Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2002, 16:31
RaVenof
RaVenof is offline
Massa is eigenlijks iets geks, we vinden het allemaal zo normaal om op de weegschaal te stappen en te zeggen "ik weeg 65 kg", dit is dan gemeten bij een snelheid van (pi*128000*(1/(24*60))/60=4.7 m/s (omtreksnelheid vd aarde)
Maar als ik dan in een auto stap die met 14 m/s rijd is mijn massa veel groter geworden.
Mijn vraag is, hoe is dit mogenlijk? hoe kun je deze massa uitrekenen? m=F/a? en is er een verband tussen de traagheid van massa en dit verschijnsel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2002, 17:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
exacte vakken?

oh en wat bedoel je met die snelheid van 4,7 m/s? Als je stilstaat heb je wel massa maar geen snelheid,want geen nettokracht. Actie = reactie blablabla..
Oud 05-05-2002, 17:38
Uhmpra
Uhmpra is offline
ahnee ik heb natuurkunde er niet voor niets uitgegooid
exacte vakken lijkt me iets betere plek!!!
Oud 05-05-2002, 19:04
wyner
wyner is offline
Hoezo is je massa veel groter geworden in een rijdende auto? Lijkt me dat als je in een auto op een weegschaal staat, hij heus geen andere waarde geeft (tenzij de auto versnelt).

Volgens mij verwar je massa (in deze context) met gewicht.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:22
RaVenof
RaVenof is offline
uiteraard versnelt de auto, van 0 naar 50 km/h (~14 m/s), idd niet echt een goed voorbeeld van die auto, maar in een straaljager die met mach 1 door de lucht vliegt is het wel merkbaar, dat was bij Jules op tv te zien...
en "Hoezo" dat gebeurd weet ik ook niet, dat vraag ik aan jullie...

Laatst gewijzigd op 05-05-2002 om 19:29.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:54
Verwijderd
Citaat:
RaVenof schreef:
uiteraard versnelt de auto, van 0 naar 50 km/h (~14 m/s), idd niet echt een goed voorbeeld van die auto, maar in een straaljager die met mach 1 door de lucht vliegt is het wel merkbaar, dat was bij Jules op tv te zien...
en "Hoezo" dat gebeurd weet ik ook niet, dat vraag ik aan jullie...
Dat zijn de G-krachten, die worden veroorzaakt door massatraagheid. 3G is 3 keer de normale zwaartekracht (van de aarde).
Iets wat dus eerst 100 N weegt, weegt bij 3G 300 N.

En men is er nog steeds niet uit waarom massa een traagheid heeft...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 19:56
RaVenof
RaVenof is offline
Maar weet men wel hoe het komt dat massa traagheid heeft?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2002, 20:05
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
RaVenof schreef:
Maar weet men wel hoe het komt dat massa traagheid heeft?
Dat is hetzelfde al vragen waarom massa traagheid heeft. Dat weet men dus niet.

Traagheid is het verschijnsel dat massa graag een constante sneldheid wil handhaven of in rust wil blijven.

Massa kan wel toenemen, maar dan hebben we het over extreme snelheden die lichtsnelheid benaderen.

Groetjes
Ben(die zometeen gaat lezen
Oud 06-05-2002, 13:25
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Dit is meer iets voor Exacte Vakken. Hoewel je vraag al min of meer beantwoord is, stuur ik 'm daar heen, mochten meer mensen hierover willen discussieren.

F&L ---> EV
Oud 06-05-2002, 18:53
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
RaVenof schreef:
Massa is eigenlijks iets geks, we vinden het allemaal zo normaal om op de weegschaal te stappen en te zeggen "ik weeg 65 kg", dit is dan gemeten bij een snelheid van (pi*128000*(1/(24*60))/60=4.7 m/s (omtreksnelheid vd aarde)
Maar als ik dan in een auto stap die met 14 m/s rijd is mijn massa veel groter geworden.
Mijn vraag is, hoe is dit mogenlijk? hoe kun je deze massa uitrekenen? m=F/a? en is er een verband tussen de traagheid van massa en dit verschijnsel?
Het is inderdaad zo dat de massa van een lichaam dat in beweging is groter is dan de massa van een lichaam in rust, maar dat dit effect alleen maar meetbaar is bij snelheden die de lichtsnelheid benaderen, zoals Demon of Fire al opmerkte. Laat m0 de massa in rust zijn, m de massa bij een snelheid v en c de lichtsnelheid, dan geldt: m=m0/sqrt(1-(v/c)^2). Dit is een van de gevolgen van de speciale relativiteitstheorie van Einstein.
Nog iets wat traagheid betreft: een massa van 100 kg is moeilijker in beweging te krijgen dan een massa van 1 kg, dus de traagheid van een massa van 100 kg is groter dan die van een massa van 1 kg.
Oud 06-05-2002, 23:30
DrPain
DrPain is offline
Fmpz=1/2mv^2

F=m*a
a=9,81m/s^2 <=== blijft constant

F niet, daarom veranderd de massa...

(wel raar eik)

edit>>> de kracht is naar het middelpunt v/d aarde gericht...
Oud 07-05-2002, 17:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
DrPain schreef:
Fmpz=1/2mv^2

F=m*a
a=9,81m/s^2 <=== blijft constant

F niet, daarom veranderd de massa...

(wel raar eik)

edit>>> de kracht is naar het middelpunt v/d aarde gericht...
Je formule voor de middelpuntzoekende kracht klopt niet. De formule die jij geeft (1/2mv^2) stelt de kinetische energie van een lichaam met massa m en snelheid v voor. Indien een voorwerp met een massa m een cirkelbaan met een straal r doorloopt en een baansnelheid v heeft, dan wordt de door jou genoemde kracht gegeven door de formule Fmpz=m*v^2/r. Wil je de waarde van g vinden, dan moet Fmpz gelijk zijn aan de gravitatiekracht G*m*M/r^2, waarbij M de massa van de aarde voorstelt, r de straal van de aarde en G de gravitatieconstante (zie tabel 7 van Binas). Er moet gelden: m*g=G*m*M/r^2, dus g=G*M/r^2.
Reageren

Regels voor berichten