Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-03-2004, 11:36
ekki
ekki is offline
Japanse trein 12 seconden te laat
van onze redactie buitenland
2004-03-25

Wie in Japan een trein neemt en na een urenlange reis een minuut te laat aankomt, krijgt daarvoor excuses van de conducteur. En niet in de vorm van een snel 'sorry': de uitvoerige spijtbetuiging kan langer duren dan de vertraging zelf. Want de trein hoort aan te komen op de seconde.

Anders dan in sommige andere landen, gebeurt dat ook meestal. Gisteren maakte een woordvoerder van de Centrale Japanse Spoorwegen, exploitant van de hogesnelheids- of 'kogeltrein' Shinkansen, bekend dat het bedrijf afgelopen jaar een nieuw punctualiteitsrecord gevestigd heeft. De gemiddelde vertraging van alle 160000 ritten die treinen van de Centrale Japanse Spoorwegen maakten, was 12 seconden.

Vertragingen komen daarbij slechts voor op minder dan 1 procent van de ritten -0,8 om precies te zijn. En in dat geval zijn aardbevingen de schuld, meldt de Japanse spoorwegmaatschappij.

Maar waar spoorwegdirecties in andere landen last hebben van langdurige vertragingen en regelmatige storingen op het spoorwegennet, vindt de directie van de Centrale Japanse Spoorwegen het nog niet goed genoeg. ,,Wij zullen ons nog meer inspannen om de vertraging tot nul seconden terug te brengen, hoewel de veiligheid onze prioriteit heeft.''

De Shinkansen, die veertig jaar geleden voor het eerst reed, en die in verschillende Japanse regio's door verschillende maatschappijen wordt geëxploiteerd, heeft naast punctualiteit een aantal andere records op zijn naam staan.

Het is de snelste trein ter wereld die met een gemiddelde snelheid van boven de 250 kilometer per uur -inclusief optrekken en afremmen bij de stations- door het Japanse landschap zoeft.

Bron: www.trouw.nl (25 maart 2004)
Oud 25-03-2004, 11:38
Coubaly
Coubaly is offline
Verkeerde forum.

En inderdaad, die Jappen blinken uit in logistiek.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 11:40
ekki
ekki is offline
Dit zou de NS 'ns moeten lezen!

Zouden jullie wel in zo'n trein met een snelheid van bijna 300 km per uur (of misschien wel meer -> gemiddelde snelheid is 250 km per uur, dus is de topsnelheid meer dan 250 km per uur) willen zitten? Lijkt mij wel stoer! Die boemtreintjes in Nederland zijn niet echt lekker snel...

Maar ik geloof niet dat ik nou een uitvoerige spijtbetuiging zou willen die langer is dan de vertraging zelf...
Oud 25-03-2004, 11:41
ekki
ekki is offline
Citaat:
Coubaly schreef op 25-03-2004 @ 12:38:
Verkeerde forum.

En inderdaad, die Jappen blinken uit in logistiek.
Ohja, maar ik vind het zo'n leuk artikel (we zien wel of de lokale fb's dit toestaan of niet ).
Oud 25-03-2004, 11:42
Joostje
Joostje is offline
Dat komt ook omdat ze tenminste seppuku plegen in plaats van voor de trein te springen.
Oud 25-03-2004, 11:42
Lionheart
Nice.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 11:43
ekki
ekki is offline
Citaat:
Joostje schreef op 25-03-2004 @ 12:42:
Dat komt ook omdat ze tenminste seppuku plegen in plaats van voor de trein te springen.
seppuku?
Oud 25-03-2004, 11:44
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
ekki schreef op 25-03-2004 @ 12:43:
seppuku?
Rituele zelfdoding? Gokje

En sondeju.. 12 seconden. VET!
Oud 25-03-2004, 11:45
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ekki schreef op 25-03-2004 @ 12:43:
seppuku?
De buikrand van links naar rechts opensnijden, daarna een korte snee naar boven. De ingewanden vallennaar buiten. Indien de persoon emotie dreigt te vertonen, hakt zijn helper zijn hoofd eraf.

Oud 25-03-2004, 11:46
LaResistance
LaResistance is offline
japanse bladeren kwijlen blijkbaar niet zo erg als de nederlandse bladeren
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 11:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
Joostje schreef op 25-03-2004 @ 12:45:
De buikrand van links naar rechts opensnijden, daarna een korte snee naar boven. De ingewanden vallennaar buiten. Indien de persoon emotie dreigt te vertonen, hakt zijn helper zijn hoofd eraf.

Oh.... lekker . Lekker ook voor de helper trouwens. Ik zou nou niet echt graag ingewanden willen zien van een ander.

Nouja, is iig beter dan voor de trein springen idd, zodat alle ingewanden alle kanten uit splatsen.
Oud 25-03-2004, 11:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 25-03-2004 @ 12:46:
Hahaha
Oud 25-03-2004, 11:53
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 25-03-2004 @ 12:46:
ik voel een haiku opkomen

Langzaam rijdt de trein
De bladeren vallen zacht
Maar niet op het spoor

Laatst gewijzigd op 25-03-2004 om 11:55.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 12:04
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Joostje schreef op 25-03-2004 @ 12:53:

Langzaam rijdt de trein
De bladeren vallen zacht
Maar niet op het spoor
Lol!!!!!
Oud 25-03-2004, 12:11
zwoesj
zwoesj is offline
Die japanners zeg.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 12:14
Verwijderd
Je zou bijna denken dat ze spleetogen hebben door alle g-krachten...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 12:14
Sithan
Sithan is offline
Treinen die rijden op secondes ...dan zullen de NS eerst al hun vertrekborden moeten aanpassen
Oud 25-03-2004, 12:54
nova7
nova7 is offline
Citaat:
ekki schreef op 25-03-2004 @ 12:36:
Japanse trein 12 seconden te laat
van onze redactie buitenland
2004-03-25

Wie in Japan een trein neemt en na een urenlange reis een minuut te laat aankomt, krijgt daarvoor excuses van de conducteur. En niet in de vorm van een snel 'sorry': de uitvoerige spijtbetuiging kan langer duren dan de vertraging zelf. Want de trein hoort aan te komen op de seconde.

Anders dan in sommige andere landen, gebeurt dat ook meestal. Gisteren maakte een woordvoerder van de Centrale Japanse Spoorwegen, exploitant van de hogesnelheids- of 'kogeltrein' Shinkansen, bekend dat het bedrijf afgelopen jaar een nieuw punctualiteitsrecord gevestigd heeft. De gemiddelde vertraging van alle 160000 ritten die treinen van de Centrale Japanse Spoorwegen maakten, was 12 seconden.

Vertragingen komen daarbij slechts voor op minder dan 1 procent van de ritten -0,8 om precies te zijn. En in dat geval zijn aardbevingen de schuld, meldt de Japanse spoorwegmaatschappij.

Maar waar spoorwegdirecties in andere landen last hebben van langdurige vertragingen en regelmatige storingen op het spoorwegennet, vindt de directie van de Centrale Japanse Spoorwegen het nog niet goed genoeg. ,,Wij zullen ons nog meer inspannen om de vertraging tot nul seconden terug te brengen, hoewel de veiligheid onze prioriteit heeft.''

De Shinkansen, die veertig jaar geleden voor het eerst reed, en die in verschillende Japanse regio's door verschillende maatschappijen wordt geëxploiteerd, heeft naast punctualiteit een aantal andere records op zijn naam staan.

Het is de snelste trein ter wereld die met een gemiddelde snelheid van boven de 250 kilometer per uur -inclusief optrekken en afremmen bij de stations- door het Japanse landschap zoeft.

Bron: www.trouw.nl (25 maart 2004)
fok NS
Oud 25-03-2004, 13:01
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Leuk artikeltje en geinige reacties.

Helaas zijn ze bij de NS niet zo snel van begrip...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 13:08
Balance
Balance is offline
Hebben ze dan nooit treinstoringen ed?
En als iemand aan komt rennen: rijden ze dan gewoon voor zijn neus weg omdat ze op de seconde nauwkeurig op tijd moeten zijn?
Oud 25-03-2004, 13:10
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-03-2004 @ 14:08:
En als iemand aan komt rennen: rijden ze dan gewoon voor zijn neus weg omdat ze op de seconde nauwkeurig op tijd moeten zijn?
Of dat ze heel de trein stil laten staan omdat een zwartrijder weer eens tegen aan het werken is..

Gewoon:
Oh bent u zwartrijder?:
-Raampje open
-Zwartrijder door het raampje persen
-Raampje dicht
-Probleem opgelost
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 15:03
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Balance schreef op 25-03-2004 @ 14:08:
Ze hebben het matteriaal vast beter verzorgt en van betere kwaliteid.. Dat is het probleem hier ook, het is allemaal in hele slechte staat. Als je kijkt naar de 2 syntuslijnen vanuit Zutphen, die hebben bijna nooit vertraging. Maar daar staat wel tegenover dat ze iedere maand een dag aan onderhoud doen en dat zie ik bij de ns niet gebeuren.

Het zou al fijn zijn als de ns al iets meer optijd gaat rijden. 12 seconden is wat overdreven, niet echt nodig.
Oud 25-03-2004, 15:05
the spongeman
the spongeman is offline
wel jammer voor de mensen die met de trein naar school gaan
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 15:06
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Ieke schreef op 25-03-2004 @ 16:03:
Ze hebben het matteriaal vast beter verzorgt en van betere kwaliteid.. Dat is het probleem hier ook, het is allemaal in hele slechte staat. Als je kijkt naar de 2 syntuslijnen vanuit Zutphen, die hebben bijna nooit vertraging. Maar daar staat wel tegenover dat ze iedere maand een dag aan onderhoud doen en dat zie ik bij de ns niet gebeuren.

Het zou al fijn zijn als de ns al iets meer optijd gaat rijden. 12 seconden is wat overdreven, niet echt nodig.
Ja, ik ben zelf het vertragingsgeweld van de randstad gewend en als je dan ineens regelmatig met de synthus moet, is dat een wereld van verschil.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 16:09
Thomas
Thomas is offline
12 seconden? Ik geloof er niets van.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2004, 16:17
Verwijderd
Ik heb helemaal geen behoefte aan een uren durend excuus van de conducteur. Te laat is te laat, en dat gaatie maar uitleggen bij mij op school dan.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 16:18
hi
hi is offline
Citaat:
Thomas schreef op 25-03-2004 @ 17:09:
12 seconden? Ik geloof er niets van.
ongelovige thomas

eerst zien dan geloven!

Die japanners zijn zo gek nog niet
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 16:26
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 16:36
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Die vertragingen hier zijn voor een heel groot deel de schuld van de onlogische Verkeersleiding.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 17:01
Remqo
Remqo is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 25-03-2004 @ 17:36:
Die vertragingen hier zijn voor een heel groot deel de schuld van de onlogische Verkeersleiding.
en veel onderhoud, geklungel met wisselsporen en zo nu en dan een loze bommelding
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 17:02
Myris
Myris is offline
De NS krijgt het gewoon niet voor elkaar om een overzichtelijk systeem te handhaven. Als ze de treinen op tijd laten rijden met eenzelfde preciesie als in Japan eet ik m'n pet op.
Oud 25-03-2004, 17:27
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ja en nu? Voor de zoveelste keer zeiken op de NS?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 17:40
professor2
professor2 is offline
ja en laast heeft zon conducteur zelfmoord gepleegt hij kwam een half uur te laat en werd vervolgens 12 uur acherelkaar ondervraagt door zijn staf tot in de voglende morgen hij heeft toen een paar uurlater zichzelf van de brug afgeworpen
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 17:51
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 17:54
aniki
aniki is offline
Citaat:
professor2 schreef op 25-03-2004 @ 18:40:
ja en laast heeft zon conducteur zelfmoord gepleegt hij kwam een half uur te laat en werd vervolgens 12 uur acherelkaar ondervraagt door zijn staf tot in de voglende morgen hij heeft toen een paar uurlater zichzelf van de brug afgeworpen
WHAT THE FUCK!!!
Een half uur??? Dat is echt niet goed te praten.
dat is wel iets meer dan die gemiddelde van 12 sec.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 17:55
aniki
aniki is offline
Maar zou best wel cool zijn als ze dit ook in NL hadden.
Ben je van plan om 1200 uur aan te komen... doe je dat ook.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 18:06
Jules
Jules is offline
Citaat:
ekki schreef op 25-03-2004 @ 12:40:
Zouden jullie wel in zo'n trein met een snelheid van bijna 300 km per uur (...) willen zitten?
Woah! Dan ben ik binnen een half uur bij mijn vriend
Oud 25-03-2004, 19:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
professor2 schreef op 25-03-2004 @ 18:40:
Die Jappen zijn gewoon getikt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 19:58
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Joostje schreef op 25-03-2004 @ 12:53:

Langzaam rijdt de trein
De bladeren vallen zacht
Maar niet op het spoor
Oud 25-03-2004, 20:14
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 25-03-2004 @ 14:10:
Of dat ze heel de trein stil laten staan omdat een zwartrijder weer eens tegen aan het werken is..

Gewoon:
Oh bent u zwartrijder?:
-Raampje open
-Raampje dicht
-Probleem opgelost
Misschien zijn die Japanners wel zo beschaafd dat ze gewoon niét zwart rijden?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 25-03-2004 @ 12:45:

Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 20:55
naam onbekend
naam onbekend is offline
Het is natuurlijk uitstekend werk van de Japanse spoorwegen, maar als ik na een vertraging van een minuut drie minuten lang excuses naar mijn hoofd geslingerd krijg vind ik dat ook wel weer wat overdreven.
Oud 25-03-2004, 21:15
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 25-03-2004 @ 18:27:
Ja en nu? Voor de zoveelste keer zeiken op de NS?
Volgens mij ga je niet vaak met de trein
Oud 25-03-2004, 21:34
Verwijderd
Wow heb wel bewondering voor zo'n goed georganiseerde organisatie
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 22:00
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Hehehe geinig
Oud 25-03-2004, 22:21
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 25-03-2004 @ 21:14:
Misschien zijn die Japanners wel zo beschaafd dat ze gewoon niét zwart rijden?
Hmm wat zegt dat van ons nederlanders dan...

*gaat gelijk naar de "nadeel van in nederland wonen" topic om een toevoeging te maken*
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 23:02
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 25-03-2004 @ 14:10:

Gewoon:
Oh bent u zwartrijder?:
-Raampje open
-Raampje dicht
-Probleem opgelost
huh? Een zwartrijder die de trein ophoudt? Dat hbe ik nou nog nooit meegemaakt.

Wel dat zwartrijders er op een willekeurig punt uitgezet werden. (in het weiland)
Oud 25-03-2004, 23:21
JCG
JCG is offline
Je horloge zou 10 seconde achter lopen .
Oud 25-03-2004, 23:45
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Tampert schreef op 26-03-2004 @ 00:02:
huh? Een zwartrijder die de trein ophoudt? Dat hbe ik nou nog nooit meegemaakt.

Wel dat zwartrijders er op een willekeurig punt uitgezet werden. (in het weiland)
Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat we bij station schiedam nieuwland of schiedam centrum EERST netjes bij het station stil gingen staan en dat de conducteur daarna ging 'onderhandelen' of de meneer alsjeblieft de trein uit zou willen.
Die vent zegt natuurlijk: dikkelul ik blijf lekker staan.

Nou dan krijg je een hoop "asjeblieft? -Nee!" taferelen totdat de zwartrijder verveelt raakt of totdat de politie er is (en dat duurt uiteraard nogal een tijdje).

Ik ben zelf meer voor de 'dropping' optie die jij noemt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2004, 23:48
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 26-03-2004 @ 00:45:
Ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat we bij station schiedam nieuwland of schiedam centrum EERST netjes bij het station stil gingen staan en dat de conducteur daarna ging 'onderhandelen' of de meneer alsjeblieft de trein uit zou willen.
Die vent zegt natuurlijk: dikkelul ik blijf lekker staan.

Nou dan krijg je een hoop "asjeblieft? -Nee!" taferelen totdat de zwartrijder verveelt raakt of totdat de politie er is (en dat duurt uiteraard nogal een tijdje).

Ik ben zelf meer voor de 'dropping' optie die jij noemt.
Onderhandelen? 'Alsjeblieft'? Zo iemand heeft niet betaald, de trein uit met hem/haar!

Wat een slappelingen
Reageren

Regels voor berichten