Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2004, 08:53
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Ongeacht de dingen die iemand uitspookt, als er een 'reden' voor is kun je je er in verplaatsen.

Ik vind het erg interessant dan mensen in een film bijvoorbeeld sympathie op kunnen brengen voor een moordenaar, omdat je bijvoorbeeld zijn denkwijzen kunt volgen, of omdat hij/zij bv. een moord heeft gepleegd 'uit liefde'.

Als mensen in een film begrip kunnen hebben voor een moordenaar, of mee kunnen leven met een bankovervaller, zouden ze dit in het echt dan ook kunnen als ze maar genoeg wisten van zijn/haar beweegredenen? En zou iedereen in staat zijn om een misdrijf te plegen als de omstandigheden daar genoeg aanleiding toe geeft?
Oud 23-04-2004, 09:03
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Ik las eens op een pagina over een vrouw (psychologe ofzo) die gevangenen opzocht die schuldig waren aan de meest vreselijke dingen en waar zij dan contact mee ging zoeken. Volgens haar waren sommigen best aardige mensen om mee om te gaan.

Ik kreeg daarbij een heel onaangenaam besef. Stel nou dat er iemand is die echt ontzettend aardig is en waarvoor je ontzettend respect heb gekregen. En dan blijkt die figuur ineens op te worden gepakt voor het misbruiken en vermoorden van 12 jarige jongetjes.

Hoe zoiets heel je beeld over zo'n persoon overhoop kan halen zeg.. En hoe je je dan kunt laten bedotten door hoe iemand overkomt. En wat als die persoon dat dwangmatig doet door een een of andere kronkel in zijn hoofd. Kun je dan nog die vriendschap en respect in stand houden? En zo ja, kun je leven met hoe de buitenwereld daarover denkt?

Allemaal moeilijke vragen waar best nagedacht over mag worden..
Oud 23-04-2004, 09:43
Arox
Arox is offline
Citaat:
Mea Culpa schreef op 23-04-2004 @ 09:53 :
En zou iedereen in staat zijn om een misdrijf te plegen als de omstandigheden daar genoeg aanleiding toe geeft?
Ik was net bezig met een heel verhaal toen mijn comp vastliep Ik ga hier later wel op in. Geen tijd nu
Oud 23-04-2004, 09:54
Verwijderd
Ik denk dat je daar sympathie voor kunt opbrengen, ja. Ik kan het in elk geval wel. Iemands geest is niet ondeelbaar. Er zijn verschillende aspecten van iemands persoonlijkheid en gedragingen waardoor je van die persoon kunt gaan houden of die persoon als vriend kunt gaan zien.

Iedereen hier heeft wel een vriend(in) die hij/zij erg graag mag, maar die toch wel een bepaalde karaktertrek heeft die wat minder is. Daardoor wordt de vriendschap ook niet negatief beďnvloed. Bij iemand die een moord heeft gepleegd is dat net zo, het verschil tussen goed en slecht is alleen wat groter, maar dat is niet principiëel.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 10:13
miro
miro is offline
Ligt eraan. Ik kan af en toe best hard zijn en geen enkle symphatie opbrengen voor bepaalde mensen (denk eens aan dutroux, verkrachters in t algemeen, pedo's, moordenaars).

In een film kunnen ze vaak iemand zo neerzetten dat je ook nog de "menselijke" kant van iemand krijgt te zien, ze máken iemand zielig omdat je dan juist sympathie krijgt met diegene, dat is de bedoeling gewoon...

Maar irl? Nee dan kan ik nog geen greintje sympathie opbrengen voor bepaalde mensen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 10:16
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Door iemand te leren kennen, door zijn denken te brgijpen, kun je zeker sympathie opbrengen voor iedereen. Wat dat betreft zal het goede in de mens toch boven komen.

Dat is de theorie, de eerste de beste serieverkrachter krijgt heus niet slingers en confetti van me als ie heeft uitgelegd welke stemmetjes ie in zn hoofd hoorde.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 10:20
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2004 @ 10:54 :

Iedereen hier heeft wel een vriend(in) die hij/zij erg graag mag, maar die toch wel een bepaalde karaktertrek heeft die wat minder is. Daardoor wordt de vriendschap ook niet negatief beďnvloed. Bij iemand die een moord heeft gepleegd is dat net zo, het verschil tussen goed en slecht is alleen wat groter, maar dat is niet principiëel.
Ik vind het heel grappig dat je dit als voorbeeld neemt, want ik denk dat je in principe gelijk hebt, maar ik denk ook dat je eens na moet denken of je er nog steeds zo over zou denken als je iemand kent en later te horen krijgt wat diegene in zijn/haar verleden heeft gedaan.
Dus zoals Sponstanietje al aangeeft, wat als je al een beeld van iemand hebt, iemand komt vriendelijk over en is wel de laatste persoon waarvan je zou verwachten dat hij een ander wat aan zou doen, veranderd dit de manier waarop je met diegene om zou gaan?

En wat als het dichterbij zou komen, zou je je haat nog steeds opzij kunnen zetten wanneer het gaat om bv. de moordenaar van een familielid/vriend(in)? Zou je dan nog steeds in je achterhoofd houden dat deze persoon vast ook een goede kant heeft?
Oud 23-04-2004, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Mea Culpa schreef op 23-04-2004 @ 11:20 :
Ik vind het heel grappig dat je dit als voorbeeld neemt, want ik denk dat je in principe gelijk hebt, maar ik denk ook dat je eens na moet denken of je er nog steeds zo over zou denken als je iemand kent en later te horen krijgt wat diegene in zijn/haar verleden heeft gedaan.
Tuurlijk heb ik in principe gelijk. De praktijk is inderdaad dat mensen, wanneer ze een kinderverkrachter van dichtbij meemaken, ze ineens dichtklappen en gaan miepen omdat dan de grenzen van hun voorstellings- of inlevingsvermogen bereikt zijn.

De gruwelijkheid van de daad is zo overweldigend dat ze blind worden en niets meer zien dan dat. Menselijke eigenschap, maar wel heel slecht. Daardoor ontstaat ook het psychologische en strafrechtelijke verschijnsel 'het is zó erg, hij móet het wel gedaan hebben!'
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 10:25
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
miro schreef op 23-04-2004 @ 11:13 :

In een film kunnen ze vaak iemand zo neerzetten dat je ook nog de "menselijke" kant van iemand krijgt te zien, ze máken iemand zielig omdat je dan juist sympathie krijgt met diegene, dat is de bedoeling gewoon...

Precies, en dit werkt altijd want iedereen leeft mee met de crimineel omdat ze ook zijn of haar andere kant te zien krijgen.
In RL heeft iedereen daarintegen een ander beeld van een persoon met strafblad en wat ik me dus afvraag is, heeft elk mens een goede en een slechte kant (en met een slechte kant bedoel ik in dit geval dus, zouden we allemaal wel eens in staat zijn iemand van het leven te beroven)?
Is voor bv. een moordenaar gewoon de grens tussen denken en doen vager, en hoe komt het dan dat de meeste mensen die grens niet overschrijden en die enkeling wel? Heeft dit te maken met normen en waarden, heeft het te maken met opvoeding, of is zo'n persoon gewoon 'slechter' als een ieder ander die zijn gedachten niet waar zou maken?
Oud 23-04-2004, 10:27
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2004 @ 11:22 :
Tuurlijk heb ik in principe gelijk. De praktijk is inderdaad dat mensen, wanneer ze een kinderverkrachter van dichtbij meemaken, ze ineens dichtklappen en gaan miepen omdat dan de grenzen van hun voorstellings- of inlevingsvermogen bereikt zijn.

De gruwelijkheid van de daad is zo overweldigend dat ze blind worden en niets meer zien dan dat. Menselijke eigenschap, maar wel heel slecht. Daardoor ontstaat ook het psychologische en strafrechtelijke verschijnsel 'het is zó erg, hij móet het wel gedaan hebben!'
Ja, en als je het zo zwart-wit bekijkt heb je dus ook volkomen gelijk, maar dan vraag ik nogmaals... zou je ook sympathie kunnen opbrengen voor de moordenaar van een bekende?
Oud 23-04-2004, 17:58
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
upperdepupper
Oud 23-04-2004, 17:58
jet
jet is offline
ik ben chaggie

dus neit
Oud 23-04-2004, 17:59
hasseltboy
hasseltboy is offline
Het antwoord is twee keer ja...
Oud 23-04-2004, 17:59
LaResistance
LaResistance is offline
Citaat:
jet666 schreef op 23-04-2004 @ 18:58 :
ik ben chaggie

dus neit
sympathie voor de menstruatiecyclus
Oud 23-04-2004, 18:00
Verwijderd
Citaat:
Mea Culpa schreef op 23-04-2004 @ 18:58 :
upperdepupper

