Dat je moet luisteren om het anderen minder irritant te maken, ben ik het niet mee eens. Luisteren is niet hetzelfde als iets horen. Je kan veel leren uit andermans adviezen en ervaringen.
Als je koppig bent en dit weet, dan kan je daar iets aan doen. Flexibiliteit is een deugd op alle vlakken. Denk maar eens als je een job uitoefent en door je koppigheid een vergadering belemmerd of je baas' gezag ondermijnt. Dat zijn grote minpunten die je kan voorkomen, vooral als je dat minpunt beseft.
Ik ben ook koppig en kritisch en dat heeft zijn sporen nagelaten op mijn stage, ik deed zowat alles volgens mijn principes (niet flexibel, koppig, niet luisteren...) en dit heeft mijn punten toch wel 15% naar beneden gehaald.
Probeer vooral niet te 'faken' dat je luistert, maar luister écht. Train jezelf hierin. Ga discussies aan en sta open voor een ander zijn standpunt. Probeer eens anderen hun raad op te volgen, eventueel door het nog wat aan te passen volgens jouw normen.
Succes ermee, koppige mensen zijn meestal ook vastberaden, dus als je hier je tanden in zet moet het zeker lukken.