Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Op gewoon fruit en groente word vaak veel bestrijdingsmiddelen gevonden, waarbij je met meervoudige hoeveelheden toch ziek van kan worden of allergien kan krijgen. Biologische groenten en fruit, bevat dat dus niet zo. Citaat:
Bio-dynamisch is gewoon een methode voor teelt.
||
![]() |
Citaat:
Op de site staat het niet duidelijk van demeter.
||
Citaat:
Dierhouderij • Maximaal 2GVE/ha. Met dien verstande dat de bemestingsnorm voor plantaardige produktie van 112kgN/ha niet mag worden overschreden. • Alle stallen dienen te worden ingestrooid met biologisch stro of gelijk-aardig materiaal (in potstallen mag vanaf een gebruik van 2,5kg/GVE/dag worden aangevuld met gangbaar stro). • Onthoornen van vee is niet toegestaan. • Koetrainers zijn niet toegestaan. • Kalveren dienen na de eerste week in groepen te worden gehuisvest. • Mestvarkens dienen afkomstig te zijn uit eigen zeugenhouderij. Voor hele kleine mesterijen (<20 mestvarkens per jaar) wordt een uitzondering gemaakt. • Per 100 leghennen dienen 3 hanen aanwezig te zijn in een toom kippen. • Snavelbranden of toucheren van snavels is niet toegestaan. • Leghennen dienen te beschikken over een zandbad in de binnenruimte. Diervoeding • Een veehouderijbedrijf dient voor 80% te voorzien in de eigen voerbehoefte (geiten 70%, varkens en pluimvee 50%). • Aanvoer van gangbare voedermiddelen is niet toegestaan (tot december 2003 kan ontheffing worden gegeven voor enkele grondstoffen). • Koeien, schapen, geiten en paarden dienen minimaal 3kg/GVE/dag aan hooi te krijgen. (Indien nodig kan dit worden vervangen door voordroogkuil van gras, gemaaid na aanvang van de bloei.) • Kalveren, (geit)lammeren en veulens dienen minimaal de eerste 14 dagen bedrijfseigen melk te krijgen. • Pluimvee dient minimaal 30% van het voer te krijgen in de vorm van uitgestrooide, hele granen. Verder weet ik ook nog te vertellen dat het verschil tussen bio-industrieel kippen houden en biologisch het volgende is: Bio-industrie Aantal dieren per m2 - 18,2 Naar buiten - Nee Snavelkappen - Ja Voereisen - Geen Biologisch Aantal dieren per m2 - 6 Naar buiten - 4 m2 per kip Snavelkappen - Nee Voereisen - 80% biologisch Dat zijn de "eisen" om het EKO keurmerk te krijgen... Je ziet dus dat er in de leefomstandigheden een wel heel groot verschil is.
||
Citaat:
![]() Maar dit is maar een klein deel van alle problemen die er zijn op dit gebied...
||
Citaat:
Veel bestrijdingsmiddelen breken zichzelf trouwens af na enkele tijd en zijn dus niet schadelijk voor het milieu. Rare rituelen en cyclici zijn trouwens wel standaard onderdeel bij de productie van bd-voedsel. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
De bestrijdingsmiddelen zitten vaak nog op het fruit als je het koopt. Als er te grote hoeveelheden op zitten is dat niet goed. Dat komt nog weleens voor bij steekproeven. En ik denk dat kleine hoeveelheden ook schadelijk kunnen zijn op lange termijn. Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
Alles wat schadelijk is is in kleine mate net zo goed schadelijk, maar het is te overzien. Net zoals bijvoorbeeld computerbeeldschermen. Deze stralen radioactieve (gamma-) straling uit. Er is hier een maximum aan gesteld waardoor de straling beperkt wordt. Maar dat betekent niet dat als het daaronder zit, dat het niet schadelijk is.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar zover ik weet zijn er nog geen aantoonbare schade te constateren ofzo toch? Bij groenten met een overschot aan chemicalien of met weinig waarvan je er veel eet. Daar zijn toch wel onderzoeken naar geweest.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Hoe dan ook, laat ik mij niet verleiden tot, wederom, het opstellen van een omstandig betoog (alsof iemand hen ooit leest ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Mag ik een enkele kanttekening plaatsen? ![]() In de eerste plaats, en dat is toch wel van belang: je schrijft over vleeseten zijdens mensen "het is immers een zeer normale zaak." Doch, zo vanzelfsprekend is die stelling niet, noch ook de terloopsheid waarmee je daarvan niettemin uitgaat, aangezien de juistheid dier stelling nu juist de kardinale kwestie, het centrale conflict, alsook het doorslaggevende discussiepunt is. Waar ik -je bekent het openlijk- in jou een trouw lezer heb gevonden, mag ik aannemen, dat je op de hoogte bent van, enerzijds, mijn, aan jouw uitgangspunt tegengestelde, opvatting terzake, anderzijds, de gronden waarop ik die opvatting doe rusten. Hoewel ik niet zó overtuigd van het eigen gelijk ben, dat ik contraire opvattingen, zoals die van jou, voetstoots zou verwerpen, dunkt mij wel, dat de argumentenconstellatie die ik aan mijn optiek ten grondslag heb gelegd, jou ten minste noopt tot het aanvoeren van enige adstructie bij jouw opvatting, waarzonder ik wél tendeer naar een verwerping zonder meer van jouw visie. Nu, ik kan voorzien dat je niet zo taalt naar een uitgebreide discussie over dit onderwerp. Hetgeen je vergeven zij. Doch, besef, dat het àllerminst een vanzelfsprekendheid is, vlees te eten. Tweedens, wat betreft de noodzakelijkheid van vlees: ik ben geen diëtist, noch huisarts, noch anderszins deskundig terzake voeding, doch, naar ik begrijp, binnen de groep van op dit punt bekwamen bestaat een vrij stellige consensus, inhoudende, dat vlees geenszins een noodzakelijk component van onze voeding is. Ter onderschrijving van welke consensus moge strekken het feit, dat vegetariërs hun vleesloze bestaan heel wel kunnen uithouden. Derdens, je schrijft: "Maar het grootbrengen van dieren, puur en alleen voor consumptie, dat vind ik geen goede zaak. Dat klinkt tegenstrijdig, [...] ". Zeer juist. Ik zou nog een stapje verder gaan, en zeggen, dat het niet alleen tegenstrijdig klinkt, doch ook is. En je weet, tegenstrijdige standpunten kunnen elkaar niet velen, zodat in ieder geval één dier standpunten onjuist is. Ik hoop dat je mét mij, hetzelfde standpunt van die twee van de hand wijst. ![]() Ten vierde!: over de vraag of vlees lekker is, of juist niet, valt geen zinnige discussie te voeren. DE GVSTIBVS NON DISPVTANDVM, nietwaar? ![]() ![]() Laatstens: je confessie omtrent je, laten we zeggen, gebrek aan robuustheid, getuigt van een prijzenswaardige openhartigheid. Ten overvloede merk ik op: jou wordt niks verweten, noch andere vleeseters. Althans, niet wegens mij. Edoch, laat die wankelmoedigheid toch niet het ethisch juiste frustreren! Dat is immers niet nodig. Je hoeft noch aanslagen te plegen, noch slagers te intimideren, noch politici door het hoofd te schieten, zelfs niet openlijk het vegetarisme uit te dragen (hetgeen, helaas, nog wel eens averechts werkt. Wellicht wordt dat nog eens anders), doch slechts je te onhouden van hetgeen met geweld aan de natuur onttrokken is, en je tevreden te stellen met hetgeen zij vrijwillig geeft. (ik weet niet meer van welke dichter dit laatste afkomstig is ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Maar zo gaat het tegenwoordig niet, dus daarom via plantaardige dingen komt het niet meer voor. Sommige dieren eten weer hun uitwerpselen om meer b12 te krijgen. B12 vind je in de dieren hun darmen, maar juist aan het uiteinde, zodat men het niet kan opnemen, maar wel via de andere weg, maar die vinden mensen denk 'ranzig'.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Nog een woord over de natuurlijkheid van vleeseten. De kwestie met vlees is, dat zowel de voor- als tegenstanders van vleeseten zich (menen te kunnen) beroepen op de natuur. De voorstanders zeggen, zoals jij, dat in de natuur zoveel vlees gegeten wordt, en dat bovendien de mens, blijkens zijn snijtanden en spijsverteringsgestel, "gemaakt" is om vlees te eten. De tegenstanders (wij vinden ze reeds onder de oude Grieken) wijzen erop, dat de natuur in dit opzicht geenszins eenduidig is (immers, er wordt dan wel veel vlees gegeten, doch evenzeer veel níet vlees gegeten) en dat het argument, dat de mens op vlees is "ingericht", geen doel treft, omdat, ofschoon de mens wel vlees kán eten, hij niettemin niet de bouw heeft van een roofdier (geen klauwen, en met die snijtandjes vel je geen buffel), waardoor hij (grotere) dieren (als koeien, varkens) slechts kan doden door middel van kunstmatige methoden, terwijl hij bovendien hun vlees moet onderwerpen aan allerlei onnatuurlijke preparaties (kruiden, braden) om het smakelijk te maken (en niet, zoals echte roofdieren, het nog warme, in bloed gedrenkte vlees zo van de botten trekt). Bovendien, hoezeer ook de mens vlees kan eten, primair is zijn fysiek ingesteld op plantaardig voedsel (veel vlees is immers, -kijk naar de Amerikanen- bepaald ongezond, terwijl plantaardig voedsel eerst bij veel grotere hoeveelheden ongezond wordt). Hun conclusie luidt derhalve, dat de mens, net als een varken, wel vlees kán eten, maar dat hij dat, van nature, meer zou doen in het kader van het eten van de restjes die de echte roofdieren achterlaten. Het actief doden van dieren achten zij onnatuurlijk. Me dunkt dat de tweede beschouwingswijze overtuigender is. Het enige zinvolle argument vóór de natuurlijkheid van vleeseten is, dat de mens, inderdaad, lichamelijk is toegerust om óók vlees te eten. Doch, gelet erop dat de mens niet de bouw heeft van een roofdier, noch het vlees eet zoals een roofdier (rauw), en, daarnaast, meer de fysiek heeft van een planteneter, -en, laten we niet vergeten, zijn natuurlijke aversie van bloedvergieten: hij kan er weliswaar aan wennen, maar de primaire reactie is: afkeer- dwingt welhaast tot de conclusie dat vleeseten hooguit inzoverre natuurlijk is, als het marginaal gegeten zou worden, ter suppletie van een onverhoopt gebrek aan plantaardig voedsel. Maar goed, wat er van bovenstaande ook zij, de natuur -ik heb het al dikwijls gezegd- speelt geen rol bij het bepalen van ons handelen, dient althans die rol niet te spelen. Slechts de ethiek is onze gids terzake, niet de natuur, ook niet indirect, aangezien de natuur, als feitelijkheid, geen, althans niet zonder meer, adstructie kan leveren voor het formuleren van normen.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
Wat de aversie van bloed vergieten aangaat: ik zou niet zeggen, dat uit onze bloedige geschiedenis, geconcludeerd kan worden, dat de mens niet van nature een aversie heeft van bloedvergieten. Wie, voor het eerst, een ander wezen gedood ziet worden, zal -uitzonderlijke gevallen terzijde- niet waarderen wat hij ziet. Dat de mens niettemin vaak overgaat tot bloed vergieten, laat zich verklaren door: andere, voor hem zwaarder wegende omstandigheden die, niettegenstaande zijn afkeer van bloed vergieten, hem daartoe nopen, en, als zich dát eenmaal heeft voorgedaan, gewenning. Bekend zijn bv. de verhalen van sommige Vietnamsoldaten, die, bij hun eerste slachtoffer, gruwden, doch, enkele slachtoffers verder, ondervonden dat ze van de kick genoten. Terzake waar effectuering van een rechtvaardige ethiek ons zou brengen: jij zegt: veganisme. Dat hoeft niet. Eieren, bv., hebben niet te gelden als leven. Immers, de eieren in kwestie komen van kippen die niet door een haan zijn benaderd, zogezegd. Men mag dus best kippen houden, en, van die kippen, die niet bevrucht zijn, de eieren nemen. Ten aanzien van melk: dat is juist. De melk die men van de koeien bekomt, wordt a: ontnomen aan het kalf, en b: kan de koe slechts in voldoende mate geven nádat zij "gekalfd" heeft: noodzakelijkerwijs ontstaat dan een "kalverenoverschot". In een rechtvaardige samenleving kan derhalve geen koeienmelk gedronken worden. Hoe dan ook: exact hóe een dergelijke samenleving dient ingericht te worden, is een vraag, die thans niet acuut is, waar immers vooralsnog de meerderheid der mensen, helaas, niet geporteerd is voor fundamentele veranderingen terzake. Mentaliteitsverandering is de eerste, noodzakelijke stap. Welke, indien zij bewerkstelligd is, de maatschappij vanzelf de goede richting zal wijzen. Ter bewerkstelliging van die mentaliteitsverandering is nodig dat men zich verzet tegen de meest directe, flagrante wanpraktijken, voorzover dat redelijkerwijs gevorderd kan worden. Anders gezegd: vooralsnog volstaat vegetarisme, omdat, indien men eenmaal tot het inzicht komt, dat het vegetarisme moraliter verplicht is, -waarvan men thans nog ver verwijderd is- ándere misstanden vanzelf aan de orde gesteld en gecorrigeerd zullen worden. Maar indien men nog niet eens toe is aan het idee van de verplichtheid van het vegetarisme, is het, hoewel prijzenswaard, niettemin niet verplicht reeds verdergaande verbeteringen voor te staan, omdat de moeite (probeer maar eens melk volledig te mijden: je kunt niet meer winkelen bij de supermarkt: koek, sauzen, etc: in alles blijkt wel zuivel verwerkt te zijn) die het kost om in een op dierenexploitatie ingerichte maatschappij volledig naar hetgeen de ethiek vordert te leven (dus om nog een stap verder te gaan dan vegetarisme), niet opweegt, tegen het marginale goed dat daartegenover staat. De stap naar vegetarisme is echter betrekkelijk licht: je kunt álles nog eten, behalve vlees, terwijl hetgeen je ermee uitdraagt, in wezen immens is: je verwerpt ten principale en ten gronde een opvatting die nog zeer courant is. Kort gezegd: is vegetarisme, uiteindelijk, voldoende? Neen. Doch, is men thans tot meer verplicht? Evenzeer neen.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Het grote Zwangerschaps- en Babytopic #13 blauw engeltje | 500 | 14-01-2011 08:11 | |
Eten & Drinken |
Biologische dingesactie van de AH Verwijderd | 18 | 20-03-2007 19:55 | |
Eten & Drinken |
Waarom eet je vlees? Verwijderd | 342 | 26-09-2005 23:03 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
[MA] enquete 5803 | 14 | 17-11-2004 14:07 | |
Lifestyle |
Nieuw Vegetarisme/Veganisme Topic Verwijderd | 374 | 15-02-2004 17:50 | |
Liefde & Relatie |
dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie Lady_L | 55 | 29-10-2003 19:08 |