Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wij zijn niets als we door de illusie van het gemanifesteerde kunnen heenkijken. Het niets in het grote geheel. Maar in ieder geval bedankt voor je opmerkingen. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ja, dit gaat over het levenspad en de zoektocht naar je ware 'ik'. Het denken creert een wereld die niet echt is,ook al zien wij de illusie niet. Obstakels of moeilijkheden op je levenspad kunnen prachtige lessen zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Het denken creert een wereld die niet echt is,ook al zien wij de illusie niet. Je ontmoet maar weinig mensen die zo'n inzicht in de wereld hebben. Een geweldig gedicht. Zeer diep en goed leesbaar. 1 ding: In de laatste zin had ik 3 puntjes gedaan.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik ben het niet helemaal met Renard eens, maar ik vind dat hij op zich wel een punt heeft: het is een bekende denkwijze, al veelvuldig besproken door veel filosofen enz. Je komt het meerdere malen tegen, zij het niet altijd in dezelfde vorm. Persoonlijk ben ik het met dat standpunt eens (Het denken creert een wereld die niet echt is,ook al zien wij de illusie niet.) , maar ik vind niet dat het een inzicht is die slechts weinigen hebben. Maargoed, over je verdere gedicht ![]() Ik vind het een goed geschreven gedicht, maar ik vind het onderwerp niet zo sterk. Zoals ik hierboven ook al een beetje aan gaf, vind ik het een béétje, en ik zeg slecht een béétje, aan de teveel besproken kant. Ik zie er namelijk een boodschap in die ik al veelvuldig hoorde, en op een of andere manier spreekt deze verpakking mij niet zo aan; ik vind het ietwat negatief. Ik interesseer me erg voor dergelijke onderwerpen, maar ik vind deze wat negatief overkomen, wat te kritisch. Vooral de zin 'Gij zijt het niets... in alles'. Ik weet dat het niet letterlijk zo moet worden opgevat, maar het spreekt mij toch niet aan. Taaltechnisch zit het gedicht mooi in elkaar, dat zeker. Strakke vorm, taaltechnisch gezien een goede slotzin. De eerste strofe vind ik zowel technisch als in houdelijk érg goed (niet dat je denkt dat ik het totaal niet met je eens ben ![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Om terug te komen op wat Xineof zei, er zijn eigenlijk twee heersende clichés over het verstand. Als je het cliché bedoelt over dat het waarnemen, met het verstand, slechts subjectief is en dat de wereld daarom schijn is, dan ben ik het met je eens. Dat is een cliché om moe van te worden. Maar ik dacht dat Ranonkel een ander beeld voor ogen had. Namelijk het beeld van dualisme. Zoals je vast wel weet kenmerkt ons tijdperk zich door het dualisme. De eeuwigdurende strijd tussen het hart en het verstand. Ik dacht dat dit gedicht hierover ging. Het inzicht bestaat dan ook niet uit het gegeven dat er sprake is van een strijd tussen hart en verstand, maar door het voelen van hoe te handelen, hoe om te gaan met het verstand en hoe om te gaan met het gevoel. En dat is wel redelijk origineel, voor zover je van origineel kunt spreken.
||
![]() |
Citaat:
![]() maar ik kan het niet laten.. ![]() De ranonkel in bolvorm in diverse kleuren...alhoewel ik de boterbloem ook mooi vind. Laatst gewijzigd op 11-05-2004 om 07:10. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Misschien ben ik die snotneus wel.... ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het leuk dat je zo'n duidelijke toelichting geeft over het taaltechnische deel van het gedicht,dank je wel. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() (: Ik krijg er geen genoeg van hoor ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik heb nog eens naar het gedicht gekeken, en het valt inderdaad op die tweede manier te interpreteren; zo had ik het nog niet bekeken. Ja, ik denk dat ik me hier goed in kan vinden ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Eindtijd leonkorn | 266 | 01-05-2008 17:54 | |
Verhalen & Gedichten |
Opnieuw in de schijnwerpers (Ter gelegenheid van de 100.000ste post). Verwijderd | 17 | 06-07-2005 00:14 | |
bijbel vervalsd? k.m | 19 | 25-11-2004 08:57 | |
de zondvloed, de bijbel en jezus =zwart wit= | 376 | 06-10-2004 21:31 | |
de bijbel klopt niet Korsakoff | 122 | 21-10-2003 17:18 | |
Verhalen & Gedichten |
Vivre sans vous Verwijderd | 10 | 16-06-2003 20:23 |