Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 19:17
Watisdit
Watisdit is offline
Ik heb eens van verschillende mensen gehoord over de zonde tegen de heilige geest. De ene zei dat dat gewoon niet geloven was, de andere zei dat als je een zonde erg veel gedaan hebt, dat dat dan zonde tegen de H. geest wordt. maar ze zeiden allebij dat die zonde niet vergeven wordt.
Maar als niet-christen doe je zonde tegen de H. geest, zonder het zelf te beseffen. Hoe kun je dan een christen worden als zonde tegen de H. geest niet vergeven wordt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2004, 21:55
Verwijderd
Domme vraag. Consequentie is boetedoening, maar dat moet voldoening zijn voor een Christen.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 06:51
Isa
Isa is offline
gebod 13:Gij zult mijn naam uitspreken tegen iedereen die u tegenkomt met geheel uw hart verstand geest en ziel. Die naam is You are I (joeri)
aldus zult gij uzelf niet boven anderen verhogen, en beseffen dat het slechts JHWH is die ervoor zorgt dat jullie zijn wie jullie zijn.
You are I Adolf. You are I Marc D.

hoogmoed is des duivels eerste zonde.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 07:04
Mu
Mu is offline
Citaat:
Isa schreef op 10-05-2004 @ 07:51 :
Die naam is You are I (joeri)...hoogmoed is des duivels eerste zonde.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 07:18
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
gebod 13:Gij zult mijn naam uitspreken tegen iedereen die u tegenkomt met geheel uw hart verstand geest en ziel. Die naam is You are I (joeri)
Oud 10-05-2004, 10:26
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Watisdit schreef op 09-05-2004 @ 20:17 :

Maar als niet-christen doe je zonde tegen de H. geest, zonder het zelf te beseffen. Hoe kun je dan een christen worden als zonde tegen de H. geest niet vergeven wordt?
Dus als je niet-christen bent is dat al een zonde tegen de heilige geest? En als je je wilt bekeren dan zou die zonde dus vergeven moeten worden, maar dat kan dus niet.

Ja, vreemd
Oud 11-05-2004, 20:48
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-05-2004 @ 11:26 :
Dus als je niet-christen bent is dat al een zonde tegen de heilige geest? En als je je wilt bekeren dan zou die zonde dus vergeven moeten worden, maar dat kan dus niet.

Ja, vreemd
als je eenmaal voor de heer gekozen hebt worden zelfs moorden ed vergeven, erg consequent allemaal, maar ja deze meuk is dan ook bedacht door een of andere infantiel aan t begin van de jaartelling, dus ik zou me er nie al te druk om maken
Oud 11-05-2004, 21:19
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
aldus zult gij uzelf niet boven anderen verhogen, en beseffen dat het slechts JHWH is die ervoor zorgt dat jullie zijn wie jullie zijn.
You are I Adolf. You are I Marc D.

hoogmoed is des duivels eerste zonde.
*proest*
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 21:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ulfheidin schreef op 09-05-2004 @ 22:55 :
Domme vraag. Consequentie is boetedoening, maar dat moet voldoening zijn voor een Christen.
Jeps, boeten zal je, in leven en dood, toch?
Mooi niet dus.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 21:48
Dionysos
Dionysos is offline
Ik dacht dat zonde tegen de Heilige Geest zoiets was als ontkennen dat God bestaat.

(Please correct me if i'm wrong)
Oud 11-05-2004, 22:20
Verwijderd
Citaat:
Watisdit schreef op 09-05-2004 @ 20:17 :
Ik heb eens van verschillende mensen gehoord over de zonde tegen de heilige geest. De ene zei dat dat gewoon niet geloven was, de andere zei dat als je een zonde erg veel gedaan hebt, dat dat dan zonde tegen de H. geest wordt. maar ze zeiden allebij dat die zonde niet vergeven wordt.
Door een duit in het zakkie van de kerk te doen...
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 23:40
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 11-05-2004 @ 23:20 :
Door een duit in het zakkie van de kerk te doen...
Aflaten zijn gewoon een archaïsch soort aandelen. De kerk heeft ook financiering nodig, en angst verkoopt.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 12:06
Gatara
Gatara is offline
maar dr is toch een groot verschil mbt vergeving tussen de katholieke en protestantse kerk?

Wordt deze zonde tegen de heilige geest wel door de protestanten je vergeven?
Oud 12-05-2004, 15:32
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-05-2004 @ 13:06 :
maar dr is toch een groot verschil mbt vergeving tussen de katholieke en protestantse kerk?

Wordt deze zonde tegen de heilige geest wel door de protestanten je vergeven?
Tuurlijk worden je zonden vergeven, God vergeeft alle zonden
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 17:36
JaJ
JaJ is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 12-05-2004 @ 16:32 :
Tuurlijk worden je zonden vergeven, God vergeeft alle zonden
dat lijkt me een beeetje enthausiast , dat zou betekenen dat er hoop voor mij zou zijn
Oud 12-05-2004, 20:11
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
9. Wat is de ‘zonde tegen de Heilige Geest’?
Eigenlijk is elke zonde mede een zonde tegen de Heilige Geest, want de Geest is God. Wat men met de uitdrukking bedoelt, is de lastering van de Geest (Matt. 12:31v.), dus bewust kwaadspreken van de Geest, bijv. door Hem een demon te noemen. Dit is een daad van doelbewuste rebellie tegen God, die bij een ware gelovige ondenkbaar is. Juist de gelovige die zich er zorgen over maakt de Geest gelasterd te hebben, geeft daarmee een aanwijzing deze zonde niet begaan te hebben — want de echte rebel máákt zich daar geen zorgen over. Gelovigen wijs te maken dat zij de zonde tegen de Geest begaan hebben, is niets anders dan een list van Satan.

Voor nog 19 vragen en antwoorden over de heilige geest zie: http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum...52&cat=2752694

en voor de rest: www.google.nl
Oud 13-05-2004, 06:48
Isa
Isa is offline
sorry veroorzaker maar daar ben ik het niet mee eens. je gaat echt niet naar de hel omdat je de geest vervloekt, want het gaat erom dat ej weet wat er met die geest bedoeld word.
wat is anders het verschil tussen zeggene geest gods is een demon, of god is een demon?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:59
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Isa schreef op 13-05-2004 @ 07:48 :
sorry veroorzaker maar daar ben ik het niet mee eens. je gaat echt niet naar de hel omdat je de geest vervloekt, want het gaat erom dat ej weet wat er met die geest bedoeld word.
wat is anders het verschil tussen zeggene geest gods is een demon, of god is een demon?
ik heb het ook niet verzonnen, evenals ik het fabeltje van de hel niet heb verzonnen. ik trachtte slechts antwoord te geven op de vraag wat 'men' verstaat onder een zonde tegen de heilige geest
Oud 14-05-2004, 07:11
Isa
Isa is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 13-05-2004 @ 16:59 :
ik heb het ook niet verzonnen, evenals ik het fabeltje van de hel niet heb verzonnen. ik trachtte slechts antwoord te geven op de vraag wat 'men' verstaat onder een zonde tegen de heilige geest
k
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 09:19
beaming eye
beaming eye is offline
Zonde tegen de heilige geest is de enigste zonde die niet wordt vergeven, zoals Jezus zei..

De farizeers maakte de zoon van God uit als iemand ie bezeten was en andere demonen uitstuurdde..
Maar of dit er helemaal precies mee bedoelt weet weet ik niet..

De veelgemaakte fout hierboven gemaakt is dat mensen denken dat elke zonde een zonde tegen de heilige geest is.. Bij "gewoon zonde" of alle andere zonde" is meer sprake van dat je de heilige geest telleurstelt..

lees de zin nog maar es in zen gehele contexst, niet dat je hem dan perce hoeft te begrijpen.. der is wel wat verdeeltijd over wat het nou precies is zondigen tegen de heilige geest, zijn boeken over geschreven... ! maar het is denk ik wle zo dat dit een zonde appart is..!
Oud 14-05-2004, 12:13
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
JaJ schreef op 12-05-2004 @ 18:36 :
dat lijkt me een beeetje enthausiast , dat zou betekenen dat er hoop voor mij zou zijn
Idd er is voor iedereen hoop, zolang je de weg maar weet
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten