Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-05-2004, 18:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
'Gids verantwoordelijk voor dood Nederlandse wandelaars'

Uitgegeven: 9 mei 2004 08:58
Laatst gewijzigd: 9 mei 2004 13:58

GRANADA - De Guardia Civil in Granada verdenkt de gids van de Nederlandse wandelaars ervan dat ze door onvoorzichtigheid schuldig is aan de dood van drie Nederlanders afgelopen week in de Sierra Nevada in Zuid-Spanje. De Guardia Civil heeft de 39-jarige Sonja van Z. zaterdag in die hoedanigheid verhoord.

Dat hebben de Spaanse persbureaus EFE en Europapress zondagmorgen gemeld op gezag van bronnen rond de Guardia Civil. Directeur P. Boorsma van Intertrek zegt dat zijn reisleidster niet wordt verdacht van schuld aan de dood door onvoorzichtigheid. "Daar is geen sprake van'', aldus Boorsma. Artikel 142 van het Spaanse Wetboek van Strafrecht vermeldt dat op dood door "ernstige onvoorzichtigheid'' een straf van een tot vier jaar staat.

De Nederlandse gids trok woensdag in slechte weersomstandigheden met een groep van twaalf wandelaars de Sierra Nevada in om de Mulhacén te beklimmen. Lokale autoriteiten hadden afgeraden de wandeling te maken. Twee vrouwen besloten terug te keren naar hun hotel voordat de groep in de problemen raakte. In een gesprek met EFE zeiden de twee vrouwen onder meer dat de gids als kaart alleen over een fotokopie beschikte.

http://nu.nl/news.jsp?n=320566&c=10
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-05-2004, 18:35
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-05-2004 @ 19:34 :
De Nederlandse gids trok woensdag in slechte weersomstandigheden met een groep van twaalf wandelaars de Sierra Nevada in om de Mulhacén te beklimmen. Lokale autoriteiten hadden afgeraden de wandeling te maken. Twee vrouwen besloten terug te keren naar hun hotel voordat de groep in de problemen raakte. In een gesprek met EFE zeiden de twee vrouwen onder meer dat de gids als kaart alleen over een fotokopie beschikte.
Bergwandelen is niet gevaarlijk.

Als ik de bergen in ga:
* ga ik alleen bij goed weer hoog de bergen in;
* bij een dreigende omslag in de weersomstandigheden luister ik elk uur naar het weer op de radio (die ik altijd mee heb) en hou ik het weer (de wolken, de wind) nauwlettend in de gaten;
* bij negatieve waarschuwingen ga ik niet;
* ik heb altijd twéé kaarten mee: een voor gebruik en één diep opgeborgen als reservekaart;
* ik heb altijd reddingsmateriaal mee (reddingsfolie om warm te blijven, dat goud/zilverkleurige metaalfolie);
* ik heb altijd een grote noodset mee (EHBO-set, twee zaklampen met extra batterijen, twee zakmessen, legerfluitje);
* ik heb bij goed weer een dunne regenjas mee en bij (dreigend) minder goed weer een regenjas en regenbroek;
* ik heb altijd een trui (en meestal jas) mee;
* ik zorg dat iemand weet waar ik heen ga en hoelaat ik terug verwacht te zijn.

En ik ben niet eens een professionele gids.

Kortom, het was de schuld van de gids. Absoluut. Dat durf ik met zekerheid te zeggen. Als die gids enigszins competent was geweest was ze niet gegaan, zeker gezien de leeftijd van de groep (de oudste was 69 jaar!!!).

De kans dat ik zo'n fout had gemaakt is buitengewoon klein. Ik begrijp niet hoe een reisorganisatie zo'n domme doos als reisleidster kan aanstellen voor zo'n tocht.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 18:36
Joostje
Joostje is offline
He, niet je reserve wollen ondergoed vergeten he
Oud 09-05-2004, 18:38
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Joostje schreef op 09-05-2004 @ 19:36 :
He, niet je reserve wollen ondergoed vergeten he
Als m'n ondergoed nat wordt droogt het ook wel weer.

Dit mag trouwens niet op R&V staan (daar is het gesloten), daarom heb ik het maar hier gezet...

Ik vind dat het op R&V hoort, maarja.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 18:49
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-05-2004 @ 19:35 :
Bergwandelen is niet gevaarlijk.

Als ik de bergen in ga:
blablalba
goed van je zeg
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 18:51
Fade of Light
Fade of Light is offline
Tja, dom van de gids en nu?
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 18:56
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-05-2004 @ 19:51 :
Aanklagen voor drievoudige moord.

Nouja, dood door nalatigheid. Iets genuanceerder. In ieder geval is dat mens gestoord.