Het kan wel
Met citaat reageren
jet
jet is offline
Citaat:
LaResistance schreef op 23-04-2004 @ 18:59 :
sympathie voor de menstruatiecyclus
dat ngo niet eens... maar ik meot nog slapen
Verwijderd
Citaat:
Mea Culpa schreef op 23-04-2004 @ 11:27 :
Ja, en als je het zo zwart-wit bekijkt heb je dus ook volkomen gelijk, maar dan vraag ik nogmaals... zou je ook sympathie kunnen opbrengen voor de moordenaar van een bekende?
Dat kan ik niet zeggen omdat het me nog niet is overkomen, en zoiets hangt helemaal af van de omstandigheden. Als die persoon spijt betuigt en er niet trots op is oid. zou het wel mogelijk zijn. Ik geloof gewoon niet in haat. Het heeft geen nut om zo iemand de rest van je leven te blijven haten. Daar raak je alleen maar verbitterd door en je brengt je bekende er echt niet mee terug.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 18:02
zwoesj
zwoesj is offline
Nee. Er zijn zat mensen waarvoor ik geen symphatie kan opbrengen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 18:04
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-04-2004 @ 19:00 :
Ik geloof gewoon niet in haat. Het heeft geen nut om zo iemand de rest van je leven te blijven haten. Daar raak je alleen maar verbitterd door en je brengt je bekende er echt niet mee terug.
En dat is ook best moeilijk, ik heb wel eens geprobeerd mijn moeder te haten, dat viel nog niet mee hoor!
Oud 23-04-2004, 19:04
Verwijderd
ik kan niet voor elk mens sympathie hebben, in t begin is elk mens neutraal bij mij, en veel of weinig/geen sympathie krijg ik daarna pas door hun gedrag
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 19:38
Remqo
Remqo is offline
Als je echt zou willen en er voor elke situatie open staat, kan je voor elk mens sympathie opbrengen.
lijkt mij teminste...

Maar volgens mij zijn er weinig mensen die het echt kunnen.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 19:57
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Ligt eraan. Ik kan af en toe best hard zijn en geen enkle symphatie opbrengen voor bepaalde mensen (denk eens aan dutroux, verkrachters in t algemeen, pedo's, moordenaars).

Maar irl? Nee dan kan ik nog geen greintje sympathie opbrengen voor bepaalde mensen.
I second that.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 20:02
Biertank 52
Biertank 52 is offline
Citaat:
Sponstanietje schreef op 23-04-2004 @ 10:03 :
...En dan blijkt die figuur ineens op te worden gepakt voor het misbruiken en vermoorden van 12 jarige jongetjes...
jongetjes van 12 jaar, of...

12 jongetjes die jarig zijn

sorry ik ben een beetje in een melige bui
Oud 23-04-2004, 20:22
Machiavelli
Machiavelli is offline
Als ik mijn best doe wel ja, het probleem is dat ik daar nooit zin in heb.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 08:03
Verwijderd
Citaat:
Ligt eraan. Ik kan af en toe best hard zijn en geen enkele symphatie opbrengen voor bepaalde mensen (denk eens aan dutroux, verkrachters in t algemeen, pedo's, moordenaars).

Eens
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-04-2004, 08:21
Lionheart
Ik zou wel begrip kunnen opbrengen, maar dat is wat anders dan sympathie.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 15:45
Plo
Plo is offline
daarom hebben mensen ook iets menselijks: je zou misschien zelfs (ja zélfs) ook voor een figuur als osama sympathie op kunnen brengen; want die volgt ook enkel zijn geloof..
maar voor íedereen? nee, Rolling stones hadden ooit een nummer genaamd Sympathy for the devil; wat volgens mij dus totale onzin is.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 16:17
Mea Culpa
Mea Culpa is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 23-04-2004 @ 19:04 :
En dat is ook best moeilijk, ik heb wel eens geprobeerd mijn moeder te haten, dat viel nog niet mee hoor!
Geweldige vergelijking
Oud 27-04-2004, 07:52
Wolter
Wolter is offline
ieder mens, hoe slecht ook heeft wat goeds in zich
Oud 27-04-2004, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Lionheart schreef op 24-04-2004 @ 09:21 :
Ik zou wel begrip kunnen opbrengen, maar dat is wat anders dan sympathie.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 06:56
Sponstanietje
Sponstanietje is offline
Citaat:
Wolter schreef op 27-04-2004 @ 08:52 :
ieder mens, hoe slecht ook heeft wat goeds in zich
Als dat zo is zal dat bij sommige kwaadaardige figuren wel zoiets zijn als dat die persoon netjes is ofzo

Nee, ik geloof dat er mensen bestaan die van zichzelf kwaadaardig zijn tot op het bot en er inderdaad van genieten een ander in pijn te zien, niet alleen dat maar uit hun weg gaan om dat juist te bewerkstelligen. Zonder bijkomende factoren kan ik geen sympathie opbrengen voor zulke mensen.

Raar genoeg heb ik veel sympathie voor sommige mensen die uit wraak handelen. Ik weet dat wraak iets slechts is en dat je het ene kwaad niet met het andere mag vergelden, maar met dat gevoel ben ik opgegroeid en dat is dus een van mijn tekortkomingen als mens.

Wat dus ook mogelijk is, is dat ik misschien het ene moment iemand kan verafschuwen door een vreselijk pijnlijke dood die deze persoon een ander heeft bezorgd, waarna ik na het horen van de motieven ineens om kan slaan. Andersom kan ook.
Reageren

Regels voor berichten