![]() |
|
![]() |
Graag zou ik jullie mening horen over het volgende: hoe leert een leerling woordjes? Of beter: hoe kan een docent een leerling goed/beter/het best woorden laten leren?
Ik heb hierover een langlopende discussie gehad: zelf ben ik erg enthousiast over 'mijn' Vocabularium-woordenoverhoorprogramma [voor de nieuwe, gebruikersvriendelijke Windows-versie: www.stilus.nl/vocabularium], anderen menen dat alleen schrijven en herschrijven van woorden tot succes leidt. Weer andere docenten zweren bij kaartjes: formaat bankpasje waarop aan de ene kant het vreemde woord en aan de andere kant de vertaling. Mijn vraag dus nu: hoe leer jij het meest succesvol je (vreemde) woorden? |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik heb een lichte vorm van ADHD (<-- understatement
![]() |
![]() |
|
![]() |
Mijn docente gaf ons altijd het advies om ze eerst een paar keer uit te schrijven (Latijn, Grieks of welke taal dan ook én het Nederlands). Daarna gebruik je 1 zo'n blad waarop je de woordjes hebt uitgeschreven. Dan leg je je hand op de vertaling en kijk je woord voor woord of je het woord kent
![]()
|
wij werken op unief zo:
elke week krijgen we 20 blz woorden te kennen, 30tal stamtijden, en een stuk grammatica... dan dicteert de assistent 4 nederlandse zinnen, en die moeten we in Grieks zetten. Vind het dus wel goed dat voc met grammatica gecombineerd wordt. Maar de voc op zich leer ik door ze te schrijven, en dan luidop op te zeggen, vooral omdat ik dan ook begin aan te voelen waar het accent moet geplaatst worden |
![]() |
|
Ik gebruik flash-cards.. pak van die witte vierkante memoblaadjes, vouw ze dubbel, schrijf het woord in de doeltaal op de voorkant en in een taal die je vloeiend spreekt op de achterkant (Nederlands bv).
In de binnenkant van het blaadje kan nog iets extra's schrijven, meestal qua uitspraak ofzo, al is dit minder van toepassing bij grieks en latijn. (ik gebruik het voornamelijk voor chinees en arabisch) Dan maak je uiteindelijk een stapeltje van al die blaadjes en ga je er doorheen, je kan ook een apart stapeltje maken naar gelang hoe goed je de woorden kent. Werkt heel handig en je hebt er geen computer voor nodig, je kan gewoon op de bank voor de TV woordjes leren ![]()
|
Als ik veel woordejes( rond de 100) moet leren (Grieks) moet je er gewoon op tijd mee beginnen. ik neem ongeveer 30 woordjes per dag en daar doe je dan een 20 min. over. De dag daarna weer 30 + de 30 ervoor herhalen etc. etc. Aan het einde zit het dan goed in je hoofd.
![]() ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja ik weet niet maar dat lukt me dan echt niet zo 1,2,3 hoor! Echt veeeel te veeel! Ja stampen he.. sjee.. ![]() |
![]() |
|
Ezelsbruggetjes helpen dan heel goed hoor.
![]() Ook bij woorden met meerdere betekenissen, gewoon je een situatie voorstellen! Bijvoorbeeld het Latijnse 'lego'. Ik zie dan een jongen voor me die een hele bende legosteentjes verzamelt, er eentje uitkiest en vervolgens dat steentje gaat lezen. Zodoende kom ik tot de vertaling van lego: verzamelen, uitkiezen of lezen. ![]() Ook zijn er vaak woordstammen die het Nederlands gelijken omdat zij vanuit het Indo-europees komen. Bijvoorbeeld de stam gn. Gignomai in het Grieks, gigno in het Latijn en kind in het Nederlands. En ook al weet je dit niet van een woord die je niet kunt onthouden, dan nog kun je wel woord of situatie verzinnen waarop je komt als je dat woord ziet. Zo zul je woordjes veel sneller in je op kunnen nemen. ![]()
|
![]() |
haha ja dat ken ik ook.. we hadden laatst dus een SO grieks.. en toen moesten we volgens mij het woordje.. Zon kennen.. en dat was iets van Helios.. Dus zo'n meisje uit mn klas zei.. Helios.. dan moet je denken aan dat pakje drinken.,. Helly.. heet dat.. en daar staat zon sinaasappel op... zo een die op een ZON lijkt.. hehehe!
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Ik denk dat een combinatie van alles het beste is........wij moesten laatst voor een pw spaans 3 hoofdstukken leren ....zo'n 300 woorden ik heb hiervoor het overhoor programma Teach 200 gebruikt dat is echt heel handig. Ook heb ik wel een Grieks en Latijn ook daarvoor is Teach 200o heel handig........onder het invullen van de woordjes leer je ze al. En het belangrijkste is blijf ze herhalen ! het is beter om een paar dagen elke dag 15 minuten te doen dan 1 dag twee uur !
Zippo hebben jullie nog tips mail me dan : steffenwesterburger@hotmail.com |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Heb jij veel moeite met woordjes leren? Wil je me helpen met mijn onderzoek? onderzoekerrrr | 0 | 01-11-2016 18:23 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Zelf Engelse woordjes leren Verwijderd | 6 | 07-02-2010 10:05 | |
woordjes leren Pool | 11 | 26-09-2005 08:57 | |
Algemene schoolzaken |
Hoe leer je het beste woordjes? Verwijderd | 43 | 06-01-2004 15:24 | |
Woordjes leren Verwijderd | 5 | 09-10-2003 15:45 | |
woordjes leren alpha | 9 | 05-09-2003 16:55 |