Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 13:00
thalia
thalia is offline
Hey!
We bespreken momenteel de vrouw in de oudheid in de lessen Latijn. Nu heeft de leerkrachte ons de opdracht gegeven om een werkje te maken rond een bepaalde vrouw en ik heb Medea opgekregen.
We moeten zeggen waarom het nu en toen (in de oudheid) al dan niet een sterke vrouw zou (geweest) zijn.
Mss iemand die een ideetje heeft wat ik er bij zou kunnen zetten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2004, 16:54
Chaucus
Chaucus is offline
Hmm, met de zoekfunctie van het forum moet je best wel informatie over Medea kunnen vinden. Of op zn minst ingangen om zelf te gaan zoeken.
Ik denk dat het dan vrij duidelijk blijkt...
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 17:22
steefos
steefos is offline
naar www.wingedsandals.com en dan filmpje kijken, als er een filmpje over medea is. de site is in het Engels nou ja de site is iig wel grappig
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 19:47
Quiana
Quiana is offline
Een greep uit een paar oude topics:

Citaat:
Mik-mother schreef op 21-05-2002 @ 19:15 :
Ik weet niet of er al heen en weer gemaild is, maar hier is ook een samenvatting:

Als Medea’s man, Iason, haar ontrouw wordt en besluit met de dochter van de koning (Creon) te trouwen, zint zij op wraak. Creon vreest de wraak van Medea en verbant haar en haar 2 zoontjes uit Corinthe. Medea krijgt het bij Creon voor elkaar dat ze nog één dag mag blijven en verzint een list. Ze stuurt haar kinderen met geschenken voor de bruid, gedompeld in gif, naar het paleis onder het valse voorwendsel dat ze het huwelijk accepteert en wil dat haar zoontjes bij hun vader en diens nieuwe vrouw blijven. De kroonprinses sterft en ook Creon wordt slachtoffer, nadat hij zijn dochter kust. Zodra Medea dit bericht krijgt, vermoordt zij ook haar zoontjes om Iasons verdriet nog groter te maken. Medea had al geregeld dat ze veilig terechtkon bij Aegeus, de koning van Athene. Zodra Iason bij Medea’s huis aankomt, krijgt hij te horen dat ook zijn beide zoontjes dood zijn. Bovendien vertelt Medea hem dat hij zich niet op haar zal kunnen wreken, omdat ze naar het veilige Athene gaat. Iason verlaat het huis, gedompeld in verdriet.

Hij is niet geweldig, maar het is een samenvatting.
Misschien heb je hier ook wat aan (beetje lang om te quoten). Bijv;
Citaat:
Innerlijke strijd

R. 368
Medea: Ik heb het hart niet, wanneer ik die stralende ogen van mijn kinderen zie. Ik kan het nooit, weg met die plannen
Ik moet de kracht vinden
Verder kan Google ook nog wel een handje helpen denk ik,
en kan je zelf ook nog wel verder kijken op KO..
Oud 09-05-2004, 20:12
thalia
thalia is offline
Wie Medea is weet ik maar al te best, mijn vraag was gewoon wat jullie van haar vinden. Vinden jullie het een 'sterke' vrouw, zou het nu een 'sterke' vrouw zijn ...?
Zo van die dingen. Toch bedankt al voor de reacties!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 21:17
Dynamico
Dynamico is offline
Nou ja, sterk.. Het was een vrouw die behoorlijk de weg kwijt was volgens mij. Zelfs in deze tijd zou ze aardig afsteken wat dat betreft. Ze keert zich tegen haar vader en offert zelfs haar broertje op om een vreemde het Gulden Vlies te laten bemachtigen.

Ze laat zich sterk leiden door haar emoties, wat ook blijkt uit hoe haar geschiedenis verder gaat: ze doodt haar kinderen en haar rivale in de liefde. Puur uit jaloezie en waanzin. Deze emotie maakt haar wel zwak.

Maar haar zwakte van geest doet niets af aan haar doorzettingsvermogen. Om haar geheel eigen, door emotie gedreven wil door te zetten gaat ze tot het uiterste. Verder heeft ze haar woordje volgens mij altijd wel klaar staan om te rechtvaardigen dat ze doet wat ze wil. Een emotionele tang met pit dus.
Oud 10-05-2004, 17:21
kaaat
kaaat is offline
Ik vind haar wel een redelijk sterke vrouw, zeker voor die tijd. Vrouwen hadden weinig rechten, en zij roept een aantal malen de Korintische vrouwen op haar niet te veroordelen, maar achter haar te staan en haar daden goed te keuren. Daarbij was ze ook nog allochtoon en had ze het daarom zowiezo al moeilijk want ze was heel afhankelijk van haar man/ex (zie link met nu) . En nja ze dreef dan misschien door, omdat ze eigenlijk niks meer te verliezen had.. ze was bijna alles al kwijt, en die instelling dreef haar tot waanzin zeg maar. Maar of ze nu nog 'n sterke vrouw zou zijn.. denk het niet, de samenleving is veel geemancipeerder, dus dat doet niet echt ter zake. Misschien wel die kwestie dat ze allochtoon was, omdat dat nu ook vrij actueel is, maar ik weet niet hoe de rechten van buitenlandse vrouwen hier op dat gebied zijn, in vergelijking met Medea's tijd. Nja, hoop dat je er wat aan hebt
Oud 10-05-2004, 17:41
thalia
thalia is offline
Dankjewel al allemaal, ik kan er al heel wat mee doen. Het feit dat ze al die mensen dood is idd zeer laf, wat mss wel wijst op een zwakte.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 20:15
Anaïs
Anaïs is offline
Ik zou om te beginnen eens die tragedie van Euripides lezen. Duurt niet zo lang, in een uurtje heb je ze uit. De dag van vandaag kiezen de meesten de kant van Medea, zij is de bedrogene die haar vaderland opgaf voor haar geliefde. Maar in de tijd van de Grieken, was Iason het slachtoffer. Misschien kan je dat ook verwerken in je stuk?
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 21:23
Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Kassandra schreef op 09-05-2004 @ 18:22 :
naar www.wingedsandals.com en dan filmpje kijken, als er een filmpje over medea is. de site is in het Engels nou ja de site is iig wel grappig
die site is dope!
Oud 12-05-2004, 12:24
thalia
thalia is offline
Is best wel handige site, ga hem toevoegen aan mijn favorieten.
Morgen moet mijn werkstuk binnen zijn ... dus iedereen: VRESELIJK BEDANKT voor jullie reactie!!!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 22:59
-Flip-
-Flip- is offline
ff checke
Oud 14-05-2004, 23:11
Sawna
Sawna is offline
heyyyy, ik heb hier vorige maand een PO over gemaakt (em. onee maar dan over Antigone ) sorry
Reageren

Regels voor berichten