Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-08-2005, 16:48
computergekkie
computergekkie is offline
Ik heb een vraagje over Video naar DVD.

Ik heb de benodigde Hardware, maar bestaat er ook (gratis) software voor hoe ik het moet overzetten? Want ik heb nog hele oude video's die ik op DVD wil hebben (ik heb ze dus orgineel).
Oud 16-08-2005, 16:50
freyk
freyk is offline
Ik heb geen idee, misschien weten de mensen op [centraal] audio & video wel iets.
Oud 17-08-2005, 20:00
phoxetis
phoxetis is offline
kijk eerst even of er Macrovision beveiliging op zit, anders moet je dat eerst oplossen.
Oud 18-08-2005, 15:20
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 17-08-2005 @ 21:00 :
kijk eerst even of er Macrovision beveiliging op zit, anders moet je dat eerst oplossen.
Bedoel je Macrovision zoals op VHS? Moet je volgens mij in dit geval geen rekening mee houden omdat die beveiliging enkel op het opnemen bij videorecorders voor storing zorgen (het lag hem ergens iets aan een signaal dat ervoor zorgde dat de opnamekop van de videorecorder als stuursignaal ontvangt en dus de opname om zeep helpt). Als je dus gaat omzetten naar dvd zal dat weinig problemen geven, lijkt me (tenzij ze in de capture-kaart natuurlijk erop gelet hebben om Macrovision in te bouwen, wat me sterk zou lijken want dan zou je geen video kunnen kijken ermee omdat je daar geen verschillende koppen hebt om te lezen of te schrijven).

Maar gratis software om te capturen ken ik niet direct (misschien kan Windows Movie Maker (=heel simpel prog) het wel of misschien kan Avid Free het wel (=heel moeilijk programma)). En anders moet je maar eens google op "video capture free"
Oud 18-08-2005, 17:25
Talon
Talon is offline
ik geloof dat je met virtualdub kan capturen, is gratis
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 17:26
Talon
Talon is offline
http://www.virtualdub.org/

for capture:
http://www.virtualdub.org/docs_capture
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 21:24
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 18-08-2005 @ 16:20 :
Bedoel je Macrovision zoals op VHS? Moet je volgens mij in dit geval geen rekening mee houden omdat die beveiliging enkel op het opnemen bij videorecorders voor storing zorgen (het lag hem ergens iets aan een signaal dat ervoor zorgde dat de opnamekop van de videorecorder als stuursignaal ontvangt en dus de opname om zeep helpt). Als je dus gaat omzetten naar dvd zal dat weinig problemen geven, lijkt me
Ik dacht dat-ie met een DVD-recorder op wilde nemen en dan bewerken. Nu ik nog een keer lees...

Macrovision heeft betrekkelijk weinig met opnamekoppen te maken. Het verstoort de AGC (auto gain control), het circuit dat probeert je opnames zo helder mogelijk op de band te zetten.

Mijn ouders hebben een Hitachi VT-120 van omstreeks 1985, een van de weinige VHS videorecorders zonder AGC. Deze kopieert de kopieerbeveiliging dus letterlijk mee. Kwam daar per ongeluk een keer achter

Voor opnemen naar harddisc heb je (handigste manier) een videocamera nodig en een firewire kaart op je computer. En software die het 'verboden kopiëren' signaal negeert. WinDV bijvoorbeeld, is nog gratis ook. Werkt super.
Oud 18-08-2005, 21:36
Talon
Talon is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 18-08-2005 @ 22:24 :
Voor opnemen naar harddisc heb je (handigste manier) een videocamera nodig en een firewire kaart op je computer. En software die het 'verboden kopiëren' signaal negeert. WinDV bijvoorbeeld, is nog gratis ook. Werkt super.
waarom een videocamera en firewire?
Gewoon een tv-kaart en dan afstemmen op het video kanaal en hij heeft precies wat hij nodig heeft.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 21:51
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 18-08-2005 @ 22:24 :
Ik dacht dat-ie met een DVD-recorder op wilde nemen en dan bewerken. Nu ik nog een keer lees...

Macrovision heeft betrekkelijk weinig met opnamekoppen te maken. Het verstoort de AGC (auto gain control), het circuit dat probeert je opnames zo helder mogelijk op de band te zetten.

Mijn ouders hebben een Hitachi VT-120 van omstreeks 1985, een van de weinige VHS videorecorders zonder AGC. Deze kopieert de kopieerbeveiliging dus letterlijk mee. Kwam daar per ongeluk een keer achter

Ja, oké niets met opnamekoppen maar wel techniek die enkel in de VCR voorkomt en niet in een capturekaart. Het lijkt me gek dat de opnameprogramma's op Macrovision zouden kijken, maar het is natuurlijk wel mogelijk (net zoals scanners, printers en beeldbewerkingssoftware nakijken dat je geen bankbiljet zou kopiëren).

Citaat:
Talon schreef op 18-08-2005 @ 22:36 :
waarom een videocamera en firewire?
Gewoon een tv-kaart en dan afstemmen op het video kanaal en hij heeft precies wat hij nodig heeft.
Tv-kaart is mogelijk, maar toch niet zo handig. Als je via de RF-ingang (gewone kabel) gaat, dan moet je ten eerste je tuner goed kunnen afstellen op de juiste frequentie plus gaat er sowieso kwaliteit verloren. Als je tv-kaart een aux-ingang heeft (composiet), dan kun je best ook deze eens proberen omdat je dan niet langs de tuner moet passeren en je dus al geen fouten kunt maken met het afstemmen op het juiste kanaal. Wat resulteert in iets betere kwaliteit.

Natuurlijk mag je niet vergeten dat videokaarten op zich meestal geen al te schitterende kwaliteit leveren omdat ze vaak zo goedkoop zijn. Op veel digitale camera's (videocamera's die in DV opnemen, niet van die speeldgoedjes uit de Aldi, Kijkshop, ... van 100 euro) zit echter een analoge ingang (aux-ingang) die beter is van kwaliteit dan die op je tv-kaart. Het bijkomend voordeel is dat de analoog-digitaalconversie door je camcorder gebeurt dus moet je pc niet afstaan bij het capturen. Daarnaast moet je wel tijd inrekenen voor het overzetten van de DV-bestanden omdat die geweldig groot zijn (tel maar enkele gigabytes), maar die kun je direct weer verder door omzetten naar andere formaten of bewerken. Als je dus een DV-cam hebt liggen met analoge inputs, probeer deze dan ook even.

Het beste is op zich een capture-kaart, maar dat is enkel handig als je gigantisch goede apparatuur hebt. Op zich lijkt het op een tv-kaart behalve dat je enkel de analoge input hebt (soms nog een digitale FireWire-aansluiting, maar dat boeit niet). Voor de thuisgebruiker is dat ook niet echt nodig, omdat ze zeer duur zijn.
Oud 20-08-2005, 03:02
phoxetis
phoxetis is offline
en dan hoort hier nog een heel verhaal over time base correctors. maar misschien is dat ondertussen niet meer nodig met zo'n TV-tuner/video-capturekaart.
Reageren

Regels voor berichten