Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-12-2003, 08:52
Leo Nellissen
Leo Nellissen is offline
Graag zou ik jullie mening horen over het volgende: hoe leert een leerling woordjes? Of beter: hoe kan een docent een leerling goed/beter/het best woorden laten leren?

Ik heb hierover een langlopende discussie gehad: zelf ben ik erg enthousiast over 'mijn' Vocabularium-woordenoverhoorprogramma [voor de nieuwe, gebruikersvriendelijke Windows-versie: www.stilus.nl/vocabularium], anderen menen dat alleen schrijven en herschrijven van woorden tot succes leidt. Weer andere docenten zweren bij kaartjes: formaat bankpasje waarop aan de ene kant het vreemde woord en aan de andere kant de vertaling.

Mijn vraag dus nu: hoe leer jij het meest succesvol je (vreemde) woorden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-12-2003, 10:52
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik heb het nooit zo op die speciale methodes. Ik denk dat het komt doordat ik altijd door te lezen het meeste al onthoud. Wat er dan nog niet inzit lees ik dan nog 1 of meerdere keren, en meestal komt het dan wel goed. Soms ook nog even me laten overhoren door mn moeder.

Ik heb een keer zo'n overhoor-programmatje gebruikt maar ik werd er kriegel van.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 11:19
Chaucus
Chaucus is offline
Bij mij was t nog gewoon ouderwets hand op de vertaling/ het woord en dan leren....Een gedeelte bleef hangen en als je aan t vertalen gaat en woorden telkens maar op blijft zoeken, dan blijven sommige woorden vanzelf wel hangen....tenminste bij mij dan, ik werd vanzelf zat van t zoeken.
Gelukkig heb ik redelijk gevoel voor de context zodat je sommige betekenissen wel aardig kunt raden....
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 11:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
woorden leren als losse woorden is zinloos. Om een taal te leren, moet je op hetzelfde moment een vocabulaire (tis echtniet vocabularium) opbouwen terwijl je de grammatica onder de knie krijgt; de taal spreken,horen en schrijven op hetzelfde moment, in volle zinnen, werkt (voor mij) het beste.
Oud 28-12-2003, 12:18
Medea
Medea is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 28-12-2003 @ 12:19:
Bij mij was t nog gewoon ouderwets hand op de vertaling/ het woord en dan leren
is , maar verder hetzelfde systeem
Oud 28-12-2003, 14:30
Seven of Wands
Seven of Wands is offline
Ik kan woordjes het beste leren als ik ze, zoals Chaucus al zegt, stamp. Ook erg handig, voor mij, is als ik de woordjes geleerd heb, ze op te schrijven: dan blijft het langer hangen!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:30
Verwijderd
Ja net als Chaucus: gewoon je hand over de vertaling heen leggen en zo de woordjes leren. Ik denk niet dat een overhoorprogramma op de computer veel zin heeft als iemand de woordjes nog nooit geleerd heeft. Het is alleen nuttig om te kijken hoe goed iemand de woordjes geleerd heeft. Kaartjes knippen kost ook erg veel tijd. Als je gewoon je boek erbij neemt kun je de woordjes tegelijk leren en jezelf overhoren.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 14:37
rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik heb een lichte vorm van ADHD (<-- understatement ). Dus ik kan alleen in bed/bad of 8er de pc leren. Ik gebruik daarom voor woordjes het programma overhoor van de site http://home.planet.nl/~efkasoft/overhoor/overhoor.html. Dit is erg handig, maar je moet wel (meestal) zelf de woorden intypen. Het is wel handig om de woordjes 1x te bekijken voordat je begint. Anders bak je er nix van ..... (van het intypen leer je ook)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 15:21
Afgedwaalde:-)
Ik leer mijn woordjes meestal door er mijn hand op te leggen en van zodra ik het niet weet zet ik een kruisje aan dat woord en begin opnieuw totdat ik alles feilloos kan en de woordjes waar ik een kruisje aan heb gezet laat ik door iemand die in de buurt is mondeling overhoren maar als er niemand in de buurt is dek ik gewoon die woorden zelfd terug af.
Veel succes nog met het aanleren!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 17:02
Siena
Siena is offline
Wij hebben een les besteeds aan 'leren woordjes leren'.
Ik doe meestal ze allemaal eens bekijken, dan 2 keer doorlezen-leren, dan m'n hand of papiertje op leggen en kijken of ik het nog weet...@!#^&$%^-woorden die ik niet kan onthouden schrijf ik nog een keer over en bedenk ik een (interessant-nergens-op slaand-zodat-je-het-goed-kan-onthouden-) ezelsbruggetje bij...

Soms doe ik ook voor mezelf een so'tje maken door gewoon woordjes in willekeurige volgorde te zetten en dan woord erachter schrijven, maar das echt maar heel soms...
Met citaat reageren
Oud 28-12-2003, 19:35
Philemon
Philemon is offline
Ik leer de woordjes meestal door ze op te schrijven, alleen Nederlandse betekenis dan... En dit meestal 2 à 3 keer... Daarna ken ik ze over het algemeen wel, wanneer dit niet zo is dan herhaal ik die woordjes nog een keer.
Oud 28-12-2003, 19:53
Dminor
Dminor is offline
Ik zag woordjes leren altijd als een soort puzzelen, de vertaling was dan het goede antwoord. Ik leerde gewoon met de hand op de vertaling en dan moest ik de vertaling op kunnen zeggen. Zo begon ik ook, ook al had ik de lijst nog nooit gezien.

Wanneer ik ze allemaal al zou moeten kennen, en ik kende er een paar nog steeds niet, schreef ik de reeks op die ik niet kende en ging die ook weer op lastige woordjes scannen. Tot ik een briefje van een woord of tien overhield die ik dan zo erg in mijn hoofd stampte dat ik uiteindelijk alle woorden kende.

Inmiddels bouwt mijn woordenschat zich niet meer op door het leren van woordjes, maar door de routine die ik opdoe door het continue vertaalwerk in de les en studieuren.

Laatst gewijzigd op 28-12-2003 om 19:59.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 11:44
Verwijderd
Ik heb, gek genoeg, geen enkel probleem met woordjes leren, maar wel met grammatica. Woordjes kan ik een paar keer doorlezen en dan haal ik een ruime voldoende, maar met grammatica wil het gewoon niet lukken.
Mijn manier om woordjes te leren is door ze gewoon allemaal uit te schrijven. Is erg veel werk, maar het loont bij mij wel. Zo'n overhoorprogramma vind ik een ramp. Wat ook wel werkt, is iemand mij laten overhoren of zelf iemand overhoren. Ik onthoud dus woordjes als ik ze opschrijf of als ik ze hoor Wel makkelijk
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 12:34
Verwijderd
Ik sluit me aan bij de communiceerbeer Dminor, behalve dan dat ik 'studieuren' als studie-uren schrijf.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 12:43
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
nou wij leren de woordjes (één blad, zo'n twintig woordjes) voor latijn bijvoorbeeld, twee minuten voor de les begint..

dat leidt tot heel veel spieken en dergeljke

maarrehm, omdat ik een beetje kortetermijn geheugen heb, lukt dat allemaal nog wel.. dus niet bepaald een manier om ze te leren, niet met van die tijdrovende dingen als kaartjes ed..
gewoon aandachtig lezen..
Met citaat reageren
Oud 29-12-2003, 15:15
Dminor
Dminor is offline
Citaat:
lafjuh schreef op 29-12-2003 @ 13:34:
Ik sluit me aan bij de communiceerbeer Dminor, behalve dan dat ik 'studieuren' als studie-uren schrijf.
Ik had het al weggetipp-ext, maar het valt dus nog steeds te zien?
Oud 08-01-2004, 10:50
J'Landa
J'Landa is offline
Ik schrijf ze op en overhoor mezelf met teach2000 ... spreek ze uit enzo..
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 16:59
Alexandros
Alexandros is offline
Mijn docente gaf ons altijd het advies om ze eerst een paar keer uit te schrijven (Latijn, Grieks of welke taal dan ook én het Nederlands). Daarna gebruik je 1 zo'n blad waarop je de woordjes hebt uitgeschreven. Dan leg je je hand op de vertaling en kijk je woord voor woord of je het woord kent ..
Oud 13-01-2004, 22:11
Anaïs
Anaïs is offline
wij werken op unief zo:
elke week krijgen we 20 blz woorden te kennen, 30tal stamtijden, en een stuk grammatica...
dan dicteert de assistent 4 nederlandse zinnen, en die moeten we in Grieks zetten.

Vind het dus wel goed dat voc met grammatica gecombineerd wordt.
Maar de voc op zich leer ik door ze te schrijven, en dan luidop op te zeggen, vooral omdat ik dan ook begin aan te voelen waar het accent moet geplaatst worden
Met citaat reageren
Oud 18-01-2004, 19:07
mrs me
mrs me is offline
stampen, stampen, stampen, mezelf overhoren, stampen, (dag later) overhoren & stampen
Oud 25-01-2004, 19:15
liesbethlykke
liesbethlykke is offline
Ik ben een trouw kaartjes-maker.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2004, 10:24
Fieneke
Fieneke is offline
ik leer woordjes met het programma teach2000
Oud 03-02-2004, 19:38
Dynamico
Dynamico is offline
Ezelsbruggetjes..
Oud 09-02-2004, 10:13
proycon
proycon is offline
Ik gebruik flash-cards.. pak van die witte vierkante memoblaadjes, vouw ze dubbel, schrijf het woord in de doeltaal op de voorkant en in een taal die je vloeiend spreekt op de achterkant (Nederlands bv).

In de binnenkant van het blaadje kan nog iets extra's schrijven, meestal qua uitspraak ofzo, al is dit minder van toepassing bij grieks en latijn. (ik gebruik het voornamelijk voor chinees en arabisch)

Dan maak je uiteindelijk een stapeltje van al die blaadjes en ga je er doorheen, je kan ook een apart stapeltje maken naar gelang hoe goed je de woorden kent. Werkt heel handig en je hebt er geen computer voor nodig, je kan gewoon op de bank voor de TV woordjes leren
Oud 03-03-2004, 15:54
steefos
steefos is offline
Als ik veel woordejes( rond de 100) moet leren (Grieks) moet je er gewoon op tijd mee beginnen. ik neem ongeveer 30 woordjes per dag en daar doe je dan een 20 min. over. De dag daarna weer 30 + de 30 ervoor herhalen etc. etc. Aan het einde zit het dan goed in je hoofd. Als je echt geen tijd heb ga je gewoon hard stampen, weet je alleen 2 dagen erna niets meer. Die kaartjes methode gaat wel maar dat kan alleen als je ook echt zin hebt alle woordjes en kaartjes te maken, ze zeggen dat t werkt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-03-2004, 15:59
steefos
steefos is offline
Met stampen heb je alleen als je iets te actief bent dat je de volgorde van de betekenissen leerd ipv de woordjes met betekenissen is best verveld als je een vertaling krijgt
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 21:26
Nijniee
Nijniee is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 03-03-2004 @ 16:54:
Als ik veel woordejes( rond de 100) moet leren (Grieks) moet je er gewoon op tijd mee beginnen. ik neem ongeveer 30 woordjes per dag en daar doe je dan een 20 min. over. De dag daarna weer 30 + de 30 ervoor herhalen etc. etc. Aan het einde zit het dan goed in je hoofd. Als je echt geen tijd heb ga je gewoon hard stampen, weet je alleen 2 dagen erna niets meer. Die kaartjes methode gaat wel maar dat kan alleen als je ook echt zin hebt alle woordjes en kaartjes te maken, ze zeggen dat t werkt
sja.. we hadden laatst een SO grieks woordjes 117 woorden!
Ja ik weet niet maar dat lukt me dan echt niet zo 1,2,3 hoor!
Echt veeeel te veeel! Ja stampen he.. sjee..
Met citaat reageren
Oud 03-03-2004, 21:50
Dynamico
Dynamico is offline
Ezelsbruggetjes helpen dan heel goed hoor.

Ook bij woorden met meerdere betekenissen, gewoon je een situatie voorstellen! Bijvoorbeeld het Latijnse 'lego'. Ik zie dan een jongen voor me die een hele bende legosteentjes verzamelt, er eentje uitkiest en vervolgens dat steentje gaat lezen.

Zodoende kom ik tot de vertaling van lego: verzamelen, uitkiezen of lezen.

Ook zijn er vaak woordstammen die het Nederlands gelijken omdat zij vanuit het Indo-europees komen. Bijvoorbeeld de stam gn. Gignomai in het Grieks, gigno in het Latijn en kind in het Nederlands. En ook al weet je dit niet van een woord die je niet kunt onthouden, dan nog kun je wel woord of situatie verzinnen waarop je komt als je dat woord ziet. Zo zul je woordjes veel sneller in je op kunnen nemen.
Oud 05-03-2004, 18:28
Nijniee
Nijniee is offline
haha ja dat ken ik ook.. we hadden laatst dus een SO grieks.. en toen moesten we volgens mij het woordje.. Zon kennen.. en dat was iets van Helios.. Dus zo'n meisje uit mn klas zei.. Helios.. dan moet je denken aan dat pakje drinken.,. Helly.. heet dat.. en daar staat zon sinaasappel op... zo een die op een ZON lijkt.. hehehe!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2004, 19:58
cedricsmet
cedricsmet is offline
ik probeer die woorden te onthouden met afleidingen in andere talen of ook met stomme ezelsbruggetjes
Oud 26-03-2004, 20:11
ijsbeer
ijsbeer is offline
Met Kaartjes en het programma 'woordenleerder'.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2004, 20:03
geriber
geriber is offline
ik schrijf het allemaal een paar keer over of ik doe het met zo'n overhoor-programma op de computer
Oud 01-04-2004, 11:56
Nona
Nona is offline
Citaat:
GEReedschap schreef op 31-03-2004 @ 21:03 :
ik schrijf het allemaal een paar keer over of ik doe het met zo'n overhoor-programma op de computer
Die programma's zijn echt handig. Ik heb er laatst één uitgeprobeerd, je blijft echt herhalen tot je alles weet.
Oud 06-04-2004, 17:55
Zippo
Ik denk dat een combinatie van alles het beste is........wij moesten laatst voor een pw spaans 3 hoofdstukken leren ....zo'n 300 woorden ik heb hiervoor het overhoor programma Teach 200 gebruikt dat is echt heel handig. Ook heb ik wel een Grieks en Latijn ook daarvoor is Teach 200o heel handig........onder het invullen van de woordjes leer je ze al. En het belangrijkste is blijf ze herhalen ! het is beter om een paar dagen elke dag 15 minuten te doen dan 1 dag twee uur !

Zippo

hebben jullie nog tips mail me dan : steffenwesterburger@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 11-04-2004, 13:11
Verwijderd
Is het raar dat ik de hoeveelheid woordjes die ik hie rhoor weinig vind ?
1 Hoofdstuk frans is bij mij 360 woordjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten