Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2004, 13:46
Verwijderd
Dit topic open ik naar aanleiding van mijn geschiedenis toets die ik vandaag terug kreeg (mbt WOI en WOII), niet om te bewijzen dat ik gelijk heb o.i.d maar om te snappen waar mijn fout zit.

De vraag op de toets was ongeveer zo :

- Waar zie je nationalisme in deze tijd terug?

Ik had het volgende antwoord gegeven :

- Het Nederlandsvoetbal, Nederland is bij het voetbal voor Nederland en heeft hierbij 'liefde voor het eigen volk'.

dit was nl. fout. (dat kan ook wel kloppen waarschijnlijk wanti k had gewoon maar wat neregezet wat voor mijn gevoel wel klopte)

maar koniginnedag was ook fout.

So, mijn vraag aan jullie :

Wat is nationalisme van nu?
Waarom klopte mijn Nederlandse voetbal niet? en waarom is koninginnendag ook fout?

Misschien is mijn beeld over nationalisme wel fout, maar mijn docent zegt dat het : het streven naar een eigen staat is en naar mijn mening klopt dat niet.

Wie helpt mij uit deze moeilijke hersenkwestie (voor mij dan ) ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2004, 14:29
Verwijderd
ik denk dat jullie allebei gelijk hebben. De docent heeft het over het streven naar een eigen staat, dus een eigen cultuur.
Een onderdeel daarvan is het voetbal maar ook koninginnendag.
Ik denk dat je beeld van nationalisme opzich wel goed is.

maar je zou een voorbeeld van nu ook zo kunnen geven:

afgelopen tijd zijn er veel buitenlanders naar Nederland gekomen. Die brengen nieuwe culturen hier naar toe. In discussies over veranderingen van bijvoorbeeld feestdagen (BIJV. suikerfeest ipv hemelvaart) houden de Nederlanders zelf vast dat Nederland hun land is en dat we hier onze eigen tradities hebben. Die hoeven niet verandert te worden omdat er toevallig een 'stelletje vreemden' hier naartoe komt. Dit is een soort streven naar eigen staat.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 14:48
Verwijderd
Je antwoorden zijn inderdaad niet correct. Laten we eerst meneer Van Dale erbij halen:
  1. na·ti·o·na·lis·me (het ~)
    1 voorliefde voor het nationale => chauvinisme
    2 het streven naar nationale zelfstandigheid

Uit de bovenstaande definities kunnen we zoiets opmaken als dat nationalisme een bewondering, verlangen en streven omvat van gedeelde cultuur, normen en waarden van een bepaalde groep mensen, met als doel een staat te verwerkelijken die alleen gereserveerd is voor deze gedeelde cultuur, normen en waarden.

Met andere woorden: een groep cultureel gelijkgestemde mensen (natie) streeft ernaar een staat te stichten geheel en alleen op basis van deze culturele gelijkgestemdheid.

Let op: een staat betreft dus iets anders dan een natie. Een staat is omlijnd door echte, geografische grenzen, zoals de grens tussen Nederlands en Belgisch grondgebied.
Een natie duidt op een volk of groep mensen die sociaal en cultureel met elkaar gebonden zijn. Een voorbeeld: de Koerden. De Koerden hebben geen staat, geen eigen grondgebied en dergelijke, maar vormen als groep mensen wel een natie, een sociaal en cultureel gebonden groep.

Wanneer is sprake van nationalisme? Als een natie streeft naar zelfstandigheid. Anders gezegd: een natie streeft naar het zo mogelijk samenvallen van de natie met de staat - naar het samenvallen van de grenzen van de natie met die van de staat.
Als we weer de Koerden als voorbeeld nemen: zij streven als natie naar een eigen grondgebied en dus een staat.

Dit streven noem je nationalisme.

De antwoorden die jij hebt gegeven, zijn geen tekenen van hedendaags nationalisme. Het zijn eerder voorbeelden van 'gezond' patriottisme.
Weer even meneer Van Dale:
  1. pa·tri·ot·tis·me (het ~)
    1 vaderlandsliefde

De breedgedragen uitingen naar aanleiding van landelijk voetbal betreffen in deze context uitingen van sociale cohesie (samenhang) onder Nederlanders. Op zo'n moment voelen alle Nederlanders zich even 'een'. Wij houden van ons land en dragen dat uit naar andere landen. Hier gaat het dus om vele verschillende groepen mensen binnen een staat, die in de geest van landelijk voetbal hun verschillen even opzij zetten.

Dit heeft weinig van doen met nationalisme. We streven niet naar een zelfstandige staat, noch betreft het een sociaal en culturele eenheid. Dat laatste kan natuurlijk wel, maar is in dit geval niet zo.

Evenzo is het met Koninginnedag. Ook hier gaat het om soortgelijke sentimenten als bij landelijk voetbal.
De beide voorbeelden die jij geeft, zijn dus voorbeelden van vaderlandsliefde (patriottisme), liefde voor de staat, die komen van verschillende culturele en sociale groepen in die staat. Wat echter gevraagd is, zijn voorbeelden te geven van uitingen van sociaal en cultureel eenvormige groepen mensen, die streven naar een zelfstandige staat voor hun natie.

Wat zijn voorbeelden hiervan? Hiervoor hoef je alleen een aantal groepen mensen te bedenken, die op grond van eigen gestelde sociale en culturele overeenkomsten streven naar een eigen staat. Bijvoorbeeld de Koerden. Bijvoorbeeld de Israeli's. En dichter bij huis: neonazi's.

Tot zover mijn uitleg. Ik hoop dat het iets duidelijker is

NB: de voorbeelden die jij geeft, zijn overigens goede voorbeelden van wat men 'ventielzeden' noemt. Deze laten zich omschrijven als 'geïnstitutionaliseerde vormen van normoverschrijding'. In normaal Nederlands betekent dit zoiets als dat het bepaalde plaatsen en momenten zijn, waarop het geaccepteerd is de norm te overschrijden. Denk hierbij aan het lossere gedrag van mensen op Koninginnedag, maar ook bijvoorbeeld aan festivals, waarbij lallend en zuipend gedrag en afwijkende kleding voor even geaccepteerd worden.

Laatst gewijzigd op 28-06-2004 om 14:55.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 14:52
Verwijderd
TNX, ik snap het nu
Met citaat reageren
Oud 28-06-2004, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 28-06-2004 @ 15:52 :
TNX, ik snap het nu
Graag gedaan!
Met citaat reageren