Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-03-2004, 16:41
Marsel
Marsel is offline
Ik moet een discussie voeren met een klasgenoot voor het vak nederlands over deze stelling. Of ik voor of tegen ben krijg ik pas te horen als we al klaar staan.

Graag dus jullie mening hierover, alhoewel ik verwacht dat veel mensen tegen deze stelling zijn en vinden dat tweetalig onderwijs alleen maar voordelig werkt, zou ik ook willen vragen je in te leven in het standpunt dat het slecht voor onze eigen taal is.

Bij voorbaat dank!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-03-2004, 16:53
Sitia
Sitia is offline
K doe zelf tweetalig vwo, en wat ik zelf eigenlijk merk is wel vaker dat k woorden in het nederlands niet meer weet, maar wel in het engels
* net als vandaag.. heb met een klasgenoot een kwartier zitten bedenken wat 'ígnore' int nederlands is.. *
Dat is misschien wel een nadeel, maar verder heeft het alleen maar voordelen ja.
Oud 19-03-2004, 17:02
Verwijderd
Veel jongeren beheersen de moedertaal al niet goed, het Nederlands dus. Wanneer ze dan nog een taal ernaast moeten leren, zullen ze de moedertaal nooit volledig perfect beheersen. Dan leren ze dus twee talen aardig goed, maar geen taal perfect. Dat lijkt me nooit de bedoeling.

(Oeh, maar eigenlijk ben ik wel voor tweetalig onderwijs )
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 14:52
Marsel
Marsel is offline
Die zou ik wel kunnen gebruiken ja, zeggen dat nederlands opzichzelf al moeilijk genoeg is om volledig correct onder de knie te krijgen. En het wordt alleen maar moeilijker door de modernisering van de taal.
Dank u ;-)

Iemand anders nog iets?
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 15:05
Verwijderd
Het ten onder gaan van de Nederlandse taal. Er komen steeds meer buitenlandse woorden in het Nederlands. En er spreken als zo weinig mensen Nederlands, als Nederlanders zelf dan ook nog eens Engels als 'moedertaal' gaan nemen, dan gaat het Nederlands straks helemaal verloren.

Maar eigenlijk ben ik ook wel voor tweetalig onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 15:25
Mother Earth
Mother Earth is offline
Ik doe zelf ook tweetalig dus ik zal ook maar mijn mening geven

Natuurlijk heb je er meer voordelen van dan nadelen. Je haalt je IB diploma, waar je over de hele wereld kan studeren. Maar het Nederlands is wel minder, ik zit met een paar jongens in de klas die zelf Engels zijn, dus die komen soms echt niet uit hun woorden meer in het Nederlands.
Ik zelf kan soms ook niet meer op Nederlandse worden komen, zoals 'influenced' en dat soort dingen.
Oud 22-03-2004, 15:42
Marsel
Marsel is offline
AUB nog iemand?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 15:52
Verwijderd
ik heb niets tegen tweetalig onderwijs mits er wel goed onderwijs in nederlands wordt gegeven.
het is alleen maar goed als mensen engels vloeiend leren spreken, het is immers de voertaal van de wereld.
maar we leven toch in nederland, dan moet je die taal ook goed beheersen.
Daarbij is nederlands onze moeder taal, een deel van de nederlandse cultuur. als iedereen steeds slechter nederlands gaat spreken en beter engels verliezen we een stuk van onze cultuur.
meer argumenten kan ik op het moment niet verzinnen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 15:57
Yvat
Yvat is offline
Ik doe zelf tweetalig VWO en ik merk ook dat ik sommige woorden niet eens meer weet in het Nederlands maar je krijgt wel IB diploma dus je zou overal ter wereld kunnen gaan studeren. Nog een pluspunt is dat je niveau Engels erg hoog ligt en dat vind ik heel erg handig omdat alles steeds meer 'verengelst'.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:21
Verwijderd
ehm.. opname van de leerstof gaat (in het begin iig) moeilijker als je de leerstof in het engels krijgt? oftwel: of het kind leert minder dan diegene die in het nederlands les krijgen, of ze moeten er meer aandacht aan besteden (-->minder vrije tijd --> slecht), of beide. (wanneer beide kinderen even slim zijn..)
En als ze geen zin hebben er extra aandacht aan te besteden ligt hun kennis dus ook achter.. Alhoewel ze aan het vak Engels waarschijnlijk minder tijd kwijt zijn, aangezien dat ook geintegreerd is in de andere vakken.
(maar eigenlijk vind ik tweetalig-onderwijs prima )
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:24
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 22-03-2004 @ 17:21:
ehm.. opname van de leerstof gaat (in het begin iig) moeilijker als je de leerstof in het engels krijgt?
Daar heb ik helemaal geen last van gehad, omdat meteen alles in het Engels was raakte je er snel aan gewend.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Yvat schreef op 22-03-2004 @ 17:24:
Daar heb ik helemaal geen last van gehad, omdat meteen alles in het Engels was raakte je er snel aan gewend.
Had je al veel kennis van 't Engels toen je net begon of niet?
't lijkt mij echt lastig, mijn basisschool Engels stelde niet veel voor Niet dat ik je niet geloof btw
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:37
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 22-03-2004 @ 17:30:
't lijkt mij echt lastig, mijn basisschool Engels stelde niet veel voor Niet dat ik je niet geloof btw
We hebben op de basisschool wel Engels gehad in groep 7 en 8 maar dat stelde ook weinig voor, tot 10 tellen en je naam zeggen enzo maar op de open dagen van mijn school werd gezegd dat in de brugklas in feite op niveau 0 werd begonnen. Maar in de brugklas was het Engels heel simpel, alle boeken hadden een woordenlijst achterin dus je kon alles opzoeken, de leraren vertaalden toen ook nog haast alle moeilijke woorden dus het was niet echt een probleem.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 16:37
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
marianne22 schreef op 22-03-2004 @ 17:30:
Nee, ik heb er ook niet veel last van gehad, ik zit al sinds de 1e korter aan mn huiswerk dan mn broertje. Ik wist echt niks van Engels toen ik begon, ik had een proeflesje geschiedenis in het Engels gehad op een opendag, en toen dacht ik echt waaaaar gaat dit over?. Maar ik ben het toch gaan doen, gewoon ff doorzetten en het is me tot nu toe gelukt
Ik denk dat voor niemand in mijn klas het engels zou zijn waar ze op zouden blijven zitten.
Oud 22-03-2004, 16:42
Verwijderd
Onzin. Tweetalig onderwijs kan zeer nuttig zijn. Engels is gewoon de taal waarin veel belangrijk wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, dus waarom zou je dat vertalen? Dat is onhandig en je creeërt het risico van discrepanties omdat sommige begrippen gewoon niet te vertalen zijn. Kun je veel beter kinderen gewoon al Engels op de bassischool leren, en het liefst ook nog Duits en Frans. Veel kennis van vreemde talen vergroot namelijk ook je beheersing van en inzicht in je eigen taal.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 18:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2004 @ 17:42:
Onzin. Tweetalig onderwijs kan zeer nuttig zijn. Engels is gewoon de taal waarin veel belangrijk wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan, dus waarom zou je dat vertalen? Dat is onhandig en je creeërt het risico van discrepanties omdat sommige begrippen gewoon niet te vertalen zijn. Kun je veel beter kinderen gewoon al Engels op de bassischool leren, en het liefst ook nog Duits en Frans. Veel kennis van vreemde talen vergroot namelijk ook je beheersing van en inzicht in je eigen taal.
True, maar het Nederlands moet er niet onder lijden. Als ik hierboven lees dat tweetalige VWO'ers niet altijd meer woorden als influenced en to ignore kunnen vertalen, is dat wel een signaal.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:26
A loved one
A loved one is offline
Citaat:
snees schreef op 22-03-2004 @ 19:17:
True, maar het Nederlands moet er niet onder lijden. Als ik hierboven lees dat tweetalige VWO'ers niet altijd meer woorden als influenced en to ignore kunnen vertalen, is dat wel een signaal.
Ik doe ook TVWO, en dit herken ik ook wel, zeker in de eerste paar jaren. Nu zit ik in de vijfde, wat voor mij betekent dat ik nog maar twee uur extra Engels krijg. Dit is echt een enorm verschil met de vierde klas, waar ik nog een stuk of vier vakken in het Engels kreeg. Die overgang was niet echt soepel... Hoe is dat bij de rest?

Ik denk niet dat het Nederlands eronder lijdt als je ook Engels erbij leert. Wel is het zo dat vertalingen moeilijk worden. Dit komt volgens mij vooral door de woordenlijsten die wij in de eerste jaren nog kregen: dit waren geen vertalingen, maar omschrijvingen in het Engels. Zo leer je natuurlijk nooit goed vertalen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:33
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 22-03-2004 @ 19:17:
Een signaal dat het systeem niet juist wordt geïmplementeerd of wordt uitgevoerd of dat de docenten gewoon incompetent zijn, ja. Ik ben zelf ook zo ongeveer tweetalig opgevoed en mijn Nederlands heeft daar beslist niet onder geleden. Het hangt zeker van je eigen instelling en je eigen taalcapaciteiten af, maar als je een slechte docent of een slechte school hebt komt het er natuurlijk nooit goed uit.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2004, 16:42
Mother Earth
Mother Earth is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-03-2004 @ 17:33:
Een signaal dat het systeem niet juist wordt geïmplementeerd of wordt uitgevoerd of dat de docenten gewoon incompetent zijn, ja. Ik ben zelf ook zo ongeveer tweetalig opgevoed en mijn Nederlands heeft daar beslist niet onder geleden. Het hangt zeker van je eigen instelling en je eigen taalcapaciteiten af, maar als je een slechte docent of een slechte school hebt komt het er natuurlijk nooit goed uit.
Ik ben ook pas het tweede jaar op mijn school dat tweetalig doet, dus veel dingen in het systeem moeten nog worden aangepast.
En over dat 'influenced' waar ik even niet op kon komen, doen jullie ook wel erg moeilijk over. Ik spreek vloeiend Nederlands, dus als ik gewoon praat in het Nederlands, dan weet ik alle woorden vloeiend. Maar als ik ga vertalen, dan wordt het moeilijker, omdat je in 'normaal' vwo echt woordjes krijgt die je moet vertalen, terwijl wij echt leren denken in Engels en dus niet vertalen van NE naar EG.

Ik zit nu 'pas' in de derde klas, dus bij mij zijn er nog geen vakken van het engels naarh et Nederlands gegaan. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat volgend jaar: scheikunde, natuurkunde en biologie worden Nederlands.
Oud 23-03-2004, 16:46
Yvat
Yvat is offline
Citaat:
Mother Earth schreef op 23-03-2004 @ 17:42:
Ik zit nu 'pas' in de derde klas, dus bij mij zijn er nog geen vakken van het engels naarh et Nederlands gegaan. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat volgend jaar: scheikunde, natuurkunde en biologie worden Nederlands.
Jep, ben ik ook benieuwd naar. Bij ons op school hebben we dit jaar wel scheikunde in het Nederlands omdat het met al die begrippen enzo anders zit in het Engels geloof ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten