Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-05-2004, 16:18
Verwijderd
Van de zomer wil ik een film opnemen met vrienden van me. We hebben alles al, maar alleen de camera nog niet. We hebben de beschikking (eventueel) over:

- een Sony Cybershot fotocamera, die echter ook filmpjes maakt.
- een analoge Sony camera met nightshot en steadyshot
- een lomp oude analoge camera. (die wordt m alvast niet, maar is wel mijn eigendom, in principe)

Kun je beelden en geluid van een analoge videocamera omzetten naar digitaal of moet ik echt echt echt een digitale camera gaan zoeken?
Of kan het met mn Sony Cybershot ook? Ik bedoel, de kwaliteit hoeft niet denderend te zijn ofzo.

En weten jullie nog goede videobewerkingsprogramma's die niet al te duur zijn?

Groetjes,
Krummeltje
P.S. Ik dacht dat dit op hardware hoorde --> videocamera's, namelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2004, 18:51
Verwijderd
Niemand?

nee, ik ben niet ongeduldig
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 19:15
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Een vriend van me heeft dit soort dingen als hobby. Die kan je dit soort dingen wel uitleggen, maar verwacht niet teveel kwaliteit van die camera's. ConsumentenCCD's en loopwerken halen het in de verre verste niet bij iets professioneels. Zeker qua kleuren.
Die gozer heeft een miniDV recorder, gewoon een los loopwerk dus, die analoge in- en uitgangen heeft, en daar zit ook een firewire aansluiting op. Hij monteert het geheel dan op z'n computer.

Maarrrr, als je computer goed genoeg is, dan kan je misschien z'n DC10+ kaart van'm overnemen. Die heeft ook analoge ingangen namelijk.

Mail'm eens: phox@phoxvideo.nl hij weet er veel en veeeel meer van.
(of check z'n site: http://www.phoxvideo.nl )
Oud 11-05-2004, 09:09
Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Je kunt analoge opnames gewoon digitaliseren met de goede hardware (video-in of eventueel zelfs met tv-kaart) en software. MEt die cybershot zou ik niet gaan filmen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Barbapappa schreef op 11-05-2004 @ 10:09 :
Je kunt analoge opnames gewoon digitaliseren met de goede hardware (video-in of eventueel zelfs met tv-kaart) en software. MEt die cybershot zou ik niet gaan filmen.
Nee, maar ik moet toch wat
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 12:26
M@rco
M@rco is offline
Ik denk niet dat dat kan... analoog is analoog, daar kun je niet ineens digitaal van gaan maken. Dat lijkt mij iig logisch

Laatst gewijzigd op 11-05-2004 om 14:59.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2004, 12:39
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Barbapappa schreef op 11-05-2004 @ 10:09 :
Ja, een MiroDC10, die heeft Composiet video en Svideo in- en uitgangen.
Oud 11-05-2004, 23:23
ekki
ekki is offline
Citaat:
M@rco schreef op 11-05-2004 @ 13:26 :
Ik denk niet dat dat kan... analoog is analoog, daar kun je niet ineens digitaal van gaan maken. Dat lijkt mij iig logisch
euh...? 'kan'? in principe 'kan' alles. dus ook van digitaal analoog maken. *zit even een voorbeeld te bedenken waarmee dat altijd al gebeurt ofzo*. nouja, weet even niet een heel goed voorbeeld, maar denk bijvoorbeeld aan geluid. cassettebandjes kun je ook op cd opnemen (bandje is analoog, cd digitaal, toch?), maar is niet echt een lekker voorbeeld. analoog beeld (kleinbeeld) kun je ook digitaal maken door bijv. in te scannen. videobeeld kan ook digitaal worden.

Maar ja, dat kan dus wel, maar ik zou je niet aanraden met die sony cybershot dat te doen. Dat is wel een beetje te lelijk.
Oud 12-05-2004, 00:20
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
ekki schreef op 12-05-2004 @ 00:23 :
euh...? 'kan'? in principe 'kan' alles. dus ook van digitaal analoog maken. *zit even een voorbeeld te bedenken waarmee dat altijd al gebeurt ofzo*. nouja, weet even niet een heel goed voorbeeld, maar denk bijvoorbeeld aan geluid. cassettebandjes kun je ook op cd opnemen (bandje is analoog, cd digitaal, toch?), maar is niet echt een lekker voorbeeld.
Ja, dat is wel een goed voorbeeld van een A/D converter.

Maar volgens mij komt er uit een flink aantal van de CCD's ook een analoog signaal ofzeau.
Oud 12-05-2004, 09:13
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
ekki schreef op 12-05-2004 @ 00:23 :
cassettebandjes kun je ook op cd opnemen (bandje is analoog, cd digitaal, toch?), maar is niet echt een lekker voorbeeld. analoog beeld (kleinbeeld) kun je ook digitaal maken door bijv. in te scannen. videobeeld kan ook digitaal worden.
Uhuh... maar als je de inhoud van een cassettebandje op een CD zet, verbetert de kwaliteit dan? Dat is wat ik bedoel. Je kan het dan misschien wel digitaal maken maar er verandert verder niets.
Oud 12-05-2004, 12:44
phoxetis
phoxetis is offline
sja, maar laat het duidelijk zijn dat digitaal aanzienlijk bespaart bij montage... bij zowel beeld, geluid, als video. Het loont zelfs om er dan iets op kwaliteit op achteruit te gaan.

Kijk eens of op de videocamera's een handmatige belichting (iris) en witbalans (white balance) zit. Dat helpt al enorm.
Oud 12-05-2004, 15:56
Verwijderd
en een camera huren of lenen?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 22:31
Verwijderd
Citaat:
phoxetis schreef op 12-05-2004 @ 13:44 :
1. sja, maar laat het duidelijk zijn dat digitaal aanzienlijk bespaart bij montage... bij zowel beeld, geluid, als video. Het loont zelfs om er dan iets op kwaliteit op achteruit te gaan.

2. Kijk eens of op de videocamera's een handmatige belichting (iris) en witbalans (white balance) zit. Dat helpt al enorm.
1. Het ging mij inderdaad meer om de montage dan om de beeldkwaliteit om eerlijk te zijn.
2. Zelfs mijn cybershot heeft white balance. Maar wat is handmatige belichting / iris?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2004, 22:47
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 12-05-2004 @ 23:31 2. Zelfs mijn cybershot heeft white balance. Maar wat is handmatige belichting / iris?
Dat je handmatig de belichting in kan stellen, een beetje te vergelijken met de sluitertijd/diafragma combinatie van een feauteautoestel.
't is wel handig als je de hele tijd hetzelfde beeld hebt, en niet dat die camera 'intelligent' allerlei dingen bij gaat stellen.
Handmatige focus is ook wel fijn, maar daar moet je wel aan wennen.

Laatst gewijzigd op 13-05-2004 om 13:04.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 13:03
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
En ik moet ook wel zeggen dat je voor 1 minuut film 10 uur aan werk hebt, mocht je redelijk ervaren zijn.
Oud 13-05-2004, 15:07
Verwijderd
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 13-05-2004 @ 14:03 :
En ik moet ook wel zeggen dat je voor 1 minuut film 10 uur aan werk hebt, mocht je redelijk ervaren zijn.
Hoe bedoel je? Qua montage?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 16:14
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-05-2004 @ 16:07 :
Hoe bedoel je? Qua montage?
Qua totaal, maar dat is nog een ERG optimistische schatting.
Oud 13-05-2004, 18:17
ekki
ekki is offline
Citaat:
M@rco schreef op 12-05-2004 @ 10:13 :
Uhuh... maar als je de inhoud van een cassettebandje op een CD zet, verbetert de kwaliteit dan? Dat is wat ik bedoel. Je kan het dan misschien wel digitaal maken maar er verandert verder niets.
Nee, uiteraard, maar het ging volgens mij ook niet om verbeteren van kwaliteit (wat de TS hieronder ook aangeeft). Het kan wel, maar is niet ineens betere kwaliteit, uiteraard.
Oud 13-05-2004, 20:16
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 13-05-2004 @ 17:14 :
Qua totaal, maar dat is nog een ERG optimistische schatting.
schrik dat grut nou niet gelijk af hè

Op Sony camera's heet Iris vaak 'Exposure'. En dan kun je aan een wieltje draaien, ofzo. Ga dan 's kijken met welke je het beste overweg kunt.

Laatst gewijzigd op 13-05-2004 om 20:18.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten