![]() |
|
![]() |
'Gids verantwoordelijk voor dood Nederlandse wandelaars'
Uitgegeven: 9 mei 2004 08:58 Laatst gewijzigd: 9 mei 2004 13:58 GRANADA - De Guardia Civil in Granada verdenkt de gids van de Nederlandse wandelaars ervan dat ze door onvoorzichtigheid schuldig is aan de dood van drie Nederlanders afgelopen week in de Sierra Nevada in Zuid-Spanje. De Guardia Civil heeft de 39-jarige Sonja van Z. zaterdag in die hoedanigheid verhoord. Dat hebben de Spaanse persbureaus EFE en Europapress zondagmorgen gemeld op gezag van bronnen rond de Guardia Civil. Directeur P. Boorsma van Intertrek zegt dat zijn reisleidster niet wordt verdacht van schuld aan de dood door onvoorzichtigheid. "Daar is geen sprake van'', aldus Boorsma. Artikel 142 van het Spaanse Wetboek van Strafrecht vermeldt dat op dood door "ernstige onvoorzichtigheid'' een straf van een tot vier jaar staat. De Nederlandse gids trok woensdag in slechte weersomstandigheden met een groep van twaalf wandelaars de Sierra Nevada in om de Mulhacén te beklimmen. Lokale autoriteiten hadden afgeraden de wandeling te maken. Twee vrouwen besloten terug te keren naar hun hotel voordat de groep in de problemen raakte. In een gesprek met EFE zeiden de twee vrouwen onder meer dat de gids als kaart alleen over een fotokopie beschikte. http://nu.nl/news.jsp?n=320566&c=10 |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als ik de bergen in ga: * ga ik alleen bij goed weer hoog de bergen in; * bij een dreigende omslag in de weersomstandigheden luister ik elk uur naar het weer op de radio (die ik altijd mee heb) en hou ik het weer (de wolken, de wind) nauwlettend in de gaten; * bij negatieve waarschuwingen ga ik niet; * ik heb altijd twéé kaarten mee: een voor gebruik en één diep opgeborgen als reservekaart; * ik heb altijd reddingsmateriaal mee (reddingsfolie om warm te blijven, dat goud/zilverkleurige metaalfolie); * ik heb altijd een grote noodset mee (EHBO-set, twee zaklampen met extra batterijen, twee zakmessen, legerfluitje); * ik heb bij goed weer een dunne regenjas mee en bij (dreigend) minder goed weer een regenjas en regenbroek; * ik heb altijd een trui (en meestal jas) mee; * ik zorg dat iemand weet waar ik heen ga en hoelaat ik terug verwacht te zijn. En ik ben niet eens een professionele gids. Kortom, het was de schuld van de gids. Absoluut. Dat durf ik met zekerheid te zeggen. Als die gids enigszins competent was geweest was ze niet gegaan, zeker gezien de leeftijd van de groep (de oudste was 69 jaar!!!). De kans dat ik zo'n fout had gemaakt is buitengewoon klein. Ik begrijp niet hoe een reisorganisatie zo'n domme doos als reisleidster kan aanstellen voor zo'n tocht. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Dit mag trouwens niet op R&V staan ![]() Ik vind dat het op R&V hoort, maarja. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Nouja, dood door nalatigheid. Iets genuanceerder. In ieder geval is dat mens gestoord. Hoe komt een reisorganisatie erbij zo'n domme doos als reisleidster de bergen in te sturen met een groep bejaarden? Dat vind ik een flinke fout. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat moord slaat echter nergens op.
||
Citaat:
Anyway, shit happens. Om alles aan zo'n reistut over te laten is evenzogoed duf gedrag. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Iemand met jouw geweldige niveau moet toch snappen dat je nooit verder komt dan dood-door-schuld? Bovendien is het reisbureau net zo goed verantwoordelijk. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Die vrouwen die mee waren waren voor een groot deel oudere vrouwen, en die zijn kennelijk nogal snel geneigd zo'n gids dan toch maar te volgen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Tuurlijk, geen goeie beurt voor de gids, maar het was nou niet bepaald dat ze meteen de Noordwand van de Eiger gingen beklimmen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|