Hoe komt een reisorganisatie erbij zo'n domme doos als reisleidster de bergen in te sturen met een groep bejaarden? Dat vind ik een flinke fout.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2004, 23:02
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 09-05-2004 @ 19:56 :
Aanklagen

Nouja, dood door nalatigheid.
Dat zal ook zeker gebeuren...
Dat moord slaat echter nergens op.
Oud 09-05-2004, 23:58
Anonymous John
Anonymous John is offline
Vind zelf dat de wandelaars ook een beetje hadden moeten nadenken om goede kleding mee te nemen en op het weer te letten. Maar dat terzijde, was die gids idd behoorlijk onprofessioneel.
Oud 10-05-2004, 07:04
Isa
Isa is offline
wat gebeurd is is gebeurd hebben we niks beters te doen dan te bepalen wiens schuld het is? in hemelsnaam zeg.
Met citaat reageren
Oud 10-05-2004, 11:23
Verwijderd
Ik vind dat het een beetje afhangt van de wandelaars. Wisten deze van het negatieve advies van de lokale autoriteiten maar zijn ze toch meegegaan? PECH GEHAD!
Het is inderdaad niet slim om zonder al deze spullen/voorbereidingen te gaan maar tjah, het gebeurt en het is nu fout gegaan. De put zal gedempt worden om te voorkomen dat er weer een kalf verdrinkt.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 13:14
da leentjuh
da leentjuh is offline
Die gids was sowieso fout, die wandelaars hadden ook kunnen nadenken, maar zij hebben natuurlijk gedacht: de gids zal het wel weten, die is ervoor opgeleid. Die gids had nooit naar boven mogen gaan in die omstandigheden, het schijnt ook dat ze nog nooit in dat gebied had gewandeld, dus ze had er ook niet heen mogen gaan met een groep, al was t mooi weer. Ze moet ook verboden worden om ooit nog reisleidster te zijn, verder hoeft ze niet zo zwaar gestraft te worden vind ik, ze zal hier waarschijnlijk toch nog de rest van haar leven last van hebben.
Oud 13-05-2004, 13:29
martijn1985
martijn1985 is offline
@FA:

wat een heerlijk genuanceerde mening. Je was niet ter plaatse, haalt alle info over wat er daar gebeurd is uit de media en denkt op basis daarvan de waarheid in pacht te hebben.

Zullen we gewoon de spaanse rechter maar laten bepalen of die gids schuldig is of niet?
Oud 13-05-2004, 13:33
ganralph
ganralph is offline
ja want de Spaanse rechter was er wel bij
Oud 13-05-2004, 13:47
Nate
Nate is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-05-2004 @ 14:33 :
Hehe.

Anyway, shit happens. Om alles aan zo'n reistut over te laten is evenzogoed duf gedrag.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 13:47
naam onbekend
naam onbekend is offline
'wandelramp'

Woord van het Jaar!
Oud 13-05-2004, 13:57
Chimera
Chimera is offline
Citaat:

Iemand met jouw geweldige niveau moet toch snappen dat je nooit verder komt dan dood-door-schuld? Bovendien is het reisbureau net zo goed verantwoordelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 14:23
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-05-2004 @ 14:33 :
Dat is niet wat ik insinueerde. Een rechter heeft daarentegen de mogelijkheid om het verhaal van beide kanten te horen. Verder heeft hij een opleiding gehad die hem in staat stelt om iets objectiever te handelen dan de meeste forumbezoekers.
Oud 13-05-2004, 14:31
ganralph
ganralph is offline
enkele getuigen hebben hun verhaal al aan de media gedaan, maar goed

ik snap heel goed wat je bedoelt, maar Fleet Admiral mag toch wel zijn mening vormen? of wil je beweren dat jij altijd heel politiek alle kanten van een verhaal afweegt voordat je iets zegt?
Oud 13-05-2004, 14:33
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-05-2004 @ 15:31 :
of wil je beweren dat jij altijd heel politiek alle kanten van een verhaal afweegt voordat je iets zegt?
Dat niet doen is je goed recht, maar verwacht dan niet dat men je serieus neemt.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 14:34
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
martijn1985 schreef op 13-05-2004 @ 15:23 :
Verder heeft hij een opleiding gehad die hem in staat stelt om iets objectiever te handelen dan de meeste forumbezoekers.
Om het nog maar niet over een paar forumbezoekers te hebben die dat kennelijk helemaal niet kunnen
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 14:41
ganralph
ganralph is offline
ik snap jullie wel, maar Martijn1985 suggereert dat alleen een rechter hierover kan oordelen, en Chimera suggereert dat ie alleen mensen die goed oordelen (rechters dus volgens Martijn) serieus kan nemen...

maar goed, t gaat langzaam offtopic
Oud 13-05-2004, 15:00
juno
juno is offline
Bergwandelen, grotwandelen, of skieen, het blijft altijd gevaarlijker dan thuis op de bank zitten met de hond aan je voeten. Een gids geeft enige bescherming, maar zelfs de beste en meest ervaren gids is geen garantie dat het gehele gezelschap weer levend terugkeert van de expeditie.

Op de Mount Everest vallen nog regelmatig doden, ondanks de professionele uitrusting, training, gidsen, en technische ondersteuning.

Nog een voorbeeldje: die man die klem kwam te zitten onder een rotsbloken zijn eigen arm moest afsnijden met een multi-tool...dat was een zeer ervaren gids, die even een wandelingetje ging maken. Hij had geen radio bij zich, geen mobiele, en hij had niemand verteld dat hij wegging.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:04
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ganralph schreef op 13-05-2004 @ 15:41 :
[...]Chimera suggereert dat ie alleen mensen die goed oordelen (rechters dus volgens Martijn) serieus kan nemen...
Nee, dat suggereer ik helemaal niet. Er zijn ook op dit forum genoeg mensen die ik serieus neem, maar iemand die gewoon dom loopt te blaten en gaat roepen dat iemand bij wijze van spreke met betonnen schoenen in een rivier gekieperd moet worden neem ik niet serieus nee.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:06
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
juno schreef op 13-05-2004 @ 16:00 :
Een gids geeft enige bescherming, maar zelfs de beste en meest ervaren gids is geen garantie dat het gehele gezelschap weer levend terugkeert van de expeditie.
Heel leuk en aardig, maar het probleem was dat deze gids absoluut onervaren was (fout van het reisbureau) en ook nog eens zo cocky was te denken dat alles wel goed zou gaan (fout van de gids).

Die vrouwen die mee waren waren voor een groot deel oudere vrouwen, en die zijn kennelijk nogal snel geneigd zo'n gids dan toch maar te volgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2004, 15:12
Verwijderd
Citaat:

Nouja, dood door nalatigheid. Iets genuanceerder. In ieder geval is dat mens gestoord.
Ik weet niet wat onveiliger is: mensen de bergen insturen met zo'n vrouw, of met een krankzinnige autist.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:13
Dory
Dory is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-05-2004 @ 19:51 :
Van mij hoeft ze geen straf. Zij was reisleidster en haar reizigers zijn omgekomen... het lijkt me al een vreselijke straf om daar de rest van leven aan herinnerd te worden...
Oud 13-05-2004, 15:27
juno
juno is offline
Citaat:
Chimera schreef op 13-05-2004 @ 16:06 :
Heel leuk en aardig, maar het probleem was dat deze gids absoluut onervaren was (fout van het reisbureau) en ook nog eens zo cocky was te denken dat alles wel goed zou gaan (fout van de gids).

Die vrouwen die mee waren waren voor een groot deel oudere vrouwen, en die zijn kennelijk nogal snel geneigd zo'n gids dan toch maar te volgen.
Als het wandelpubliek oud en der dagen zat was...dan was die wandelroute blijkbaar geen zwarte piste. Ze hadden gewoon pech dat het weer zo omsloeg.

Tuurlijk, geen goeie beurt voor de gids, maar het was nou niet bepaald dat ze meteen de Noordwand van de Eiger gingen beklimmen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 15:32
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
juno schreef op 13-05-2004 @ 16:27 :
Als het wandelpubliek oud en der dagen zat was...dan was die wandelroute blijkbaar geen zwarte piste. Ze hadden gewoon pech dat het weer zo omsloeg.
Heb je het krantenbericht wel gelezen? Het weer was al volkomen kut, ze werden afgeraden om die berg op te gaan, en ze hadden gewoon de kleding niet om in de sneeuw rond te banjeren!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 16:29
juno
juno is offline
Stomme gids en stomme ouwe wandelmutsen dus. Maar ergens moeten ze toch allemaal gedacht hebben dat het wel meezou vallen?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2004, 19:21
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ik las overigens in het NRC dat volgens de advocaat van Sonja van Z. zij geen contact had gehad met de authoriteiten over het weer.
Oud 14-05-2004, 08:07
Nate
Nate is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-05-2004 @ 16:12 :
Ik weet niet wat onveiliger is: mensen de bergen insturen met zo'n vrouw, of met een krankzinnige autist.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 08:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 13-05-2004 @ 20:21 :
Ik las overigens in het NRC dat volgens de advocaat van Sonja van Z. zij geen contact had gehad met de authoriteiten over het weer.
Tuurlijk, zo iets is ook onmogelijk te bewijzen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2004, 09:33
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 13-05-2004 @ 14:47 :
'wandelramp'

Woord van het Jaar!
Jah, tegenwoordig hebben we echt teveel rampen... Er zijn 3 mensen dood gegaan... Meer dan een ongelukje was het echt niet! Rot op met je rampen!
Oud 14-05-2004, 09:34
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-05-2004 @ 16:12 :
Oud 14-05-2004, 09:53
Nate
Nate is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-05-2004 @ 10:33 :
Jah, tegenwoordig hebben we echt teveel rampen... Er zijn 3 mensen dood gegaan... Meer dan een ongelukje was het echt niet! Rot op met je rampen!
Anders ramp ze maar ekkes op de kanus!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten