Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / HAVO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-05-2004, 14:41
Verwijderd
Ik snap het allemaal niet meer. ik dacht dat het centraal examen aardrijkskunde over Natuur en Milieu en over Migratie ne Vervoer ging.
nou staat er in samengevat dat in 2004 het CE over Natuur en milieu en Politiek en ruimte gaat. mn PTA zegt dit ook.
terwijl de examenbundel ook weer over Natuur en Milieu en over Migratie ne Vervoer gaat. net als de twee boeken die ik heb. kan iemand met zekerheid zeggen wat de onderwerpen zijn?

groetjes Kirsten
Advertentie
Oud 03-05-2004, 15:09
Liss
Liss is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 03-05-2004 @ 15:41 :
Ik snap het allemaal niet meer. ik dacht dat het centraal examen aardrijkskunde over Natuur en Milieu en over Migratie ne Vervoer ging.
nou staat er in samengevat dat in 2004 het CE over Natuur en milieu en Politiek en ruimte gaat. mn PTA zegt dit ook.
terwijl de examenbundel ook weer over Natuur en Milieu en over Migratie ne Vervoer gaat. net als de twee boeken die ik heb. kan iemand met zekerheid zeggen wat de onderwerpen zijn?

groetjes Kirsten
Ja, dat samengevat is raar, staat er bij mij ook in maar het is ook een oud boekje
Volgens mij gaat het ook gewoon over natuur en milieu en migratie en vervoer. Weet het bijna wel zeker trouwens.
Zal zo voor de zekerheid nog even mn pta inkijken.
Oud 03-05-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 03-05-2004 @ 16:09 :
Ja, dat samengevat is raar, staat er bij mij ook in maar het is ook een oud boekje
Volgens mij gaat het ook gewoon over natuur en milieu en migratie en vervoer. Weet het bijna wel zeker trouwens.
Zal zo voor de zekerheid nog even mn pta inkijken.
ok thank you, btw in mijn pta staat het dan ook verkeerd
Oud 03-05-2004, 19:49
Liss
Liss is offline
Heb nog eventjes in mijn pta gekeken, maar daar staan dus helemaal geen examenonderwerpen in
Dus maar eventjes op internet gezocht.. en het is inderdaad gewoon natuur en milieu en migratie en vervoer.
Hier staan alle examenonderwerpen trouwens met wat je wel en niet moet leren.
Oud 04-05-2004, 08:22
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 03-05-2004 @ 20:49 :
Heb nog eventjes in mijn pta gekeken, maar daar staan dus helemaal geen examenonderwerpen in
Dus maar eventjes op internet gezocht.. en het is inderdaad gewoon natuur en milieu en migratie en vervoer.
oke, en bedankt!
Oud 06-05-2004, 13:13
Silvie
Silvie is offline
Ja inderdaad: Natuur en Miliue en Migratie en Vervoer
Oud 06-05-2004, 13:13
verpleger
verpleger is offline
Citaat:
Liss schreef op 03-05-2004 @ 20:49 :
OK THANXXX.. zeker wel een goede site!
Oud 06-05-2004, 13:42
__ArjunRampal__
__ArjunRampal__ is offline
Politiek en Ruimte
Oud 07-05-2004, 12:15
fib
fib is offline
Ik heb dan al gelijk een vraagje over een stukje dat ik niet begrijp. Het staat op bladzijden 10 van het boekje Migratie en Vervoer.

Er zijn dus 3 voorwaardens voor mobiliteit. Eén van die voorwaardens is complementariteit.

In het boek staat:
'Je kunt complementariteit beschouwens als een noodzakelijke voorwaaden voor het ontstaan van mobilieteit: mobiliteit is niet mogelijk zonder complementariteit, maar complementariteit is wel mogelijk zonder mobiliteit .'

Het onderstreepte stukje snap ik niet, kan iemand het uitleggen?
Oud 07-05-2004, 12:49
Verwijderd
In het boek staat:
'Je kunt complementariteit beschouwens als een noodzakelijke voorwaaden voor het ontstaan van mobilieteit: mobiliteit is niet mogelijk zonder complementariteit, maar complementariteit is wel mogelijk zonder mobiliteit .'

dat vond ik ook heel raar. ik snap wel waarom mobiliteit niet kan zonder complementariteit. complementariteit is aanvulbaarheid. dus als gebieden hetzelfde zijn is er geen complenmentariteit en zullen de mensen dus niet van het ene gebied naa het andere gaan. snap je?
blijkbaar kunnen gebieden dus verschillen van elkaar zonder dat mensen naar dat gebied toe gaan/weg gaan uit hun gebied. maar dat snap ik niet echt helemaal.
ik ga nu mn leraar ff mailen om het te vragen en dan laat ik het nog wel ff weten.
Oud 07-05-2004, 21:32
Verwijderd
ok, dit mailde mijn leraar me:

De schrijver bedoelt: als er geen complementariteit is, is er geen reden om
te verhuizen/reizen/vervoeren ed. Dan is er geen (weinig) mobiliteit. Daarom
zegt hij: complementariteit is een voorwaarde voor mobiliteit.

Als er complementariteit is, is het echter niet noodzakelijk dat men gaat
verhuizen/reizen/vervoeren ed. Gebeurt dat niet, bijvoorbeeld omdat men er
geen behoefte aan heeft of het geld er niet voor over heeft, dan is er toch
geen mobiliteit. Dan is er wel complementariteit, maar geen mobiliteit.

Ik zou het zelf zo zeggen: complementariteit kan in principe leiden tot
grotere mobiliteit, maar dat is niet noodzakelijk. Want men moet er ook het
geld en de gelegenheid voor hebben, en er zin in hebben.

groetjes!
Oud 11-05-2004, 08:56
dls
dls is offline
daar geloof ik ook wel in.. Ik denk dat dat wel ongeveer de goede omschrijving is
Oud 11-05-2004, 13:56
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
fib schreef op 07-05-2004 @ 13:15 :
Ik heb dan al gelijk een vraagje over een stukje dat ik niet begrijp. Het staat op bladzijden 10 van het boekje Migratie en Vervoer.

Er zijn dus 3 voorwaardens voor mobiliteit. Eén van die voorwaardens is complementariteit.

In het boek staat:

Het onderstreepte stukje snap ik niet, kan iemand het uitleggen?
complementariteit is toch gewoon dat mensen verhuizen als ze in het ene gebied iets denken te vinden wat ze in het eigen gebied niet hebben? dus het eerste stukje is dan wel logisch. Je gaat niet verhuizen naar een plaats waar je datgeen wat je graag wilt ook niet kan vinden. Complementariteit is wel mogelijk zonder mobiliteit... Tja, ik denk dat ze daarmee willen zeggen dat je ergens anders iets nog zo mooi kan vinden, maar je er NIET heen verhuist door allerlei andere factoren (zoals bijvoorbeeld de tussenliggende mogelijkheid.... er is dus een andere plaats waar hetzelfde is te vinden of dingen als geld, of teveel reistijd van het huis naar het werk ed). Ik denk dat dat bedoeld word.
xxx
Oud 11-05-2004, 13:56
Fantôme
Fantôme is offline
ow sorry tumtummetje, ik had je post niet gelezen met het antw. naja...
Oud 11-05-2004, 15:24
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 11-05-2004 @ 14:56 :
ow sorry tumtummetje, ik had je post niet gelezen met het antw. naja...

maakt niet uit!
Oud 13-05-2004, 19:18
karinn
karinn is offline
Ik had ook ff een vraagje over aardrijkskunde!!

Je moet migratie en vervoer leren en natuur en milieu. Mijn vraag is, wat moet je uit het boekje van natuur en milieu leren? Want in Samengevat staat dat je het subdomein Veranderingen in het natuurlijk milieu op langere termijn mag overslaan. Allleen weet ik niet wel hoofdstuk dat is! Mijn leraar zei dat je H3 Klimaatveranderingen mocht overslaan, maar eigenlijk lijkt me dat nie... Dus HELP!
Oud 14-05-2004, 13:23
weird/kirsten
weird/kirsten is offline
Citaat:
karinn schreef op 13-05-2004 @ 20:18 :
Ik had ook ff een vraagje over aardrijkskunde!!

Je moet migratie en vervoer leren en natuur en milieu. Mijn vraag is, wat moet je uit het boekje van natuur en milieu leren? Want in Samengevat staat dat je het subdomein Veranderingen in het natuurlijk milieu op langere termijn mag overslaan. Allleen weet ik niet wel hoofdstuk dat is! Mijn leraar zei dat je H3 Klimaatveranderingen mocht overslaan, maar eigenlijk lijkt me dat nie... Dus HELP!
Nou kan het aan mij liggen dat ik echt iets onwijs heb gemist. Maar heb je voor AK ook twee aparte boekjes zoals bij Gs. ( omdat je het woord boekje gebruikte). Ik ben namelijk heel lang ziek geweest en het kan zijn dat dat echt helemaal aan me voorbij is gegaan.
Oud 15-05-2004, 21:38
karinn
karinn is offline
Citaat:
weird/kirsten schreef op 14-05-2004 @ 14:23 :
Nou kan het aan mij liggen dat ik echt iets onwijs heb gemist. Maar heb je voor AK ook twee aparte boekjes zoals bij Gs. ( omdat je het woord boekje gebruikte). Ik ben namelijk heel lang ziek geweest en het kan zijn dat dat echt helemaal aan me voorbij is gegaan.
Je hebt 2 boekjes... Je moet alles uit Migratie en Vervoer leren, maar niet alles uit Natuur en Milieu. Ik weet alleen niet wat ik mag overslaan uit N&M...
Oud 17-05-2004, 10:39
Frank_YY
Frank_YY is offline
jAa,, als er IEMAND in de zaal is die mij kan vertellen wat je precies over mag slaan van natuur en milieu,, dan mag ie mij dat vertellen want ik vind N&M echt een *%^##@$#-b0ekje..

alvaSt bedankt;,!
Oud 17-05-2004, 12:46
__ArjunRampal__
__ArjunRampal__ is offline
Citaat:
Frank_YY schreef op 17-05-2004 @ 11:39 :
jAa,, als er IEMAND in de zaal is die mij kan vertellen wat je precies over mag slaan van natuur en milieu,, dan mag ie mij dat vertellen want ik vind N&M echt een *%^##@$#-b0ekje..

alvaSt bedankt;,!
Hoofdstuk 3 vervalt.

Dus bijna alleen landschappen leren Leuk he?
Oud 17-05-2004, 13:34
weird/kirsten
weird/kirsten is offline
Ik heb alleen 1 boek ben ik de enige die dat heeft of zijn er nog meer mensen die geen twee aparte boekjes hebben? Want dat zou ik wel heel vreemd vinden.

Groetjes kirsten
Oud 17-05-2004, 18:25
karinn
karinn is offline
Citaat:
__ArjunRampal__ schreef op 17-05-2004 @ 13:46 :
Hoofdstuk 3 vervalt.

Dus bijna alleen landschappen leren Leuk he?
Feest!!

Dikke ellende, of al die eigenschappen van die landschappen mij boeien . Ach 1 keer leren en daarna noooit meer gebruiken
Oud 17-05-2004, 20:00
rockbitch
rockbitch is offline
Natuur en Milieu is echt moeilijk!! en ik snap zo wie zo nix van de examenvragen van a'kunde Maar in de examenkrant stond dat er dit jaar meer feiten en begrippen worden gevraagd, kun je dan al die begrippen gaan leren ?? dat red ik dus neverr meer!!
Oud 17-05-2004, 21:02
azziepazzie
azziepazzie is offline
eigenlijk heb ik me speciaal voor deze site aangemeld zodat ik jullie allemaal eens ff kan vertellen hoe onzeker jullie wel niet zijn!
jeetje mineetje ik ben ook zenuwachtig voor mn exmane maar ikmaak me nog niet zo dik!
jullie redde t vast wel als je maar doet wat je hart je opdraagt!
keep the soul alive!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oud 18-05-2004, 10:03
Verwijderd
Citaat:
azziepazzie schreef op 17-05-2004 @ 22:02 :
eigenlijk heb ik me speciaal voor deze site aangemeld zodat ik jullie allemaal eens ff kan vertellen hoe onzeker jullie wel niet zijn!
jeetje mineetje ik ben ook zenuwachtig voor mn exmane maar ikmaak me nog niet zo dik!
jullie redde t vast wel als je maar doet wat je hart je opdraagt!
keep the soul alive!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
offtopic: dit had ik nou net nodig, iemand die me nog ffv erteld dat ik zo onzeker ben
Advertentie
Oud 18-05-2004, 13:30
Verwijderd
Citaat:
rockbitch schreef op 17-05-2004 @ 21:00 :
Natuur en Milieu is echt moeilijk!! en ik snap zo wie zo nix van de examenvragen van a'kunde Maar in de examenkrant stond dat er dit jaar meer feiten en begrippen worden gevraagd, kun je dan al die begrippen gaan leren ?? dat red ik dus neverr meer!!
Natuur en milieu is inderdaad een lastig boekje...
Gelukkig valt Migratie en vervoer wel weer mee..

Ik denk dat we vooral moeten oefenen met de atlas, gelukkig is Ak mn allerlaatste examen!!
Oud 19-05-2004, 12:59
jacop
jacop is offline
Hey, moeten jullie ook allemaal grondborigen maken >?
en bijvoorbeeld wete hoe landschappe en al zijn op gebouwd, bijvoorbeeld iets met plaggen ofzo,
snap der niks van
Oud 19-05-2004, 13:38
levi's
levi's is offline
Citaat:
Hoofdstuk 3 vervalt van natuur en mileu
Sinds wanneeer????!?! onze tentamen ging daar ook over en onze leraar heeft het de afgelopen weken de hele tijd over gehad. Over de koppensysteem enzo! volgens mij moet je het wel leren...
Oud 19-05-2004, 13:45
Verwijderd
Citaat:
levi's schreef op 19-05-2004 @ 14:38 :
Sinds wanneeer????!?! onze tentamen ging daar ook over en onze leraar heeft het de afgelopen weken de hele tijd over gehad. Over de koppensysteem enzo! volgens mij moet je het wel leren...

bij ons verviel hoffdstuk 3 ook.

Subdomein D17 Veranderingen in het natuurlijk milieu op lange termijn.

dit is toch hst 3? want dat hoeft niet staat op kennis net.
Oud 19-05-2004, 13:48
levi's
levi's is offline
Citaat:
bij ons verviel hoffdstuk 3 ook.
noooou... bij ons is hoofdstuk drie over klimaaten door de eeuwen heen. Vanaf miljoen jaar geleden tot nu over de koppen systeem etc. Aardverschuivingen, hadley cell? komt het je bekend voor?
Oud 19-05-2004, 17:57
Trisia
Trisia is offline
Ja even over die landschappen...moet je daar alleen van leren wat in de boeken staat? Want van mn leraar heb ik een stencil gekregen met allemaal eigenschappen enz. vet saai en ingewikkeld én vooral veel!
Dus kan iemand vertellen wat je nou precies voor die landschappen moet leren?

En over die atlasvragen...wij hebben dus het hele jaar onwijs weinig met de atlas gewerkt! Hoe kun je dat het beste oefenen en zijn er mensen die nog handige tips hebben mbt atlasvragen.
Oud 19-05-2004, 19:02
ladii_inge
ladii_inge is offline
Wij hebben ook nooit met altas gewerkt op school... maar heb wel veel proefexamens gehad.. over deze twee onderwerpen dus dat ga ik maar oefenen denk ik ennuh... Hoofdstuk 3 van welke methode is jullie boekje... ik moest hoofdstuk 1 overslaan (gaat over el nino e.d.) nu snap ik er helemaal nix meer van....

Hoef gelukkig maar een 3.7 te halen maar of dat genoeg is.. het is echt KUT vooral natuur en milieu
Oud 19-05-2004, 19:43
levi's
levi's is offline
bij al onze tentamens was een kwart atlasvragen...
Oud 19-05-2004, 20:05
Liews
Liews is offline
Jah hoofdstuk 3 vervalt, heb me lerares ook gezegt, wij hebbe daar nieteens naar gekeke enk vin t wel beter dat dr meer begrippen enzow worden gevraagt....
Oud 19-05-2004, 21:07
levi's
levi's is offline
Waar gaat dat hoofdstuk 3 van jullie over!?!?
zucht
Oud 20-05-2004, 07:26
Verwijderd
Citaat:
levi's schreef op 19-05-2004 @ 22:07 :
Waar gaat dat hoofdstuk 3 van jullie over!?!?
zucht
hst 3 gaat over: klimaatveranderingen. het klimaat op aarde, de hoofdoorzaken van klimaatveranderingen, menselijke invloeden op het klimaat.

dit zijn de titels van het hoofdstuk en de paragrafen. mijn boek heet Wereldwijs en is van Malmberg Den Bosch.

Citaat:
noooou... bij ons is hoofdstuk drie over klimaaten door de eeuwen heen. Vanaf miljoen jaar geleden tot nu over de koppen systeem etc. Aardverschuivingen, hadley cell? komt het je bekend voor?
nee komt me niet bekend voor dit zal dus wel in hst 3 staan wat wij niet hoeven te leren, en dus ook niet hebben bekeken in de les.

Citaat:
Hoe kun je dat het beste oefenen en zijn er mensen die nog handige tips hebben mbt atlasvragen.
voor in de examenbundel staan oefenopdrachten voor de atlas, die zou je ees moeten maken.
Oud 20-05-2004, 10:26
levi's
levi's is offline
weetje zeker dat je klimaatveranderingen niet hoeft te leren? vind ik een beetje raar... ik heb tentamen over gehad... en onze leraar zei dat je dat gewoon moest weten!

En ook op andere scholen werd dat de leerlingen verteld...
Oud 20-05-2004, 10:26
levi's
levi's is offline
heb je bewijs dat je het niet hoeft te leren?
Oud 21-05-2004, 09:26
Verwijderd
Uitgesloten van het CE
Subdomein D17 Veranderingen in het natuurlijk milieu op lange termijn.

dat staat hier: http://www.kennisnet.nl/vo/examen/ha...dx=12&swtch=12

ik denk dat dat hst 3 is, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. maar wij hebben hst 3 nooit behandelt in de les. en mijn leraar zou dat niet doen als we er wel CSE over hadden lijkt me
Oud 21-05-2004, 11:38
levi's
levi's is offline
ja, maar daar staat geen klimaatveranderingen, dus je moet het wel kennen.
Oud 21-05-2004, 13:21
Verwijderd
oke ik ga mn leraar mailen ik weet het niet meer
Oud 21-05-2004, 13:53
Liss
Liss is offline
Citaat:
tumtummetje-86 schreef op 21-05-2004 @ 14:21 :
oke ik ga mn leraar mailen ik weet het niet meer
Wij hebben het hoofdstuk trouwens wel behandeld, maar het was voor een se en volgens de leraar uitgesloten op het examen (maar aardrijkskunde wordt een beetje rommelig gegeven bij ons, dus af en toe weet ik het ook niet meer)
Maar wil je het antwoord eventjes laten weten, dan ga ik het voor de zekerheid ook nog eventjes doornemen.
Oud 21-05-2004, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Liss schreef op 21-05-2004 @ 14:53 :
Wij hebben het hoofdstuk trouwens wel behandeld, maar het was voor een se en volgens de leraar uitgesloten op het examen (maar aardrijkskunde wordt een beetje rommelig gegeven bij ons, dus af en toe weet ik het ook niet meer)
Maar wil je het antwoord eventjes laten weten, dan ga ik het voor de zekerheid ook nog eventjes doornemen.
ik zal het laten weten. ik dacht dus dat het niet zou hoeven omdat wij het niet behandelt hebben en ook neit op het se hadden
Oud 21-05-2004, 14:59
levi's
levi's is offline
Ik ga het gewoon leren
we hebben het er uitgebreid over gehad in de klas
Hf 3 klimaatveranderingen...
Oud 21-05-2004, 19:51
Verwijderd
Citaat:
levi's schreef op 21-05-2004 @ 15:59 :
Ik ga het gewoon leren
we hebben het er uitgebreid over gehad in de klas
Hf 3 klimaatveranderingen...
heb jij het zelfde boek als ik? mijn boek heet Wereldwijs en is van Malmberg Den Bosch.
Oud 22-05-2004, 10:30
shy girl
shy girl is offline
Er is nix over gezegd tegen ons , mja wij hebben ook zo'n leraar die chaotisch is dusja..en we hebben methode de geo tumtummetje als je iets weet van je leraar hoop ik t te horen Thnx
Oud 24-05-2004, 07:52
Verwijderd
mn leraar heeft nog niet terug gemaild, maar dit vond ik op onze school website:
havo
Migratie en vervoer, en van
Natuur en milieu de subdomeinen Landschappelijke diversiteit (lesboek H1) en Werking en gebruik van het natuurlijk milieu (lesboek H2).
Voor Natuur en milieu hoeft het subdomein Veranderingen in het natuurlijk milieu op lange termijn niet te worden geleerd. Dit is in het lesboek hoofdstuk 3 Klimaatveranderingen.

LET OP DIT GELD VOOR DIT BOEK:
Wereldwijs en is van Malmberg Den Bosch

welk hoofdstuk dat in andere boeken is weet ik niet.
Oud 24-05-2004, 15:54
idontcare
idontcare is offline
DUS even voor de duidelijkheid...
van natuur en mileu hoef je alleen... H1 en H2 te leren? H3 (dus die over klimaatveranderingen) niet?
Oud 24-05-2004, 16:30
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
idontcare schreef op 24-05-2004 @ 16:54 :
DUS even voor de duidelijkheid...
van natuur en mileu hoef je alleen... H1 en H2 te leren? H3 (dus die over klimaatveranderingen) niet?
Jah wel als je dat boek heb wat zij heb
Oud 24-05-2004, 16:39
Verwijderd
ja en als ik dus moet geloven wat daar op die website van mijn school staat, en wat mijn leraar daar dus heeft neergezet. ik weet het anders ook neit. ik vind het dood eng om het niet te leren, door wat andere zeiden. mja, als mijn leraar dit zegt deloof ik het maar.
Advertentie

Regels voor berichten