Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2004, 16:58
dathomaz
dathomaz is offline
Ik ben koppig en neem haast niks aan van mensen zoals mijn vriendin, ouders, vrienden enzo.
Hun vinden het niet leuk dat ik haast niks aan neem van hun en zelf vind ik dit helemaal niet leuk.

Hoe kan ik minder koppig worden en meer dingen aan te nemen.
btw, wat ze zeggen klopt meestal wel, maar ik neem het gewoon niet aan.

Iemand tips?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2004, 17:01
Donald Duck
Donald Duck is offline
Gewoon jezelf blijven is altijd de beste tip die je kan krijgen.

Zelf ben ik ook een vrij koppige ezel maar als je aan andere kan uitleggen zoals je hier hebt gedaan dat je gewoon koppig bent dan zullen ze je waarschijnlijk een beetje meer accepteren. (dit is natuurlijk geen garantie he)
Oud 06-04-2004, 17:14
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Een beetje koppig zijn kan geen kwaad, maar als je alleen koppig bent omdat je te trots bent anderen gelijk te geven, is het inderdaad niet al te geweldig.
Ik vind het een beetje vreemd als je zegt dat je graag minder koppig wil zijn, maar koppig blijft. Mij lijkt 'koppig zijn' in ieder geval geen echte dwang waar je niet onder uit kan komen. Waarom ben je koppig? Vind je dat jij gewoon gelijk hebt of ben je bang je trots te verliezen?

Probeer je te realiseren dat anderen alleen maar voor jouw bestwil adviezen geven en dat deze de moeite van het overdenken waard zijn. Het is ook niet goed om alles klakkeloos van anderen aan te nemen, maar overdenk alle tips eerst voordat je anderen meteen ongelijk geeft.
Oud 06-04-2004, 18:27
littlegurl
littlegurl is offline
Herkenbaar...heb ik ook. Het maakt niet uit wat iemand zegt, maar ik heb er altijd wel iets tegenin. Hoe slecht mijn argumenten ook zijn en hoe goed ik weet dat ik fout zit, ik blijf volhouden....
Ik weet niet precies hoe het bij jou zit maar bij mij helpt het wel om eerst te luisteren wat iemand zegt en dan even te wachten, normaal luister ik nauwelijks en sta ik al weer in de aanval met mijn maar.....
Verder moet je jezelf er echt in trainen en echt duidelijk resultaat zie je niet! Het is gewoon je persoonlijkheid en dat luisteren kan je doen om het wat minder irritant voor andere te maken!
Oud 07-04-2004, 03:00
phensicske
phensicske is offline
Dat je moet luisteren om het anderen minder irritant te maken, ben ik het niet mee eens. Luisteren is niet hetzelfde als iets horen. Je kan veel leren uit andermans adviezen en ervaringen.

Als je koppig bent en dit weet, dan kan je daar iets aan doen. Flexibiliteit is een deugd op alle vlakken. Denk maar eens als je een job uitoefent en door je koppigheid een vergadering belemmerd of je baas' gezag ondermijnt. Dat zijn grote minpunten die je kan voorkomen, vooral als je dat minpunt beseft.

Ik ben ook koppig en kritisch en dat heeft zijn sporen nagelaten op mijn stage, ik deed zowat alles volgens mijn principes (niet flexibel, koppig, niet luisteren...) en dit heeft mijn punten toch wel 15% naar beneden gehaald.

Probeer vooral niet te 'faken' dat je luistert, maar luister écht. Train jezelf hierin. Ga discussies aan en sta open voor een ander zijn standpunt. Probeer eens anderen hun raad op te volgen, eventueel door het nog wat aan te passen volgens jouw normen.

Succes ermee, koppige mensen zijn meestal ook vastberaden, dus als je hier je tanden in zet moet het zeker lukken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten