Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2004, 19:26
Kapee
Kapee is offline
Goed, er is dus brand geweest op de Boschplaat, dat zullen de meesten van jullie wel gezien hebben op het nieuws.

Ik vind het een goede zaak. Dat gebied dat in de hens stond is een rotgebied, het enigste waar het nog goed voor was was foto's maken, het was een mooi gebied. Maar ecologisch had het haast geen waarde meer, er broedde amper nog een vogel en konijnen zaten er al helemaal niet meer... Over een half jaar is de boel wat minder begroeid, groener en beter leefbaar voor de alles wat daar leefde. Voor het individuele dier dat erbij omgekomen is, is het vast zielig maar voor het gebied als geheel is het een hele goede zaak... Nu de rest van de Boschplaat nog!

Jullie mening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-05-2004, 19:36
kuivaar
kuivaar is offline
Bosbranden zijn in de natuur best normaal en ze geven andere planten en dieren de kans om tot leven te komen. Het probleem met nederland is dat er geen echte natuur is en dat de gebieden erg klein zijn. En als er dus iets in de hens staat kan dat dus nogal snel uit de hand lopen. Een beetje brand kan dus niet zoveel kwaad maar we moeten natuurlijk niet alle natuur gaan aansteken. Hoe kom je er btw bij dat de ecologische variatie op de boschplaat zo slecht was? Dat lijkt me eigenlijk nogal meevallen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 19:40
Boogie
Boogie is offline
Ben je er ooit geweest? Heb je überhaupt enig affiniteit met de natuur? Of is dit alleen maar een door rechts geïnspireerd praatje over iets waar je niets van weet?

De Boschplaat is natuurgebied wat qua samenstelling en omvang vrij uniek in Europa is, waar duizenden vogels ongestoord kunnen broeden, waar een zeer bijzondere vegetatie is onder invloed van de afwisseling van zoet en zout water en waar de mens niet gewenst is.
Oud 17-05-2004, 21:46
Janneke-ratjes
Janneke-ratjes is offline
Ik heb geen idee over de ecologische waarde van het gebied, maar soms is het heel goed dat een stuk natuur afbrandt. De bodem wordt opnieuw gevoedt en jonge begroeiïng krijgt de kans. Als de mens er maar emt zn poten van af blijft, kan het gebied zichzelf heel goed herstellen/opnieuw ontwikkelen
Oud 18-05-2004, 09:07
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Boogie schreef op 17-05-2004 @ 20:40 :
Ben je er ooit geweest? Heb je überhaupt enig affiniteit met de natuur? Of is dit alleen maar een door rechts geïnspireerd praatje over iets waar je niets van weet?
Ehhm, ik ben Terschellinger... Ik denk dat ik heel wat beter op de hoogte ben van het wel en wee op en omtrent de Boschplaat. Ben jij er wel eens geweest? Ik denk eerder dat jij een links geinspireerd praatje ophangt over iets wat veel te rozekleurig afgeschilderd wordt door natuurbeschermingsinstanties.

En ik heb zat affiniteit met de natuur, maar niet met individuele beesten. Ik kijk meer naar een hele populatie en het gehele systeem. Niet naar hoe zielig sommige dieren zijn als ze verbranden...

Citaat:
De Boschplaat is natuurgebied wat qua samenstelling en omvang vrij uniek in Europa is, waar duizenden vogels ongestoord kunnen broeden, waar een zeer bijzondere vegetatie is onder invloed van de afwisseling van zoet en zout water en waar de mens niet gewenst is.
Die zeer bijzondere vegetatie vind je alleen maar in het kweldergedeelte van de Boschplaat, en dat is niet bijster groot. Het is niet uniek, een aanzienlijk deel van de Boschplaat zijn gewoon lage duintjes en bosjes, net als op de rest van Terschelling. En het kweldergedeelte van de Boschplaat is alleen uitzonderlijk door de afmetingen. Vergelijkbare gebieden vind je ook elders, zoals het Oerd op Ameland...

Maar goed, dat gebied wat afgebrand is (bij het Jan Thijssenduin voor de kenners) was een waardeloos stuk Boschplaat. Het was te dicht begroeid voor konijnen. In de Berkenvallei broedden nog enkele eidereenden, fazanten en bergeenden, maar dat was zo gering dat die paar broedsels niet gemist worden. Als je ziet hoe het gebied er over de komende jaren uit gaat zien en welke ecologische waarde het weer krijgt, is dat een klein offer. Staatsbosbeheer stelt zich aan.

Verder vertelt Staatsbosbeheer een zeer eenzijdig verhaal: Er zijn niet honderden dieren gecremeerd, ik heb geen verbrand lijk gezien in ieder geval en ik heb er aardig wat omgelopen onderhand. Er zijn hagedissen levend uit smeulende resten komen kruipen. De brand bewoog zich langzaam genoeg om zelfs kuikens te laten ontsnappen. En last but not least, er komt een zeer waardevol gebied voor terug...
Leuk om te weten is dat het afgebrande gebied een deel beslaat van de Boschplaat die Staatsbosbeheer voor recreatie vrij wou geven. En nog leuker is dat Staatsbosbeheer zelf ook pogingen gedaan heeft in die gebieden om gecontroleerd te laten afbranden, als alternatief voor afplaggen. Maar het lukte ze niet. En nu doen ze zielig over die paar verbrande dieren...

Laatst gewijzigd op 18-05-2004 om 09:14.
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 19:26
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
kuivaar schreef op 17-05-2004 @ 20:36 :
Hoe kom je er btw bij dat de ecologische variatie op de boschplaat zo slecht was? Dat lijkt me eigenlijk nogal meevallen.
Omdat je zulke gebieden slecht kunt beheren, je kan ze eigelijk alleen maar afbranden. Maaien met tractor lukt niet, laat staan het maaisel afvoeren(want maaien en het niet afvoeren is nog slechter voor de vegatatie dan niks doen). Als je niks doet verandert het gebied in ruigte gebied met veel grassoorten en bramen, enz.
Oud 18-05-2004, 19:31
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
Boogie schreef op 17-05-2004 @ 20:40 :
Soms kan je het natuurbeheer beter aan rechts overlaten

Citaat:
Zoiets staat altijd op het informatiebordtje van sbb
Oud 18-05-2004, 21:19
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Jaegermeister schreef op 18-05-2004 @ 20:31 :
Zoiets staat altijd op het informatiebordtje van sbb
Die bordjes moet je niet mee spotten! Vooral die nieuwe niet, van trespa met groen en onderaan wat blauw, die staan errug mooi in je trapgat

In mijn trapgat zijn geen gemotoriseerd verkeer, loslopende honden en ruiters of fietsen buiten de paden toegestaan zeg maar.. art 461 W.v.S.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2004, 09:14
Boogie
Boogie is offline
Mijn vader woont in Midsland Zullen we een Boschplaatmeeting houden? Ik kom namelijk vanavond met de kwart voor acht boot en blijf het hele weekend.

Dat de schade voor de dieren meevalt, lijkt mij sterk. Ook in dat gebied wordt gebroed door vogelsoorten die weinig andere broedplekken hebben.

De vergelijking met het Oerd is terecht, maar dat maakt de Boschplaat niet minder uniek. Het Oerd is namelijk ook maar een beperkt gebied.

Het eenzijdige verhaal kan kloppen, de enige informatie die ik heb gekregen over de brand kwam uit de mond van Freek Zwart (die is van Staatsbosbeheer toch?). Ik zal er dit weekend hoogst persoonlijk een kijkje nemen om een beter beeld te krijgen.

Anyway: laten we het er op houden dat dit geen catastrofe is. Een brand kan zelfs voor verbetering zorgen voor een gebied, omdat de grond er vruchtbaarder van wordt (correct me if I'm wrong).
Oud 19-05-2004, 12:09
Janneke-ratjes
Janneke-ratjes is offline
Citaat:
Een brand kan zelfs voor verbetering zorgen voor een gebied, omdat de grond er vruchtbaarder van wordt (correct me if I'm wrong). [/B]
Dat klopt ja, de brand zogt dat de organische en anorganische stoffen die in de planten zaten weer terug in de grond komen
Oud 19-05-2004, 12:51
Verwijderd
Dit is weer typische en gebeurtenis waar eigenlijk alleen de toekomst zal uitwijzen of het inderdaad een verbetering is voor het natuurgebied.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 04:54
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Boogie schreef op 19-05-2004 @ 10:14 :
Mijn vader woont in Midsland Zullen we een Boschplaatmeeting houden? Ik kom namelijk vanavond met de kwart voor acht boot en blijf het hele weekend.
Helaas moet ik een maand naar Spanje
Met citaat reageren
Oud 20-05-2004, 18:58
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
Boogie schreef op 19-05-2004 @ 10:14 :

Anyway: laten we het er op houden dat dit geen catastrofe is. Een brand kan zelfs voor verbetering zorgen voor een gebied, omdat de grond er vruchtbaarder van wordt (correct me if I'm wrong).
Behalve als je bezig bent met verschraailingsbeheer.
Oud 20-05-2004, 19:00
Jaegermeister
Jaegermeister is offline
Citaat:
Kapee schreef op 18-05-2004 @ 22:19 :
Die bordjes moet je niet mee spotten! Vooral die nieuwe niet, van trespa met groen en onderaan wat blauw, die staan errug mooi in je trapgat

In mijn trapgat zijn geen gemotoriseerd verkeer, loslopende honden en ruiters of fietsen buiten de paden toegestaan zeg maar.. art 461 W.v.S.
Weet je wel hoe duur die krengen zijn .

Maar als je wilt heb ik ook wel een paar in de handel .
Reageren

Regels voor berichten