Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Nationalisme is het verachten van andere landen, Patriottisme is het houden van je eigen land.
Nationalisme is (was) op zich niet fout. Is alleen door foute lieden (racisten, neonazi's, etc) gecorrumpeerd. Vroeger kon je vanwege nationalistische gevoelens vechten tegen "den Duitscher" of voor het Nederlands elftal zijn. Nu wordt het alleen gebruikt om te zeggen: 1- Wij hebben een cultuur. 2- Deze is superieur aan alle andere culturen 3- Daarom mag deze cultuur niet veranderd worden en moeten we andere culturen buiten houden. Punt 1 is waar. Punt 2 is twijfelachtig. En punt 3 is onlogisch en fout. Ook al is onze cultuur wel redelijk goed, hij is niet perfect. En juist het gegeven dat wij onze cultuur aan kunnen passen en goede gewoontes van andere culturen overnemen maakt het dat wij zo'n goede cultuur hebben. Als mensen deze veranderingen willen tegengaan veranderen ze de essentie van de Nederlandse cultuur en doen ze dit dus vanuit een hele andere egocentrische, xenofobe redenering en verschuilen ze zicht slechts achter het "nationalisme". Ze vertellen nooit wat ze willen wanneer de grenzen dan zouden worden gesloten (wat niet gaat gebeuren). Is dan alles goed? Is dan alles klaar? Gaat iedereen weer klompen dragen, in een molen wonen en tulpen verbouwen? Dacht het niet. Het 'nationalisme' van nu is nep. Het veinst een weg te bieden naar tijden die nooit geweest zijn, en biedt geen hoop op een betere toekomst. Nederland zal nooit worden afgeschermd. In plaats van wanhopig Nederland te isoleren en een muur op te werpen kunnen Nationalisten beter zorgen dat Nederland van zich laat horen op deze wereld. Dat zou pas echt een mooi patriotisch/nationalistisch gevoel geven.
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
1 voorliefde voor het nationale <-- niet per definitie verachten van andere landen dus.. 2 het streven naar nationale zelfstandigheid pa·tri·ot·´tis·me (het ~) 1 vaderlandsliefde Citaat:
hoe dat op te lossen? het dichtgooien van de grenzen zal inderdaad nooit gebeuren, maar zou misschien wel het beste zijn.. wacht tot er een evenwicht komt tussen 'oude' en 'nieuwe' normen en waarden binnen nederland.. en dan nog: iedereen, autochtoon of allochtoon, is gehecht aan zijn/haar normen en waarden.. voordat hier zo'n 'algemene' cultuur ontstaat zijn we heel wat generaties verder.. of het vat barst een keer, en dan zijn we al helemaal ver van huis.. [Dit bericht is aangepast door @pie (18-02-2002).]
|||||||
Citaat:
Nee, menselijkheid en objectiviteit sluiten elkaar idd uit. Maar menselijkheid en het zo dicht mogelijk bij objectiviteit in de buurt komen, is een goede combinatie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
en er zijn ook extreme gevallen: neem de molukkers, de grijze wolven.. de groepering van pim fortuyn is op zich ook gewoon een vertegenwoordiging van een extreme groep in nederland... 'normen en waarden'... als ze geen betekenis zouden hebben zouden we hier geen enkel probleem hebben.. maar doordat ze er zijn veroorzaken ze dus wél problemen.. erover zaniken zal weinig helpen, maar er moet wel terdege rekening mee gehouden worden.. en over die naiviteit: zo bedoel ik het ook niet.. maar het punt is: er is zoveel nationalisme dat het ergens door moet komen.. dat er mensen helemaal opgaan in voetbal (ik trouwens ook niet) gebeurt gewoon.. en ben je niet blij dat je in nederland woont? had je liever in afghanistan gewoond? ik denk het niet, maar dat is ook nationalisme.. 'voorliefde voor het nationale'.. en omdat ik het hier naar mn zin heb wil ik niet dat het vergooid wordt...
|
nationalisme moet zo snel mogelijk worden vernietigd..
Want door nationalisme komt oorlog: WWI , WWII, en noem maar op eigenlijk bijna elke oorlog is ontstaan door nationalisme.. bijna elke vorm van racisme is ontstaan uit nationalisme, dus wat is daar nou zo goed aan?? Noem een reden wat er zo goed is aan nationalisme? nationalisme sluit je alleen maar uit en wekt haatgevoelens op.. Het is toch veel mooier als we niet alleen trots op ons eigen land kunnen zijn maar op iedereen op de hele wereld?? Ik snap ook niet waarom heel Nederland uit hun dak gaat als Van Der Velde een gouden medaille wint, of als het nederlands elftal het niet haalt men is alleen maar blij omdat 'ons land' beter is als de rest, het is toch veel mooier om blij te zijn dat Van Der Velde die medaille wint omdat hij daar zo hard voor heeft getraind, al kwam hij uit Wit-rusland of Duitsland ofzo..
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nationalisme op zich is niet slecht, ik ben het er mee eens dat wij ons niet per se aan hoeven te passen, wij zijn tenslotte niet naar een ander land gekomen. Dat betekent echter niet dat we onverdraagzaam moeten zijn tegenover alle buitenlanders, de meesten daarvan hebben er ten slotte ook niet voor gekozen om hierheen te komen. Ik vind alleen maar dat we niet teveel mensen moeten binnenhalen, we hebben al zo weinig ruimte. Er kan beter meer aandacht worden besteed aan hulp in die landen waar het nodig is. |
![]() |
|
hóé kan een normaal denkend mens een hele dag lang naar SBS6 kijken en dan trots zijn op zijn eigen land en cultuur????
Ik snap hetpunt van nationalisten en patriottisten niet. Je kunt niet trots zijn op iets wat je zelf niet voor elkaar hebt gekregen. Ik zou graag aan de nationalisten willen vragen waarin die trotsheid dan zit? Waarom vind je het goed om Nederlander te zijn? wat had je er erg aan gevonden om Duitserm, Fransman, Amerikaan of Chinees te zijn?
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Nederland is een van de meest protestloze landen, als je het objectief bekijkt. We zijn heel erg braaf. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Maffie bravo.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
dat was alleen maar om aan te geven dat er nu veel meer verschillende mensen zijn om rekening mee te houden, en in nederland hebben we dus een stel apen die daarmee geen rekening kunnen houden of hun bek opentrekken voordat ze nadenken maffie: je hebt gelijk, maar et is er wel...
|
![]() |
Doe je eigen ding.
Boeiuh of het on-Nederlands is of niet. Gaat erom of het goed, nuttig, mooi, productief, leuk etc.bezig bent en je andere mensen geen kwaad meedoet (of zelfs mee helpt). Dit zijn zaken die iedereen van elke nationaliteit, van ieder geloof kan navolgen. En zo niet, dan moeten ze de consequenties aanvaarden (berechting). [Dit bericht is aangepast door Heraclitus (19-02-2002).]
|
|