Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2004, 19:09
Martijngr
Martijngr is offline
Hey

Zijn er hier toevallig mensen die kunnen normaliseren??

Ik heb namelijk een opdracht van school en moet hierbij normaliseren. Ik heb ook wel een boek, maar daarin wordt het zo ontiegelijk krom uitgeled, dat ik er echt de ballen niet van snap..

Ik ben net al n poosje opzoek gegaan op internet naar tutorials over normaiseren, maar kan niets bruikbaars vinden

Weten jullie mss nog online tutorials?? Ik zou graag zelf ook willen normaliseren, maar kom er echt niet uit

Hopelijk dat iemand mij kan helpen,

grtz,

Martijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-05-2004, 19:42
Koen
Koen is offline
1-2-3 is dat niet makkelijk uit te leggen, maar hier staat al een boel info wat je misschien meer op weg helpt:

http://support.microsoft.com/default...NoWebContent=1

Dit is ook wel een goede guide:

http://www.devshed.com/c/a/MySQL/An-...-Normalization

Succes.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 20:36
freyk
freyk is offline
Als je een Ms acces database wil normaliseren, bestaat er een optie daarvoor in...
Spoiler

Maar vertel ons eerst wat voor een database je wil gaan normaliseren, een msql database of ms acces database.

Laatst gewijzigd op 30-05-2004 om 20:55.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2004, 21:08
iamcj
iamcj is offline
Bij normalisatie gaat het om de volgende zaken:

1. De informatie in een veld mag maar van 1 type zijn.

tblOrderregels
Fout: Artikel = 3 schroevendraaiers
Goed: Aantal = 3 en Artikel = schoevendraaiers

2. Sla informatie op 1 plaats op met een unieke index (primery key)

Fout:
tblOrderregels
Aantal = 3 en Artikel = schoevendraaiers

Goed:
tblOrderregels:
ID = 1 en ArtikelID = 1 en Aantal = 3

tblArtikel:
ID=1 en Artikel = Schroevendraaier

3. Voorkom onnodige kolommen

Fout:
ID = 1 en Aantal = 3 en ArtikelID = 1 en Prijs = 50 en Totaal = 150
tblArtikel:
ID=1 en Artikel = Schroevendraaier

Goed:
tblOrderregels:
OrderRegelID = 1 en ArtikelID = 1 en Aantal = 3
tblArtikel
ArtikelID = 1 en Artikel = Schroevendraaier en Prijs = 50

Het totaal kan je in een query berekenen en het veld Totaal hoeft dus niet in je tabel te worden opgeslagen.

Er is nog meer, maar dat schiet een beetje zijn doel voorbij.

Tip: zet als eerste al je ID velden in de tabel en gebruik het veld Naam of name in de praktijk niet.
Tip2: maak je db eerst op papier.
Oud 30-05-2004, 22:06
CryptapiX
CryptapiX is offline
moet je normaliseren van acces db (das gewoon klik klik klik)
of moet jet het uitschrijven?

die opdracht heb ik vorig jaar ook gehad ofzow denk ik
Oud 30-05-2004, 22:33
Verwijderd
gecombineerde sleutel is ook mogelijk!
Met citaat reageren
Oud 31-05-2004, 09:54
Auryon
Auryon is offline
Hm, goede voorbereiding voor mijn examen donderdag . BTW het maakt toch helemaal niet uit voor welke DB je normaliseert. Het hoeft zelfs niet eens voor een informaticatoepassing te zijn. Jaja, er zijn nog bedrijven die met een kaartenbak werken . Ik zet er ook ff voorbeeldje bij, dan is het wat makkelijker te volgen.

Ok, eerste stap zal je al wel hebben. Gewoon al je gegevens onder elkaar zetten met een primaire sleutel --> 0de NV

Citaat:
Bestelbon
bestelbonnummer
naam
straat
nummer
postcode
gemeente
artikelnummer
artikelnaam
artikelhoeveelheid
artikelprijs
Tweede stap. Repeterende attributen afzonderen. Ik weet niet wat je bronnen zijn van je gegevens die je wil normaliseren? Maar stel dat je een uitgaat van een bestelbon. Dan zijn de verschillende artikels op je bestelbon de herhalende elementen. Er komen (of er kunnen) meer artikels op 1 bon staan, terwijl er b.v. maar 1 keer adresgegevens, bestelbonnummer enzo opstaat. Die herhalende attributen ga je dan afzonderen en je geeft ze een primaire sleutel, maar je geeft ze ook de primaire sleutel van je 0de NV mee. Dus je artikels (met alle mogelijke andere attributen zoals gegevens, prijs, ... erbij) komen appart te staan met b.v. een artikelnummer en bestelbonnummer (primaire sleutel van je 0de NV).

Het kan zijn dat je deze stap meerdere keren moet herhalen als er nog herhalende attributen zijn. (b.v. per artikelnummer kan je nog kiezen tussen een jaartal. Je kan dus kiezen tussen artikel 15 van jaar 1995 of artikel 15 van jaar 1997. Dan moet je die jaartallen ook nog eens afzonderen)

--> 1ste NV
Citaat:
Bestelbon
bestelbonnummer
naam
straat
nummer
postcode
gemeente

Artikel
bestelbonnummer
artikelnummer
artikelnaam
artikelhoeveelheid
artikelprijs
Derde stap. Je gaat nu enkel kijken onder de stukken met een dubbele primaire sleutel. In mijn voorbeeld dus bij de artikels. Je gaat nu controleren of alle attributen onder die dubbele sleutel wel degelijk afhankelijk zijn van die sleutel. Dit is makkelijker uit te leggen met mijn voorbeeld. Zo heb je artikelnaam, artikelhoeveelheid en artikelprijs bij artikel staan. De naam of de prijs van het artikel zijn helemaal niet afhankelijk van bestelbonnummer, maar enkel van artikelnummer. Die stukken die dus niet afhankelijk zijn van de volledige sleutel, ga je dan ook afzonderen uit die groep. Je geeft die aparte groep dan natuurlijk wel dat deel van de sleutel waar die WEL van afhankelijk is he. De hoeveelheid hangt dan weer wel af van het bestelbonnummer. Als dat artikel voorkomt op een andere bestelbon, dan kan die andere klant meer of minder van dat artikel besteld hebben. Dat stuk laat je dan ook onder de dubbele sleutel staan. Als je meerdere groepen hebt met een dubbele sleutel, dan controleer je die andere natuurlijk ook. Maar let op, enkel die groepen (entiteiten) met een dubbele sleutel.

-->2de NV
Citaat:
Bestelbon
bestelbonnummer
naam
straat
nummer
postcode
gemeente

Artikel/bestelbon
bestelbonnummer
artikelnummer
artikelhoeveelheid

Artikel
artikelnummer
artikelnaam
artikelprijs
Vierde stap. Bij deze stap moeten we terug gaan kijken naar al onze entiteiten (groepen). Sommigen attributen zijn immers helemaal niet afhankelijk van een of andere sleutel maar van een ander attribuut. Nemen we in onze entiteit bestelbon bij voorbeeld. Er staat een naam, adres, postcode,... in. Het gaat dus om de gegevens van 1 klant. Het adres van die klant is afhankelijk van de naam van die klant. Die attributen kunnen we dan weer uit die desbetreffende entiteiten lichten. Normaal moet je deze stap wel voor een aantal entiteiten herhalen.

-->3de NV
Citaat:
Bestelbon
bestelbonnummer
klantnummer

Klant
klantnummer
naam
straat
nummer
postcode
gemeente

Artikel/bestelbon
bestelbonnummer
artikelnummer
artikelhoeveelheid

Artikel
artikelnummer
artikelnaam
artikelprijs
Nu heb je nog een aantal volgende normaalvormen, de BC-NV, 4de NV, 5de NV. Maar die komen minder vaak voor en ik wil nu niet helemaal gaan overdrijven met mijn post. Dit zijn alvast de meest voorkomende stappen.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb uitgelegd, anders stel je nog maar vragen. Nu nog zien dat ik het op mijn examen ook nog allemaal weet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten