.
Heerlijk reacties, ik zou ze normaal ook plaatsten. Maar deze is toch echt een nee.
Waarom?
Ik zal even een paar citaten geven:

Citaat:
Je praat over Oudkerk. Maar jij lijkt er veel op. Oudkerk is vast je vader, wat doet je moeder voor werk?
Citaat:
Je praat over 7 maagden. Je liever hebt maar 2 handen. Volgens mij ben je homo
Volgens mij begreep hij de tekst niet helemaal.
Het is als je het aan mij vraagt het plaatsen niet waard.
En er zaten hele domme spellingsfouten in.

Ach. Fatsoenlijk en met stijl reageren is lastig.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:20
Verwijderd
Och, als hij de taal niet goed machtig is, is het flauw om hem daarop te pakken. Maar op de waardeloze (zegmaar: ontbrekende) inhoud kan je hem veroordelen, althans, aan de hand van wat ik hier lees.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 15:23
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-03-2004 @ 16:20:
Och, als hij de taal niet goed machtig is, is het flauw om hem daarop te pakken. Maar op de waardeloze (zegmaar: ontbrekende) inhoud kan je hem veroordelen, althans, aan de hand van wat ik hier lees.

LUH-3417
Spelling zou ik hem ook nooit op pakken.
In mijn reactie erop niet nee.
Maar ik mag het stuk nog niets eens geciteerd plaatsen ben ik bang.
Als ik naar het statuut van de schoolkrant kijk tenminste.
Overgens heb ik het schelden en echt beledigen in de citaten weg gelaten.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 18:07
Verwijderd
Als je met je geweten in het reine wil komen, kan je altijd nog gewoon persoonlijk reageren in een brief of een e-mail. Het is niet echt nodig om alle lezers van die krant er mee lastig te vallen, denk ik.

LUH-3417 - Of je negeert het gewoon.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 18:12
Sentingua
Sentingua is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 23-03-2004 @ 19:07:
Als je met je geweten in het reine wil komen, kan je altijd nog gewoon persoonlijk reageren in een brief of een e-mail. Het is niet echt nodig om alle lezers van die krant er mee lastig te vallen, denk ik.

LUH-3417 - Of je negeert het gewoon.
Ik ben niet bang voor mijn geweten.
Maar ik vind het ongepast dat hij een brief schrijft waarin hij mij persoonlijk beledigdt. Direct dus. Met naam en toenaam.

Negeren is ook een optie inderdaad.
__________________
De uitvinder van het woord 'dus' is een genie. Punt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Vraag over columns
Lalala1111
3 05-04-2006 17:46
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Column (2)
Ieke
0 09-02-2005 14:17
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Column
Ieke
0 06-02-2005 23:10
Verhalen & Gedichten Column - Geen titel
Mother Earth
4 25-10-2003 22:15
Verhalen & Gedichten Het Officiële Column-Reageertopic.
®Observer
36 19-06-2003 20:58
Verhalen & Gedichten De Lezer (column)
®Observer
1 21-10-2002 10:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.