Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2002, 11:21
Verwijderd
sluit hem maar als je dat wil, maar ik wilde dit toch graag ff weten...
Wat is er fout aan nationalisme, is dat niet gewoon een uiting van overlevingsdrang? Een natuurlijk instinct dat we niet voor niets hebben?
Nederland schijnt altijd al een gebrek aan nationalisme te hebben gehad, een groot deel van de bevolking kent het volkslied niet, er staan maar iets van drie Nederlandstalige nummers in de top40, en Sinterklaas, wie is dat? Misschien moeten we eens een voorbeeld nemen aan Frankrijk of Vlaanderen, waar men eigen taal en cultuur beschermd en niet streeft naar een 'multiculturele samenleving'. Goed idee?...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2002, 11:23
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Nederland is te klein voor nationalisme...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 12:26
T_Robson
T_Robson is offline
Nederland is nou eenmaal een multi-culturele samenleving. Als je kijkt wonen er in verhouding veel buitenlanders hier. Dan heeft nationalisme niet veel zin. Maar nationalisme is dan wel extreem.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 12:39
McCaine
McCaine is offline
Bepaald een volstrekt waardeloos idee. Kun jij mij ook maar één voorbeeld geven waar antionalisme in de moderne tijd tot iets onverdeeld goeds heeft geleid?
Nationalisme is een moedwillige beperking van de objectiviteit, en kan daarom niet goed zijn.
Oud 18-02-2002, 12:53
@pie
@pie is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Nationalisme is een moedwillige beperking van de objectiviteit, en kan daarom niet goed zijn.
en sinds wanneer is subjectiviteit slecht? wat maakt ons mens? dat we gevoelens/gedachten hebben.. de objectiviteit die ons vertelt dat we multicultureel moeten worden staat haaks op de subjectieve mening dat men wil beschermen wat men heeft..

nog een voorbeeld: waarom staat nederland op zn kop als het nederlands elftal heeft verloren of niet naar het EK/WK mag? dat is ook nationalisme, en dat vind je slecht?

iedereen doet eraan mee, in meer of mindere mate.. de vraag is alleen wanneer het gerechtvaardigd is om nationalistisch te zijn... de shoarmaboer op de hoek vind ik beter dan de nationale stamppot, maar als er plaatsen zijn waar je gewoon niet veilig bent door ontspoorde en zich-niet-thuisvoelende allochtonen gaat er iets mis met die multiculturalisatie..

dan kun je inderdaad de vraag stellen: waarom zorgen we niet dat sommige waarden en normen gehandhaafd blijven in ons land, of waarom gedogen we ze juist...

edit: en ja, dit is een verhaal waar appels met peren vergeleken worden.. maar doe es niet naief en denk es na waarom er uberhaupt nationalisme zou moeten zijn

[Dit bericht is aangepast door @pie (18-02-2002).]
Oud 18-02-2002, 13:34
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
@pie schreef o.a.:
dan kun je inderdaad de vraag stellen: waarom zorgen we niet dat sommige waarden en normen gehandhaafd blijven in ons land
Hoe?

Conan... lijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 14:04
Heraclitus
Heraclitus is offline
Nationalisme is het verachten van andere landen, Patriottisme is het houden van je eigen land.

Nationalisme is (was) op zich niet fout. Is alleen door foute lieden (racisten, neonazi's, etc) gecorrumpeerd. Vroeger kon je vanwege nationalistische gevoelens vechten tegen "den Duitscher" of voor het Nederlands elftal zijn. Nu wordt het alleen gebruikt om te zeggen: 1- Wij hebben een cultuur. 2- Deze is superieur aan alle andere culturen 3- Daarom mag deze cultuur niet veranderd worden en moeten we andere culturen buiten houden.

Punt 1 is waar. Punt 2 is twijfelachtig. En punt 3 is onlogisch en fout. Ook al is onze cultuur wel redelijk goed, hij is niet perfect. En juist het gegeven dat wij onze cultuur aan kunnen passen en goede gewoontes van andere culturen overnemen maakt het dat wij zo'n goede cultuur hebben. Als mensen deze veranderingen willen tegengaan veranderen ze de essentie van de Nederlandse cultuur en doen ze dit dus vanuit een hele andere egocentrische, xenofobe redenering en verschuilen ze zicht slechts achter het "nationalisme".

Ze vertellen nooit wat ze willen wanneer de grenzen dan zouden worden gesloten (wat niet gaat gebeuren). Is dan alles goed? Is dan alles klaar? Gaat iedereen weer klompen dragen, in een molen wonen en tulpen verbouwen? Dacht het niet.

Het 'nationalisme' van nu is nep. Het veinst een weg te bieden naar tijden die nooit geweest zijn, en biedt geen hoop op een betere toekomst. Nederland zal nooit worden afgeschermd.

In plaats van wanhopig Nederland te isoleren en een muur op te werpen kunnen Nationalisten beter zorgen dat Nederland van zich laat horen op deze wereld. Dat zou pas echt een mooi patriotisch/nationalistisch gevoel geven.

Oud 18-02-2002, 14:11
@pie
@pie is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Hoe?

Conan... lijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan

door niet te doen alsof nederland multicultureel is? nu heb je alleen verschillende culturen naast elkaar die schuren en botsen waar het kan... als je nou es zorgt dat iedereen water bij de wijn doet, dan krijg je misschien integratie..
Oud 18-02-2002, 14:23
Joostje
Joostje is offline
ik denk dat alle mensen gelijkwaardig zijn. of ze nou ver weg of dichtbij wonen. om mensen op hun nationaliteit te beoordelen vind ik persoonlijk dus fout.
Oud 18-02-2002, 14:25
@pie
@pie is offline
Citaat:
Heraclitus schreef:
Nationalisme is het verachten van andere landen, Patriottisme is het houden van je eigen land.
na·ti·o·na·´lis·me (het ~)

1 voorliefde voor het nationale <-- niet per definitie verachten van andere landen dus..
2 het streven naar nationale zelfstandigheid

pa·tri·ot·´tis·me (het ~)

1 vaderlandsliefde

Citaat:
Heraclitus schreef:
Punt 1 is waar. Punt 2 is twijfelachtig. En punt 3 is onlogisch en fout. Ook al is onze cultuur wel redelijk goed, hij is niet perfect. En juist het gegeven dat wij onze cultuur aan kunnen passen en goede gewoontes van andere culturen overnemen maakt het dat wij zo'n goede cultuur hebben. Als mensen deze veranderingen willen tegengaan veranderen ze de essentie van de Nederlandse cultuur en doen ze dit dus vanuit een hele andere egocentrische, xenofobe redenering en verschuilen ze zicht slechts achter het "nationalisme".
wat ik dus ook in de post hierboven zei: om zo'n cultuur te krijgen moet IEDEREEN willen integreren.. en op de manier waarop dat nu gebeurt (immigranten die geen cursus volgen, zich niet thuisvoelen, en dus hun eigen samenleving opbouwen, waardoor onbegrip door 'autochtonen') krijg je aan alle kanten irritaties..

hoe dat op te lossen? het dichtgooien van de grenzen zal inderdaad nooit gebeuren, maar zou misschien wel het beste zijn.. wacht tot er een evenwicht komt tussen 'oude' en 'nieuwe' normen en waarden binnen nederland.. en dan nog: iedereen, autochtoon of allochtoon, is gehecht aan zijn/haar normen en waarden.. voordat hier zo'n 'algemene' cultuur ontstaat zijn we heel wat generaties verder.. of het vat barst een keer, en dan zijn we al helemaal ver van huis..

[Dit bericht is aangepast door @pie (18-02-2002).]
Oud 18-02-2002, 14:48
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
@pie schreef:
en sinds wanneer is subjectiviteit slecht? wat maakt ons mens? dat we gevoelens/gedachten hebben.. de objectiviteit die ons vertelt dat we multicultureel moeten worden staat haaks op de subjectieve mening dat men wil beschermen wat men heeft..

Nee, menselijkheid en objectiviteit sluiten elkaar idd uit. Maar menselijkheid en het zo dicht mogelijk bij objectiviteit in de buurt komen, is een goede combinatie.

Citaat:
nog een voorbeeld: waarom staat nederland op zn kop als het nederlands elftal heeft verloren of niet naar het EK/WK mag? dat is ook nationalisme, en dat vind je slecht?
Ja, dat vind ik vrij achterlijk ja.

Citaat:
iedereen doet eraan mee, in meer of mindere mate..
Doe ik eraan mee? Nederland vind ik helemaal niet 'het beste land' in allerlei opzichten...

Citaat:
de vraag is alleen wanneer het gerechtvaardigd is om nationalistisch te zijn... de shoarmaboer op de hoek vind ik beter dan de nationale stamppot, maar als er plaatsen zijn waar je gewoon niet veilig bent door ontspoorde en zich-niet-thuisvoelende allochtonen gaat er iets mis met die multiculturalisatie..
Kan best zijn. Maar de meesten hebben toch echt de nederlandse nationaliteit vermoedelijk.

Citaat:
dan kun je inderdaad de vraag stellen: waarom zorgen we niet dat sommige waarden en normen gehandhaafd blijven in ons land, of waarom gedogen we ze juist...
Dat normen en waarden gezanik ook steeds... die magische woorden zullen niemand helpen.

Citaat:
edit: en ja, dit is een verhaal waar appels met peren vergeleken worden.. maar doe es niet naief en denk es na waarom er uberhaupt nationalisme zou moeten zijn
Als je mij naïef noemt ben je dommer dan je lijkt. De wereld zou aantoonbaar beter worden als er veel minder nationalisme was, dus ik weet heel goed wat ik zeg.
Oud 18-02-2002, 14:59
@pie
@pie is offline
Citaat:
McCaine schreef:
*reply*
De nederlandse nationaliteit stelt tegenwoordig weinig meer voor. nederland telt zoveel subculturen dat er geen 'typische' nederlander meer aan te wijzen is.. en al die groeperingen protesteren tegen elkaar..

en er zijn ook extreme gevallen: neem de molukkers, de grijze wolven.. de groepering van pim fortuyn is op zich ook gewoon een vertegenwoordiging van een extreme groep in nederland...

'normen en waarden'... als ze geen betekenis zouden hebben zouden we hier geen enkel probleem hebben.. maar doordat ze er zijn veroorzaken ze dus wél problemen.. erover zaniken zal weinig helpen, maar er moet wel terdege rekening mee gehouden worden..

en over die naiviteit:
zo bedoel ik het ook niet.. maar het punt is: er is zoveel nationalisme dat het ergens door moet komen.. dat er mensen helemaal opgaan in voetbal (ik trouwens ook niet) gebeurt gewoon.. en ben je niet blij dat je in nederland woont? had je liever in afghanistan gewoond? ik denk het niet, maar dat is ook nationalisme.. 'voorliefde voor het nationale'.. en omdat ik het hier naar mn zin heb wil ik niet dat het vergooid wordt...
Oud 18-02-2002, 18:30
TygerStyle2001
TygerStyle2001 is offline
nationalisme moet zo snel mogelijk worden vernietigd..
Want door nationalisme komt oorlog:
WWI , WWII, en noem maar op eigenlijk bijna elke oorlog is ontstaan door nationalisme..

bijna elke vorm van racisme is ontstaan uit nationalisme, dus wat is daar nou zo goed aan??
Noem een reden wat er zo goed is aan nationalisme?
nationalisme sluit je alleen maar uit en wekt haatgevoelens op..
Het is toch veel mooier als we niet alleen trots op ons eigen land kunnen zijn maar op iedereen op de hele wereld??

Ik snap ook niet waarom heel Nederland uit hun dak gaat als Van Der Velde een gouden medaille wint, of als het nederlands elftal het niet haalt men is alleen maar blij omdat 'ons land' beter is als de rest, het is toch veel mooier om blij te zijn dat Van Der Velde die medaille wint omdat hij daar zo hard voor heeft getraind, al kwam hij uit Wit-rusland of Duitsland ofzo..
Oud 18-02-2002, 19:22
Floef
Floef is offline
Het enige positieve van het nationalisme is dat het zorgt voor een saamhorigheidsgevoel. Maar dat mond uiteindelijk ook uit in negatieffffFF. Idd.
Oud 18-02-2002, 19:51
drama
drama is offline
Draai de vraag om, wat is er goed aan om je te beperken tot 1 cultuur, 1 land, 1 manier van doen?

Ik zie meer nadelen dan voordelen.

Trots zijn op je eigen land, waarom in godsnaam.
Oud 18-02-2002, 20:01
Conan the Librarian
Citaat:
drama schreef:
Draai de vraag om, wat is er goed aan om je te beperken tot 1 cultuur, 1 land, 1 manier van doen?
Omdat het je _eigen_ cultuur, land en manier van doen is.

Mensen houden niet van verandering.

Tis wel geen antwoord op je vraag, maar jah.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 20:03
Verwijderd
Citaat:
TygerStyle2001 schreef:
[B]nationalisme moet zo snel mogelijk worden vernietigd..
Want door nationalisme komt oorlog:
WWI , WWII, en noem maar op eigenlijk bijna elke oorlog is ontstaan door nationalisme..
Nationalisme veroorzaakt geen oorlog, nationalisme wordt gebruikt om het gewone volk in de oorlogsstemming te krijgen door de leiders die uit de oorlog andere dingen halen (grond, buit, macht).

Nationalisme op zich is niet slecht, ik ben het er mee eens dat wij ons niet per se aan hoeven te passen, wij zijn tenslotte niet naar een ander land gekomen. Dat betekent echter niet dat we onverdraagzaam moeten zijn tegenover alle buitenlanders, de meesten daarvan hebben er ten slotte ook niet voor gekozen om hierheen te komen.

Ik vind alleen maar dat we niet teveel mensen moeten binnenhalen, we hebben al zo weinig ruimte. Er kan beter meer aandacht worden besteed aan hulp in die landen waar het nodig is.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 20:33
Tampert
Tampert is offline
hóé kan een normaal denkend mens een hele dag lang naar SBS6 kijken en dan trots zijn op zijn eigen land en cultuur????

Ik snap hetpunt van nationalisten en patriottisten niet. Je kunt niet trots zijn op iets wat je zelf niet voor elkaar hebt gekregen. Ik zou graag aan de nationalisten willen vragen waarin die trotsheid dan zit? Waarom vind je het goed om Nederlander te zijn? wat had je er erg aan gevonden om Duitserm, Fransman, Amerikaan of Chinees te zijn?
Oud 18-02-2002, 20:42
drama
drama is offline
Citaat:
Omdat het je _eigen_ cultuur, land en manier van doen is.

Mensen houden niet van verandering.

Tis wel geen antwoord op je vraag, maar jah.

O? Is dat mijn manier van doen? Wat zijn dan precies de Nederlansche Normen En Waarden en leef ik daarnaar?

Oud 18-02-2002, 21:04
Verwijderd
Citaat:
drama schreef:
wat is er goed aan om je te beperken tot 1 cultuur, 1 land, 1 manier van doen?

Ik zie meer nadelen dan voordelen.
Precies van andere culturen kun je zoveel leren. En soms kunnen andere denkbeelden of levensvisies een heel verfrissende blik geven.

Citaat:
Trots zijn op je eigen land, waarom in godsnaam.
Zoals je zegt ik zie helemaal geen reden om trots te moeten zijn. Onze cultuur is interessant, maar niet superieur ofzo. Je zou zoveel meer van de wereld te weten kunnen komen als jezelf daar open voorstelt...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:
hóé kan een normaal denkend mens een hele dag lang naar SBS6 kijken en dan trots zijn op zijn eigen land en cultuur????

Ik snap hetpunt van nationalisten en patriottisten niet. Je kunt niet trots zijn op iets wat je zelf niet voor elkaar hebt gekregen.
Precies... Ik kan het niet snappen wanneer mensen bij een EK of WK zeggen we hebben verloren/gewonnen. Dan denk ik altijd wie is we? En heb je dan zelf meegespeeld ofzo?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 21:10
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
@pie schreef:
De nederlandse nationaliteit stelt tegenwoordig weinig meer voor. nederland telt zoveel subculturen dat er geen 'typische' nederlander meer aan te wijzen is.. en al die groeperingen protesteren tegen elkaar..

Nederland is een van de meest protestloze landen, als je het objectief bekijkt. We zijn heel erg braaf.

Citaat:
en er zijn ook extreme gevallen: neem de molukkers, de grijze wolven.. de groepering van pim fortuyn is op zich ook gewoon een vertegenwoordiging van een extreme groep in nederland...
Het is typerend dat dat onze extreemste groepen in het nieuws zijn. Waar in Londen metrostations worden opgeblazen door IRA-splintergroepen, maken wij ons druk om wat schreeuwerige attention whores.

Citaat:
'normen en waarden'... als ze geen betekenis zouden hebben zouden we hier geen enkel probleem hebben.. maar doordat ze er zijn veroorzaken ze dus wél problemen.. erover zaniken zal weinig helpen, maar er moet wel terdege rekening mee gehouden worden..
Je kunt niet rekening houden met iets zonder dat je het kunt definiëren. Daarom is het een stompzinnige loze term, die men gebruikt om een soort 'goede oude tijd'-gevoel te insinueren.

Citaat:
en over die naiviteit:
zo bedoel ik het ook niet.. maar het punt is: er is zoveel nationalisme dat het ergens door moet komen.. dat er mensen helemaal opgaan in voetbal (ik trouwens ook niet) gebeurt gewoon.. en ben je niet blij dat je in nederland woont? had je liever in afghanistan gewoond? ik denk het niet, maar dat is ook nationalisme.. 'voorliefde voor het nationale'.. en omdat ik het hier naar mn zin heb wil ik niet dat het vergooid wordt...
Dat is gewoon een voorkeurskwestie, heeft met nationalisme niets te maken gehad. Ik heb t hier heel best, want het is hier welvarend en het sociaal-politieke klimaat bevalt me. Maar ik denk dat Zweden of IJsland of Zwitserland ofzo me ook net zo goed zou bevallen, zeker.
Oud 18-02-2002, 21:10
Conan the Librarian
Citaat:
drama schreef:
O? Is dat mijn manier van doen?
Van de gemiddelde Nederlander die zich er niet zo druk om maakt als jij.

Citaat:

Wat zijn dan precies de Nederlansche Normen En Waarden en leef ik daarnaar?
Dat weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2002, 21:55
Maffie
Maffie is offline
Het Nederlandse nationalisme is het feit dat Nederland niet nationalistisch is, en het is in Nederland heel erg onnationalistisch om nationalist te zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 09:10
Heraclitus
Heraclitus is offline
Citaat:
@pie schreef:
What the f*ck is een typsiche nederlander? Een tulpenboer op klompen die in een molen op een dijk leeft. Wie wil daar naar terug?

Maffie bravo.
Oud 19-02-2002, 09:48
@pie
@pie is offline
Citaat:
Heraclitus schreef:
What the f*ck is een typsiche nederlander? Een tulpenboer op klompen die in een molen op een dijk leeft. Wie wil daar naar terug?

Maffie bravo.
tsss, anders snap je het effe niet ofzo

dat was alleen maar om aan te geven dat er nu veel meer verschillende mensen zijn om rekening mee te houden, en in nederland hebben we dus een stel apen die daarmee geen rekening kunnen houden of hun bek opentrekken voordat ze nadenken

maffie: je hebt gelijk, maar et is er wel...
Oud 19-02-2002, 09:59
Heraclitus
Heraclitus is offline
Doe je eigen ding.
Boeiuh of het on-Nederlands is of niet.
Gaat erom of het goed, nuttig, mooi, productief, leuk etc.bezig bent en je andere mensen geen kwaad meedoet (of zelfs mee helpt).
Dit zijn zaken die iedereen van elke nationaliteit, van ieder geloof kan navolgen.
En zo niet, dan moeten ze de consequenties aanvaarden (berechting).

[Dit bericht is aangepast door Heraclitus (19-02-2002).]
Oud 19-02-2002, 18:01
ikhebveelschool!
ikhebveelschool! is offline
Ik denk dat iedereen zijn eigen ding mag doen maar dat als iemand vanuit bijv. Turkije naar Nederland verhuist hij/zij zich wel moet aanpassen aan de nederlandse cultuur want we zitten tenslotte in het westen en niet in het Midden-Oosten!!!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 21:28
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Ik ben niet voor het eigen-volk-eerst principe. Wel vind ik dat buitenlanders zich aan moeten passen (op veel gronden). Anders moeten ze oprotten.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 21:30
Verwijderd
Wil je een derde wereldoorlog, hoe denk je dat de eerste wereldoorlog is onstaan. Door modern imperialisme wat gepaart gaat met nationalisme. Nee dank u
Met citaat reageren
Oud 19-02-2002, 21:31
Verwijderd
Citaat:
Silent Enigma schreef:
Nederland is te klein voor nationalisme...

Nationalisme= liefde voor het eigen volk. landgrootte maakt niet uit.

Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 10:08
Verwijderd
Nationalisme is misvormde liefde voor het eigen volk, in hoeverre zoiets als een eigen volk al kan bestaan.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 10:19
Verwijderd
And now for the final thoughts.....
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 10:40
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
@pie schreef:
en er zijn ook extreme gevallen: neem de molukkers
Verklaar je nader a.u.b.

Nationalisme is niks mis mee.
Trots zijn op je eigen cultuur en afkomst.

Chauvinisme vind ik wel gewoon een slechte zaak.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2002, 18:37
drama
drama is offline
Citaat:
Dat weet ik niet.

Precies, dat schijnt niemand te weten.
Reageren

Regels voor berichten