Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Met 'ie', overigens. Niet met een 'y'. Dat is iets voor Engeland en Amerika. Anarchie betekent op grote schaal namelijk dat er massaal gejat en gemoord wordt, dat er vrijwel niemand werkt of naar school gaat en daardoor hongersnoden komen, en dat meisjes zoals jij op hun 12de anaal verkracht worden door oude vieze mannetjes, omdat dat dan niet meer strafbaar is. Het is enkel mogelijk op kleine schaal, en met speciaal daarvoor geselecteerde mensen, die allemaal even veel zin hebben om zich er voor in te zetten. Maar goed, niet zeiken dus. Er mogen inderdaad geen wetten uit de grondwet worden geschrapt, maar alleen de meest belangrijke dingen komen daarin. Vrijheid van meningsuiting, niet moorden, niet stelen, geen slavernij. Zulk soort dingen. Logisch dat die dingen niet weg mogen. Om een wet in de grondwet te lijmen heb je een meerderheid van 2/3 van de 2de kamer nodig. Zelfs die ene 1/2 krijgen ze moeilijk bij elkaar, bij een meerderheid van 2/3 is het echt wel een goed prutsel wat in de grondwet gegooid wordt. Dan zouden PvdA en CDA 't met elkaar eens moeten zijn, en dat gebeurt niet zo gauw ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Regels (en overheid) bestaan door de begeerte van de mens. Uiteindelijk zal het mogelijk worden het aantal regels terug te dringen en uiteindelijk zullen we geen overheid meer nodig hebben: mensen zijn begeerteloos genoeg te zorgen voor elkaar. Dat is een soort anarchie maar dan wel één waar niemand zijn vrijheid zal zoeken in het ontbreken van regels.
|
![]() |
||
Citaat:
even voor de zekerheid: anarchisme is dat je een hekel hebt (meestal meer dan dat) aan regels en wetten. Maar er worden voornamelijk wetten aangepast, ze komen er niet echt BIJ. Dat geldt alleen voor nieuwe dingen zoals het internet. En af en toe wordt er ook wel eens een wet afgeschaft of soepeler gemaakt. Maar anarchisme is ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Eerst wil ik on-topic even zeggen, dat er ook wetten gemaakt worden, die rechten en vrijheden vastleggen. Dus ik ben het oneens met de stelling. Maar anarchisme wil zeggen dat niemand de baas is. Niemand heeft macht. Als je steelt, verkracht, vermoord dan neem je macht, dus ben je zeker niet in een anarchische, maar juist in een zeer hiërarchische situatie. Als iedereen macht gebruikt, dan leef je in chaos. Chaos is een puinhoop, anarchie is vrijheid.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je kan het inderdaad niet zomaar invoeren, door de huidige individualistische en materialistische cultuur, de menselijke aard is enorm veranderlijk. Gelijk licht in verschillende sterktes komt, en niet alleen in aan of uit, en gelijk je links en extreemlinks hebt, en van alles ertussen, zo heb je ook licht anarchistisch, of zeer anarchistisch. Totale anarchie is net zo onbereikbaar als totale stilte, of het absolute nulpunt. Maar ik vind onze samenleving veel te 'archisch'.
||
Citaat:
In de 2e zin is iedereen een sleutelwoord. Als iedereen probeert de baas te spelen, wordt het een ramp. Dat is zelfs bij basisschoolkinderen bekend toch? Dat is ook zeker geen anarchie. Iedereen macht, en vechten erom, is heel iets anders dan géén macht(hebbers).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wie zei ook weer: "Je vrijheid houdt op waar die van een ander begint"?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar 'jezelf regeren' is wel een nastrevenswaardig doel, ben ik van mening. Het zou op dit moment, zoals geloof ik eerder al gezegd in dit topic, alleen plaats kunnen vinden in kleine groepen mensen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar als ik dan kijk naar ons gezin...het is misschien op kleine schaal, maar dat zou niet lukken, hoor, als we allen onze eigen verantwoordelijkheid zouden moeten opnemen zoals Not for Sale reeds zegt. Je kan het natuurlijk ook wijten aan het feit dat we nog met pubers in het gezin zitten. |
![]() |
||
Zoals ik al zei,
Citaat:
Vrouwenbesnijdenis was tot kort niet verboden. Seks met dieren is ook geen aparte misdaad in ons strafrecht. We zetten onze vuilnisbakken zonder slot op straat. Waarom? Bijna niemand in dit land haalt het in zijn hoofd op deze gebieden 'zijn macht te laten gelden', misbruik te maken. We kunnen uitstekend zelf bedenken dat we dat niet doen. We zien in dat we er zelf nauwelijks beter van worden en anderen er alleen maar schade mee berokkenen. Voor sommige dingen kún je dus regels maken, maar hoeft dat niet omdat de samenleving verantwoordelijk genoeg is. Er zijn, bijvoorbeeld in Canada, dorpjes, klein maar modern westers, waar de mensen geen sloten op hun deuren hebben. Ze zijn niet bang voor inbraak. In andere culturen kan de samenleving dus op andere gebieden die verantwoordelijkheid hebben. Dit geeft mij de hoop dat er ooit, eens bijna geen regels meer zullen hoeven zijn.
|||
Citaat:
Da's toch ontopic? Citaat:
Btw..je bent ook offtopic bezig nu. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het voldoende on-topic, omdat anarchie een denkbeeld is dat het nut van wetten in twijfel trekt, net zoals de topicstarter doet.
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Aangezien wetten juist over het algemeen bevoegdheden toekennen en maar een zeer klein gedeelte van de wetgeving dingen verbiedt, verzwaard met sancties, mist de discussie feitelijke grondslag.
En ohja, juridisering van de samenleving? Graag. Daar spinnen wij advocaten natuurlijk garen bij. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat veel mensen dit op een andere manier interpreteren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niemand verplicht jou bijvoorbeeld om in overeenstemming met het recht te handelen als je iets doet (behalve dan het Wetboek van Strafrecht). Het is alleen wel handig als je in overeenstemming met het recht handelt omdat je acties anders in rechte zonder gevolgen blijven en niet afdwingbaar zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik denk dat juridisering gewoon een kwestie is van vooruitgang. Naarmate de samenleving complexer wordt en het personen- en handelsverkeer ingewikkelder, is er gewoon meer behoefte aan regels. Dat is een proces dat als het ware automatisch zich voltrekt en niet door advocaten wordt geëntameerd ofzo. Mensen doen dat zelf. |
![]() |
||
Citaat:
![]() (Het was meer een peilen naar jouw mening) Je zegt dat het handig is, maar vind je dan niet dat dit ook een soort van 'dwang' is? Als je niet meegaat met de regels van een bepaalde maatschappij, zal je enkel maar nadelen ondervinden en dat beperkt op zijn beurt dan weer je vrijheid. Dus je hebt de keuze: volg ik de regels niet (zo goed) en leer ik leven met de nadelen (boetes, geen kindergeld, gevangenisstraf...) of beperk ik mijn vrijheid op het vlak van de regels om zo een grotere vrijheid te bekomen binnen die onvrijheid? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() of de slimste |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Regels schoolexamen? lolsimon | 5 | 13-10-2008 21:08 | |
Psychologie |
regels maken LEUGEN | 17 | 25-02-2008 08:40 | |
Algemene schoolzaken |
Het verschil tussen regels en voorschriften Verwijderd | 2 | 19-10-2006 15:50 | |
Algemene schoolzaken |
Welke regels op jouw school??? HelpMePlease | 11 | 13-02-2004 23:19 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Mogen we ons achter regels verschuilen? michieldewit | 19 | 03-01-2004 17:47 |