Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2004, 22:15
Sailor
Sailor is offline
Ik las vanochtend in de krant dat de familie van een man die was overleden door een bepaald soort dieet van de fabrikant een schadevergoeding toegewezen kreeg door de rechter van 1 miljard dollar

(Bron: Sp!ts 29 april 2004.)

Dit vind ik dus echt bizar veel!

Ik weet dat een familielid verliezen natuurlijk het ergste is wat je kan overkomen maar 1 miljard schade vergoeding?? Vinden jullie dat ook overdreven?

Volgens mij proberen de rechters daar steeds maar weer de voorpagina te halen door hun absurt hoge schadevergoedingen.

[edit]
Voor een beknopte samenvatting: http://spitsnet.nl/cci.php?id=18933

Laatst gewijzigd op 29-04-2004 om 22:41.
Advertentie
Oud 29-04-2004, 22:16
Verwijderd
Amerika zeker.
Oud 29-04-2004, 22:18
professor2
professor2 is offline
BRON !

er zijn meer van dit soort verhalen geweest die niet waar waren
Oud 29-04-2004, 22:24
Gatara
Gatara is offline
bron en als er weinig discussiewaarde aan vastzit:
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=677795

(bron is erbij gezet)

Laatst gewijzigd op 29-04-2004 om 22:34.
Oud 30-04-2004, 16:45
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ach, de commercie mag ook wel eens terug gepakt worden.
Oud 30-04-2004, 16:49
McCaine
McCaine is offline
In de VS kent de rechter geen schadevergoedingen toe; hij mag alleen het toegekende bedrag wijzigen. Maar principieel wordt dat door jury's gedaan. Dus het bericht is kul.
Oud 30-04-2004, 17:05
Sailor
Sailor is offline
Citaat:
McCaine schreef op 30-04-2004 @ 17:49 :
In de VS kent de rechter geen schadevergoedingen toe; hij mag alleen het toegekende bedrag wijzigen. Maar principieel wordt dat door jury's gedaan. Dus het bericht is kul.
Nou ja, door de rechtbankjury dan.

Mja... boeien
Oud 30-04-2004, 17:15
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 30-04-2004 @ 17:49 :
Je weet dat juridische berichtgeving in vrijwel alle Nederlandse dagbladen vreselijk onnauwkeurig is. Maar op zich kan met de rechter best bedoeld worden het geheel van jury en rechter. Als je in Nederland spreekt over een rechter die beslissingen neemt, dan wordt daarmee bijv. ook vrijwel altijd een meervoudige kamer bedoeld, en niet een unus iudex.
Oud 30-04-2004, 17:20
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2004 @ 18:15 :
Je weet dat juridische berichtgeving in vrijwel alle Nederlandse dagbladen vreselijk onnauwkeurig is. Maar op zich kan met de rechter best bedoeld worden het geheel van jury en rechter. Als je in Nederland spreekt over een rechter die beslissingen neemt, dan wordt daarmee bijv. ook vrijwel altijd een meervoudige kamer bedoeld, en niet een unus iudex.
Zou men dan niet "de rechtbank" schrijven? Volgens mij doet de NRC dat wel.

Maar goed, ik geef toe, dat was wat pedant.
Oud 30-04-2004, 18:52
Verwijderd
Ik vraag me wel af wat hier het nut van is. Ik heb nou niet echt zin in de zoveelste smartengeld-discussie.
Oud 30-04-2004, 20:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Kortom...

=> Tiswah
Oud 30-04-2004, 21:35
Go
Go is offline
Een schadevergoeding alla, maar je kan het ook overdrijven. Weten we alvast wat ons over een aantal jaren te wachten staat.
Oud 30-04-2004, 21:36
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 30-04-2004 @ 22:35 :
Een schadevergoeding alla, maar je kan het ook overdrijven. Weten we alvast wat ons over een aantal jaren te wachten staat.
Daar zou ik niet bang voor zijn.
Oud 30-04-2004, 21:50
Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-04-2004 @ 22:36 :
Daar zou ik niet bang voor zijn.
Hoezo niet? Veel dingen uit de VS komen (langzaam) deze kant op. Je zou voor een aantal jaren misschien ook wel 10 jaar kunnen invullen, dat weet ik niet precies.
Oud 30-04-2004, 23:13
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 30-04-2004 @ 22:50 :
Hoezo niet? Veel dingen uit de VS komen (langzaam) deze kant op. Je zou voor een aantal jaren misschien ook wel 10 jaar kunnen invullen, dat weet ik niet precies.
Daar is de Nederlandse volksaard gewoon niet naar. Bovendien heeft de doctrine (de rechtsgeleerde wetenschap) hier veel meer in de melk te brokkelen dan in de VS en die is overwegend tegen een ongelimiteerde smartengeldregeling.
Oud 01-05-2004, 02:56
Anonymous John
Anonymous John is offline
Zie geen bron om dit bericht waar te maken, en zelfs dan zou ik denken dat in (mogelijk) hoger beroep dat bedrag aanzienelijk verminderd zal worden
Oud 01-05-2004, 03:01
Verwijderd
Ach, daar is het de VS voor.
Oud 01-05-2004, 10:06
Gatara
Gatara is offline
hmm,.. er komt weinig discussie uit.

Regels voor berichten