Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Bekijk resultaten poll: Waaraan liggen psychologische problemen?
Het ligt helemaal aan je aard. 2 4.44%
Het ligt aan beiden maar voornamelijk aan je aard. 10 22.22%
Het ligt aan beiden, redelijk gelijk verdeeld. 17 37.78%
Het ligt aan beiden maar voornamelijk aan je opvoeding. 12 26.67%
Het ligt helemaal aan je opvoeding. 4 8.89%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2004, 18:45
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Wat denk jij dat de oorzaak is van de meeste problemen en waarom denk je dat? - liever niet alleen op pol reageren en verder niet discusseren. Wij kunnen fout zitten en discusseren is het bestrijden van elkaars meningen met als doel samen tot een beter inzicht te komen.

Ben je perfectionist omdat dat nou eenmaal je aard is of omdat je veel te zwaar bent afgerekend op fouten in je jeugd?

Ben je depressief omdat dat je aard is of omdat je nooit positieve dingen hebt meegemaakt?

etc...

Laatst gewijzigd op 15-04-2004 om 18:55.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2004, 18:57
I love stars
I love stars is offline
moeilijke vraag , ik denk aan beide. Welke er meer geld weet ik niet. Dus ik heb op beide even veel gestemd. Ik ben zelf te prefectionistisch, ik denk dat dat komt door mijn aard. Maar ik stem toch voor beide evenveel.
Oud 15-04-2004, 18:59
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat je aard + opvoeding (en andere ingrijpende
gebeurtenissen) er allebei sowieso invloed op hebben.

Hoe de verhouding daartussen is verschilt ook per persoon,
denk ik, bij de één zullen dingen nadrukkelijker vanuit de
aard al aanwezig zijn dan bij de ander...

Maar de manier waarop je omgaat (leert omgaan) met dingen
heeft er denk ik ook invloed op de gevoeligheid voor problemen
van iemand. En volgens mij zijn die drie dingen niet de enige
factoren die mee (kunnen) spelen bij het ontstaan van problemen.

Hoe je met dingen omgaat zal deels wel met je karakter te maken hebben, maar ik denk dat bijv je omgeving (voorbeeld
wat je van anderen krijgt, naast opvoeding), en de manier
waarop je leven verloopt daar ook de nodige invloed op hebben...

Hmm, beetje warrige post. Ik zal zo ff editten om te zeggen wat ik gestemd heb.
Oud 15-04-2004, 18:59
Verwijderd
jah idd moeilijk
ik zal er nog ff over nadenken
hoewel ik sowieso wel denk dat het allebei invloed heeft
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:07
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
>>> Quiana

je kunt inderdaad zeggen: aard + opvoeding + gebeurtenissen + omgaan met gebeurtenissen + karakter.

maar karakter = aard + opvoeding, gebeurtenissen = opvoeding, omgaan met gebeurtenissen = opvoeding

= aard + opvoeding.

Ik denk dat het helemaal tot voornamelijk opvoeding is. Niet helemaal omdat je aard ook intelligentie inhoudt, veel IQ = meer denken over hetzelfde dan een ander = meer weten. Sommige dingen die je dan te weten komt die conflicteren met wat je geleerd hebt. Je leert bijvoorbeeld dat je altijd goed en aardig moet zijn als iemand goed doet, maar door oplettendheid en goed begrip krijg je door dat degenen die jou dat leerden mensen die goed doen oplichten ofzo. - is dat een fout van opvoeding of aard? opvoeding toch? je aard stond je alleen toe om meer op te vangen dan bedoeld was. maar dat je meer op kunt vangen dan bedoelt is betekend weer dat opvoeding incorrecte informatie verschaft die intelligentere persoon doorziet.
Oud 15-04-2004, 19:11
Verwijderd
ik denk beide redelijk gelijk verdeeld. maar dat zal ook verschillen per persoon en epr probleem. mja moet er ff over denken, zal later nog ff posten....
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:35
Verwijderd
ik denk dat het vooral mijn aard is, mijn ouders hebben me echt niet slecht opgevoed ofzo, ik heb ontzettend lieve ouders. goed een paar dingen zal ik geleeerd hebben, maar het meeste is toch mijn aard.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 19:36
Verwijderd
Ik denk dat de problemen veroorzaakt worden door je aard EN je opvoeding.. Als je erg moeilijk met bepaalde dingen om kunt gaan, dat zit in je karakter, wordt je anders, dan wanneer je makkelijker met bepaalde dingen omgaat, wat ook met je karakter te maken heeft..
Ik ben perfectionistisch, maar dat heeft niets te maken met mijn jeugd.. Dat zit in mijn karakter..
En tuurlijk ben je niet depressief, omdat je geen leuke dingen hebt meegemaakt.. Want je maakt altijd wel iets leuks mee. Als je depressief bent, ligt dat eraan hoe je karakter is en hoe je dus met bepaalde dingen omgaat.. Tenminste zo denk ik erover..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2004, 20:21
moon
moon is offline
Ik denk dat het ongeveer wel gelijk verdeeld is. Ik denk dat er behoorlijk wat in de opvoeding ligt, maar het is ook zeker je aard. Als je een gevoelig mens bent ben je al vatbaarder in mijn idee.
Oud 15-04-2004, 20:22
Miracle
Miracle is offline
Het ligt aan beiden, redelijk gelijk verdeeld.
Het is per situatie verschillend. In het ene voorbeeld kun je zeggen dat het door opvoeding komt en het andere door de aard van iemand.

Ik denk dat er verschillende soorten mensen zijn. De ene groep gaat vrij makkelijk met problemen om en de andere groep niet. Bijv. in een gezin rond de tweede wereld oorlog. Een tweeling zus hebben hetzelfde meegemaakt en toch gaan ze daar beide heel anders mee om. De ene kan goed verder leven daarna, terwijl de ander altijd last blijft houden van wat er toen gebeurt is. Dat je depressief bent ligt dus in je aard, of je goed met problemen om kunt gaan of niet. Perfectionisme hoeft echter niet in je aard te liggen. Dat kan door verschillende dingen zijn ontstaan.
Oud 15-04-2004, 20:46
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Ik weet dat mijn problemen aan geen van alle opties liggen (teminste niet direct). Bij mij lag het aan mijn omgeving die druk op mij uitoefende op een lange termijn. Als je een paar jaar lang elke dag hoort dat je minderwaardig bent of wat dan ook dan gaat dat in het begin nog niets uitmaken, maar na een tijd ga je die grens passeren dat je je eerlijk gaat afvragen of je het misschien toch ook wel bent. Soort indoctrinatie.

Aangezien de omgeving van school ook vormend is voor iemand's karakter komt het t dichts bij opvoeding (al valt mijn ouders dus niets te verwijten hierin).
Oud 15-04-2004, 20:47
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
CharlotteRooz schreef op 15-04-2004 @ 20:36 :
Als je depressief bent, ligt dat eraan hoe je karakter is en hoe je dus met bepaalde dingen omgaat.. Tenminste zo denk ik erover..
Daar ben ik het niet mee eens. Depressiviteit kan ook iets erfelijks zijn, een tekort aan een bepaalde stof.(hoe heet die stof ook alweer?)
Oud 15-04-2004, 20:50
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 15-04-2004 @ 21:47 :
Daar ben ik het niet mee eens. Depressiviteit kan ook iets erfelijks zijn, een tekort aan een bepaalde stof.(hoe heet die stof ook alweer?)
*Opgezocht*serotonine
Oud 16-04-2004, 01:02
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 15-04-2004 @ 21:47 :
Dan zit het toch in je karakter? (aangeboren aard)
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 01:10
phensicske
phensicske is offline
Ik vind dat het aan beiden ligt. Neem nu een hyperkinetisch kind in een minder positieve omgeving. Het kind wordt gestraft omdat het rondjes rent in huis. Maar het kind heeft nu éénmaal die aard en het is moeilijk om rustig te blijven. De ouders straffen hem omdat hij geen goede resultaten haalt in school, de leerkrachten hebben geen goed woord over voor het kind, de familie krijgt hem niet graag op bezoek. Dit is dus de omgeving die negatief reageert op het gedrag van het kind, maar het kind kan er niet veel aandoen, want dit gedrag zit in hem. De omgeving treft ook geen blaam, want ze weten van niet beter dan een kind te straffen als het zich niet kan gedragen als 'normale' kinderen.
Door die negativiteit in zijn opvoeding (omgeving) kan het kind verder ontsporen en zo een echt probleemkind worden.

Is het de schuld van de opvoeding? Deels.
Komt het door zijn aard? Toch ook wel.

Misschien had het probleem wel kunnen vermeden worden indien het kind therapie, medicatie...kreeg van zijn omgeving (opvoeding) omwille van zijn aard.

Dus kort gezegd: Het ligt aan beiden, redelijk gelijk verdeeld
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 09:54
ratsja
ratsja is offline
bij een serotonine tekort ben je eerder vatbaar voor depressies, dit tekort is erfelijk, dus van aard ben je eerder depressief ja.
Oud 16-04-2004, 10:31
coopergirl
coopergirl is offline
..Er zijn allerlei factoren die meespelen bij het ontstaan van psy. aandoeningen. Vroeger was men er van overtuigd dat aandoeningen als 'psychoses' werd veroorzaakt door de opvoeding die het kind heeft meegekregen. Tegenwoordig wordt er anders over gedacht...
Factoren die mogelijkerwijs psychische aandoeningen tot gevolg kunnen hebben;

Biochemische factoren
Verstoring van de balans van bepaalde stoffen (bijvoorbeeld serotonine, noradrenaline, dopamine, cortisol et cetera) in de hersenen heeft ook gevolgen voor de mensch op psy. gebied.

Biogenetische factoren
Veelal blijkt dat er ook een erfelijke component van belang is bij het ontstaan van psy. aandoeningen.

Psychosociale factoren
Ingrijpende negatieve (echtscheiding, dood, verlies van werk etc.) en positieve gebeurtenissen (krijgen van een kind, promotie) kunnen veel spanning (stress) oproepen.

Psychische factoren;
Naast de hierboven genoemde factoren is het verleden (geschiedenis) van grote invloed op hoe iemand denkt, voelt en handelt, wat zijn of haar normen en waarden zijn, hoe hij of zij met zichzelf en anderen omgaan

Organische factoren;
- Stemmingsstoornis door een middel:
Sommige medicijnen, bijvoorbeeld medicijnen tegen hypertensie en slaapmiddelen en diverse drugs (alcohol, amfetamine en cocaïne) kunnen een depressie/ manie veroorzaken.
- Stemmingsstoornis door een somatische aandoening:
Sommige lichamelijke aandoeningen (bijvoorbeeld CVA en schildklieraandoeningen) kunnen psy. klachten tot gevolg hebben.
Oud 16-04-2004, 10:34
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-04-2004 @ 11:31 :

Biochemische factoren
Verstoring van de balans van bepaalde stoffen (bijvoorbeeld serotonine, noradrenaline, dopamine, cortisol et cetera) in de hersenen heeft ook gevolgen voor de mensch op psy. gebied.
(...)
Organische factoren;
- Stemmingsstoornis door een middel:
Sommige medicijnen, bijvoorbeeld medicijnen tegen hypertensie en slaapmiddelen en diverse drugs (alcohol, amfetamine en cocaïne) kunnen een depressie/ manie veroorzaken.
- Stemmingsstoornis door een somatische aandoening:
Sommige lichamelijke aandoeningen (bijvoorbeeld CVA en schildklieraandoeningen) kunnen psy. klachten tot gevolg hebben.
eh die laatste valt gewoon onder de eerste IMO
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 10:58
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 16-04-2004 @ 11:34 :
jep verder is de mate van intellegentie ook een oorzaak, laten we dat niet vergeten.
Oud 16-04-2004, 11:02
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
ratsja schreef op 16-04-2004 @ 11:58 :
jep verder is de mate van intellegentie ook een oorzaak, laten we dat niet vergeten.
Intelligentie
Oud 16-04-2004, 11:04
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 16-04-2004 @ 11:34 :
In mijn wijze van zien zit er verschil tussen... Anyway, het gaat er mij om dat er méér bij komt kijken dan enkel 'aard of opvoeding'... Hoe/ waardoor wordt immers je aard gevormd?
Oud 16-04-2004, 11:09
Fade of Light
Fade of Light is offline
Is er uberhaupt wel 'een aard'? Waar kun je bij een kind aan herkennen dat het een 'aard' heeft?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 11:38
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 16-04-2004 @ 12:02 :
Intelligentie
infantiel
Oud 16-04-2004, 15:41
Verwijderd
Nature vs nurture, maar in dit geval ben ik geneigd aan te nemen dat moeilijk en etterig gedrag meer biologisch dan sociaal bepaald is, hoewel een kutomgeving natuurlijk wel als katalysator werkt. Een kind met een etter-aanleg zal eerder ontsporen als de ouders net zo erg zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2004, 23:46
Nanaki
Nanaki is offline
Mjah, de Nature/Nurture discussie is wel zo suf. Iedereen komt toch altijd weer tot de conclusie dat het door allebei komt
Oud 21-04-2004, 02:45
MrOizo
MrOizo is offline
Het ligt aan beiden maar voornamelijk aan je aard
Oud 21-04-2004, 03:18
sweetkrissy
sweetkrissy is offline
opvoeding, in mijn geval dan
Oud 21-04-2004, 07:18
Deliveran©e
Deliveran©e is offline
Het ligt helemaal aan je aard, hier heb ik voor gekozen. Hoewel eigenlijk geen van de antwoorden goed was bij mij. Mijn psychische problemen komen voort uit hoe mensen vroeger met mij omgingen. En dan niet mn gezin, maar mensen uit de omgeving. "Vrienden" en "Vijanden" Oftewel, mensen die deden alsof 't je vrienden waren, maar achter je rug over je roddelen, en mensen die direct laten merken (op zo'n beetje elke mogelijke manier) dat ze je niet mogen. En ik ben zoals ik ben, door veel vervelende situaties uit het verleden. Dus ik vind niet dat er echt een passen antwoord voor mij tussen zit, maar als ik dan toch moet kiezen neem ik "Het ligt helemaal je aard" omdat ik een nogal gevoelig persoon ben die alles snel op zichzelf betrekt, en omdat het simpelweg niet aan mijn opvoeding ligt.
Oud 21-04-2004, 07:32
Makaveli
Makaveli is offline
Opvoeding (incl. invloed omgeving, hoe je je ontwikkelt als mens) = Oorzaak van alle psychische problemen
Erfelijkheid + opvoeding (incl. invloed omgeving) = Oorzaak van alle lichamelijke problemen

Zo zit het bij mij en bij iedereen, denk ik.
Ik geloof daarom ook niet dat een moordenaar geboren wordt, alleen gevormd.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 08:05
Maarten
Maarten is offline
Het hangt van de situatie af en er zijn zowel gevallen waarbij nature bepalend zal zijn geweest als gevallen waarbij nurture bepalend is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten