Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-05-2004, 17:57
Darko
Darko is offline
Ik heb een beetje een probleem. Mijn pc kaart wordt niet meer herkend. Nou heeft hij dat wel vaker dus ik zoals gewoonlijk de drivers opnieuw installeren. Hij installeert alles, reboot, test verder de beeldscherminstellingen en alles gaat goed tot hij bij de apparaattest komt. Dan geeft hij dit bericht:

Apparaat test is mislukt. Vermoedelijk werd er aan de PCTV kaart geen IRQ toegewezen of werd de IRQ door andere hardware gebruikt. Controleer de toegewezen IRQ met behulp van Windows Apparaatbeheer en probeer dit apparaatconflict op te lossen.

Dus ik heb de kaart er opnieuw ingestopt en zelfs in een ander pci-slot gestopt, maar hij blijft deze fout geven. Iemand enig idee wat ik nog kan doen?
Oud 05-05-2004, 00:22
Marcus
Marcus is offline
Hij heeft een conflict met een IRQ, een ander apparaat maakt ook gebruik van deze IRQ. En jouw tv kaart heeft dus 1 IRQ voor zichzelf nodig. Dit kan je bij apparaatbeheer wijzigen. Maar verander alleen het IRQ van je tv kaart.
Oud 05-05-2004, 04:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Welk OS? Welke PCI apparaten heb je nog meer in je systeem?
Oud 05-05-2004, 11:40
Darko
Darko is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 05-05-2004 @ 05:10 :
Welk OS? Welke PCI apparaten heb je nog meer in je systeem?
Win xp en er zijn geen andere pci slots in gebruik..

@Dj Mark: Ik heb geen idee hoe je de irq in apparaatbeheer wijzigt en waarin je die moet wijzigen..
Oud 05-05-2004, 15:23
Marcus
Marcus is offline
in winxp weet ik het niet precies maar ik kan je wel ongeveer uitleggen waar je het vind. Sinds ik zelf 98 heb

Je klikt op eigenschappen van je tvkaart, dan krijg je een venster met 3 tabbladen: algemeen, stuurprogramma, bronnen.
Ga naar bronnen. Zet automatische instellingen uit, en zoek naar interrupt request. Daaronder zie je trouwens een veld als het goed is waar eventuele fouten weergegeven worden, als het goed is staat daar wel dat hetzelfde IRQ door een ander apparaat in gebruik is. Verander je IRQ door te dubbelklikken op interrupt request en je IRQ te veranderen naar een getal wat niet in gebruik is door een apparaat.

Mocht iemand XP hebben en mocht het er daar anders uitzien/werken, post het dan want dit is een uitleg voor 98
Oud 06-05-2004, 11:10
Darko
Darko is offline
Ik kom er op een iets andere manier.. via apparaatbeheer en dan dubbelklikken.. Maar het probleem is dat hij aangeeft bij het tabblad bronnen dat er helemaal geen bron is toegewezen omdat het apparaat niet correct werkt. In het gewone venster wordt dan weer aangeven dat het IRQ nummer 11 heeft..

Trouwens, hoe vaak ik ook de drivers installeer, elke keer als ik de compu opstart meldt hij weer dat er nieuwe hardware is gevonden: Multimediacontroller en Multimedia-videocontroller..
Oud 06-05-2004, 12:51
Marcus
Marcus is offline
Verander de IRQ eens naar een vrij IRQ, bijv. 9 of 10?
Oud 06-05-2004, 17:49
Darko
Darko is offline
Het probleem is dus dat ik geen IRQ kan wijzigen omdat XP in het tabblad bronnen beweert dat er geen IRQ is toegewezen.. en dat geld voor beide (de multimediacontroller en de multimedia-videocontroller)
Oud 06-05-2004, 19:15
Marcus
Marcus is offline
En 't lukt je niet de drivers te installeren en dan het IRQ te wijzigen?
Oud 06-05-2004, 19:36
Darko
Darko is offline
nope, ik installeer de drivers.. alles gaat goed, hij moet een reboot doen, krijg je een menu die de instellingen controleert, alles gaat goed (driver werken, directX goed geinstalleerd enz.), maar als hij dan bij de apparaat test komt krijg ik de foutmelding die ik in de eerste post zette..

Dus ik krijg nou het vervelende gevoel dat mijn tvkaart nu al aan vervanging toe is...
Oud 06-05-2004, 19:39
Marcus
Marcus is offline
Ik heb nu echt geen idee hoe je dit op kan lossen, want ik werk niet met tv kaarten. Dus ik kan je alleen zeggen waar het misschien aan ligt.

Misschien kan je in het bios de irq veranderen? Verander alleen het IRQ waarvan je weet dat dat toegewezen moet worden aan de tv-kaart, en schrijf elke wijziging die je maakt even op mocht je een fout maken
Oud 06-05-2004, 20:06
Darko
Darko is offline
ok, bedankt iig voor je hulp.. Ik ga nog ff verder zoeken. Andere hulp zou iig welkom zijn..
Oud 07-05-2004, 07:15
W00t@n00bs
W00t@n00bs is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 05-05-2004 @ 16:23 :
Mocht iemand XP hebben en mocht het er daar anders uitzien/werken, post het dan want dit is een uitleg voor 98[/SIZE]
Ik heb het ff gecheckt, werkt hetzelfde in XP.
Reageren

Regels voor berichten